• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bleka PVD?

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
image.jpeg

Går det? Någon som testat? Någon som har tips på vad som "borde" funka?
Har köpt pvd-naton men detaljerna är svartare än klockan.
 

Gurgel

Cartier
Fan va snygg klocka du har! Det är ju dock som du säger inte snyggt att ha helt svart pvd på natot.
Bör man inte kunna köpa ett obehandlat och sedan själv behandla? @McGyver gjorde ju det med enkla medel i någon tråd vill jag minnas? Eller var det något annat...?
Edit: den är så jävla kall den klockan. Stenhård.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fan va snygg klocka du har! Det är ju dock som du säger inte snyggt att ha helt svart pvd på natot.
Bör man inte kunna köpa ett obehandlat och sedan själv behandla? @McGyver gjorde ju det med enkla medel i någon tråd vill jag minnas? Eller var det något annat...?
Edit: den är så jävla kall den klockan. Stenhård.
Kul tips men det känns uteslutet i och med att delarna på natot inte går att ta bort utan att förstöra natot, de är ditsvetsade. Enklast borde därför vara att bleka pvd-delarna på natot.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Pensla på klorin? Dutta lite med en tops där det inte syns. Kanske kan göra någon effekt...
 

plattfot

Rolex
Tveksamt att det går. De ämnen som används påverkas nog inte nämnvärt av mekanisk eller kemisk nötning, annat än att lossna helt. Släpp OCDn och lev med skilnaden :). Klockan är grym.
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Glöm det. PVD beläggningar är metallbaserade och att bleka fungerar inte. Syror kan möjligen påverka beläggningen men resultatet har jag ingen aning om. Någon snällare form av blästring kan möjligen reducera beläggningen så att basmetallen lyser igenom. Svårt dock att få det jämt. Tycker helhetsintrycket är riktigt bra så släpp tanken på det perfekta och lev med en härlig kombo av klocka och band;)
 

maximuspro

Panerai
2-Faktor
Åk till en mekanisk verkstad(en stor) be dom köra den i stentvätten. Används för att ta bort grader osv. Lycka till:)
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
När jag såg bilden var min första tanke: Herre Gud! Han har blivit galen! Bleka nya klockan :facepalm:
Sen kändes det bättre igen.

Beläggningen nöts ju sakta men säkert. Kolla på äldre PVD-beläggningar. Men det är klart, den tiden har du väl inte. Då lär den var såld sen läääänge. ;)
 

Cerablue

Breitling
Tyvärr går det inte att bleka PVD i efterskott, alltså om det är PVD (I asien använder de alla möjliga kombinerade pvd tekniker varav vissa är starkare än andra, vissa påstår tom. att det är pvd fast det bara skulle vara pulvermålat.).
Alla färgnyanser, ljus/mörk görs före eller under själva behandlingen, efteråt går det tyvärr inte att göra så mycket annat än att rewersa prosessen. Det är en ny coating som gäller om du vill göra något.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Kör gummi istället så slipper du våndas ;)
Jag tycker det ser bra ut ändå, men kan förstå vad du menar. Detaljmänniska med :)
 

Cerablue

Breitling
Bra att det lyckades! Matta ner pvd med scotcbrite! :d ja tycker du ska få pengarna tillbaka för armandet om de påstod att det var pvd.
 
Topp