• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blocket (och andra tokiga annonser)

Nero13

Panerai
Men herregud, är en dykare inte en dykare om den inte vart nere på 200m djup?
Skulle allt vara EXAKT som de beskrivs skulle det inte finnas några andra modeller än dressare.
Fel igen. Finns inget som knyter denna klocka till något militärt. En 200m klassad dykare är fortfarande en dykare. En vanlig 200kr Seiko är inte en militärklocka bara för att den har en tavla som är standard och ett grönt nato...
 
Senast ändrad:

BoEtt

Rolex
En klocka blir inte mer värd för att det är en fältklocka. Det finns billiga och dyra. Det säger bara vilken typ av design som avses och vad den designen härstammar från. Det har inget med "militärmärkning" att göra.
Militär har ALLTID med märkning att göra dvs "issued"
Det är liksom själva grejen med det.
 

Zee

Cartier
Haha, du verkar var på ett korståg mot resten av världen. Bara för att du anser att en klocka ska vara "issued" (det framgår inte i länken vad issued betyder, f.ö.) betyder det inte att resten av globen håller med dig. Det tillsammans med en nedlåtande ton och epitet får dig att framstå som en tråkig attityd här på forumet. Trist.

Vi kan enas om att inte vara överens, men jag kan tycka synd att du ska "hata" folk som i deras ögon avser att en klocka är militär för att det är en fältklocka. :)
 

Nero13

Panerai
Haha, du verkar var på ett korståg mot resten av världen. Bara för att du anser att en klocka ska vara "issued" (det framgår inte i länken vad issued betyder, f.ö.) betyder det inte att resten av globen håller med dig. Det tillsammans med en nedlåtande ton och epitet får dig att framstå som en tråkig attityd här på forumet. Trist.

Vi kan enas om att inte vara överens, men jag kan tycka synd att du ska "hata" folk som i deras ögon avser att en klocka är militär för att det är en fältklocka. :)
Vet gemene man vad "riktig issued" betyder? Jag vet det inte.
Nej nej men argumenterar man utan att ha kött på benen så blir jag lite grinig. Tonen står inte bara jag för. Istället för att ta åt sig utav det men skriver så ska man diskutera emot utan att man har fakta. En issued klocka är ett ur som är utfärdat/använts/används av militären. Det är ett ur som har en militär märkning typ försvarets/förådets M nummer eller logo. Ett tips är att man kanske läser på lite innan man ger sig in i diskutioner man inte vet tillräckligt om eller läsa på lite. Fältklocka och militärt utfärdade/issued klockor är helt olika saker. Fältklocka/fieldwatch är en stil en militär/issued klocka är en militärt utfärdad klocka.
 

Zee

Cartier
Men kan man inte ha viss förståelse för att vanliga icke-WIS använder ordet "militär" istället för fältklocka? Jag gö det själv och har aldrig sett någon få högre blodtryck av det. Ännu mindre hata mig för det. Tror du inte han skulle ha förtydligat om just den klockan hade varit "issued" till krigsmakt? Är det inte övertydligt att han menar stilen?
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
De har oftast arabiska siffror, matt boett och oftast inga komplikationer (möjligen datum).

Står i min förra post. Natoband gör inte en klocka militär.
En "militärklocka" är issued med märkning. Undantag möjligen serier som gjorts enbart för visst militärt syfte. Civila versioner är inte militärklockor och har i regel ett helt annat och avsevärt lägre värde. Klockor blir verkligen heller inte militära ur för de har arabiska siffror och matt boett. Ditt felaktiga resonemang rättfärdigar de skojare som försöker blåsa folk på pengar genom att beskriva klockor som militärur så fort de har arabiska siffror och/eller nåt annat av de attribut du nämner. Såna klockor finns hur många som helst och vissa oseriösa har det som specialitét.
 

BoEtt

Rolex
Men kan man inte ha viss förståelse för att vanliga icke-WIS använder ordet "militär" istället för fältklocka? Jag gö det själv och har aldrig sett någon få högre blodtryck av det. Ännu mindre hata mig för det. Tror du inte han skulle ha förtydligat om just den klockan hade varit "issued" till krigsmakt? Är det inte övertydligt att han menar stilen?
Du får ursäkta oss, men du är inne på ett klocknörd forum, där allt vänds och vrids. Det som inte är äkta åker ut genom fönstret. Vi är fanatiska puritaner vad det gäller märkningar och ommålade tavlor. Det som är äkta gillas, det som är hittepå - ogillas. Så är det bara.
Inget ont emot dig. :)
 

Nero13

Panerai
Men kan man inte ha viss förståelse för att vanliga icke-WIS använder ordet "militär" istället för fältklocka? Jag gö det själv och har aldrig sett någon få högre blodtryck av det. Ännu mindre hata mig för det. Tror du inte han skulle ha förtydligat om just den klockan hade varit "issued" till krigsmakt? Är det inte övertydligt att han menar stilen?
Hatar absolut inte dig det har du fått om bakfoten. Är man en säljare som denna verkar vara så vet man skillnaden. Det är ofta som folk skriver militärt för att trissa upp priser och bedra mindre kunniga. Har en Breitling som var issued på 80talet, denna är värd 12-14k en icke issued ligger på 6-7k. Bara ett exempel till varför folk använder ordet så brett när dom skall sälja för att trissa upp priset även om denna inte nu inte är värd dom summorn men du förstår exemplet. Ber om ursäkt för min ton det var kanske lite överdrivet!
 

Zee

Cartier
Hatar absolut inte dig det har du fått om bakfoten. Är man en säljare som denna verkar vara så vet man skillnaden. Det är ofta som folk skriver militärt för att trissa upp priser och bedra mindre kunniga. Har en Breitling som var issued på 80talet, denna är värd 12-14k en icke issued ligger på 6-7k. Bara ett exempel till varför folk använder ordet så brett när dom skall sälja för att trissa upp priset även om denna inte nu inte är värd dom summorn men du förstår exemplet. Ber om ursäkt för min ton det var kanske lite överdrivet!


Det där med att en "issued" Bratte (eller vilket märke som helst) kan vara mer värd kan jag köpa, samtidigt blir det väl? svårt att fuska om klockan inte är stämplad av den krigsmakt man påstår. Men det står ju inte någonstans i den ursprungliga Seiko-annonsen att det är en specifik klocka som har med någon krigsmakt att göra. Så jag tycker väl att det är liite långsökt att påstå att säljaren försöker trissa priset genom att påstå att klockan är en "issued"-klocka. Den kopplingen gör nog isf bara vi här på forumet just mot ordet "militär".

Men jag förstår vad ni menar. Det var bara lite väl långsökt, även för mig. Jag gjorde kopplingen militär = fältklocka, på KS en synd jämställd med kölhalning förstår jag. Men man lever och lär, antar jag. :D
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Min panna gjorde 3 rundor i affe är den issued? :D
Haha nej jag måste sluta härja på nätterna.
Tips: köp en guldrolle, åk till Afrika och låt den få lite .50 tid så blir den issued...helt gratis ;)

Tack och godnatt:cool:
 

SPW

Cartier
Den här då!?:D
EAA0C34B-5B64-40BA-91A9-361191CE1A08.png
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Vad i hela världen är detta för något?
https://www.tradera.com/item/342154...an-boette-samt-armband-tunga-turtle-hyllning-
Uppenbarligen en ripoff på Seiko's Tuna men ganska ambitiöst gjord får jag säga. Någon har också varit ambitiös nog att skriva en halv uppsats i annonsen men inte orkat ta reda på skillnaden mellan en Tuna och en Turtle.
Screenshot_20180311-164654.png

Annonstexten:
År 1968 mottog en av stor jättarna inom den japanska klockindustrin ett brev från en professionell dykare som klagade över hur de flesta dykklockor inte klarade de svårigheterna som ställs vid dykning. Det tog dem sju år att svara och 1975 byggde de vad som allmänt anses vara den mest extrema dykklockan byggd, ett monokokt titaniumfodral med en unik L-formad packning som gjorde klockan ogenomtränglig för heliumgas, ett skyddande ytterhölje som gav det distinkt tonfiskliknande burk som den ser ut som. Watch aficionados hänvisade till denna klocka som tonfisken och namnet har levt kvar.

Du har nog hört talas om de stora namnen - Monster, Turtle och Tonfisk för att bara nämna några. Men många människor är förvånade att lära sig att Klockjätten faktiskt inte kom upp med dessa namn, även om vissa har varit officiellt antagna av det japanska klockmärket sedan starten.

Denna klocka är en hyllning till den ursprungliga titan turtlen som är svår att hitta till sin klocksamling. Många äger en turtle klocka i stål från jätten men avsaknaden att känna den lätta 146gram titan klockan med det monster liknande utseendet har varit ett påminnande eko och svarta hål i samlingen. Denna model är rikligt utrustad med repfritt sapphire kristal glas med blå AR coating med Swiss superlumen urtavla samt visare( denna lyser upp vid grott dykning med bravur) dubbel spänne för bibehållen säkerhet . Samt den stora jätte krona med nerskruvnig. Den har endast legat i min samling och aldrig varit i kontakt med vatten. Är provtryckt till 200m för 1år sedan.
Inga synliga repor på glaset eller boette armband ,och den håller tiden vid ett 24h test.
Skickar med ett svart Nato band och ett orange gummi band

Skickar med postnord spårbart med värde över 12000kr försäkrad . Packar noggrant i stor kartong med vadderingen och foto dokumenterar allt .

Brand:TPS
Face Color: Black/ Swiss superlumen
Glas: Scratch-proof Sapphire crystal with light Blue AR coating
Band Material: Titanium 22mm/ Black Nato strap 22mm/ orange rubber strap
Movement:Quartz Swiss Ronda (Battery)
Case Size: 47mm
Water Resistance Rating: 200 m (20 ATM)
Style: Diver
Case Material: Titanium
Year of Manufacture: 2010-Now
Case Finish: Brushed
Water Resistance: 200 Metres / 20 ATM

268295161_026e4f38-b971-42dd-b796-4b7a0cd59b72.jpg 268295161_1bdcb533-514d-42b4-a6be-8b5a07d42bda.jpg 268295161_12810e7b-77d5-4cab-bd18-d4dbc6baf641.jpg 268295161_2fdf25a0-3956-4166-b01a-8f4f4aa37875.jpg 268295161_46fee53d-0adf-415f-801d-a942e214ffcd.jpg
 
Topp