• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilvård

Tack för alla tips och inspel!

Nu har jag kört en omgång med Autoglyms interior schampoo.
Sprayade på, lät dra in lite, gnuggade försiktigt med en mikrofiberduk med lite medel på samt arbetade in medlet med en mjuk borste.

Torkade sedan rent med oanvänd fluffig mikrofiberduk samt en till omgång med borsten för att rugga upp ytan.

nedan ser ni före resp efter:
CA8D5F08-B268-4C0A-9E7E-E7A880753550.jpeg


DA23FAFA-B10F-400F-B94A-6DC4D6016926.jpeg
Jag tycker det blev klart bra (men är ju helt novis....) :)
 
Vänta tills du fått på bead maker :p
Min blir värsta neck braker med det på :D

Har TW Seal n shine hemma har inte dragit på det på en hel bil än
Jo skulle vara jäkla skoj o testa beaden:) mina ammo grejer har inte rört sig på två veckor i USA troligtvis covid19 strul så då får Turtle göra mig glad så länge :)
 
Tycker det blir en del kvar efter jag kört med den.

Har labbat med koncentrationen men ändå så blir det inte bra. Tappar lite syftet om man behöver köra 50/50.

Skall köra slut på det jag har kvar sen skall jag gå över till Bilt Hamber Auto Foam igen. Deras Surfacx HD och Auto Foam är bra shit.


Jag köpte en 1-litersflaska Citrofoam för ett tag sedan och tänkte testa i veckan.
Vad är det du blir missnöjd över?
 
Ni som kör foam, kör ni detta istället för avfettning, istället för shampo eller som komplement till de två?

Har en foamlance men använt den kanske tre gånger varav en på båten,..
 
Tycker det blir en del kvar efter jag kört med den.

Har labbat med koncentrationen men ändå så blir det inte bra. Tappar lite syftet om man behöver köra 50/50.

Skall köra slut på det jag har kvar sen skall jag gå över till Bilt Hamber Auto Foam igen. Deras Surfacx HD och Auto Foam är bra shit.
Åfasen, trist!
Om man kör ospätt med foamlance då? Är det än då för klent?
Jag har mest använd King Carthurs Total Snow Foam för grovrengöring och för att få bort gammalt vax och tänkte testa Citro-foam för samma ändamål.
Kanske får jag tänka om där?

Länk till King Carthur-medlet.
https://www.autodude.se/produkt/los...LgMRPdeKE6tzFGeFU2EtZnBdIah6oOGMaAvp8EALw_wcB

Jag ska kolla in Bilt Hamber-produkterna du nämner. Inte bekant med dessa alls.
 
Ni som kör foam, kör ni detta istället för avfettning, istället för shampo eller som komplement till de två?

Har en foamlance men använt den kanske tre gånger varav en på båten,..

Kort svar är att det går att använda foam-lance till allt du nämner om du köper medel avsett för att användas med just foam lance.
Jag har både förtvätt-medel som är alkaliskt avfettningsmedel, schampo för underhållstvätt samt glans- och torkstöd. Samtliga avsedda för foam lance.

Jag tycker mest att det är grymt skönt att slippa att gnugga på lacken i onödan vilket man oftare slipper om man har en välbehandlad bil och kör med foam.
Jag torkar bilen helst med luft och torkduk endast för det som inte försvinner med luft för att minimera risk för tvättrepor.
 
tanken med foam är i princip att skummet skall ta med sig lös smuts mer effektivt än när man lägger på produkten utan foam lance, detta utöver att det går bra mycket snabbare och att det är som terapi :D.

Många använder det till förtvättsmedel vilket i princip är då alkaliskt.
Jag kör även även schamponering med foam lance.

Ni som kör foam, kör ni detta istället för avfettning, istället för shampo eller som komplement till de två?

Har en foamlance men använt den kanske tre gånger varav en på båten,..
 
Har inte provat själv men Gtechnik panel wipe skall vara väldigt effektivt

Åfasen, trist!
Om man kör ospätt med foamlance då? Är det än då för klent?
Jag har mest använd King Carthurs Total Snow Foam för grovrengöring och för att få bort gammalt vax och tänkte testa Citro-foam för samma ändamål.
Kanske får jag tänka om där?

Länk till King Carthur-medlet.
https://www.autodude.se/produkt/los...LgMRPdeKE6tzFGeFU2EtZnBdIah6oOGMaAvp8EALw_wcB

Jag ska kolla in Bilt Hamber-produkterna du nämner. Inte bekant med dessa alls.
 
tanken med foam är i princip att skummet skall ta med sig lös smuts mer effektivt än när man lägger på produkten utan foam lance, detta utöver att det går bra mycket snabbare och att det är som terapi :D.

Många använder det till förtvättsmedel vilket i princip är då alkaliskt.
Jag kör även även schamponering med foam lance.

ja det är ju roligt med foam helt klart! Dock inte hittat hur den gör bäst nytta men som ersättning för tvätthink men ha kvar sköljhink (antar jag?) kör funka bra. Tjejen säger att det sett ut som en gräddbakelse när man kör foamlance. :D

Edit:
Redan glömt jag klickade hem en sån här i torsdags så man kan få båten att blänka lite innan den åker i nån gång i Juni..
Rupes.jpg
 
Senast ändrad:
Jag har OCD så jag kör både med tvätthink och sköljhink och skum :p
Bästa är när man filmar i 120fps vid påläggningen av skum och kör playback i slowmotion :D

Grymt med 75a jag har samma compund/polermedel med :)

ja det är ju roligt med foam helt klart! Dock inte hittat hur den gör bäst nytta men som ersättning för tvätthink men ha kvar sköljhink (antar jag?) kör funka bra. Tjejen säger att det sett ut som en gräddbakelse när man kör foamlance. :D

Edit:
Redan glömt jag klickade hem en sån här i torsdags så man kan få båten att blänka lite innan den åker i nån gång i Juni..
Rupes.jpg
 
Jag har OCD så jag kör både med tvätthink och sköljhink och skum :p
Bästa är när man filmar i 120fps vid påläggningen av skum och kör playback i slowmotion :D

Grymt med 75a jag har samma compund/polermedel med :)

Tror 75an kommer bli kalas. Har tillgång till en 21a via en kompis så nu har vi (tillsammans) en rätt bra combo. Bara en Ibrid som saknas. :D
Jag har kört med Menzerna tidigare men osäker på om det är just dessa. Skadar dock itne att ha lite extra. Ska försöka fota lite och visa hur jävlig båten är för där snackar vi kommande transformering!!
 
Detta är ju en djungel utan dess like må jag säga.
Vad är den stora skillnaden på kallavfettning/tjärlösare och flygrostlösare? Är ju en del skit längst ner på bilen och kring hjulhusen som man skulle vilja få bort.
Skulle nån kunna vara behjälplig med att lägga ihop en liten kundvagn nånstans? Tänker då avfettning som behövs för fälgar och lack. Tänker schampoo, snabbvax, kanske microfiberhandske och microfiberhandduk för att torka torrt och rent med. Har tyvärr ingen högtryckare så är vanlig handtvätt som gäller.

Blev rörigt det där men tar annars gärna en bra förklaring över pm för att reda ut trasslet i denna bebishjärna. :D
 
Tillbaka
Topp