• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Såg illa ut. Hoppas det gick bra givet omständigheterna för de som var involverade.
1000026414.jpg
1000026532.jpg
 
Det är väldigt kul att köra bana, och det säkrare är och bättre att köra av sig på en inhägnad motorbana än ute bland allmänheten. Men man ska vara medveten om att det inte

Igår var det exakt 20 år sedan min far omkom på racing banan. Kurva 6 på Watkins, kom en gulflagg och teorin var att han då lättade på gasen efter ett backkrön. Tappade down force och bilen fick sladd och gick in i en betongmur. Det gick i under 100km men tog illa.

Tror jag skrivit om det tidigare, inte för sympati ……för det har gått så lång tid nu. Hjälmen flög av…troligen pga air bagen.

Bana är svinkul…..men ibland går det snett….
 
Var nere och körde på ringen för några veckor sedan för första gången. En bana man ska ha mycket respekt för, höjdskillnader, dolda krön och svängar och plussa på alla andra som far omkring runt dig. Men kul det var det!
 
Det där med att fälla sätet för lite sömn längst vägen. Porsche Boxster är ingen hit i den bemärkelsen om man behöver en powernap. Det går inte att fälla sätet särskilt mycket på dem. Det är inte värre än att flyga en långflygning som du säger.
Ja cab är fantastiskt och som jag säger på jobbet…”mycket varmare än MC” då jag kör nedcabbat även på vintern.

Boxster är en utmaning, stämmer. Motorn bakom ryggen hindrar att fälla sätet bakåt, men 718 med 4-cyl motor har faktiskt några cm extra plats!
Vilken modell har du?
 
Igår var det exakt 20 år sedan min far omkom på racing banan. Kurva 6 på Watkins, kom en gulflagg och teorin var att han då lättade på gasen efter ett backkrön. Tappade down force och bilen fick sladd och gick in i en betongmur. Det gick i under 100km men tog illa.

Tror jag skrivit om det tidigare, inte för sympati ……för det har gått så lång tid nu. Hjälmen flög av…troligen pga air bagen.

Bana är svinkul…..men ibland går det snett….
Beklagar, lider med dig.
 
Om man han noll känsla för formgivning ja. Förstår att inte alla älskar den men designen är god. Inte så stora kompromisser heller då det var deras flaggskepp.

Går inte att jämföra med Tesla model 3 som fått leva med stora kompromisser rent formmässigt.
Chris Bangles designer var långt före sin tid och åldras med värdighet. I dag går det ju knappt att skilja en BMW 3 från en Mercedes C, gäsp….
 
Om man han noll känsla för formgivning ja. Förstår att inte alla älskar den men designen är god. Inte så stora kompromisser heller då det var deras flaggskepp.

Går inte att jämföra med Tesla model 3 som fått leva med stora kompromisser rent formmässigt.
Säger inte att Tesla är fina men det är inte en gammal 6serie heller.
 
Precis allt en bedrövlig design.
Nja, rent objektivt så har Chris Bangle BMW’s chefsdesigner då E64/5 (6 serien i fråga) utvecklades fått mängder av designpriser för sitt arbete.

Franz von Holhausen, Teslas chefsdesigner har en annan filosofi, titta på McLaren P1 som han också ritat - väldigt ändamålsenligt, funktion före form.

I min mening lyckades Bangle kombinera funktion och form - det är skillnaden.
 
Nja, rent objektivt så har Chris Bangle BMW’s chefsdesigner då E64/5 (6 serien i fråga) utvecklades fått mängder av designpriser för sitt arbete.

Franz von Holhausen, Teslas chefsdesigner har en annan filosofi, titta på McLaren P1 som han också ritat - väldigt ändamålsenligt, funktion före form.

I min mening lyckades Bangle kombinera funktion och form - det är skillnaden.
Jag gillar Teslas designelement rent generellt, men helheten är oftast en för stor kompromiss. Model 3 är väl sämst där. Motorhuven är alldeles för liten/låg för coupen. Däremot gillar jag fronten med lamporna i sig. Speciellt på första modellen innan facelift.
 
Nja, rent objektivt så har Chris Bangle BMW’s chefsdesigner då E64/5 (6 serien i fråga) utvecklades fått mängder av designpriser för sitt arbete.

Franz von Holhausen, Teslas chefsdesigner har en annan filosofi, titta på McLaren P1 som han också ritat - väldigt ändamålsenligt, funktion före form.

I min mening lyckades Bangle kombinera funktion och form - det är skillnaden.
Fast det var ju Frank Stephenson som ritade P1an.
 

Änglavakt får man säga. Hoppas på fullt tillfrisknande och lyckad rehab på det.

Igår var det exakt 20 år sedan min far omkom på racing banan. Kurva 6 på Watkins, kom en gulflagg och teorin var att han då lättade på gasen efter ett backkrön. Tappade down force och bilen fick sladd och gick in i en betongmur. Det gick i under 100km men tog illa.

Tror jag skrivit om det tidigare, inte för sympati ……för det har gått så lång tid nu. Hjälmen flög av…troligen pga air bagen.

Bana är svinkul…..men ibland går det snett….

Beklagar förlusten och tack för att du delade med dig av händelsen.

Ja cab är fantastiskt och som jag säger på jobbet…”mycket varmare än MC” då jag kör nedcabbat även på vintern.

Boxster är en utmaning, stämmer. Motorn bakom ryggen hindrar att fälla sätet bakåt, men 718 med 4-cyl motor har faktiskt några cm extra plats!
Vilken modell har du?

Har en 986:a sedan 10 år tillbaka. Letade reda på ett fint, välskött och välutrustat exemplar och sedan lagt ett par tusen mil på den under dessa år på vardags, nöjesturer och roadtrips. Går att använda hela året med rätt däck. Härlig att köra med taket nere en kall höstdag eller tidig vår dag.

Det är inte mycket spel att fälla sätet på ryggstödet innan det hindras eftersom motorn sitter bakom ryggen. Men det var inget jag reagerade på förrän jag körde i ett svep från franska rivieran och insåg i norra Tyskland att det var fullt på väghotellen. Det var sent på kvällen. Så jag tog korta powernap resten av vägen hem. Som att sova på flyget vid en fönsterplats. Det kunde vara värre än så. Vi har alla gjort det som flyger ibland.

En vän hade en 718 GTS Cayman med den fyrcylindriga motorn. Den fyrcylindriga motorn svarar på låga varv och bilen upplevs som mer pigg och levande än den med 4 liters sexan som sedan ersatte. Må hända att sexan låter bättre och mer belönande när man varvar ut på varje växel. Hastighetsgränserna är vad de är. Så jag tror den fyrcylindriga motorn är en vinnare där 99% av tiden.
 
Hade jag haft mer pengar och inte fått en bra V60 av farsan som andrabil hade jag absolut velat ha en sådan som pendlarbil!
Jag var väldigt nära att köpa 645 av @Aurum som extrabil, men blev en väldigt välvårdad och lågmilad V40.
En jäkla skillnad såklart och Volvon blev 100k dyrare.

Valet baserades väl mest på att jag inte kan bilar, mek, kostnad att äga och andrahandsvärde. Är väldigt nöjd ändå men givetvis tänker jag ibland på 645 fortfarande... :angel: :sorry: Helt klart roligare.
 
Tillbaka
Topp