• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilder på Seiko SPB143 & Co

Ute på cykeltur igen, idag med tropic
1000005792.jpg

Var just och hämtade min 147:a hos urmakarn efter avmagnetisering. Det var andra gången på 2 veckor ... andra gången var den rejält magnetisk och rusade minst +120 s/d 😱 . Vet dock inte säkert vad som orsakat detta men misstänker en gammal winder som har fått glapp i strömkabelns anslutning?
1000020920.jpg

Alltså den här klockan. Jag både älskar och hatar den. Tycker den är cool men den går som en potta skit. Funkar helt ok när jag bär den men när jag lägger av den för natten så kan den tappa en minut medan jag sover. Eller skutta fram lika mkt.

Är det värt att lämna in? Kommer åbäket bli bättre?

image.jpg

Alltså den här klockan. Jag både älskar och hatar den. Tycker den är cool men den går som en potta skit. Funkar helt ok när jag bär den men när jag lägger av den för natten så kan den tappa en minut medan jag sover. Eller skutta fram lika mkt.

image.jpg
Är det så otroligt inkonsekvent kan det vara värt att kolla om den blivit magnetiserad (billigt jobb). Låter konstigt att den både kan forta och sakta så mkt som en minut på natten. Allt beror väl sen på vad man är beredd på att lägga. Är den inte magnetiserad och det är ngt stök med verket kan det ju alltid bytas ut, men som sagt det beror på vad man är beredd att punga ut. En ruckning lär inte leda till någon nämnvärd förbättring när tidshållningen är så stökig.

image.jpg
Lägger du den alltid på samma sätt när du tar av dig den? Beroende på hur den ligger (tavla uppåt eller nedåt, på sidan med kronan uppåt eller nedåt) kan den komma att gå olika.

Lägger du den alltid på samma sätt när du tar av dig den? Beroende på hur den ligger (tavla uppåt eller nedåt, på sidan med kronan uppåt eller nedåt) kan den komma att gå olika.
Testade lite på dagen idag. Låg 6h på rygg. Gick 10sek plus. Låg 6h på sidan med kronan upp och tappade 30-40sek.

Funkar helt klart bäst när den används.

Ruckad den för ett par månader sedan. Urmakaren sa att den gick nära på spot on på timegraphen, men då visste jag att den tappade 40-50sek på en dag. Så jag bad honom sparka upp farten med 30-40sek så efter det går den iaf lite bättre.

Tillbaka
Topp