• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

I januari kommer den. Min nya bil, som inte är en SAAB, vad har jag gjort?

Jaja nu blir det såhär iaf. Det landade i en laddhybrid från Audi. Närmare bestämt nya A5 Avant. Varför just denna? Jo för att elmotorn sitter monterad i växellådans hus med en egen koppling. Vad är det roliga med detta? Jo att den förblir fyrhjulsdriven vare sig man kör enbart på el eller bensin, och såklart i hybridläge. Rätt fyndigt. Sen kommer det säkert vara en dröm att serva/reparera denna konstruktion om 10-15 år. Men ja, den dagen den sorgen. Hann iaf njuta en del av att specca bilen själv istället för mitt annars eviga letande på blocket efter den perfekt utrustade bilen. Fick väl egentligen försaka ett tillval som jag egentligen verkligen ville ha: Bang Olufsen. De hade gömt detta i ett större paket som innehöll annat jag inte ville ha eller var beredd att betala för. Är också nöjd med att jag inte vek mig och valde 299hk drivlinan utan gick all-in på 367hk versionen. Så med lite tur kommer jag till och från jobbet på el och sen kan jag gasa hem glad i hågen på fredagarna.

P.S Sen är den blå med ljus inredning med. Vi behöver inte fler vita/svarta/gråa bilar.

Bild 38.jpeg
Väldigt fin! Vad landade den på med alla tillbehör?

I januari kommer den. Min nya bil, som inte är en SAAB, vad har jag gjort?

Jaja nu blir det såhär iaf. Det landade i en laddhybrid från Audi. Närmare bestämt nya A5 Avant. Varför just denna? Jo för att elmotorn sitter monterad i växellådans hus med en egen koppling. Vad är det roliga med detta? Jo att den förblir fyrhjulsdriven vare sig man kör enbart på el eller bensin, och såklart i hybridläge. Rätt fyndigt. Sen kommer det säkert vara en dröm att serva/reparera denna konstruktion om 10-15 år. Men ja, den dagen den sorgen. Hann iaf njuta en del av att specca bilen själv istället för mitt annars eviga letande på blocket efter den perfekt utrustade bilen. Fick väl egentligen försaka ett tillval som jag egentligen verkligen ville ha: Bang Olufsen. De hade gömt detta i ett större paket som innehöll annat jag inte ville ha eller var beredd att betala för. Är också nöjd med att jag inte vek mig och valde 299hk drivlinan utan gick all-in på 367hk versionen. Så med lite tur kommer jag till och från jobbet på el och sen kan jag gasa hem glad i hågen på fredagarna.

P.S Sen är den blå med ljus inredning med. Vi behöver inte fler vita/svarta/gråa bilar.

Bild 38.jpeg
Riktigt trevlig drivlina kan jag intyga.
Grattis!

Nej men så trevligt! Kör du mest i hybrid-läge eller är batteriet tillräckligt stort för att kunna ligga i eldrift större delen av tiden? (vilket skralt påverkas av vart man bor och använder bile etc, men ändå. Jag blir mycket nyfiken).
Bor i GBG så hyfsat milt väder än.
Kommer ca 5 mil på el när jag pendlar till jobbet nu, största delen runt 90km/h.
I somras var det närmare 7 mil, så den är rätt känslig för temperaturer.
Jag har den ställd i hybridläge i princip jämt och Drive select Auto.
Den försöker köra på el så mycket som möjligt då.
Ställer du in ett mål i navigatorn som den fattar att inte går att nå på el prioriterar den el för delar av sträckan som går långsammare och bensin för snabbare partier.

Man kan argumentera för att 367hk aldrig behövs för normal körning men man missar då lugnet det ger.
En undermotoriserad bil måste växla ner, varva upp och bygga turbotryck vid minsta acceleration.
Denna kryper bara iväg utan att börja hetsa, om det nu inte är hetsen man är ute efter.
Känns väldigt mycket elbil, mest på gott.

Kommer ca 5 mil på el när jag pendlar till jobbet nu, största delen runt 90km/h.
Ställer du in ett mål i navigatorn som den fattar att inte går att nå på el prioriterar den el för delar av sträckan som går långsammare och bensin för snabbare partier.

Man kan argumentera för att 367hk aldrig behövs för normal körning men man missar då lugnet det ger.
En undermotoriserad bil måste växla ner, varva upp och bygga turbotryck vid minsta acceleration.
Denna kryper bara iväg utan att börja hetsa, om det nu inte är hetsen man är ute efter.
Hur stark är elmotorn?

Nej men så trevligt, det gör även jag.

Säljaren på Audi bedyrade att den var rätt klipsk med användning av elen om man ställde in resmål, kul att höra att den faktiskt gör det också! Jag håller med om att en bil som saknar kraft oftast upplevs som oroligare. Det märks så tydligt att den måste jobba hårdare för normal körning. Låter som att jag kommer bli nöjd. Tack för att du delade med dig!

Ja, det är väl oftast problemet. Man har köpt en fin bil och så snålkör man med låg effekt.
Det har hittills inte varit ett problem för egen del. Jag har betalt för hela registret och då skall det också användas. För egen del är jag övertygad om att elmotorns dryga 140hk kommer fungera utmärkt för det den är avsedd för: krypa fram i stadstrafik. Sen är det dynamic-läge för hela slanten när sista tullen är passerad.

Kan ingen? Snälla?
När vi bodde i Malmö för en massa år sedan så gick jag förbi en vinröd sån här nästan varje hundpromenad. Den verkade sällan röra på sig, vilket väl säger... nåt...
Men de har ju någonting.
Nu verkar det ju inte precis vara att vrida om nyckeln och köra, men lite fix är väl perfekt inför vintern. Någon särskilt vanlig bil har det ju aldrig varit och än mindre nu - eftersom jag förutsätter att de skrotats bort i drivor.

Kan ingen? Snälla?
När vi bodde i Malmö för en massa år sedan så gick jag förbi en vinröd sån här nästan varje hundpromenad. Den verkade sällan röra på sig, vilket väl säger... nåt...
Men de har ju någonting.
Nu verkar det ju inte precis vara att vrida om nyckeln och köra, men lite fix är väl perfekt inför vintern. Någon särskilt vanlig bil har det ju aldrig varit och än mindre nu - eftersom jag förutsätter att de skrotats bort i drivor.
Oj aldrig sett en sådan, den ser ut en korsning mellan en Volvo 740 och en Saab 9000 🤣

Kan ingen? Snälla?
Men de har ju någonting.
"Elfel, måste hämtas med släp"

Jamen det är ju säkert lätt att hitta delar till den där :rolleyes: ;)

"Elfel, måste hämtas med släp"

Jamen det är ju säkert lätt att hitta delar till den där :rolleyes: ;)

Jag var ju helt transparent i det när jag tipsade. Skrev ju ”lite fix inför vintern”. ;)
Hjälper säljaren lite grann och slänger in ett ”Säkert lätt för den händige”.

Tveksamt bra drag att dumpa Ferrari-fälgarna för ett par 18” billiga katalogfälgar. Men att komplettera med original är säkert bara ett eBay-sök bort. Visst har de väl dessutom samarbete med Klarna numera? Frågar åt en vän.

Jag var ju helt transparent i det när jag tipsade. Skrev ju ”lite fix inför vintern”. ;)
Hjälper säljaren lite grann och slänger in ett ”Säkert lätt för den händige”.

Tveksamt bra drag att dumpa Ferrari-fälgarna för ett par 18” billiga katalogfälgar. Men att komplettera med original är säkert bara ett eBay-sök bort. Visst har de väl dessutom samarbete med Klarna numera? Frågar åt en vän.
Går säkert att få ordning på den. (Iofs en importerad bil, så kanske hade nuvarande ägare den idén o gick bet!?).
Reservdelar bör inte vara något större bekymmer, men hjälper sällan mot elfel…
Absolut en bil värd att bevara 🤗 (och byta fälgar på 🙃)
Min tanke går ju direkt varje gång jag ser dessa : ”tänk om Saab gett Valmet klartecken att fortsätta utveckla sin V8…” 😇😇😇

Bilen servad en månad sen, batterier bytta detta år. Godkänd besiktning i januari. Allt godkänt vid koll i somras hos Volvo (batterihälsa perfekt) och service i oktober. Vad är detta?

Dök upp när jag satt kvar i bilen 5-7 min efter handling och lyssnade på radio.

Körs bilen för lite bara kanske (har två bilar) eller har jag ett större problem på halsen? Legat sjuk en vecka så den har knappt körts alls.

Volvo v40, automat, 2017

IMG_8104.jpeg

Bilen servad en månad sen, batterier bytta detta år. Allt godkänt vid koll i somras och service i oktober. Vad är detta?

Körs bilen för lite bara kanske (har två bilar) eller har jag ett större problem på halsen?
Fick upp något liknande i min förra bil. Testade att åka ut och köra typ 45 minuter med den. Verkade fixa sig. Men givetvis bara en anekdot. Jag körde inte så ofta med den och när jag väl körde var det korta sträckor, max 10-15 minuter.

Bilen servad en månad sen, batterier bytta detta år. Godkänd besiktning i januari. Allt godkänt vid koll i somras hos Volvo (batterihälsa perfekt) och service i oktober. Vad är detta?

Körs bilen för lite bara kanske (har två bilar) eller har jag ett större problem på halsen? Legat sjuk en vecka så den har knappt körts alls.

Volvo v40, automat, 2017

IMG_8104.jpeg

Har samma problem under den kalla delen av året. Kör för lite och för korta sträckor. En mek påstod att en kallstart under vintern kräver ca 20 min landsvägskörning för att återställa batteriet. Jag underhållsladdar ca en gång i månaden för att undvika problem:
Batteriladdare 2024-01-02.jpg

Du kan ju testa det iallafall!

Jag tvivlar på att det är något mer allvarligt. Har varit med om en generator som ger sig, då blinkade hela instrumentbrädan som någon sjuk julgran. Alla möjliga felmeddelanden, ABS, antisladd, airbags, STANNA NU-fel. Under tiden letar jag plats att stanna, 2-3 minuter senare dog bilen och den gick inte att starta igen. Blev att bärgas från en förskola som jag lyckades rulla in på med farten jag hade. Många nyfikna blickar där... 😂

Ditt felmeddelande är i princip bara som på en iPhone som säger att "nu har du 20% kvar".

Jag borde ut och köra lite med bilen. Den har inte körts mer än 10 minuter per körning sedan augusti...

Har samma problem under den kalla delen av året. Kör för lite och för korta sträckor. En mek påstod att en kallstart under vintern kräver ca 20 min landsvägskörning för att återställa batteriet. Jag underhållsladdar ca en gång i månaden för att undvika problem:
Batteriladdare 2024-01-02.jpg

Rätt så. Jag tror att även 20 minuter är i underkant. 5-6 mil utan start och stopp låter rimligare. Laddningen på tomgång är obefintlig.

Det moderna påfundet med start och stoppfunktion dödar batteriet. Stäng av sådana dumheter.

Ingen ingengör vid sina sinnens fulla bruk vill ha denna funktion. Detta är framtvingat av klimatmaffian.

Senast ändrad:
Du kan ju testa det iallafall!

Jag tvivlar på att det är något mer allvarligt. Har varit med om en generator som ger sig, då blinkade hela instrumentbrädan som någon sjuk julgran. Alla möjliga felmeddelanden, ABS, antisladd, airbags, STANNA NU-fel. Under tiden letar jag plats att stanna, 2-3 minuter senare dog bilen och den gick inte att starta igen. Blev att bärgas från en förskola som jag lyckades rulla in på med farten jag hade. Många nyfikna blickar där... 😂

Ditt felmeddelande är i princip bara som på en iPhone som säger att "nu har du 20% kvar".

Jag borde ut och köra lite med bilen. Den har inte körts mer än 10 minuter per körning sedan augusti...

10 minuter per körning!!!
Där har du svaret. Detta klarar inget batteri av.
Det blir till att ut och gasa på ett par timmar.

En kallstart på vintern är väsenskild från en kallstart på sommaren.

Tillbaka
Topp