• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Blocket (och andra tokiga annonser)

Ja, gör det. Fan vad dålig stil alltså.
Vet inte vad man skall säga. Nu har ju tex Nymans i Västerås inte Rolex längre och då börjar samma affärsfilosofi användas med Tudor istället. En ny bubbla för de som tycker Rolex blivit för dyrt. Synd, jag gillar Tudor, men skulle aldrig sätta upp mig på en väntelista för att sedan vara tacksam när jag får hämta ut min klocka till listpris.
- Men det är jag det.

Separationsångest?

https://www.blocket.se/annons/stockholm/nej/91150096

Skärmavbild 2020-07-28 kl. 16.02.36.png

Vet inte vad man skall säga. Nu har ju tex Nymans i Västerås inte Rolex längre och då börjar samma affärsfilosofi användas med Tudor istället. En ny bubbla för de som tycker Rolex blivit för dyrt. Synd, jag gillar Tudor, men skulle aldrig sätta upp mig på en väntelista för att sedan vara tacksam när jag får hämta ut min klocka till listpris.
- Men det är jag det.
Kan förstå resonemanget, men sedan kan jag se tre viktiga poänger:
1. Om efterfrågan ökar avsevärt pga den ”nya ekonomin” är det viktigt för alla märken som vill behålla sin status att undvika att skapa inflation. Tyvärr är många av den nya ekonomins konsumenter mer intresserade av statusen eller ”vaskar” sällanköpsvaror istället för att uppskatta hantverket.

2. Att förutsätta att man ska få rabatt har avhandlats i en annan tråd men ser det precis lika enfaldigt och snålt som att pyssla med gråhandel. Är man inte beredd att betala listpris ska man kanske hålla sig till andrahandsmaknaden(?). Eller är att ”stötta sin AD” vilkorat så länge man får rabatt? Jag jag har själv både fått och även nekats rabatt på köp. Men aldrig sett det som en rättighet eller förutsättning för köp.

3. Att stå på lista för att medvetet sälja vidare direkt vid uttag är direkt fel. Men om man verkligen vill köpa klockan och använda sedan ser jag inget fel i. Det drabbar knappast någon.

Senast ändrad:
Kan förstå resonemanget, men sedan kan jag se två viktiga poänger:
1. Om efterfrågan ökar avsevärt pga den ”nya ekonomin” är det viktigt för alla märken som vill behålla sin status att undvika att skapa inflation. Tyvärr är många av den nya ekonomins konsumenter mer intresserade av statusen eller ”vaskar” sällanköpsvaror istället för att uppskatta hantverket.

2. Att förutsätta att man ska få rabatt har avhandlats i en annan tråd men ser det precis lika enfaldigt och snålt som att pyssla med gråhandel. Är man inte beredd att betala listpris ska man kanske hålla sig till andrahandsmaknaden(?). Eller är att ”stötta sin AD” vilkorat så länge man får rabatt? Jag jag har själv både fått och även nekats rabatt på köp. Men aldrig sett det som en rättighet eller förutsättning för köp.

3. Att stå på lista för att medvetet sälja vidare direkt vid uttag är direkt fel. Men om man verkligen vill köpa klockan och använda sedan ser jag inget fel i. Det drabbar knappast någon.

Konstiga resonemang tycker jag. 90 procent (gissning, bedömning) av Rolex-köparna skiter i vad som sitter på insidan. Rolex sprutar ut klockor, och anses ändå vara premium. Tänker du samma sak att du ska köpa bilen till listpris också? Stötta din lokala bilhandlare? De har själva skapat en marknad där man ska pruta för att inte bli blåst.
De där stackars AD har det lika lätt eller svårt som vilka andra återförsäljare som helst.

Håller dock med om punkt tre.

Konstiga resonemang tycker jag. 90 procent (gissning, bedömning) av Rolex-köparna skiter i vad som sitter på insidan. Rolex sprutar ut klockor, och anses ändå vara premium.
Detta gällde främst de med nya pengar inom de nya ekonomierna. Det finns många så kallade premium märken som ”sprutar ut produkter”. Men få kan hålla sig kvar långsiktigt. Din poäng är rätt oklar.
Tänker du samma sak att du ska köpa bilen till listpris också? Stötta din lokala bilhandlare? De har själva skapat en marknad där man ska pruta för att inte bli blåst.
Att jämföra en bil och en klocka är rätt långsökt. Men att anta att en ferrari återförsäljare automatiskt skulle vilja erbjuda en rabatt är nog att dra förhastade slutsatser. Om prutmån etc. finns är der mer på tillbehören. Min poäng här är att om man köper en Rolex för 75k eller en Tudor för 38k så ska man nog inte se en rabatt som obligatorisk. Dvs. om jag planerar att köpa en klocka för summa x så kan jag inte bli sur för att AD inte vill ge en rabatt.

- Men det är jag det.

Rent trams, tror inte det är så lätt att skapa efterfrågan på ett märke. Och rent spontant tror jag Tudor har en lång väg dit.

Rent trams, tror inte det är så lätt att skapa efterfrågan på ett märke. Och rent spontant tror jag Tudor har en lång väg dit.
- Trams eller inte, men det har redan förekommit "väntelistor" på vissa Tudormodeller. Sedan om det är ett medvetet marknadsföringstrick eller en låg tilldelning på en liten marknad har jag ingen aning om.

- Trams eller inte, men det har redan förekommit "väntelistor" på vissa Tudormodeller. Sedan om det är ett medvetet marknadsföringstrick eller en låg tilldelning på en liten marknad har jag ingen aning om.
Tror det diskuterats i Tudor tråden redan där det konstaterades att det handlar om låg tilldelning till Norden. Resonerar du på samma sätt om väntlistor på nybyggnationer av bostäder och bilar? Att ställ sig på väntlista är ju även frivilligt.

Tror det diskuterats i Tudor tråden redan där det konstaterades att det handlar om låg tilldelning till Norden. Resonerar du på samma sätt om väntlistor på nybyggnationer av bostäder och bilar? Att ställ sig på väntlista är ju även frivilligt.
- Ok, då är det säkert så. Blir i alla fall intressant att se hur det utvecklar sig med Tudor i Sverige. Den här diskussionen började väl med att någon tog ut flera BB Blue i spekulation och det kändes ju lite "Rolexinspirerat".

Ja enstaka modeller, men det förekommer väl inom samtliga märken av armbandsur. Men att hela sport sortimentet skulle bli som det ser ut för Rolex tror jag inte på. Även om det är vad märket eftersträvar säkerligen.

Trodde att det räckte med att folk spekulerade med rolex,
Japp och det är ju just den delen som blir tokig med annonser som dessa vilketi sin tur bidrar till listor och gråhandel.
Har sett att LW nu letar efter objekt att sälja så det är bara en tidfråga innan BB58 blue dyker upp för 43-44kSek viker tyvärr normaliserar och legitmierar beteéndet.

Senast ändrad:
Japp och det är ju just den delen som blir tokig med annonser som dessa vilketi sin tur bidrar till listor och gråhandel.
Har sett att LW nu letar efter objekt att sälja så det är l bara en tidfråga innan BB58 blue dyker upp för 43-44kSek viker tyvärr normaliserar och legitmierar beteéndet.
Sjuk utveckling, man får hoppas att han blir svartlistad, sånt här beteende är inte okej alls, det är tänkt att detta ska vara en hobby

Sjuk utveckling, man får hoppas att han blir svartlistad, sånt här beteende är inte okej alls, det är tänkt att detta ska vara en hobby

Det är blåögt att se det så tyvärr. Det är tänkt att vara en hobby för dig och mig och 5-10% till. För resterande 90% är det tänk att vara en statuspryl och i många fall en investering. Och för vissa ett snabbt sätt att göra en hacka...

Det är blåögt att se det så tyvärr. Det är tänkt att vara en hobby för dig och mig och 5-10% till. För resterande 90% är det tänk att vara en statuspryl och i många fall en investering. Och för vissa ett snabbt sätt att göra en hacka...
Tyvärr är det så verkligheten ser ut.

måste man ha en klocka som statuspryl för att visa hur bra man är så borde det ju bli billigare att gå till psykolog istället för att förstöra för oss entusiaster

Tyvärr är det så verkligheten ser ut.

måste man ha en klocka som statuspryl för att visa hur bra man är så borde det ju bli billigare att gå till psykolog istället för att förstöra för oss entusiaster

Status är allt i samhället idag. Det är inte bara klockor. Du blir bedömd på vilka kläder du har på dig, vilka märken på kläder. Vilken bil du kör, vart du handlar din mat och vilken mat du handlar. Vart du bor o.s.v

Tillbaka
Topp