• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Var runt och tittade på lite nya bilar innan jag bestämde mig för GLE. Delar uppfattningen om att många av de med uppdaterad interiör har blivit rätt plastiga. BMW X3 och Audi Q5 var rätt snygga men kändes plastiga. Mercedes GLC var också plastig och dessutom ful interiört. Att de jobbar en hel del med kostnadsbesparingar tyvärr märks tyvärr. Är svårt att skära för mycket om man ska fortsätta vara premium. Tycker annars att Volvo lyckas rätt bra men jag får inte ens halvfjång av en Volvo.
Har fått lägga till några "nyckeltillval" för att interiören skall kännas som den bör. För egen del var det inte så mycket val av märke då jag hade ett riktigt bra erbjudande mot Audi. Men tror detta blir bra trots allt. Jag tillhör dessutom den oerhört lilla majoriteten som faktiskt tycker svart pianolack/blanksvarta detaljer är snyggt. Vilket kanske är tur det för det är sannerligen inte en bristvara i de nya bilarna.

Bild från provkörning innan beställningen skedde.

IMG_9308.jpeg

P.S hade en XC40 Recharge I tre månader. Kände mig mest urladdat efter den tiden...

99kr/månad för att komma åt bilen med appen är oxå en härlig utgift.
Eller parkeringsassistent för 149kr/mån...
Audi skäms inte för sig.

Det är inget de rullat ut på bred front än eller? Än så länge fungerar appen utan extra kostnad iaf. Sen vet jag att deras digitala tjänster ingår i 4 år, däribland WiFi till bilens navigator etc. Efter det vet jag ej hur upplägget ser ut.

Har fått lägga till några "nyckeltillval" för att interiören skall kännas som den bör. För egen del var det inte så mycket val av märke då jag hade ett riktigt bra erbjudande mot Audi. Men tror detta blir bra trots allt. Jag tillhör dessutom den oerhört lilla majoriteten som faktiskt tycker svart pianolack/blanksvarta detaljer är snyggt. Vilket kanske är tur det för det är sannerligen inte en bristvara i de nya bilarna.

Bild från provkörning innan beställningen skedde.

IMG_9308.jpeg

P.S hade en XC40 Recharge I tre månader. Kände mig mest urladdat efter den tiden...

Det är inget de rullat ut på bred front än eller? Än så länge fungerar appen utan extra kostnad iaf. Sen vet jag att deras digitala tjänster ingår i 4 år, däribland WiFi till bilens navigator etc. Efter det vet jag ej hur upplägget ser ut.
Jodå, det är utrullat sedan många år tillbaka.
Men som sagt beror det väldigt mycket på modell och vad som valts till vid köp av bilen.
Sedan är de lite försiktiga med nybilsköparna och bjuder på mycket första åren.

Om man ska köpa en Mustang, från årsmodell 2018, dvs inte den senaste som kom nu 2024, den har för mycket skärmar osv.

Vad ska man titta på, kollar åt en Bullit, vill ha manuell, men hört att vissa klagar på växellängden.

@MaziK du har säkert koll.

images.jpg

Om man ska köpa en Mustang, från årsmodell 2018, dvs inte den senaste som kom nu 2024, den har för mycket skärmar osv.

Vad ska man titta på, kollar åt en Bullit, vill ha manuell, men hört att vissa klagar på växellängden.

images.jpg
Hade börjat med att kolla efter en Mach-1, den har Tremec-låda. Den har dessutom extra kylare etc plus lite annat. Tremeclådan i sig har en annan utvxäxling jämfört med MT-82 som sitter i den vanliga. Sitter 3:55 slutväxel, går att uppgradera till 3:73 för att få den lite mer snärtig(men det blir ju merarbete och kostnad). 24+ dark horse har Torsen diffen (som US Mach-1 har) med 3:73

I örvigt så är Bullitt bara kosmetiskt jämfört mot en vanlig GT.
Sen var det vissa årsmodeller efter 2020 som inte hade "premium interiören" i kombination med magnerride har jag för mig på grund omvärldsläget.

Om du inte skall mecka med coilovers etc så hade jag kollat efter en bil med Magneride.

Om det är något mer specifikt du undrar över så är det bara att säga till.

Saknad men ej glömd
DSC02946-Edit.jpeg

Senast ändrad:
Nån som rattar M2 G87 här? är inne på att köpa någon rolig bil igen, där M2 och RS3 står som kandidater.
Haft en -18 Rs3 Sedan tidigare, och en M235i men aldrig någon M2.
Tyckte G87 var skitful när den kom, såg konstig ut på bilder. Men efter att ha sett den IRL har den åsikten verkligen ändrats, tycker den är riktigt ball!

Spontant tänker jag att M2 är nog en roligare bil.. kostnadsmässigt ligger de- isch runt samma, BMW något lite dyrare både i inköp,skatt och försäkring men det är marginellt. Däremot lär man väl få ha större däckkonto till den..
Sen kan man ju komma undan billigare om man inte köper senaste faceliftade Rs3...

Vad säger panelen?
Långt om länge så landade jag ett köp sådär lagom till vintern 😁
Hämtade hem den förra helgen, fick på vintersulorna idag, blir nog bra detta!
IMG_1464.jpeg

images.jpg
Jag byggde/köpte en manuell GT av dåvarande UpplandMotor.
Helt värdelös att köra i Stockholmstrafik. Sämre uxväxlingsförhållanden (heter det så på svenska?) för svenska vägar hastigheter och trafik har jag svårt att tänka mig.
Tungjobbad koppling a la Vovlo 240 dessutom.
Den nya,jag köpte här med 10vxl automat är en dröm.

Men....underbar att se på
En av de sista dinosaurier med V8 på 302Kubiktum...
Så lite förlåtande måste jag ändå vara.

Hade börjat med att kolla efter en Mach-1, den har Tremec-låda. Den har dessutom extra kylare etc plus lite annat. Tremeclådan i sig har en annan utvxäxling jämfört med MT-82 som sitter i den vanliga. Sitter 3:55 slutväxel, går att uppgradera till 3:73 för att få den lite mer snärtig(men det blir ju merarbete och kostnad). 24+ dark horse har Torsen diffen (som US Mach-1 har) med 3:73

Sen var det vissa årsmodeller efter 2020 som inte hade "premium interiören" i kombination med magnerride har jag för mig på grund omvärldsläget.

Om du inte skall mecka med coilovers etc så hade jag kollat efter en bil med Magneride.

Saknad men ej glömd
DSC02946-Edit.jpeg

Precis, minns ju din så väl, var den automat ?
den var iaf väldigt fin!

Bullit har väl insug från 350 samt Magnerride som standard ?
Ger jun några få HK mer samt ett bättre ljud, eller är det endast i USA ?

Nej ska inte mecka, jag vill ha en bil jag kan köra mycket med, ta med mina nu stora barn och inte vara så orolig att parkera, jag kollar även 911, typ 997 men skulle vara mer rädd för att parkera den, sen är ljudet viktigt för mig.
Tycker 911 är lite mesig i soundet, vill ha mer muscle :)

Mach1 har ju alla sådana flummiga stripes ?

Jag byggde/köpte en manuell GT av dåvarande UpplandMotor.
Helt värdelös att köra i Stockholmstrafik. Sämre uxväxlingsförhållanden (heter det så på svenska?) för svenska vägar hastigheter och trafik har jag svårt att tänka mig.
Tungjobbad koppling a la Vovlo 240 dessutom.
Den nya,jag köpte här med 10vxl automat är en dröm.

Men....underbar att se på
En av de sista dinosaurier med V8 på 302Kubiktum...
Så lite förlåtande måste jag ändå vara.

Ok, jag kör inte så mycket stadstrafik, men det låter ju inte så roligt.
Vilken har du köpt då ?

den var iaf väldigt fin!

Nej ska inte mecka, jag vill ha en bil jag kan köra mycket med, ta med mina nu stora barn och inte vara så orolig att parkera, jag kollar även 911, typ 997 men skulle vara mer rädd för att parkera den, sen är ljudet viktigt för mig.

Vilken har du köpt då ?
Köpte 2016 dvs första året i Sverige. Manuell.
2018 automat. USA

den var iaf väldigt fin!

Vilken har du köpt då ?
Min hade A10an. Växlade riktigt snabbt, men den kan leta en del bland växlarna. Dock så ska den adapatera efter hur du kör. Men det är ingen DCT eller PDK

Insuget på Bullit gör varken till eller ifrån skulle jag vilja säga. Ser dock snyggare ut under huven :D

Vad gäller ljudet så körde jag först H-pipe, sen X-pipe sen Borla Atak. Alla rätt stor skillnad mot OEM i ljudet(givetvis lät den absolut bäst med Borla) utan att skapa någon drone (då bilen har ställbart spjäll). Tyvärr så förvinner mycket av ljudet då 18+ har GPF filter men det låter ändå gött! Skulle starkt rekommendera x-pipe

Om man vill så går det ju alltid att ta av stripesen på Mach-1, men sen vet man ju inte vad köparen efter tycker om det ....

Tror det är för att @FlipSwede börjar bli gammal vad gäller att den var jobbig i trafik :eek:. Tycker du ska prova och få en känsla. Absolut bäst hade varit att prova en bil med Tremec.

M1 utan stripes
1764313254251.png

1764313373449.png

Så de ser ut med handling pack (som de bara såldes med i US)
1764313392280.png

Jag var för övrigt väldigt nära att köpa en Darkhorse i våras! En i exakt den specen jag ville ha med 250 mil som dem släppte för 160k under nypris. Min son påminde mig om varför jag inte köpte den för några dagar sedan och jag hade inte något bra svar. Vi stod i garaget varpå han säger "fasiken vad nice den hade varit här inne" :D

Senast ändrad:

Saknad men ej glömd
DSC02946-Edit.jpeg
Du fick till riktigt bra stuk på den där 👌

Min hade A10an. Växlade riktigt snabbt, men den kan leta en del bland växlarna. Dock så ska den adapatera efter hur du kör. Men det är ingen DCT eller PDK

Insuget på Bullit gör varken till eller ifrån skulle jag vilja säga. Ser dock snyggare ut under huven :D

Vad gäller ljudet så körde jag först H-pipe, sen X-pipe sen Borla Atak. Alla rätt stor skillnad mot OEM i ljudet(givetvis lät den absolut bäst med Borla) utan att skapa någon drone (då bilen har ställbart spjäll). Tyvärr så förvinner mycket av ljudet då 18+ har GPF filter men det låter ändå gött! Skulle starkt rekommendera x-pipe

Om man vill så går det ju alltid att ta av stripesen på Mach-1, men sen vet man ju inte vad köparen efter tycker om det ....

Tror det är för att @FlipSwede börjar bli gammal vad gäller att den var jobbig i trafik :eek:. Tycker du ska prova och få en känsla. Absolut bäst hade varit att prova en bil med Tremec.

M1 utan stripes
1764313254251.png

1764313373449.png

Så de ser ut med handling pack (som de bara såldes med i US)
1764313392280.png

Jag var för övrigt väldigt nära att köpa en Darkhorse i våras! En i exakt den specen jag ville ha med 250 mil som dem släppte för 160k under nypris. Min son påminde mig om varför jag inte köpte den för några dagar sedan och jag hade inte något bra svar. Vi stod i garaget varpå han säger "fasiken vad nice den hade varit här inne" :D

Jag är verkligen ett fan av Manuell, så kommer bli en manuell oavsett
Har kört nyare sportbilar med Automat, det är helt död känsla för mig.

Ok om man kör bana då kanske det ska vara PDK osv, men för mig är det känslan

Mach 1 utan stripes var cool :)
dock ser jag bara automat på dom som finns ute, verkar inte vara så populärt med manuell

Din var perfektion i stuk faktiskt.

Någon med bra koll kring att optimera Mercedes? Steg 1 alltså. Orkar ej mer.
Jag grävde i det där för 10 år sedan, och då rådde väl konsensus att i princip alla chip/ecu-programmeringar bygger på väldigt lika optimeringar.
Alla har optimeringar till alla motoralternativ och kan omöjligt ha spänt upp alla i bänk och lagt tid på att hitta bästa mappen för just den motorn utan höjer bara tex turbotrycket en viss procent på alla modeller.
Undantag finns där du rullar in bilen och de bänkar just din bil och gör en custommap, men som jag förstått det är det inte stor skillnad annars.
Välj en med bra garantier, omdömmen och lämplig effektökning.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Jag körde tyska RaceChip problemfritt i min 520d i 9 år om det är till någon hjälp.

Jag har lite svårt att se att eftermarknaden skulle kunna "optimera" motorerna bättre än biltillverkarnas egna motoravdelningar. Jag har hört tillräckligt om växellådor som inte växlar bra efter "optimering" motorn, eller rasar av för högt vridmoment. Tittar vi på båtmotorer så har jag hört om motorer som går in i "linka hem" och därmed går att köra max 1500 varv/min. Inget för mig, jag vill ha en motor som fungerar. Men är det en rallybil man ska ha så måste man väl trimma för att hänga med. :)

Jag har lite svårt att se att eftermarknaden skulle kunna "optimera" motorerna bättre än biltillverkarnas egna motoravdelningar. Jag har hört tillräckligt om växellådor som inte växlar bra efter "optimering" motorn, eller rasar av för högt vridmoment. Tittar vi på båtmotorer så har jag hört om motorer som går in i "linka hem" och därmed går att köra max 1500 varv/min. Inget för mig, jag vill ha en motor som fungerar. Men är det en rallybil man ska ha så måste man väl trimma för att hänga med. :)
Du jobbar på Mercedes va?

Nej, jag har aldrig jobbat med bilar. Det närmaste jag kommit är att jag jobbade på underhållsavdelningen på Volvo Komponenter i Arvika, men det var bara smidda detaljer som tillverkades där. Sen tror jag inte att det här är unikt för MB, men frågan ovan gällde en sådan. En kompis satte "trimchip" i en Audi en gång, men han tog bort det eftersom den växlade så illa.

Tillbaka
Topp