• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Blocket (och andra tokiga annonser)

Jag förstår psykologin i låga startpris utan reserve, men nog ringer varningsklockorna på
tradera
2 feedback
ett pris långt under vad han får hos pantbank
malmö

storyn känns ju möjlig

datumvisningen känns ocentrerad, har den stannat precis vid datumbyte, händer ofta, men den borde klickat över eller varit kvar? stannar rolex verkligen så? eta gör ju det...

klockan ger ett lite grovhugget intryck på bilderna, men jag är ingen expert på modellen....

Är inte priset ungefär vad man får på en pantbank för den klockan? D.v.s under halva priset?

Lite väl billig va?
Screenshot_2014-11-14-15-20-59.png

Priset är ju inte alls klart ännu, så det är en konstig varningsklocka. Något jag tycker är oroande är betalningsalternativen. Endast bankkonto och inte ens upphämtning på plats? Det är skumt.

Priset är som sagt inte klart, men det finns ju inga garantier för att det fortsätter uppåt, eller att klockan skulle nå nuvarande nivå. Varför riskera att bli av med pengar? Annonsen innehåller ju vissa oklarheter som troligtvis leder till att han inte får något toppbud.

Vad är alternativet, dubbla konton och bjuda upp priset om den verkar sälja för lågt?

Fast en MM300 brukar ju ligga en bra bit norr om 12000 om jag förstått det rätt. Då känns ett startpris som är så lågt underligt...

På två veckor hinner det springa iväg en hel del som sagt. Har sett många sådan fall. Oftast slutar de auktionerna med ett högre slutbud än vad många andra säljer för. Ser det i princip varje dag på ebay.

Nej egentligen inte. Men 9 av 10 skyller på att klockan "råkat" gå sönder, trillat i golvet, kommit bort, blivit uppäten av en björn eller liknande förklaringar. Och det köper ju Tradera, eller dem måste väl det..
Uppäten av en björn var bra ☺
Vet inte vilket som är värst, bli blåst på pengarna/klockan eller att bli snuvad på målsnöret. Tur att jag betalade med PayPal.. Någon som blivit blåst på tratten efter banköverföring?

Priset är som sagt inte klart, men det finns ju inga garantier för att det fortsätter uppåt, eller att klockan skulle nå nuvarande nivå. Varför riskera att bli av med pengar? Annonsen innehåller ju vissa oklarheter som troligtvis leder till att han inte får något toppbud.

Vad är alternativet, dubbla konton och bjuda upp priset om den verkar sälja för lågt?

Ja, det är klart man gör om den skulle stanna på 25k.

Ja klart det var en dryg händelse. Men det jobbiga var det psykiska som kom efter.

Precis.

Det där är svårt, forskning säger väl att man mår bättre psykiskt om man kämpar emot ordentligt - men samtidigt löper man då större risk att bli skadad. Själv väljer jag klockor vars värde inte är högre än att jag "vet" att jag lämnar ifrån mig klockan utan att göra motstånd - jag vill inte bli skadad vid rån fysiskt.

Berätta gärna lite vad och hur det hände om du känner för det.

Åker gärningsmannen mot förmodan fast så får de bara något Kalle Anka straff dessutom.

Precis.

Det där är svårt, forskning säger väl att man mår bättre psykiskt om man kämpar emot ordentligt - men samtidigt löper man då större risk att bli skadad. Själv väljer jag klockor vars värde inte är högre än att jag "vet" att jag lämnar ifrån mig klockan utan att göra motstånd - jag vill inte bli skadad vid rån fysiskt.

Berätta gärna lite vad och hur det hände om du känner för det.

Åker gärningsmannen mot förmodan fast så får de bara något Kalle Anka straff dessutom.

Jag tror du har nog helt rätt i att man mår bättre om man kämpar emot. Jag gjorde inte det, blev nog rätt ställd och mådde skit rätt länge efter det där. Hände dryga 15-20 år sedan nu dock. Hade en annons ute på en klocka i dåtidens Gula Tidningen och en köpare och hans bekant rånade mig på den och pengar när dem skulle kolla på den, det var inte mycket mer än det.

Jag tror du har nog helt rätt i att man mår bättre om man kämpar emot. Jag gjorde inte det, blev nog rätt ställd och mådde skit rätt länge efter det där. Hände dryga 15-20 år sedan nu dock. Hade en annons ute på en klocka i dåtidens Gula Tidningen och en köpare och hans bekant rånade mig på den och pengar när dem skulle kolla på den, det var inte mycket mer än det.

Det var inte kul, känner mig lättad att bli blåst på tradera i jämförelse.
Förstår varför folk vill göra upp affär på bank/urmakare.

Fyfan, sånt ska inte behöva hända.

Lite väl billig va?
Screenshot_2014-11-14-15-20-59.png

Detta är inget konstigt alls, Enkronas auktioner är ett trick som gör att man får fler ögon på ett objekt och därför ett högre slutbud.
Fungerar helt enkelt så att man lägger ut någonting för ett väldigt lågt pris med en väldigt lång budtid.
Detta leder ofta till att folk fastnar och fortsätter buda utöver deras budget. Fungerar super på varumärken och materiel som är eftersökta, specifika klockor, apple produkter och rent guld bland annat.

Om det dessutom är en lite omoralisk säljare så kan man buda upp sin vara om man tycker priset är för lågt och sedan registrera varan som "inte betald" och få tillbaka avgiften för objektet.

Kan dock av egen erfarenhet berätta att jag aldrig varit med om att ett eftertraktat objekt blivit sålt för mindre än jag förväntade mig. :cigar:

Tillbaka
Topp