• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Låter absolut som vettigast att köra på ett par år till då.
Om vi gör en enkel överslagsräkning på vad en 100k dyrare nyare bil hade kostat i ökad värdeminskning så är det runt 10k/år (bilar brukar tappa 10% per år ungefär förutom första 3), så lägger du 20k till och behåller den mer än två år så tjänar du på det.
Det förutsatt att du inte får fler problem under tiden och att den nyare bilen hade varit problemfri, så det är ju alltid en del osäkerhet i dessa kalkyler.
Värdeminskning är som sagt jäkligt dyrt.
Japp, får va planen för nu, så länge den inte börjar strula för mycket, då kan tålamodet bli kort.
 
Sen tror jag den här va ett lyckokast gällande värdeminskning. Köpte den 2020 med 3000 mil på mätaren för 279K. Kastar men ett öga på blocket så har den hållit värdet otroligt bra. Kikar man på samma modell ser de fasen ut att kosta nästan lika mkt idag med 14K mil på mätaren.
 
Sen tror jag den här va ett lyckokast gällande värdeminskning. Köpte den 2020 med 3000 mil på mätaren för 279K. Kastar men ett öga på blocket så har den hållit värdet otroligt bra. Kikar man på samma modell ser de fasen ut att kosta nästan lika mkt idag med 14K mil på mätaren.
Nyprisökningen och inflationen har gjort mycket, men den har gjort lika mycket på det du vill byta till.
Sedan ska man nog ta blockets priser med en stor nypa salt, men skadar ju inte att kolla.
 
Nyprisökningen och inflationen har gjort mycket, men den har gjort lika mycket på det du vill byta till.
Sedan ska man nog ta blockets priser med en stor nypa salt, men skadar ju inte att kolla.
Visst är det så. Men det enda vettiga i min sits känns ändå som att laga och behålla hur som när jag vrider och vänder lite på det.
 
Senast ändrad:
Ang din Maserati 4200 coupé
Men är den inte väldigt krävande att äga i jämförelse med en Porsche? Porschen är ju lättkörd med rimliga service och mycket körglädje.

Förstå mig rätt, jag gillar formspråket och känslan. Men kräver Maseratin inte väldigt mycket passion för att orka med?
Haha, det stämmer nog:) Men har man avverkat några porschar så lockar de helt enkelt inte lika mycket. Men 911:an är mycket körglädje och kostar relativt lite i service jämfört med tex en Maserati. Boxter och Cayman har jag ingen koll på men säkert ännu mer prisvärda i drift.
Men italienska bilar är passion;) Men absolut inte gratis att äga.
 
Visst är det så. Men det enda vettiga i min sits känns ändå som att laga och behålla hur som när jag vrider och vänder lite på det.

Om du har kört bilen från 3000 mil till 14000 mil och den har varit driftsäker och du har känd service historik kan den vara värd att lägga lite pengar på och behålla. Bilar generellt sett är rätt driftsäkra så länge man sköter dem. Lägger lite i förebyggande åtgärder om man har för avsikt att äga bilen länge på kända akilles hälar. Sedan finns det såklart en gräns när man tycker att det är dags att köpa något nyare. En rekond interiört och exteriört kan göra mycket för känslan även om bilen har några kosmetiska skavanker. Det sköna med en sådan bil är att man kan använda den utan att bry sig nämnvärt om det uppstår ytterligare skavanker. Lite som en vintage Rolex jämfört med en nyuttagen från en återförsäljare som folk tydligen plastar in precis som de folierar sina nya bilar. Fattas bara att de drar på sådana skydd som taxibilarna ibland har. Hoppas ingen här känner sig träffad 🤣
 
Om du har kört bilen från 3000 mil till 14000 mil och den har varit driftsäker och du har känd service historik kan den vara värd att lägga lite pengar på och behålla. Bilar generellt sett är rätt driftsäkra så länge man sköter dem. Lägger lite i förebyggande åtgärder om man har för avsikt att äga bilen länge på kända akilles hälar. Sedan finns det såklart en gräns när man tycker att det är dags att köpa något nyare. En rekond interiört och exteriört kan göra mycket för känslan även om bilen har några kosmetiska skavanker. Det sköna med en sådan bil är att man kan använda den utan att bry sig nämnvärt om det uppstår ytterligare skavanker. Lite som en vintage Rolex jämfört med en nyuttagen från en återförsäljare som folk tydligen plastar in precis som de folierar sina nya bilar. Fattas bara att de drar på sådana skydd som taxibilarna ibland har. Hoppas ingen här känner sig träffad 🤣
Sånna där nosskydd tycker jag är lite som att dra på en överdragsklädsel för att skydda de nya sätena.
Man vill väl att bilen ska vara snygg när den är ny?
Om det är lite stenskott att fylla i på en 3 år gammal bil är väl inte hela världen?
Each to their own antar jag🤷
 
Skiftat lite hjul mellan bilarna.. Den röda kommer nog att få lämna inom kort🙂
14791.jpg

14792.jpg

14794.jpg

14793.jpg

14795.jpg
 
Blev plötsligt sugen att kika runt vad man kan få för den i inbyte 😄

Gick i funderingarna i början av sommaren att byta vår V60 CC 2019 till en nyare V90 CC när jag fick förslag på inbyte på 20k mindre än vi köpte bilen för tre år tidigare och 5k mil mer på mätaren. Problemet var bara att V90 CC krävde 100k mer ändå så det var inte så intressant när man vet vad man har, inte vad man skulle få...

Alltid kul med nytt men ibland måste man vara lite förnuftig när man har föräldraledighet i mer än ett år till (och i ditt fall hästar och hundar som skitar ner). :)
 
Gick i funderingarna i början av sommaren att byta vår V60 CC 2019 till en nyare V90 CC när jag fick förslag på inbyte på 20k mindre än vi köpte bilen för tre år tidigare och 5k mil mer på mätaren. Problemet var bara att V90 CC krävde 100k mer ändå så det var inte så intressant när man vet vad man har, inte vad man skulle få...

Alltid kul med nytt men ibland måste man vara lite förnuftig när man har föräldraledighet i mer än ett år till (och i ditt fall hästar och hundar som skitar ner). :)
Japp, är ju så. Tanken har slagit mig att går ner en storlek i bil, och då kanske få en lite nyare med färre mil för ungefär samma pengar. Men landar nog i att jag gillar en stor bil ändå, och önskemålet om fyrhjulsdrift begränsar utbudet en del. Var förbi verkstan imorse igen, och felsökningen säger att ytterligare ett glödstift behöver bytas så nu byter jag de resterande två så hoppas jag verkligen det är klart sen. Passar även på att få skivor och belägg fram bytta när jag ändå är där då vet att de börjar bli trötta. Så planen kvarstår att ha kvar bilen några år till.
 
Japp, är ju så. Tanken har slagit mig att går ner en storlek i bil, och då kanske få en lite nyare med färre mil för ungefär samma pengar. Men landar nog i att jag gillar en stor bil ändå, och önskemålet om fyrhjulsdrift begränsar utbudet en del. Var förbi verkstan imorse igen, och felsökningen säger att ytterligare ett glödstift behöver bytas så nu byter jag de resterande två så hoppas jag verkligen det är klart sen. Passar även på att få skivor och belägg fram bytta när jag ändå är där då vet att de börjar bli trötta. Så planen kvarstår att ha kvar bilen några år till.

Vad kostar ett glödstift på din bil?
 
Gick i funderingarna i början av sommaren att byta vår V60 CC 2019 till en nyare V90 CC när jag fick förslag på inbyte på 20k mindre än vi köpte bilen för tre år tidigare och 5k mil mer på mätaren. Problemet var bara att V90 CC krävde 100k mer ändå så det var inte så intressant när man vet vad man har, inte vad man skulle få...

Alltid kul med nytt men ibland måste man vara lite förnuftig när man har föräldraledighet i mer än ett år till (och i ditt fall hästar och hundar som skitar ner). :)
Tänk också på att när du passerar årsmodell 2019 så kommer skatten att konstant bli ungefär dubbelt så hög. Runt 4k istället för 2k pga skatten baseras på olika körcykler.
 
Tänk också på att när du passerar årsmodell 2019 så kommer skatten att konstant bli ungefär dubbelt så hög. Runt 4k istället för 2k pga skatten baseras på olika körcykler.

Den hade jag inte helt koll på. Dock ska det sägas att kollar man på nyare Volvo V90/V90CC än 2021 finns det enbart mildhybrider och då blir ju skattebilden annan än en ren bensin/diesel med så det är mer än så som spelar in oavsett (att bilen är dyrare är större kostnad än skatten). Men oavsett en bra poäng att belysa!

Edit:
Googlade lite snabt och det misstänker det är detta du syftar till alfgren?

För att beräkna bilskatten 2022 används Bonus Malus-systemet, där grundbeloppet är 360 kr per år. För bilar som togs i trafik 1 juni 2022 eller senare tillkommer ett koldioxidbelopp om 107 kr per gram för utsläpp mellan 75–125 g/km och 132 kr per gram för utsläpp över 125 g/km. För dieseldrivna fordon tillkommer dessutom ett miljötillägg på 250 kr och ett bränsletillägg som beräknas på koldioxidutsläppet och faktorn 13,52.
 
För att beräkna bilskatten 2022 används Bonus Malus-systemet, där grundbeloppet är 360 kr per år. För bilar som togs i trafik 1 juni 2022 eller senare tillkommer ett koldioxidbelopp om 107 kr per gram för utsläpp mellan 75–125 g/km och 132 kr per gram för utsläpp över 125 g/km. För dieseldrivna fordon tillkommer dessutom ett miljötillägg på 250 kr och ett bränsletillägg som beräknas på koldioxidutsläppet och faktorn 13,52.
Dels den biten men också att man i samband med detta bytte från NEDC körcykel till WLTP (alltid högre)
 
Tillbaka
Topp