• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilvård

Finns det något lifehack för denna situation?

Det är alltså en läderratt som börjar bli (!) ganska sliten, kan man polera upp ytan på något sätt igen?

Jag vill inte lämna in den på omlackering eller liknande även om jag vet att det såklart är ett alternativ, utan jag söker enklare lösningar man klarar av själv hemma i garaget.

Bilagor

• IMG_9441.jpeg
    IMG_9441.jpeg
    1,015.7 KB · Visningar: 6

Det är alltså en läderratt som börjar bli (!) ganska sliten, kan man polera upp ytan på något sätt igen?

Jag vill inte lämna in den på omlackering eller liknande även om jag vet att det såklart är ett alternativ, utan jag söker enklare lösningar man klarar av själv hemma i garaget.
Lämna in bilen hos ColorGlo!

Jag skulle testat nån läderfärg för möbler. Tex

Jag älskar att kolla på Arcticleans YouTube videos. Där har de flertalet ggr fräschat upp gamla rattar bl.a. inte helt 100% på vilken av deras produkter de brukar köra men kan tänka mig den här:

Ny högtryckstvätt till garaget, tips? Vanliga misstag?

Ska egentligen bara ha den för att tvätta bilar, åkgräsklippare etc.

Är det ens en vettig investering? Jag har aldrig haft någon.

Ny högtryckstvätt till garaget, tips? Vanliga misstag?

Ska egentligen bara ha den för att tvätta bilar, åkgräsklippare etc.

Är det ens en vettig investering? Jag har aldrig haft någon.
Undvik de allra minsta. Håll dig till etablerade märken.

Vill du ha mer för pengarna - Köp en begagnad proffsmaskin. Ofta rätt fula och slitna men man får oerhört mycket för pengarna. Kränzle, Nilfisk proffsserie osv.

Undvik de allra minsta. Håll dig till etablerade märken.

Vill du ha mer för pengarna - Köp en begagnad proffsmaskin. Ofta rätt fula och slitna men man får oerhört mycket för pengarna. Kränzle, Nilfisk proffsserie osv.
Tackar!

Är det värt det, är det ett stort steg upp från en traditionell trädgårdsslang?

I tryck blir det förstås skillnad, men är det något man kommer att uppskatta, i praktiken?

Ja det är stor skillnad. Om du bara sköljer av en bil och sen börjar skrubba på den med svamp och bilschampo så får du i princip samma effekt som att gnugga med sandpapper. Du ska få bort merparten av smutsen innan du börjar gnugga och det gör du med förtvätt och högtryckstvätt. Sen rör man bilen, inte innan ;)

älskar min kränzle
Ja tack! Skillnaden mot hur den känns att använda mot den konsumentkärcher jag hade innan går inte riktigt att jämföra. Samtidigt måste man ju inse att alla kanske inte vill ha ett stort monster i garaget. Jag vill det dock. Titta så nöjd jag är* ;)

1761305617039.png

* nej det är inte jag utan nån random tysk

Ja tack! Skillnaden mot hur den känns att använda mot den konsumentkärcher jag hade innan går inte riktigt att jämföra. Samtidigt måste man ju inse att alla kanske inte vill ha ett stort monster i garaget. Jag vill det dock. Titta så nöjd jag är* ;)

1761305617039.png

* nej det är inte jag utan nån random tysk
lol kanske inte behöver ha en "riktig" proffsmodell :D på samma sätt som jag har världens största kompressor som nu får stå i förrådet för den tar för mycket plats i garaget

1152 är ju i princip som en vanlig "svensson"-modell i storlek

Senast ändrad:
älskar min kränzle

Hade jag köpt en nu så hade jag troligtvis köpt en väggmonterad variant(exv Kränzle HD 10/122) med separat slangvinda etc.

Kolla även om du kan få tag på Annovi Reverberi ar630 v2
Tror följande är V2 (https://indors.eu/pressure-washer-a...eri-630-dual-pro-130-bar-pressure-washer.html)

Active 2.3 verkar vara bra med men tror man måste importera en från US....
Bra tips!

Jag hade verkligen velat ha en vägghängd variant, den ska ju ändå inte flyttas runt, men de verkar ju gärna sticka iväg i pris och jag hade tänkt mig runt 5000kr, kanske något mer.

Finns det någon magisk gräns, klarar man sig på 140bar, eller vill man upp mot 180-190 för att det ska ge effekt?

Bra tips!

Jag hade verkligen velat ha en vägghängd variant, den ska ju ändå inte flyttas runt, men de verkar ju gärna sticka iväg i pris och jag hade tänkt mig runt 5000kr, kanske något mer.

Finns det någon magisk gräns, klarar man sig på 140bar, eller vill man upp mot 180-190 för att det ska ge effekt?
Kolla l/min. Viktigare än max tryck

Häng inte upp dig på bar. Det ska flöda vatten också genom munstycket också.
5000kr räcker bra för hemmabruk. Det är inte så att en enklare tvätt inte funkar, man får bara stå längre på samma plats.

Om du har ork och möjlighet, kolla begagnat. Det är en helt annan prisbild. Detta är den jag har, den kostar 22 tusen ny: https://www.klaravik.se/auktion/produkt/2921894-hogtryckstvatt-kranzle-quadro-1000-tst-220bar/

Edit: Det är det inte alls. Min heter 799 quadro. Min poäng är inte heller att det är den bästa maskinen som finns (alla behöver inte heller den inbyggda tanken om man har bra vattentryck) utan snarare belysa hur prisvärt det är att köpa den här typen av maskiner begagnat. Proffsmaskiner kan också lagas på ett helt annat sätt. Det finns delar och serviceverkstäder.

Ja, min Kränzle 1152 gör mig glad varenda gång jag ser den i garaget. Sån otrolig skillnad att använda jämfört med min tidigare Kärcher….
Hade tur och fick tag på en riktigt fräsch begagnad (med kvitto så inget jäkla stöldgods!) till ungefär halva nypriset. Ångrar inte det köpet en sekund!!!
Men vet ärlig talat inte om jag hade köpt en till nypris….!!!🤔
Mycket pengar….

Ja, min Kränzle 1152 gör mig glad varenda gång jag ser den i garaget. Sån otrolig skillnad att använda jämfört med min tidigare Kärcher….
Hade tur och fick tag på en riktigt fräsch begagnad (med kvitto så inget jäkla stöldgods!) till ungefär halva nypriset. Ångrar inte det köpet en sekund!!!
Men vet ärlig talat inte om jag hade köpt en till nypris….!!!🤔
Mycket pengar….
Jag har en Kränzle högtryckstvätt som jag köpt ny och föll för dess gedigna utförande med mässingskopplingar mm istället för plast. En helt annan känsla om man uppskattar kvalitetsgrejer!

Tackar!

I tryck blir det förstås skillnad, men är det något man kommer att uppskatta, i praktiken?
Köpte denna för 1600 kr. Lite billig slang tyvärr men annars har den skött sig rätt bra.
Kollade på finare men var lite sur på den fina som denna ersatte då den gav upp.

Jag har en Kränzle högtryckstvätt som jag köpt ny och föll för dess gedigna utförande med mässingskopplingar mm istället för plast. En helt annan känsla om man uppskattar kvalitetsgrejer!
Ja känner man på vikten på maskinen förstår man att det inte är många komponenter som är av plast….
Och de som är av plast (exempelvis spolhandtaget) känns riktigt, riktigt gedigna!!!

Välbehövlig ordentlig tvätt inför vinterns underhållstvättar. Provade schampot Tershine purify s+ och visst funkade det bra men inte samma wow-effekt som Gyeon bathe +.

Efter tvätten så tog jag en ny tvätthandske och "masserade" in schampot och spolade sen av igen precis som jag tidigare gjort. Torkade av bilen tillsammans med Tershine Apex +.

Ren och fin sen får vi se hur länge den håller sig hal. Hoppas klara mig med att bara skumma bilen under vinterhalvåret. Köpte precis 5L King Carthur control snow foam. Tyckte skummet blev lite tunt och rann av snabbare än väntat men de rengjorde väldigt bra faktiskt.
1000034371.jpg
1000034366.jpg
1000034369.jpg

Tillbaka
Topp