• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Blocket (och andra tokiga annonser)

Mycket skumma annonser på FB. Men här hymlas det åtminstone inte
IMG_0717.jpeg

Alltid undrat hur han får sålt sina klockor givet hans priser. Hade hellre kikat på 777chronos eller stories of time som även brukar annonsera på forumet. En Rolex 124270 från 2021 på Jälmers för 85k https://www.blocket.se/annons/alvsborg/rolex_explorer_36_124270_fullset_toppskick_2021/1002853279

Samma klocka från 2022 i mint condition på Stories of Time annonserades för 77k https://storiesoftime.com/sv/products/explorer-124270-full-set-2022?_pos=3&_sid=7aa43a667&_ss=r
Olika målgrupper tror jag. Jälmers köpare är ofta inte särskilt klockintresserade utan vill bara ”ha något schysst” och vill ha det nu (dvs får betala för det). Tryggheten i en fysisk butik väger också in. Tror dessutom att många inte har koll på att han inte är AD för premiummärkena.

Tycker dessutom att han tar fina och säljande bilder jämfört med flertalet andra handlare

Olika målgrupper tror jag. Jälmers köpare är ofta inte särskilt klockintresserade utan vill bara ”ha något schysst” och vill ha det nu (dvs får betala för det). Tryggheten i en fysisk butik väger också in. Tror dessutom att många inte har koll på att han inte är AD för premiummärkena.

Tycker dessutom att han tar fina och säljande bilder jämfört med flertalet andra handlare
Tror han har en riktigt kapitalstark skara av kunder som precis som du säger vill ha något schysst runt handleden. Han har lyckats bra, framgångsrik får man säga. Kul när det går bra för företagare tycker jag. Sedan lite B med loggor osv som han slänger sig med lite oskönt.

Det där är naturligtvis bara trams. Klockor i mat eller grogg har jag aldrig förstått.

Men tror du förstår vad jag menar med annonsbilderna.
Ser väl inget speciellt med bilderna. Det är på en nivå man kan förvänta sig.

Har aldrig haft med honom att göra och han är säker både kanontrevlig och en bra urmakare. Men trist att han gör buskis av det hela. Och när man ser hans krökresor till spanien plus saltade priser så tappar jag sugen att handla från honom. Men absolut han har ju mycket och i ett land som inte direkt är fyllt av Rolex Ad så är han säkert ett pålitligt alternativ för många.

Catawiki: "Om någon grifter kladdar lite på tavlan och hans kompis utfärdar ett intyg är det inte fejk länge. Då är det KONST!"
Screenshot_20250921-134032_Facebook.jpg
Screenshot_20250921-134132_Facebook.jpg
Screenshot_20250921-134158_Facebook.jpg
Är den allmänna uppfattningen att Catawiki är lika oseriöst som det ser ut? Man ser en hel del klockor där utan reservationspris men jag....vågar inte. Tycker sajten ser amatörmässig ut och en del formuleringar är så märkliga.

Senast ändrad:
Är den allmänna uppfattningen att Catawiki är lika oseriöst som det ser ut? Man ser en hel del klockor där utan reservationspris men jag....vågar inte. Tycker sajten ser amatörmässig ut och en del formuleringar är så märkliga.
Har sålt en del på Catawiki vilket fungerat helt problemfritt, dock aldrig köpt något. I mitt fall sålde jag ett gäng gamla sjökort som lämpade sig för en internationell marknad, priser mellan 2-10K, och inga bekymmer alls. Fotade allt grundligt, fick en värdering av någon utnämnd expert på Catawiki innan försäljningen. De tog väl en slant för besväret, minns inte riktigt hur mkt, men allt var som sagt smidigt så det var det värt för att hitta köpare internationellt.

Kollar man professional dealers så har många egna webshops och hög närvaro på C24 med många goda omdömen. Så det ser inte det minsta märkligt ut. Hur säkert det är på privatsidan törs jag inte svara på. Men Catawiki som sådan är en seriös aktör.

Vet att många köper och säljer vin (oftast dyrare pjäser) på Catawiki och det verkar fungera bra även mellan privatpersoner. Är väl annars som vanligt att köpa säljaren o.s.v. tänker jag.

Tillbaka
Topp