• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

F-Type, tror du tröttnar på smäckig plast och medioker funktionalitet, efter en "bror duktigt perfekt Porsche".
Har själv övervägt jagga men det faller direkt jag klämmer på handtag, reglage och så har den ologisk förarmiljö.

Cayman är nice, vad tror du om en Bimmer M2? Har den tyska logiska helheten! Snacka om motorljud dessutom hexagon
Efter 10+år med Mercor är det mesta förutom Porsche och BMW svårt att tänka sig.

Är verkligen F-Type så dålig? Har inte klämt på en själv än men allt jag har hört från de som kört dem är att de är ganska välbyggda med bra material. Säkert inte riktigt på Porschenivå dock. Tänkte se om jag kan ta mig ner till Joes Garage någon dag och provköra en.

M2 har jag tittat på, men känns svårt att hitta en riktigt välskött i bra skick. De flesta jag tittat på har alldeles för många ägare och är ofta trimmade / modifierade. En orörd M2 Competition vore en möjlighet men då är man uppe i samma prisklass som en fin 981 Cayman S.

Är verkligen F-Type så dålig? Har inte klämt på en själv än men allt jag har hört från de som kört dem är att de är ganska välbyggda med bra material. Säkert inte riktigt på Porschenivå dock. Tänkte se om jag kan ta mig ner till Joes Garage någon dag och provköra en.

M2 har jag tittat på, men känns svårt att hitta en riktigt välskött i bra skick. De flesta jag tittat på har alldeles för många ägare och är ofta trimmade / modifierade. En orörd M2 Competition vore en möjlighet men då är man uppe i samma prisklass som en fin 981 Cayman S.

Skulle verkligen inte kalla F-Type plastig. Definitivt inte modern Porsche kvalité. Men den är mindre plastig än en modern Audi, BMW eller liknande. Minimalt med svart högglansplast om man jämför med min tidigare e-tron och A5. För att inte tala om Teslan jag äger idag.

Min v6 S från 2015 hade ”utökat läder” paketet och Performance säten. Inga besvär med knarrande inredning som min drygt lika gamla z4. Mjukt läder, bra känsla på knappar osv. Om något är användargränssnittet utdaterat, men efter 2016 uppdaterades det.

IMG_6180.jpeg
IMG_4636.jpeg
IMG_4634.jpeg
IMG_4627.jpeg

Senast ändrad:

Jag detaljstuderade inte F-typen, men fick ingen uppfattning att det var sämre kvalitetskänsla i jaguaren än i en modern Porsche. Ska vi vara helt ärlig har inte Porsche samma inrednings kvalitet eller kvalitetskänsla i något avseende som förr vilket är helt i samma anda som andra premium tillverkare från Mercedes, BMW och Audi. Samtidigt är varje generation en bättre bil än föregångaren. De lägre segmenten blivit bättre och bättre och närmat sig de dyrare segmenten men till en bättre prislapp. Sätter man sig bakom ratten märker man direkt skillnaden i en premium bil. Enligt min mening är F type där. Det är ett roligare val än en Z4 roadster och coupe och den har absolut mer karaktär än en modern Boxster och Cayman. Har man redan haft en Boxster eller Cayman och söker något annat i det segmentet är nog en F type ett av de intressantare valen.

Provkör du en F type och bilda dig en egen uppfattning. Joes Garage har bra rykte och kan Jaguar. Jag hade köpt en bil av dem om det var Jaguar jag var ute efter.

Är verkligen F-Type så dålig? Har inte klämt på en själv än men allt jag har hört från de som kört dem är att de är ganska välbyggda med bra material. Säkert inte riktigt på Porschenivå dock.
Skrev inte dålig, jämförde med Porsche. Kör man en "vanlig bil" och köper en F-Type är det en helt annan sak.
Allt handlar om vilken referensnivå man kommer från.

Har en tid bokad för toning av min e-tron.

Eftersom bilen är svart tycker jag att den mörkaste toningen blir mest estetisk, men funderar på om det finns någon uppenbar nackdel med att gå för 5%?
Så ljus som möjligt blir bäst. Blir för mycket pizzaracer annars. Så nära originaltoning eller snäppet ljusare. Snyggast är helt utan tonade rutor och istället ha elektriska gardiner runt om där bak. Googla runt lite på tex mobile.de på tex M5or med och utan tonade rutor. Min gamla 7-serie hade gardiner och den nya har tyvärr tonade, och det är inte alls lika snyggt. Men 5%-alternativet ser hemskt ut. 20 eller 35 ser bättre ut samt att det är väl bra UV-skydd i alla filmer? Vad du än väljer så lycka till:)

Har precis sålt min 987.2 efter tre säsonger och är sugen på något nytt. Tänker prisklass 400-700 eller så. Sportbil/GT som fungerar bra för att sitta några timmar på motorväg men även för lite rolig körning. Provade en 911 (997.1 4S) men tyckte inte den hade riktigt samma känsla som 987an. Möjligt att en annan variant av 911 hade varit lite mer spännande.

Funderar på:
F-Type V6S. Otroligt ljud och mycket vacker bil. Hyfsat bagage i coupe varianten.
Cayman 981S. ”Rätt” motor och praktisk för en sportbil. Kan lätt äta upp många mil utan att man blir trött.

Vad mer ska man titta på tycker ni? Inget alltför gammalt / opålitligt då jag vill mest kunna hoppa in och köra utan att oroa mig över att något ska gå sönder på vägen.
F-type coupé är så snygg, speciellt bakpartiet. Jag har tyvärr inte kört någon men har bara hört gott om dem. En Porsche 997.2 S utan 4 hjulsdrift och med manuell låda är en riktigt bra 911 och underbar att köra. Men den anses vara den sista analoga 911:an på gott och ont. 991.2 S är annars grym men det är ju helt andra pengar.
Det verkar som du är ute efter 2-sitsiga sportbilar men tipsar ändå om Maserati GranTurismo. I den sitter 2 vuxna bekvämt även i baksätet. Den är dock lite tyngre och mer en ren GT-bil. Fantastiska motorer från Ferrari och med underbart ljud från den. Jag har precis skaffat mig föregångaren 4200 Coupé:) Bifogar en bild på bilens snyggaste del:

Bild 16.jpg

hehe, min poäng är att för mig är den dålig men jag har höga krav. På samma sätt som jag gissar man har om man kommer från en Porsche.
Känns snarare som hittepå. Det du har är plast. Att då klanka ned på samma plast är töntigt. Plast som plast med små variationer.

Kan inte påstå att jaggan generellt känns sämre än plastmerca. Snarare tvärt om. Porsche i samma generation är inte heller generellt i en annan liga kvalitetsmässigt

Detta trots att din merca är ”fullutrustad”. Tyvärr inte alls imponerad av e-klass och under. Kollade på s-klass men med fel utrustning kändes även den billigare än diverse 10 år äldre tyskar.

Känns snarare som hittepå. Det du har är plast. Att då klanka ned på samma plast är töntigt. Plast som plast med små variationer.

Kan inte påstå att jaggan generellt känns sämre än plastmerca. Snarare tvärt om. Porsche i samma generation är inte heller generellt i en annan liga kvalitetsmässigt

Detta trots att din merca är ”fullutrustad”. Tyvärr inte alls imponerad av e-klass och under. Kollade på s-klass men med fel utrustning kändes även den billigare än diverse 10 år äldre tyskar.
Jag har inte följt er konversation helt men håller med om att mercorna har generellt blivit plastiga inuti. Men jag håller inte med om att plasten är samma i alla bilar. Ibland har tex plasten en beläggning som ska kännas premium eller liknande och nu för tiden verkar det populärt att klä plasten med något syntetmaterial som ska likna läder vilket ska kännas och se lyxigare ut. "Rå plast" som många japanska bilar hade framför allt på 80- & 90-talet verkar vara helt borta vad jag vet. Men det är nog inte i plasten som avgör vad man tycker känns rätt. En del gillar nya dagens jättedisplayer, en del vill ha analogt, eller bra motorljud, eller toppvarvig motor utan turbo, vridmoment, styrkänsla, sitta lågt så att man knappt ser över ratten, sportsäten, stenhård fjädring, sänksats så att bilen nästan inte kommer över något gupp, bil som är helt original, bekväm men snabb, utseende, status etc.

Angående plast så köp gärna en Fiat, Ferrari eller en Maserati från 90-tal till sent 00-tal. Där snackar vi plast som klibbar så mycket att man blir helt svart om fingrarna och är så porös att det räcker med att titta på den så faller den i bitar:D

För övrigt tycker jag att en 911 är som tex en Rolex stålsub. Bra och hållbar på alla sätt, klassisk, utstrålar lyx och kvalitet, håller värdet bra men är rätt så mainstream. Men mångas drömbil helt klart och jag köper det. Det är en bra sportbil och deras marknadsföring genom åren är klassisk och liknar Rolex.

Men det finns så många andra bra och fina sportbilar som tex en F-Type eller annan Jagga, Maserati, Ferrari, Aston Martin, en fet Corvette, Bentley, Alfa Giulia Quadrifoglio, Alfa 4C, Alpine, BMW i8, Ådi R8 mfl. Det finns så många kul och vackra bilar! Visst är vissa svårsålda och dyra att underhålla men det gäller att försöka hitta rätt bil till rätt pengar så behöver affären inte bli så farlig.

Det bästa med en bilaffär är att den ofta är en impulsaffär så man vet inte riktigt vad man kommer hem med till slut:)
Lite som klockor med andra ord.

F-type coupé är så snygg, speciellt bakpartiet. Jag har tyvärr inte kört någon men har bara hört gott om dem. En Porsche 997.2 S utan 4 hjulsdrift och med manuell låda är en riktigt bra 911 och underbar att köra. Men den anses vara den sista analoga 911:an på gott och ont. 991.2 S är annars grym men det är ju helt andra pengar.
Det verkar som du är ute efter 2-sitsiga sportbilar men tipsar ändå om Maserati GranTurismo. I den sitter 2 vuxna bekvämt även i baksätet. Den är dock lite tyngre och mer en ren GT-bil. Fantastiska motorer från Ferrari och med underbart ljud från den. Jag har precis skaffat mig föregångaren 4200 Coupé:) Bifogar en bild på bilens snyggaste del:

Bild 16.jpg
Ang din Maserati 4200 coupé
Men är den inte väldigt krävande att äga i jämförelse med en Porsche? Porschen är ju lättkörd med rimliga service och mycket körglädje.

Förstå mig rätt, jag gillar formspråket och känslan. Men kräver Maseratin inte väldigt mycket passion för att orka med?

Suck, trött på min bil just nu. Kör en Seat Tarraco diesel från 2019, knappt 14K mi nu. Motorvarningslampan började lysa orange för en tre veckor sedan, svängde in på Mekonomen där jag servade bilen senast som felsökte och konstaterade att ett glödstift felade som byttes. Tog två dagar sen lyser lampan igen, denna gång varnade det för dåligt batteri vilket verkade stämma då det inte riktigt tog laddning som tänkt. Slängde i ett nytt, fulladdat batteri och släckte lampan. Tog två dagar sen lyser fanskapet igen. Denna ggn säger felsökningen att ytterligare ett glödstift behöver bytas vilket också görs. Nu två dagar senare lyser lampjäveln igen.... 🤦‍♂️ Vad fan gör man, känns inte som det är glödstiften överhuvudtaget utan nåt jäkla elfel? Får väl åka dit på måndag igen och se vad felsökningen säger. Märkesverkstad finns förstås och får väl bli alternativet snart, men gissar på att deras dator säger samma sak som Mekonomens vi felsök.

Suck, trött på min bil just nu. Kör en Seat Tarraco diesel från 2019, knappt 14K mi nu. Motorvarningslampan började lysa orange för en tre veckor sedan, svängde in på Mekonomen där jag servade bilen senast som felsökte och konstaterade att ett glödstift felade som byttes. Tog två dagar sen lyser lampan igen, denna gång varnade det för dåligt batteri vilket verkade stämma då det inte riktigt tog laddning som tänkt. Slängde i ett nytt, fulladdat batteri och släckte lampan. Tog två dagar sen lyser fanskapet igen. Denna ggn säger felsökningen att ytterligare ett glödstift behöver bytas vilket också görs. Nu två dagar senare lyser lampjäveln igen.... 🤦‍♂️ Vad fan gör man, känns inte som det är glödstiften överhuvudtaget utan nåt jäkla elfel? Får väl åka dit på måndag igen och se vad felsökningen säger. Märkesverkstad finns förstås och får väl bli alternativet snart, men gissar på att deras dator säger samma sak som Mekonomens vi felsök.
Inte omöjligt att det är glödstiften. När ett väl ger sig så är kanske de andra bytesmogna också inom kort.

Generellt är det ekonomiskt nästan alltid bättre att reparera än att byta till en ny och dyrare bil. Värdeminskning är DYRT.

Inte omöjligt att det är glödstiften. När ett väl ger sig så är kanske de andra bytesmogna också inom kort.

Generellt är det ekonomiskt nästan alltid bättre att reparera än att byta till en ny och dyrare bil. Värdeminskning är DYRT.
Jo, absolut. Tänkte behålla den några år till, har varit för jäkla bra överlag. Får väl se vad de säger på måndag till att börja med.

Säkert olika från bil till bil, men jag körde min BMW 5-serie runt 6k mil med felkod på glödstift i cylinder 1.
Det var dock bara ett fel man såg om man läste av felkoderna via OBD2-uttaget.
Då bilen gick på alla cylindrar, även vid kallstart i -35 grader, bytte jag aldrig det, men vad de sa på BMW var att bilen mäter resistansen i glödstiftet flr att avgöra om det är bra eller inte. Det innebär att felet kan vara i tex kablar eller annat fast bilen tror att det är stiftet.
I mitt fall behövdes hela insuget monteras bort flr att komma åt stiften, men om det är lättare för dig skulle du kunna plocka lös tändkablarna och mäta resistansen mellan stift och jord och jämföra med vad det ska vara med en vanlig multimeter.
Som @alfgren säger är det ofta billigare att fixa en bil som inte gått för långt än att ta värdeminskningen på en nyare, men sammtidigt är risken för att massa annat är på upphällningen på en gång och rätt mycket behöver fixas.
Just runt 15k mil brukar många bilar kräva ett generationsskifte av delar, men tar man sig väl igenom det brukar det rulla på bra i 10k mil till.
Ska du fixa allt så var inställd på att då oxå behålla bilen ett par år till, annars hade jag tyckt att du bör byta så fort den är säljbar.

Säkert olika från bil till bil, men jag körde min BMW 5-serie runt 6k mil med felkod på glödstift i cylinder 1.
Det var dock bara ett fel man såg om man läste av felkoderna via OBD2-uttaget.
Då bilen gick på alla cylindrar, även vid kallstart i -35 grader, bytte jag aldrig det, men vad de sa på BMW var att bilen mäter resistansen i glödstiftet flr att avgöra om det är bra eller inte. Det innebär att felet kan vara i tex kablar eller annat fast bilen tror att det är stiftet.
I mitt fall behövdes hela insuget monteras bort flr att komma åt stiften, men om det är lättare för dig skulle du kunna plocka lös tändkablarna och mäta resistansen mellan stift och jord och jämföra med vad det ska vara med en vanlig multimeter.
Som @alfgren säger är det ofta billigare att fixa en bil som inte gått för långt än att ta värdeminskningen på en nyare, men sammtidigt är risken för att massa annat är på upphällningen på en gång och rätt mycket behöver fixas.
Just runt 15k mil brukar många bilar kräva ett generationsskifte av delar, men tar man sig väl igenom det brukar det rulla på bra i 10k mil till.
Ska du fixa allt så var inställd på att då oxå behålla bilen ett par år till, annars hade jag tyckt att du bör byta så fort den är säljbar.
Fifän, låter meckigt och jag skruvar inte med det själv.. Min bil går också hur bra som helst trots varningslampan, märker inga konstigheter alls. Men bilen får lov att fixas hur som, ska behålla den ett tag till. Har tonårsbarn, hund och häst som skitar ner nåt förbaskat, och jag drar en del hästsläp med den som den sköter med bravur, men den får gå rätt skitigt alldeles för ofta. Så tanken är väl att kunna ha den några år till tills dessa aktiviteter lugnat sig. Lägga pengar på en finare bil som ändå kommer va fylld med lera, skitiga hästkläder och blöt hund lockar föga just nu. Har dessutom lagt omkring 20K på både nya sommardäck och vinterdäck senaste året, och bytt bromsskivor och belägg bak. Vet tyvärr att en mastodontservice på omkring 12K väntar till våren, plus att jag kommer behöva byta skivor och belägg fram också 🤦‍♂️ Allt det är förstås rätt normalt underhåll även om det kostar. Men som sagt, gillar bilen och alla bilar kräver underhåll. Blir dock förbannat trött på när man får åka till verkstan 5 ggr på 3 veckor så hoppas verkligen det blir ordning på småstrulet nu.

Fifän, låter meckigt och jag skruvar inte med det själv.. Min bil går också hur bra som helst trots varningslampan, märker inga konstigheter alls. Men bilen får lov att fixas hur som, ska behålla den ett tag till. Har tonårsbarn, hund och häst som skitar ner nåt förbaskat, och jag drar en del hästsläp med den som den sköter med bravur, men den får gå rätt skitigt alldeles för ofta. Så tanken är väl att kunna ha den några år till tills dessa aktiviteter lugnat sig. Lägga pengar på en finare bil som ändå kommer va fylld med lera, skitiga hästkläder och blöt hund lockar föga just nu. Har dessutom lagt omkring 20K på både nya sommardäck och vinterdäck senaste året, och bytt bromsskivor och belägg bak. Vet tyvärr att en mastodontservice på omkring 12K väntar till våren, plus att jag kommer behöva byta skivor och belägg fram också 🤦‍♂️ Allt det är förstås rätt normalt underhåll även om det kostar. Men som sagt, gillar bilen och alla bilar kräver underhåll. Blir dock förbannat trött på när man får åka till verkstan 5 ggr på 3 veckor så hoppas verkligen det blir ordning på småstrulet nu.
Låter absolut som vettigast att köra på ett par år till då.
Om vi gör en enkel överslagsräkning på vad en 100k dyrare nyare bil hade kostat i ökad värdeminskning så är det runt 10k/år (bilar brukar tappa 10% per år ungefär förutom första 3), så lägger du 20k till och behåller den mer än två år så tjänar du på det.
Det förutsatt att du inte får fler problem under tiden och att den nyare bilen hade varit problemfri, så det är ju alltid en del osäkerhet i dessa kalkyler.
Värdeminskning är som sagt jäkligt dyrt.

Tillbaka
Topp