• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blocket (och andra tokiga annonser)

mr.elcar

Cartier
2-Faktor
Grabbar och tjejer. Denna är väl liiite väl i överkant prismässigt!? Jag äter upp min hatt om den blir såld. :p
Skärmavbild 2020-08-23 kl. 21.35.55.png
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Jag var lite uttråkad, så för att underhålla mig lite så gick jag in på Facebooks "Marketplace"....
Det kryllar av såna här annonser med såna här skickligt gjorda försök att dölja att det är kopior man säljer som absolut ingen kommer att genomskåda... :rolleyes:
Screenshot 2020-08-24 at 14.37.05.png
Screenshot 2020-08-24 at 14.37.15.png
Screenshot 2020-08-24 at 14.38.24.png
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Jag var lite uttråkad, så för att underhålla mig lite så gick jag in på Facebooks "Marketplace"....
Det kryllar av såna här annonser med såna här skickligt gjorda försök att dölja att det är kopior man säljer som absolut ingen kommer att genomskåda... :rolleyes:
Screenshot 2020-08-24 at 14.37.05.png
Screenshot 2020-08-24 at 14.37.15.png
Screenshot 2020-08-24 at 14.38.24.png
Ja, det är ju också ett sätt att sälja falska klockor... :confused:
 

ChumpTime

Panerai
Tyckte priset verkade väldigt högt så sökte på texten för att hitta prisinfo, första träffen gav att bilden är från ett youtubeklipp från 2015.
Dom här skall väl ligga i häraden 60K.. max 80K? Cert finns... tillverkningsår vet vi inte o_O

https://www.blocket.se/annons/stockholm/iwc_portuguese_collection_7_day/91614771
upload_2020-8-25_14-23-43.png


=======================================
upload_2020-8-25_14-25-10.png
De har väl tittat på listpriset på nuvarande 5007 (138kkr) och lagt sig strax under det. Finns många missuppfattningar där ute i stil med ”fina klockor går aldrig ner i värde”.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Tyckte priset verkade väldigt högt så sökte på texten för att hitta prisinfo, första träffen gav att bilden är från ett youtubeklipp från 2015.
Dom här skall väl ligga i häraden 60K.. max 80K? Cert finns... tillverkningsår vet vi inte o_O

https://www.blocket.se/annons/stockholm/iwc_portuguese_collection_7_day/91614771
upload_2020-8-25_14-23-43.png


=======================================
upload_2020-8-25_14-25-10.png
Alltså hur dum får man egentligen bli?
Den som köper en IWC är nog tillräcklig smart nog att förstå vad som sker...
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jag var lite uttråkad, så för att underhålla mig lite så gick jag in på Facebooks "Marketplace"....
Det kryllar av såna här annonser med såna här skickligt gjorda försök att dölja att det är kopior man säljer som absolut ingen kommer att genomskåda... :rolleyes:
Screenshot 2020-08-24 at 14.37.05.png
Screenshot 2020-08-24 at 14.37.15.png
Screenshot 2020-08-24 at 14.38.24.png
Brukar roa mig och gå in där ibland och anmäla, verkar inte spela någon större roll då samma användare får lägga ut nya klockor gång på gång trots anmälningar, tror att fb skiter rätt mycket i den här typen av annonser...
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Sett många av dessa att dyka upp på senare tid, ex på Facebook i grupper osv.
Läskigt
Jag köpte en lott med 30 klockor från fb, fick med två fakeklockor, en Rolle och en Casio! Blev väldigt förvånad över Casio:n hade inte koll på att kineserna hade börjat skapa kopior på så billiga klockor...
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Brukar roa mig och gå in där ibland och anmäla, verkar inte spela någon större roll då samma användare får lägga ut nya klockor gång på gång trots anmälningar, tror att fb skiter rätt mycket i den här typen av annonser...
Jo, jag har också rapporterat dem av principskäl, men jag tvivlar på att det hjälper. Nu har fb dessutom tagit bort alternativet "möjlig kopia" (hur det nu var formulerat), så nu kan man bara välja "scam". (Förutom att de gjort gränssnittet ännu fulare i största allmänhet).

Det här är en annan variant på samma tema, som alternativ till elegant suddning:
Screenshot 2020-08-26 at 11.02.47.png

Japp, den är beskuren på det sättet. Två bilder, båda kapade på samma sätt.
 

Lappenking

Rolex
2-Faktor
Sett många av dessa att dyka upp på senare tid, ex på Facebook i grupper osv.
Läskigt

Jag har själv köpt en Fake turtel på fb, men det var väkdigt tydligt att den va fake när jag fick den.
Som tur var bodde säljaren bara några mil bort så när jag berättade att jag kommer hem till honom för att hämta mina pengar, fick jag ett swich med pengarna direkt.

Men nu då både Seiko, Casio och Citizen..
 

Husse

Patek
Jag har själv köpt en Fake turtel på fb, men det var väkdigt tydligt att den va fake när jag fick den.
Som tur var bodde säljaren bara några mil bort så när jag berättade att jag kommer hem till honom för att hämta mina pengar, fick jag ett swich med pengarna direkt.

Men nu då både Seiko, Casio och Citizen..
ALLT kopieras!
Fake-branschen är näst störst efter knark inom den internationella olagliga marknaden!
Kostar oerhörda summor i förlorade skattepengar, barnarbete och anseende hos orginaltillverkarna!
Bicpennan är den mest kopierade produkten!
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
ALLT kopieras!
Fake-branschen är näst störst efter knark inom den internationella olagliga marknaden!
Kostar oerhörda summor i förlorade skattepengar, barnarbete och anseende hos orginaltillverkarna!
Bicpennan är den mest kopierade produkten!
Precis. Andra företag har ägnat åratal, om inte årtionden, åt marknadsföring, reklam, kvalitetskontroll, osv för att bygga upp ett märke med namn och anseende. Det kostar pengar, massor med pengar. Kopiorna åker snålskjuts på det, och då behövs det inte så stora marginaler på priset mellan äkta och falsk vara.
Ibland är det ju inte ens kopior i vanlig mening, som den "Orient" jag skrev en plojrecension av. Den liknar inte ens någon existerande Orient-modell. De hade kunnat sätta ett eget namn på den, och det hade varit en inte speciellt bra, men fullt fungerande mekanisk klocka, och antagligen prisvärd i någon mening, men då helt okänd för kunderna.
 
Topp