• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blocket (och andra tokiga annonser)

mega

Rolex
Jag berättar gärna hur jag gör om jag säljer något dyrt med rånrisk på blocket.

1) Skriv inte ut namn, på sin höjd förnamn, i annonsen.
2) Skriv inte ut telefonnummer, eller något sätt de kan ringa dig.
3) Skriv i annonsen att de skall svara med sitt telefonnummer, så ringer du upp dem.

Analys så här långt:
Skrämmer detta bort vissa köpare? Ja kanske, här väljer jag alltså att prioritera min säkerhet före att få sålt optimalt snabbt och dyrt. Kanske känner en köpare sig utlämnad att skicka sitt telefonnummer till mig som är "anonym".

Men betänk följande: För att sätta in blocketannonsen så får Blocket min ip-adr, samt jag gör en betalning till dem som inte är helt lätt att göra spårlös. Bara ett fåtal personer kontaktar säljaren, och det finns bara en säljare. Om jag som säljare som sätter ut kontaktinfo etc. så måste en eventuell rånare spåras bland de tusentals ip-adr som tittat på annonsen. Och då en tittare inte betalar, kan de helt ip-adr-spårlöst köra kontantkort. Ofta är det väldigt många visningar för en annons. Tänk själv på hur många annonser man tittar på per verkligt klockköp. Jag har en rätt ny annons på blocket nu med runt 300 visningar.

Bara för att du som säljare är noga med säkerheten, kan du ju utnyttja att vissa köpare gärna lämnar ut sitt namn.

Vi fortsätter:

4) Invänta svar på annonsen.
5) Kontrollera svaren. Oregistrerade kontantkort? Birthday.se. Välj ut vilka du vill kontakta.
6) Prata lite fram och tillbaka med de olika intresserade, då de ofta har frågor kan du forma dig en bild av vem du vill göra affärer med. Du har nu möjligheten att "köpa en köpare". Kanske är personen som vill pruta några tusen den bästa och smidigaste köparen, som du känner förtroende för?
7) Träffas på ditt bankkontor. Då kan du dels direkt sätta in betalning om du får kontanter. Du kan kontrollera en postväxel (genom att försöka sätta in den). SAMT köparen filmas. Är köparen då folkbokförd i Sverige har du rätt bra spårbarhet.


Detta system gör det inte omöjligt att bli blåst och rånad, men det minskar risken markant. De kriminella kommer troligtvis att söka upp lättare offer.

Priset för detta är att en affär kan ta lite längre tid, och att jag kanske inte får absolut bästa pris. Men det är ju "priset" jag får betala för min säkerhet, och det kan jag acceptera. Det är fortfarande en så mycket bättre affär än att anlita t.ex. auktionsfirmor, som tar upp mot runt 1/3 av totalen.

Jag uppskattar feedback och kommentarer kring hur man säljer säkert på blocket!

Man kan även lägga till några tior och få ett ett "blocket-telefonnummer" som köparna ringer. Detta nummer kopplas vidare till ditt riktiga. Riktigt smart.
 

Max N S

Omega
Fan, knappt så att man vågar köpa sig en klocka längre över Chrono24/Ebay när det börjar komma upp fler och fler historier utav replicor som säljs utav respekterade återförsäljare.. (Visst. Dessa lallare ni länkar till är ju inget att oroa sig över, men vissa jävla replicor är ju farligt bra gjorda..)
 

TicTack

Cartier
Man kan även lägga till några tior och få ett ett "blocket-telefonnummer" som köparna ringer. Detta nummer kopplas vidare till ditt riktiga. Riktigt smart.

Blocketnumret löser ett problem, man blir anonym. Men man tappar ju den där sköna sållningsmöjligheten på "distans". Självklart erbjuder ett telefonsamtal god möjlighet till sållning, men det kan ju lätt uppkomma situationer där man får närma sig en lögn, om man vill slippa säga "jag tänker inte sälja till dig", vilken kan uppfattas som rätt konfrontatoriskt.
 

JayJay

Rolex
Fan, knappt så att man vågar köpa sig en klocka längre över Chrono24/Ebay när det börjar komma upp fler och fler historier utav replicor som säljs utav respekterade återförsäljare.. (Visst. Dessa lallare ni länkar till är ju inget att oroa sig över, men vissa jävla replicor är ju farligt bra gjorda..)
Några exempel tack.
 

BCKSTRM

Rolex
jag antar att denna är på rikigt, eller? Känns ju helt makalöst billigt
http://www.blocket.se/norrbotten/Rolex_Submariner_2013_i_nyskick_57210738.htm

Han skickar inte mot postförskott, endast förhandsbetalning... ;)

Bild innan den försvinner:
image.jpg
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
2 synpunkter i debatten (som pekar åt olika håll)

- Nummer kan vara oreggade av andra anledningar än att de är anonyma kontantkort. Mitt eget nummer exempelvis är inte reggat (trots att det är abb.) av anledningen att jag inte vill ha en massa kundtjänstärenden till min egen telefon (jupp, folk gräver fram nummer till företagsledning när de är missnöjda med inköpta tjänster). Jag vill påstå att jag är en rätt seriös snubbe att göra affärer med ändå.

- Att den svinbilliga 14060in är inlagd i norrlands inland är en dock en rejäl varningsklocka (sorry norrlänningar). Det gör man för att tvinga fram en distansaffär. Nu har jag inte koll på priserna på modellen men är inte 31' bland de billigaste i världen?
 
2 synpunkter i debatten (som pekar åt olika håll)

- Nummer kan vara oreggade av andra anledningar än att de är anonyma kontantkort. Mitt eget nummer exempelvis är inte reggat (trots att det är abb.) av anledningen att jag inte vill ha en massa kundtjänstärenden till min egen telefon (jupp, folk gräver fram nummer till företagsledning när de är missnöjda med inköpta tjänster). Jag vill påstå att jag är en rätt seriös snubbe att göra affärer med ändå.

- Att den svinbilliga 14060in är inlagd i norrlands inland är en dock en rejäl varningsklocka (sorry norrlänningar). Det gör man för att tvinga fram en distansaffär. Nu har jag inte koll på priserna på modellen men är inte 31' bland de billigaste i världen?

Det är nog bland dom billigaste i världen ja!
 
Topp