• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilvård

Lackat läder är plast på ytan, dvs det är plast du behandlar. Jag hade dock i vilket fall först bara kört avfettande. Sedan kan man fetta in läder och lägga hinna på plast.
Det är inte en gummistövel. Även täckfärgat läder suger åt sig, testa låta medel eller vatten ligga ett tag så ser du. Återfuktning behövs för att det inte ska spricka under. Men det behövs verkligen inte mycket och första steget är absolut rengöring.

Det är inte en gummistövel. Även täckfärgat läder suger åt sig, testa låta medel eller vatten ligga ett tag så ser du. Återfuktning behövs för att det inte ska spricka under. Men det behövs verkligen inte mycket och första steget är absolut rengöring.
Jo, de flesta är gummistövlar. Men bra tips med vatten. Dock skillnad på plast och läder. Två olika material. Tyvärr inte mycket man kan göra när de väl åldrats förutom att lägga till material. I stort sett alla ”vårdande” produkter lägger sig på ytan. Försök få plast att absorbera vätska.

Jo, de flesta är gummistövlar. Men bra tips med vatten. Dock skillnad på plast och läder. Två olika material. Tyvärr inte mycket man kan göra när de väl åldrats förutom att lägga till material. I stort sett alla ”vårdande” produkter lägger sig på ytan. Försök få plast att absorbera vätska.
Plasten/färgen absoberar inte. Men det som är under gör det. Och det är det som spricker först när det blir för torrt.

Jag tror Lotus körde Conolly som va obehandlat (ej plast) fram till 1987. Behandlat därefter.
Skulle gissa det bästa vore att kolla om någon snyggat till samma läder på ett bra sätt förr. Det vi vanligtvis ser som sprickor i läder är där lacken gått sönder och då slits även lädret i dessa skarvar. Är lädret hårt får man hitta något djupträngande. Vill man bättra på sprickor på ytan är det något matt kladd man får lägga på. Om man nu inte tycker blankt är fint.

Jag hade iaf börjat med det enda alla kan vara helt ense om. Avfettande med borste för att omedelbart eftertorka med handduk. Man måste lösa upp smutsen först för att sedan suga upp den med något. Universalt för all rengöring. Är det riktigt ömtåligt får man lösa upp smutsen med något slags fett. Dock inte alls lika effektivt.

Kört Meguiars tidigare men sugen på att prova nåt annat.
59B60DB4-C7AC-4D84-9991-638BE8A50DF1.jpeg

IMG_1359.jpeg

IMG_1354.jpeg

Kört Meguiars tidigare men sugen på att prova nåt annat.
59B60DB4-C7AC-4D84-9991-638BE8A50DF1.jpeg

IMG_1359.jpeg

IMG_1354.jpeg
Ser ut som en rutschkana. Är detta efter Meguiars-behandling eller? Jag har själv kört med Gyeon tidigare och även något annat märke som inte kommer ihåg längre. Men behandlat och rent skinn ska vara matt inte blankt.

Ser ut som en rutschkana. Är detta efter Meguiars-behandling eller? Jag har själv kört med Gyeon tidigare och även något annat märke som inte kommer ihåg längre. Men behandlat och rent skinn ska vara matt inte blankt.
Nja inte rutschkana direkt mer en mer shiny än matt look absolut.

Uppföljningsfråga, varför får man det på fälgen? Motorcykeln står ute på sommaren och inomhus på vintern enligt ägaren.

Om rost och Toyota.

Går i tankarna att roskydda min kommande Toyota men snubblade över denna ;

Verkar som att åtminstone Toyota Canada inte rekommenderar rostskyddsbehandling.

Toyota Title:
Aftermarket Rust Proofing Products

Suggestion:
As you are aware, Toyota has for some time not endorsed the need for additional rust proofing on Toyota
vehicles. This is because Toyota vehicles are built with extensive design considerations and specially
selected materials and coatings to help protect against corrosion. In all cases, compatibility with other vehicle
materials, components and systems is a primary consideration in the materials selected and applied to
Toyota vehicles during production and assembly.

Toyota Canada is unable to endorse products where the compatibility of the product with, or application
method to, Toyota vehicle components, systems, or original equipment materials is unknown to this company
or not approved by the factory. Our concern, of course, is the non-compatibility of such aftermarket rust
proofing products with our products or that those products may compromise the original “designed-in” anti-
corrosion protection Toyota vehicles receive at the factory. Other concerns these products raise generally
and with respect to Hybrid, Battery Electric and Fuel Cell vehicles specifically are set out in the attached
chart.

Oil Spray Type

Can cause premature deterioration and
swelling of components containing rubber.
Also “rubberized” undercoating and sound
guards may shrink and crack over time and
tend to trap moisture and salt against
components actually promoting corrosion.
Continual touch-ups cannot prevent
this condition, and heavy build-ups may
cause further deterioration of rubber
components and the insulation used in
wiring harnesses.

Induced voltages may interfere with new
vehicles equipped with engine immobilizers,
blue-tooth capabilities, and multiplexed
control and operating systems. This may
also result in illumination of the MIL light
triggered by false failure codes.
These systems also have the potential to
drain the vehicle’s battery and premature
battery failure may result due to a combined
parasitic draw with that of the vehicle
exceeding the acceptable limit.

The insulating properties of the systems
including the wiring harness, connectors,
components and related items that come in
contact with these materials, may react with
the chemicals used damaging the insulation
of the component, its function and service
life.

Any form of “electrostatic charge” induced
through the ground side may affect and shut
down the systems. This failsafe is
incorporated on these vehicles in case the
insulation is compromised on the main
power supply.

Om rost och Toyota.

Går i tankarna att roskydda min kommande Toyota men snubblade över denna ;

Verkar som att åtminstone Toyota Canada inte rekommenderar rostskyddsbehandling.

Toyota Title:
Aftermarket Rust Proofing Products

Suggestion:
As you are aware, Toyota has for some time not endorsed the need for additional rust proofing on Toyota
vehicles. This is because Toyota vehicles are built with extensive design considerations and specially
selected materials and coatings to help protect against corrosion. In all cases, compatibility with other vehicle
materials, components and systems is a primary consideration in the materials selected and applied to
Toyota vehicles during production and assembly.

Toyota Canada is unable to endorse products where the compatibility of the product with, or application
method to, Toyota vehicle components, systems, or original equipment materials is unknown to this company
or not approved by the factory. Our concern, of course, is the non-compatibility of such aftermarket rust
proofing products with our products or that those products may compromise the original “designed-in” anti-
corrosion protection Toyota vehicles receive at the factory. Other concerns these products raise generally
and with respect to Hybrid, Battery Electric and Fuel Cell vehicles specifically are set out in the attached
chart.

Oil Spray Type

Can cause premature deterioration and
swelling of components containing rubber.
Also “rubberized” undercoating and sound
guards may shrink and crack over time and
tend to trap moisture and salt against
components actually promoting corrosion.
Continual touch-ups cannot prevent
this condition, and heavy build-ups may
cause further deterioration of rubber
components and the insulation used in
wiring harnesses.

Induced voltages may interfere with new
vehicles equipped with engine immobilizers,
blue-tooth capabilities, and multiplexed
control and operating systems. This may
also result in illumination of the MIL light
triggered by false failure codes.
These systems also have the potential to
drain the vehicle’s battery and premature
battery failure may result due to a combined
parasitic draw with that of the vehicle
exceeding the acceptable limit.

The insulating properties of the systems
including the wiring harness, connectors,
components and related items that come in
contact with these materials, may react with
the chemicals used damaging the insulation
of the component, its function and service
life.

Any form of “electrostatic charge” induced
through the ground side may affect and shut
down the systems. This failsafe is
incorporated on these vehicles in case the
insulation is compromised on the main
power supply.
Tillverkare rekommenderar aldrig något utomstående eftersom de då kan göras ansvariga för kvaliteten i någon annans arbete. Det betyder inte att behandligen är dålig, bara att Toyota inte vill ha något med det att göra. Samma inställning finns hos många tillverkare.

Tillverkare rekommenderar aldrig något utomstående eftersom de då kan göras ansvariga för kvaliteten i någon annans arbete. Det betyder inte att behandligen är dålig, bara att Toyota inte vill ha något med det att göra. Samma inställning finns hos många tillverkare.

Ja det stämmer säkert. Men frågan är om man nullifierar garantin om man går loss med antirostbehandling från en fristående verkstad. Vet ej om Toyota själva gör rostskyddsbehandlingar i efterhand.

Ja det stämmer säkert. Men frågan är om man nullifierar garantin om man går loss med antirostbehandling från en fristående verkstad. Vet ej om Toyota själva gör rostskyddsbehandlingar i efterhand.

Köpte en Lexus IS 250 för många år sedan. Den hade fått utmärkt kritik i tester men ansågs ha ett mindre bra rostkydd. Lexus såldes vid den tiden av Toyota-handlaren i min stad, så jag frågade vad man kunde göra åt det. Dom var vana vid frågan och hade ett färdigt erbjudande från en fristående firma att fixa en underredsbehandling innan leverans. Jag fick papper på att det inte påverkade bilens 12-åriga "rostkyddsgaranti". Du får prata med din Toyota-handlare helt enkelt.

Man får då fråga sig hur mycket den garantin är värd ändå. Den gäller bara genomrostning - inifrån. Minsta stenskott så gäller den inte ändå.

Köpte en Lexus IS 250 för många år sedan. Den hade fått utmärkt kritik i tester men ansågs ha ett mindre bra rostkydd. Lexus såldes vid den tiden av Toyota-handlaren i min stad, så jag frågade vad man kunde göra åt det. Dom var vana vid frågan och hade ett färdigt erbjudande från en fristående firma att fixa en underredsbehandling innan leverans. Jag fick papper på att det inte påverkade bilens 12-åriga "rostkyddsgaranti". Du får prata med din Toyota-handlare helt enkelt.

Ja, det bästa är såklart att höra med Toyota direkt.
Hur har rostskyddet på din bil fungerat?

Man får då fråga sig hur mycket den garantin är värd ändå. Den gäller bara genomrostning - inifrån. Minsta stenskott så gäller den inte ändå.

Nja, det är inte rostskyddsgarantin jag oroar mig över, utan att en utomstående verkstad kör enligt en viss mall - det verkar som att antirostmedlet ska appliceras inte bara i underredet och hjulhus men även i motorrummet osv. Där finns det ju en risk att man kladdar på hybriddelar som vill vara ifred...

Nja, det är inte rostskyddsgarantin jag oroar mig över, utan att en utomstående verkstad kör enligt en viss mall - det verkar som att antirostmedlet ska appliceras inte bara i underredet och hjulhus men även i motorrummet osv. Där finns det ju en risk att man kladdar på hybriddelar som vill vara ifred...
Inget sådant är öppet utifrån. Då skulle inte bilen tåla regn. Däremot kommer kablar och dylikt täckas i gegga. Det får man leva med.

Tillbaka
Topp