• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Blocket-troll

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har pm ganska länge med en kille om min YM2, verkade seriös osv så jag ringde honom med dolt nr. Killen harh pengar men ville inte skicka via Swish, utan 159k i 20, 50 och 100 lappar. Tackade nej.

Har pm ganska länge med en kille om min YM2, verkade seriös osv så jag ringde honom med dolt nr. Killen harh pengar men ville inte skicka via Swish, utan 159k i 20, 50 och 100 lappar. Tackade nej.
Be han sätta in dem på sitt bankkonto för att sedan göra en överföring till dig ;)

Vad fan är det med folk nuförtiden när det kommer till Swish ,alla har ju inte den betalningsmöjligheten så varför MÅSTE man betala med Swish? Banköverföring borde ju gå lika bra så länge man fått betalt i förväg.

Vad fan är det med folk nuförtiden när det kommer till Swish ,alla har ju inte den betalningsmöjligheten så varför MÅSTE man betala med Swish? Banköverföring borde ju gå lika bra så länge man fått betalt i förväg.
Vad exakt är problemet? Tycker du inte om swish? Pengarna kommer direkt, båda har namn och info direkt. Bättre än banköverföring enligt mig.

Jag har inget emot det och måste ju skaffa det så småningom, det är väldigt många som ber om att få använda det. Dock ställer jag mig frågande till folks paranoia kring normala jävla banköverföringar. Gör man större köp kan man ju lösa det på banken tillsammans.

Jag har inget emot det och måste ju skaffa det så småningom, det är väldigt många som ber om att få använda det. Dock ställer jag mig frågande till folks paranoia kring normala jävla banköverföringar. Gör man större köp kan man ju lösa det på banken tillsammans.
Äsch.. orka träffas på bank osv, bara swisha direkt så är det klart. Hur ska du göra om du ska köpa klocka om den finns i annan stad? Swisha så postas klockan utan massa klydd

Jag förklarar vad som händer om klockan inte dyker upp sedan gör jag en banköverföring och till sist så är jag och klockan lyckliga tillsammans.

Jag förklarar vad som händer om klockan inte dyker upp sedan gör jag en banköverföring och till sist så är jag och klockan lyckliga tillsammans.

Fattar frustrationen över att utesluta alla betalningssätt förutom swish men det finns ju samtidigt en anledning till att så många använder sig av det. Swish är ju ju att föredra tack vare smidigheten. Häng med nu;)

T o m mina föräldrar har Swish, de är 70 typ. Inget att tveka på.

Vanlig banköverföring är väl ok men Swish är snabbare och ger bägge parter en identitet på motparten.

Ja tycka vad man vill men betala 159k i 20,50 och 100 lappar låter väl sådär, då tycker jag @viktorm in med pengarna på kontot och gör en banköverföring.
Vem har sparat 159k i madrassen i 20,50 och 100 lappar? låter lite "fishy"

Min erfarenhet säger att de som inte kan betala via Swish sällan vill träffas på en bank för att slutföra affären tyvärr, men i de bästa världar vore det kanon.

Fördelen med Swish jämfört med banköverföring är att säljaren inte löper risk att råka ut för ett tredjepartsbedrägeri. Detta eftersom du får namn på avsändaren med Swish vilket du aldrig får vid banköverföring.

Ja tycka vad man vill men betala 159k i 20,50 och 100 lappar låter väl sådär, då tycker jag @viktorm in med pengarna på kontot och gör en banköverföring.
Vem har sparat 159k i madrassen i 20,50 och 100 lappar? låter lite "fishy"

Man lär dessutom få stora problem med att sätta in så mycket kontanter på sitt eget konto om man nu skull välja att ta emot betaningen kontant. Detta även om man kan uppvisa som i det här fallet att man har sålt en YMII.

Man lär dessutom få stora problem med att sätta in så mycket kontanter på sitt eget konto om man nu skull välja att ta emot betaningen kontant. Detta även om man kan uppvisa som i det här fallet att man har sålt en YMII.
Man får göra som bär jag sålde min hoj, glömde skriva kvitto, och fick betalt i femhundringar. Det var bara att gå till insättningsauromaten 5ggr vid olika tillfällen och sätta in maxbeloppet. Banken tog inte i pengarna med tång vid vanlig insättning.

Nackdelen är ju att det alltid är lång kö dit och det inte direkt är samhälllets finest som står i kön med påsar med skrynkliga 20-lappar och mynt.

Fördelen med Swish jämfört med banköverföring är att säljaren inte löper risk att råka ut för ett tredjepartsbedrägeri. Detta eftersom du får namn på avsändaren med Swish vilket du aldrig får vid banköverföring.
Det var första gången jag hört ett ordentligt argument för swish annat än att det är "bra" eller "bättre", lr man "slipper ha konto" (dvs helt knas), frågeställaren är idiot som frågar varför bara swish, man hinner typ svälta ihjäl om inte pengarna kommer in på kontot i samma sekund, etc. m.m. Bra det, tackar.

Får väl skaffa det. Gillar inte bankens villkor och formuleringar i samband med anskaffandet bara, som att man ger sitt medgivande "till att banken registrerar och hanterar ens tel.samtal", utan vidare precisering på vilket sätt. Sånt ska man egentligen inte skriva under.. och jag tror fler blivit lurade med swish, uppvisade snabba fejköverföringar f2f osv, än vid banköverföring där man konstaterat summan finns på kontot. Och tel.nr vet jag inte om det är så bra att lämna ut heller.

Har en känsla av att detta är lite ot.

Man får göra som bär jag sålde min hoj, glömde skriva kvitto, och fick betalt i femhundringar. Det var bara att gå till insättningsauromaten 5ggr vid olika tillfällen och sätta in maxbeloppet. Banken tog inte i pengarna med tång vid vanlig insättning.

Nackdelen är ju att det alltid är lång kö dit och det inte direkt är samhälllets finest som står i kön med påsar med skrynkliga 20-lappar och mynt.

Jobbigt bara som i @Alf ´s fall att det ska ta 6 veckor och 11 tillfällen innan alla pengar är på kontot :) Åtminstone om man har Handelsbanken där 15´per 4 dagar är gränsen får vad man får sätta in.

Jag hade några sköningar på blocket som vill köpa mitt skepp, nu var dom ju inga troll men dom var pirater, ja faktiskt riktiga somaliska pirater.
Dom prutade lite men pengar hade dom. Rätt trevliga killar faktiskt. Dom undrade mycket om man kunde lavett montera i bak....för att skydda fiskeriet... Haha
Var en intressant visning iaf

Man kan väl gå till bankkontoren och sätta in så länge man kan styrka var pengarna kommer ifrån?

Men i och med att du inte kan styrka vart personen som i det här fallet har gett dig 159.000sek har fått pengarna från, så tror jag att de kan neka dig en insättning. Det hade varit märkligt om lagen om penningtvätt var så enkel att komma runt så att man bara kunde hävda att man har sålt något.

Borde väl finnas bankpersonal på forumet som kan bekräfta eller dementera.

Men i och med att du inte kan styrka vart personen som i det här fallet har gett dig 159.000sek har fått pengarna från, så tror jag att de kan neka dig en insättning. Det hade varit märkligt om lagen om penningtvätt var så enkel att komma runt så att man bara kunde hävda att man har sålt något.

Borde väl finnas bankpersonal på forumet som kan bekräfta eller dementera.
De gånger jag fått cash har vi alltid skrivit ett kvitto, eller använt blockets färdiga och de har aldrig varit några problem. Har iofs inte varit uppe i dom summorna utan snarare 30-40k

De gånger jag fått cash har vi alltid skrivit ett kvitto, eller använt blockets färdiga och de har aldrig varit några problem. Har iofs inte varit uppe i dom summorna utan snarare 30-40k

Min poäng är att om du har otur så spelar det ingen roll att du har kvitto, utan banken kommer ifrågasätta om de 159´är svarta pengar...oavsett om de har kommit till dig via en försäljning. Som jag skrev skull det annars vara ett 100% säkert frikort för folk som hanterar svarta pengar. Inte så svårt att skriva ett kvitto oavsett om man gör det själv eller använder en Blocket-mall.

EDIT: Jag påstår inte att man inte Kan sätta in kontanta pengar efter en försäljning, jag har också gjort det. Men...potentiellt kan man få problem och det för mig räcker att jag inte skulle ta emot 159´cash.

Min poäng är att om du har otur så spelar det ingen roll att du har kvitto, utan banken kommer ifrågasätta om de 159´är svarta pengar...oavsett om de har kommit till dig via en försäljning. Som jag skrev skull det annars vara ett 100% säkert frikort för folk som hanterar svarta pengar. Inte så svårt att skriva ett kvitto oavsett om man gör det själv eller använder en Blocket-mall.

EDIT: Jag påstår inte att man inte Kan sätta in kontanta pengar efter en försäljning, jag har också gjort det. Men...potentiellt kan man få problem och det för mig räcker att jag inte skulle ta emot 159´cash.
Håller med om att det kanske är lite knepigare om man skulle få 150k i 20,50 och 100lappar men jag skulle inte vara orolig om det var i större valörer.

Men risk för att låta rasistisk så undviker jag att sälja till invandrare på Blocket eller Facebook Marketplace, trots att jag själv är invandrare. Det är mycket lättare att sälja till en svensk. Inget prut. Inget tjafs. En svensk accepterar det pris som står men vi invandrare har prutandet i blodet.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp