• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Blocket-troll

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Som alla vet stöter man ju på vissa komplikationer när man väl annonserat sin klocka på blocket.se. Så ser det ju ut idag, inga konstigheter. Byten mot bestick, BMWs, husvagnar eller skamlösa bud att man nästan tappar hakan.

Vad jag däremot har upplevt mycket senaste månaderna är ett gäng killar i norrköping som registrerar sig med svenska namn såsom ”johannes johansson” ”victor svensson”. De skriver bra på svenska, knappt några stavfel.
De vill inte prata i telefonen med risk för att bli avslöjade med sin brytning.

De har sn sak gemensamt. De uttrycker alltid efter en 5-6 mejlväxlingar att ”De tar klockan direkt” ingen diskussion om pris. Man vill slå till direkt.

När det ska pratas betalning så försöker samma gäng hela tiden vilka göra en banköverföring från ett företagskonto. Swish eller kontant fungerar absolut inte. Pengarna ska sättas över feån ett företsgskonto vilket tar ett par dagar..

Säger man nej till det försvinner de helt. Omöjliga att få kontakt med igen.

Vill varna andra samtidigt som att ställa frågan om fler blivit kontaktade av dessa bedragare?

Jag har bivit kontaktade av ett flertal både per meddelande och på telefon. Alla som bara vill betala med banköverföring och som inte kan betala med swish pga någon konstig anledning. När de sen förstår att jag absolut inte kommer att gå med på en banköverföring lägger de på och så hör man inte av de igen.
Har dock bara fått dessa på annonser med Rolex klockor, säkert det enda märket de har koll på..

Varför inte acceptera en banköverföring och skicka dinkan när pengarna finns på kontot?
Det vanligaste är att de vill träffas och visar en överföring som de drar tillbaka när de lämnat platsen med klockan. Man kan dock även råka ut för en tredjepartsblåsning, alltså att den som fört över pengarna inte är den som tar emot klockan.

Skulle sälja en bil på blocket för ett tag sen. Fick ett antal intresserade men ärlig som man är körde jag att den som ringde först fick första tjing. Först i kön var en gubbe med utländsk härkomst. Ganska hopplös att ha med att göra, extrem prutning mm, och när det kom till betalning skulle han göra en banköverföring. Jag fick vara minst sagt övertydlig och skrika ENDAST SWISH men det hade han tydl inte.
Då struntade jag i honom och gick vidare till nästa köpare.
Då hör gubben an sig igen, riktigt irriterad och säger att han visst hade swish...
Jag tröttnade och bad honom dra nånstans.
Så det finns mycket konstigt folk på blocket.

Senast ändrad:
Det vanligaste är att de vill träffas och visar en överföring som de drar tillbaka när de lämnat platsen med klockan. Man kan dock även råka ut för en tredjepartsblåsning, alltså att den som fört över pengarna inte är den som tar emot klockan.
Jo det fattar jag.
Men om du ser pengarna på ditt konto så känns det ofarligt, eller?
Sen kan väl köparen vara vem den vill?
Naiv? Kanske

Som alla vet stöter man ju på vissa komplikationer när man väl annonserat sin klocka på blocket.se. Så ser det ju ut idag, inga konstigheter. Byten mot bestick, BMWs, husvagnar eller skamlösa bud att man nästan tappar hakan.

Vad jag däremot har upplevt mycket senaste månaderna är ett gäng killar i norrköping som registrerar sig med svenska namn såsom ”johannes johansson” ”victor svensson”. De skriver bra på svenska, knappt några stavfel.
De vill inte prata i telefonen med risk för att bli avslöjade med sin brytning.

De har sn sak gemensamt. De uttrycker alltid efter en 5-6 mejlväxlingar att ”De tar klockan direkt” ingen diskussion om pris. Man vill slå till direkt.

När det ska pratas betalning så försöker samma gäng hela tiden vilka göra en banköverföring från ett företagskonto. Swish eller kontant fungerar absolut inte. Pengarna ska sättas över feån ett företsgskonto vilket tar ett par dagar..

Säger man nej till det försvinner de helt. Omöjliga att få kontakt med igen.

Vill varna andra samtidigt som att ställa frågan om fler blivit kontaktade av dessa bedragare?
Ja tyvärr.. I mitt fall så pratar dom dock med brytning men har en jätteseriös bilfirma! Dom ville köra en sån där överföring. Jag sa ingen klocka innan pengar är på kontot. Det fattade han inte riktigt så jag frågade om han brukade sälja många bilar där kunderna visade en överföring och sen bara köra ut bilen utan att han kunde kolla att pengarna fanns på kontot. Då la han bara på..
Nej dom här typerna av bedragare kan dra åt helvete!!

Gör bara affärer med folk som har ett riktigt telefonnummer kopplat till Swish samt en seriös mail t.ex. [email protected].
Är man seriös använder man sin jobbmail till jobbrelaterad korrespondens. Egen korrespondens via egen adress. Med det vill jag säga att det finns gott om seröst folk som har gmail, yahoo, hotmail och liknande adresser. Själv har jag egen domän, men det kan ju vem som helst skaffa. Även bluffare.

Eller så råkar man ut för Kent i Angered som vill byta sin frus Rolex mot min Tissot:)

”Du kan komma til angered när jag jobbar då kan vi mötas vid där dom säjer korv det liger bara en liten bit bort du lämnar din klocka til mej jag min til dig du åker och kollar upp den i stan det är klart att du får kolla upp den den är en riktig rolex mina väner säger att jag är dum som byter klocka dom säger att man får mycket pengar för dom den har defekter hon hade klockan vare dag på sig den skulle ha gåt i graven med men henes stora tös vil ha den men i brevet stog det att jag skull ha den hade inte hänes tös varet girie som hon var mot mej det käns inte rätt av mej att käna pengar på den kan jag byta til mej din ur då har den kommet rätt vad du känar är inte min sak jag vil bara ha en bra klocka för min del jag hade en avtomatar men kom bort en dag den fick ben att gå när vi hade en 50 år fest i våra hem det var en som hade en vän som han tog med sig han var mycket skum tup av sig det var en klocka som jag vile ha vare dag på mej den hade inge värde men för mej vart den en fin ur”

Är man seriös använder man sin jobbmail till jobbrelaterad korrespondens. Egen korrespondens via egen adress. Med det vill jag säga att det finns gott om seröst folk som har gmail, yahoo, hotmail och liknande adresser. Själv har jag egen domän, men det kan ju vem som helst skaffa. Även bluffare.

Så man är oseriös om man slänger iväg ett mail från sin jobbmail för att visa vem man är?

Eller så råkar man ut för Kent i Angered som vill byta sin frus Rolex mot min Tissot:)

”Du kan komma til angered när jag jobbar då kan vi mötas vid där dom säjer korv det liger bara en liten bit bort du lämnar din klocka til mej jag min til dig du åker och kollar upp den i stan det är klart att du får kolla upp den den är en riktig rolex mina väner säger att jag är dum som byter klocka dom säger att man får mycket pengar för dom den har defekter hon hade klockan vare dag på sig den skulle ha gåt i graven med men henes stora tös vil ha den men i brevet stog det att jag skull ha den hade inte hänes tös varet girie som hon var mot mej det käns inte rätt av mej att käna pengar på den kan jag byta til mej din ur då har den kommet rätt vad du känar är inte min sak jag vil bara ha en bra klocka för min del jag hade en avtomatar men kom bort en dag den fick ben att gå när vi hade en 50 år fest i våra hem det var en som hade en vän som han tog med sig han var mycket skum tup av sig det var en klocka som jag vile ha vare dag på mej den hade inge värde men för mej vart den en fin ur”
Inga konstigheter där ju, låter som en ärlig och bra kille :D

Haha

Då är det bättre, om jag tolkar rätt, att man säljer till oseriösa som använder sin jobbmail privat?

WTF ??? :D

Jo det fattar jag.
Men om du ser pengarna på ditt konto så känns det ofarligt, eller?
Sen kan väl köparen vara vem den vill?
Naiv? Kanske
Du behöver säkerställa att den du skickar klockan till är den som skickat pengar till dig.

Kalle har haft kontakt med Ada och tror han skickar pengar till Ada.
Ada har däremot haft kontakt med Pelle som säljer en klocka.
Pelle har däremot tagit emot pengar från Kalle men tror det är Ada och skickar därför klockan till Ada.

Kalle blir av med pengar.
Ada får en gratis klocka.
Pelle blir polisanmäld för att han tagit emot pengar men inte skickat någon vara till den som betalat.

Då har du nog tolkat fel... han menar att jobbmail ska användas till jobbrelaterade saker.
Jo och det håller jag med om rent principiellt, men han beskriver också svårigheten med en trovärdig identifikation via t ex gmail. Allt handlar om proportioner och ömsesidig tillit. Jag skulle inte gilla som chef om det sätts i system, men en gång är ingen gång, två gånger är en gång-gång.

Jo och det håller jag med om rent principiellt, men han beskriver också svårigheten med en trovärdig identifikation via t ex gmail. Allt handlar om proportioner och ömsesidig tillit. Jag skulle inte gilla som chef om det sätts i system, men en gång är ingen gång, två gånger är en gång-gång.
Jag försöker hålla jobbmailen till det den är till för och min Gmail till privata saker. Dock har det väl hänt att jag gjort undantag. Men oavsett, när man gör affär med någon blir det ju att man lägger ett pussel med olika små bitar av trovärdighet som blir en helhet till slut. Efter det får man bedöma om det känns ok att göra affär, man får gå på magkänslan helt enkelt. Att folk skulle vara oseriösa för att man använder den ena eller andra mailen kan man nog förbise.

Ja tyvärr.. I mitt fall så pratar dom dock med brytning men har en jätteseriös bilfirma! Dom ville köra en sån där överföring. Jag sa ingen klocka innan pengar är på kontot. Det fattade han inte riktigt så jag frågade om han brukade sälja många bilar där kunderna visade en överföring och sen bara köra ut bilen utan att han kunde kolla att pengarna fanns på kontot. Då la han bara på..
Nej dom här typerna av bedragare kan dra åt helvete!!

Yes precis så. Snack om någon bilfirma i norrköping eller nyköping. Nya E-mailadresser hela tiden..

Hoppas ingen blir blåst.

Man ska nog tänka ett par gånger innan man ger sig i lag med dessa.

Sålde för många år sedan en Breitling till en kille för ca 20’. Han förde över pengarna fick klockan och allt var frid och fröjd.
2 år senare skickar en konkursförvaltare ett krav till mig på 20000kr. Detta försvann iofs ganska snabbt när min advokat förklarade situationen för dem.
Snubbarna hade tydligen plundrat ett bolag och tvättat pengar på detta vis.
Så nu håller jag mig helst till Swish och kontanter :)

Du behöver säkerställa att den du skickar klockan till är den som skickat pengar till dig.

Kalle har haft kontakt med Ada och tror han skickar pengar till Ada.
Ada har däremot haft kontakt med Pelle som säljer en klocka.
Pelle har däremot tagit emot pengar från Kalle men tror det är Ada och skickar därför klockan till Ada.

Kalle blir av med pengar.
Ada får en gratis klocka.
Pelle blir polisanmäld för att han tagit emot pengar men inte skickat någon vara till den som betalat.
Ahaa.....du tänker sååå...
Som sagt, naiv.
Godtrogen Svenne.
Säljteknik for dummies......;)

Haha totalt oläslig dynga. Man har ju sett ett par andra praktexempel i tråden för inkorrekta Blocket och Tradera annonser...:D

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp