• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilvård

Jag gick lite crazy bananas med senaste beställningen

20200326_173719.jpg

Får ser hur det går.
Skall även köpa deras spruta för akaliskt medel med.
Mest ser jag fram emot IK foam sprayer 2 och P&S brake buster :D
Har både för kall och alkalisk. Tycker den för alkaliskt gör av med mycket medel, men det är skitsamma egentligen. Själv har jag tvätta och dammsugit den ena bilen, och dammsugit gammelbilen. Skulle behöva ngt bra interiörmedel. Har du ngt tips?
06B7A25A-EC09-4ECB-B0B4-A280A9805C4B.jpeg

Har både för kall och alkalisk. Tycker den för alkaliskt gör av med mycket medel, men det är skitsamma egentligen. Själv har jag tvätta och dammsugit den ena bilen, och dammsugit gammelbilen. Skulle behöva ngt bra interiörmedel. Har du ngt tips?

Använder Pingens Interior Clean och är nöjd med den.
Spolade av bilen på jobbet innan jag åkte hem häromdagen. Blandat Pingens och Tershines produkter.
C82185BD-1AED-48A5-AA7C-0F66FE6FA72E.jpeg

Denna tråd hade jag helt missat!
Är glad hobby-bilvårdare utan större anspråk.

Igår körde jag en snabb lackrekond på mercan som är hyfsat ny i min ägo men begagnad och ganska exakt 2 år gammal.
Egentligen var bilen i ett bra skick redan innan men saknade lite lyster och bra hydrofobiska egenskaper så det var ju bara att sätta igång :)
Solidvit är iofs en rätt tacksam lack att jobba med och det är svårt att misslyckas.

Jag började med en grundlig tvätt med King Arthur förtvätt-medel applicerad med foam lance.
Sedan tvättade jag en omgång med tvätthandske med samma medel i hinken för att få den riktigt ren.

Efter det körde jag en omgång med polermaskin (vanlig oscillerande med två huvuden) på de delar av bilen där det behövdes.
Ffa. bakre stötfångare hade lite märken från i/ur-lastning men även huven, framskärmarna och fronten fick sig en omgång.

Eftersom det inte var några grövre repor körde jag Meguiars Ultimate Compound som jag upplever som oerhört effektivt och lättjobbat för att få bort mindre tvättrepor och smuts.
https://shop.meguiars.se/shop/product/ultimate-compound

Efter det la jag på ett lager av Fusso Coat från Fusso 99 som anses vara något mellanting mellan lackskydd/syntetvax.
https://autodude.se/produkt/bilvax_..._m0jEddZsO48H3tGMlNMf0VLquuydGBAaAnBMEALw_wcB

Detta har jag lagt på flera bilar och resultatet är fantastiskt när det gäller just vattenavvisning och slitstyrka.

Det håller länge, är drygt, är lätt att lägga på ljusa lacker (mörka lacker kan ge lite oljig hinna har jag upplevt) men luktar däremot förfärligt.
Har dock för mig att senaste version av detta medel luktar bättre.

Detta blev resultatet i form av blänka efter en lätt polering och ett lager Fusso Coat:
IMG_1373.jpg

IMG_1371.jpg

Efter att jag tog dessa bilder toppade jag lackskyddet/syntetvaxet med ett lager av Fussos hybridvax, The Kiwami.
https://autodude.se/produkt/bilvax_soft99_kiwami_black/
Jag hade denna hemma efter en tidigare svart bil jag ägt och tänkte att jag testar, på vinst och förlust, på en vit bil.

Efter lite efterforskning är det inget problem att använda dessa vax för ljusa lacker och vice versa om man har den ljusa varianten av vaxet.
Det som skiljer är mängden caranubavax som är högre i den svarta och som ger mer djup/wet look på mörkare lacker men även längre hållbarhet.

Enligt vissa är det helt bortkastat att lägga vax på lackskydd men jag tänkte att jag ska testa och se hur det fungerar.
Vad är era erfarenheter av att toppa med vax?

Resultatet blev, givet den lilla insatsen, mycket bra tycker iaf jag.

Bra lyster och blänka samt riktigt bra avrinning.

Vänliga hälsningar

Hallå! Tycker mitt skum rinner av ganska snabbt trots "fetaste" inställningen. Hur länge ska det normalt sitta kvar mellan tummen och pekfingret?
Jag har en skumlans från Autodude och en ganska schysst högtryckstvätt frän Kränzle så det borde ju vara ok. Kör med King Carthur Control Snow Foam.

Hallå! Tycker mitt skum rinner av ganska snabbt trots "fetaste" inställningen. Hur länge ska det normalt sitta kvar mellan tummen och pekfingret?
Jag har en skumlans från Autodude och en ganska schysst högtryckstvätt frän Kränzle så det borde ju vara ok. Kör med King Carthur Control Snow Foam.
Har samma erfarenhet av Autodudes skum. Blir tunt och rinner av fort jämfört med Bollnäs Bilvård Prewash. Men det verkar ändå som att det löser smutsen rätt bra. Fortsättningsvis kommer jag dock hålla mig till BBV. Luktar dessutom godare.

• Like
Reactions: NMO
Kör du koncentrat i foambehållaren ?

jag har också kränzle tvätt o kränzles egna foambehållare, får riktigt tjockt skum med alla jag provat.

Beror på medlet i sig, koncentration, inställning på foamlancen, foamlancen, vattenflödet/tryck i högtrycken

Kör du koncentrat i foambehållaren ?

jag har också kränzle tvätt o kränzles egna foambehållare, får riktigt tjockt skum med alla jag provat.
Ja, koncentrat i behållaren, jag har behållare från Autodude kan vara munstycket kanske eller medlet som alfgren skriver. Testar nog et annat medel så kanske det blir bättre. När det gäller inställningar så har jag testat rynt utan att bli riktigt nöjd. Men visst bilen blir ju ren trots alt. Tack för svar alla!

Ja, koncentrat i behållaren, jag har behållare från Autodude kan vara munstycket kanske eller medlet som alfgren skriver. Testar nog et annat medel så kanske det blir bättre. När det gäller inställningar så har jag testat rynt utan att bli riktigt nöjd. Men visst bilen blir ju ren trots alt. Tack för svar alla!
Du kan ju köpa orginalbehållaren isf.
Prova citrofoam

• Like
Reactions: NMO
Äntligen tagit mig an att beställa, det här blir skoj ! Hoppas det inte tar en evighet tills de kommer bara #barnpåjulafton

8460E58B-98D0-4D65-A938-FDFBA88FE7AA.png

Tillbaka
Topp