• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🐱 Bilder med mera pĂ„ din/a Turtle/s & 6105

Viskan

Panerai
2-Faktor
Det finns mÄnga punkter som brukar avslöja am-tavla. Orginaltavlans datumfönster och texten lÀngst ner vid klockan 6 brukar vara det tydligaste
Originaltavlorna som Àr frÄn före ca. 1981 har en tydlig fasad kant runt datumfönstret och suwa symbol kl.6, senare tavlor har inte lika tydlig fasad kant och saknar suwa symbol. Det brukar stÄ Hongkong dial lÀngst ned pÄ de senare tavlorna. PÄ am tavlor gÄr oftast den stora lumade markeringen kl.6 ner lÀngre. Detta vet du redan @Maxer men andra kanske inte vet.
 

Maxer

Audemars
2-Faktor
Originaltavlorna som Àr frÄn före ca. 1981 har en tydlig fasad kant runt datumfönstret och suwa symbol kl.6, senare tavlor har inte lika tydlig fasad kant och saknar suwa symbol. Det brukar stÄ Hongkong dial lÀngst ned pÄ de senare tavlorna. PÄ am tavlor gÄr oftast den stora lumade markeringen kl.6 ner lÀngre. Detta vet du redan @Maxer men andra kanske inte vet.
Ja, det Àr det jag syftar pÄ i mitt inlÀgg tidigare.
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Vad tror vi om den hĂ€r?đŸ€”đŸ€”đŸ€”
Vet att serienumret börjar pĂ„ 1 och slutar pĂ„ 5 đŸ„ž

Àgaren sÀger att den Àr ifrÄn 1990-99 och att den har saffirglas.... ?

8ADDE847-C136-45D2-9DC0-6713E8D757C6.jpeg
83921DE9-E3E2-4D58-A0A1-38BEA83C5100.jpeg
3C763578-0F2C-4E1B-BB0D-0B8E3166B648.jpeg
JĂ€mför gĂ€rna denna bilden pĂ„ tavlan med bilden pĂ„ min 6309 som Ă€r original lĂ€ngre upp i trĂ„den. Titta extra noga pĂ„ den lilla texten lĂ€ngst ned pĂ„ tavlan ”dialtexten”.
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Ok
DÄ kanske man ska avstÄ den dÄ?
Vad skulle ni sÀga att den Àr vÀrd?
Det som hÄller igÄng oseriösa sÀljare pÄ eBay, tradera och liknande Àr okunskap hos köparna. Hade fler haft större kunskap om vintage Seiko sÄ hade de inte fÄtt sÄlt skiten. Jag blir lite uppjagad nÀr jag gÄng pÄ gÄng ser klockor dÀr sÀljaren inte Àr öppen med att klockan inte Àr original.
 

Easton

Omega
Vad tror vi om den hĂ€r?đŸ€”đŸ€”đŸ€”
Vet att serienumret börjar pĂ„ 1 och slutar pĂ„ 5 đŸ„ž

Àgaren sÀger att den Àr ifrÄn 1990-99 och att den har saffirglas.... ?

8ADDE847-C136-45D2-9DC0-6713E8D757C6.jpeg
83921DE9-E3E2-4D58-A0A1-38BEA83C5100.jpeg
3C763578-0F2C-4E1B-BB0D-0B8E3166B648.jpeg
Jag har ocksĂ„ tittat pĂ„ denna och en exakt likadan som de sĂ„lde förra veckan. Dock vĂ€grar de konsekvent att svara pĂ„ nĂ„gra frĂ„gor om serienr mm. Skrev till dem att det kĂ€nns oseriöst att inte svara pĂ„ frĂ„gor angĂ„ende en klocka de vill mĂ„ngla, fick inget svar dĂ„ heller 🙄
Jag kommer inte att handla av dem.
 

Bergets

Panerai
Det som hÄller igÄng oseriösa sÀljare pÄ eBay, tradera och liknande Àr okunskap hos köparna. Hade fler haft större kunskap om vintage Seiko sÄ hade de inte fÄtt sÄlt skiten. Jag blir lite uppjagad nÀr jag gÄng pÄ gÄng ser klockor dÀr sÀljaren inte Àr öppen med att klockan inte Àr original.
sant
jag har frÄgat Àgaren flera ggr om serienummret samt lite annan om klockan, han vÀgrar svara pÄ det.
Den ligger pÄ 2000kr just nu... ska bli spÀnnande att se vad den slutar pÄ.

kollar man pÄ Ebay sÄ finns det ju flera i förvisso sÀmre skick, men mögel osv för strax över 3100kr har jag för mig. Jag köper ju hellre en sÄdan


EDIT:
Klockan i frÄga finns pÄ tradera. jag har har precis upptÀckt nÄgon mÀrkligt.
SĂ€ljaren Ă€r inte svensk, han kommunicerar pĂ„ engelska. Personen som Ă€r högstbjudande har 0 omdömen och sitter i Italien. Riggat? đŸ€·â€â™‚ïž
 
Senast Àndrad:

JacquesCosteau

Panerai
2-Faktor
sant
jag har frÄgat Àgaren flera ggr om serienummret samt lite annan om klockan, han vÀgrar svara pÄ det.
Den ligger pÄ 2000kr just nu... ska bli spÀnnande att se vad den slutar pÄ.

kollar man pÄ Ebay sÄ finns det ju flera i förvisso sÀmre skick, men mögel osv för strax över 3100kr har jag för mig. Jag köper ju hellre en sÄdan


EDIT:
Klockan i frÄga finns pÄ tradera. jag har har precis upptÀckt nÄgon mÀrkligt.
SĂ€ljaren Ă€r inte svensk, han kommunicerar pĂ„ engelska. Personen som Ă€r högstbjudande har 0 omdömen och sitter i Italien. Riggat? đŸ€·â€â™‚ïž
SÀkert riggat, ja. VÀrt att tÀnka pÄ med 6309-7040 Àr ocksÄ att man brukade kunna se AM-vridningar genom att lume-pipen Àr mindre Àn pÄ originalen, men pÄ senare Är har AM-vridningarna fixat till den skillnaden.
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
SÀkert riggat, ja. VÀrt att tÀnka pÄ med 6309-7040 Àr ocksÄ att man brukade kunna se AM-vridningar genom att lume-pipen Àr mindre Àn pÄ originalen, men pÄ senare Är har AM-vridningarna fixat till den skillnaden.
Ja med de verkar fortfarande ha svÄrt att kopiera texturen pÄ den silvriga fÀrgen pÄ bezelinlÀgget och Àven att triangelns nedre spets gÄr över kanten.
 
Topp