Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Om bilen ens kunde köras för 1000kr så är det ett jäkla bra pris haha, visst fan kan man åka till personen som säljer då. Mycket konstiga människor det finns på blocket....Billiga bilar är aldrig kul. Hade en Ford Mondeo till salu för 1000kr. Billigaste på Blocket. Underkänd vid besiktning.
Hälften av de som hörde av sig hade inte råd att åka och kolla på bilen utan tyckte att jag skulle köra hem den till dem...
Det tar dig 5min att skaffa Swish...Jag har inget emot det och måste ju skaffa det så småningom, det är väldigt många som ber om att få använda det. Dock ställer jag mig frågande till folks paranoia kring normala jävla banköverföringar. Gör man större köp kan man ju lösa det på banken tillsammans.
Undviker? Du sätter ju själv löjliga överpriser och uppmanar till prut. Du ingår ju själv i det beteende du inte vill att andra ska ha. Hur vill du ha det egentligen?Kanske inte handlar så mycket om rasism. Snarare att jag inte är bekväm med det tänket och den kulturen och därför undviker jag den.
Du ser. Det ligger i vårt blod. Går inte att bli av medUndviker? Du sätter ju själv löjliga överpriser och uppmanar till prut. Du ingår ju själv i det beteende du inte vill att andra ska ha. Hur vill du ha det egentligen?
Intressant det där, min far är Iranier och han är nästan tvärt om, han "overpayar" alldeles för mycket, ibland måste jag rådgiva honom innan han köper något haha.Du ser. Det ligger i vårt blod. Går inte att bli av med
Ja det var riktigt billigt just för att jag inte ville ha någon prisdiskussion. Det fick jag inte heller när det väl dök upp en köpare som visste vad det handlade om. Det var en kille som skulle ha bilen att övningsköra i.Om bilen ens kunde köras för 1000kr så är det ett jäkla bra pris haha, visst fan kan man åka till personen som säljer då. Mycket konstiga människor det finns på blocket....
Kanske inte handlar så mycket om rasism. Snarare att jag inte är bekväm med det tänket och den kulturen och därför undviker jag den.
WOOOW 100%
Snälla kan inte du berätta mer om dess tankar och kulturer som du väljer att undvika.
Shit det handla om över 100 olika kulturer du ratar. Tänk om Ingvar tänkte som dig, då hade Ikea varit en liten butik Älmhult ?
Här kommer några funderingar jag har!
Norrmän: vad är se som stör dig där? Är det sättet de pratar?
Iranier: är der den feminina brytning de har?
Tyskar: är det den nazi historian som stör dig?
Somalier: Är de sättet de kör kollektiv bussarna eller torkar röven på våra gamlingar
Kines: är du rädd att de skall kopierar din klocka, den kulturen kan man ju inte lita på!
Finne: är du rädd att de kommer med kniv till affären?
Chilenare: är de för att de är så lay back?
Räknas skåningar och samer in i den främmande kulturen som du inte gör affärer med?
Är sjuk nyfiken på att höra hur du tänker. Kanske är jag helt ute och cyklar med mina funderingar och du har ett vettigt svar.
Bra med en insider! Var går gränsen när man måste redovisa? Några gånger när jag satt in småsummor så har de inte ens frågat men när de varit över 10-20k så har de undrat, då har jag bara svarat att jag sålt en klocka och visat ett kvitto (typ blocketkvitto) och det har funkat bra.Stämmer.
Sätter du in dem på bankkontor kommer du behöva visa utförlig dokumentation på varifrån pengarna kommer.
Sätta in dem i insättningsautomat kan du försöka med men algoritmerna kommer rödflagga detta ganska snabbt som "onormalt beteende". Du kommer raskt få hemskickat begäran om redogörelse för transaktioner. Svarar du inte tillfredsställande kommer dina banktjänster sannolikt begränsas eller i värsta fall stängas ner helt. Banken förbehåller sig alltid rätten att säga upp ditt engagemang om de känner att de inte kan förstå hur du använder deras tjänster (med stöd från lagen om penningtvätt).
Top tip: Bespara er själva huvudvärken - acceptera aldrig kontanter.
Källa: Jobbar på bank.
Finns ingen bestämd hård gräns utan det görs en bedömning från fall till fall och hur hård man är varierar från bank till bank. Återigen så beror det även på ditt användarmönster. En pensionär som tar ut hela pensionen kontant varje månad, och även uppgett för banken att så är fallet, väcker inga frågor. En kund som aldrig använder kontanter och sen försöker sätta in 50tkr kommer bli frågad direkt (för att dra ytterligheterna till sin spets). Bollen är rund, allt kan hända. Finns inget uppenbart sätt runt detBra med en insider! Var går gränsen när man måste redovisa? Några gånger när jag satt in småsummor så har de inte ens frågat men när de varit över 10-20k så har de undrat, då har jag bara svarat att jag sålt en klocka och visat ett kvitto (typ blocketkvitto) och det har funkat bra.
Det tar dig 5min att skaffa Swish...
Betalar du räkningar pappersvägen?
Men risk för att låta rasistisk så undviker jag att sälja till invandrare på Blocket eller Facebook Marketplace, trots att jag själv är invandrare. Det är mycket lättare att sälja till en svensk. Inget prut. Inget tjafs. En svensk accepterar det pris som står men vi invandrare har prutandet i blodet.
Håller med, jag skulle definitivt tacka för visat intresse och sen hitta en annan köpare. Fast det skulle ju kunna bli ett intressant omdöme i goodguy/badguy-tråden:
"100% goodguy, (förutom hoten om brutna ben), halvsnabb betalning via banköverföring. Skulle definitivt göra affär igen."
![]()
Men vet ni vad, jag bryr mig inte alls vad ni tycker om det. Jag vill bara förklara för personen ifråga att det inte blir en fråga för Polisen utan att det kommer att knackas på dörrar om pengar försöks försnillas. Polisen är slappa i de flesta fall så det är bättre att lösa sker själv om folk försöker luras. Varför ska man tacka för visat intresse om köparen är ärlig och säljaren har rent mjöl i påsen? Har man ingen intention att lura någon och vet med sig att objektet är vad det utger sig för att vara så är cet ju inget som helst problem.
Vi står för långt ifrån varandra i den här frågan, så jag svarar med att avstå från att svara mer än vad jag först skrev. Att om du skulle säga så till mig efter att vi har gjort klart med detaljerna för affären så skulle jag tacka för visat intresse lägga på eller vända på klacken och sälja till någon annan.
Nej nej, jag säger det innan vi har avslutat affären så att säljaren kan göra ett aktivt val. Jag är en bestämd man men inget svin. Du tycker alltså att det är konstigt att man försäkrar sig om att få klockor/objekt i prisklassen 20-60k? Det gör INTE jag.
God kväll
Du får ha vilka motiv du vill...hade du nämnt något liknande framför mig hade vi inte gjort affär, inte svårare än så
Sen så vet jag inte hur många som vill lägga sin hemfrid i PostNords händer dessa dagar...
Det finns inga skillnader mellan kulturer. Hade det gjort det så hade man ändå inte som individ subjektivt kunnat värdera efter egna föreställningar vad som är bra eller dåligt hos en kultur och grunda sina beslut och handlingar efter det. Håller med dig helt och hållet där!WOOOW 100%
Snälla kan inte du berätta mer om dess tankar och kulturer som du väljer att undvika.
Shit det handla om över 100 olika kulturer du ratar. Tänk om Ingvar tänkte som dig, då hade Ikea varit en liten butik Älmhult ?
Här kommer några funderingar jag har!
Norrmän: vad är se som stör dig där? Är det sättet de pratar?
Iranier: är der den feminina brytning de har?
Tyskar: är det den nazi historian som stör dig?
Somalier: Är de sättet de kör kollektiv bussarna eller torkar röven på våra gamlingar
Kines: är du rädd att de skall kopierar din klocka, den kulturen kan man ju inte lita på!
Finne: är du rädd att de kommer med kniv till affären?
Chilenare: är de för att de är så lay back?
Räknas skåningar och samer in i den främmande kulturen som du inte gör affärer med?
Är sjuk nyfiken på att höra hur du tänker. Kanske är jag helt ute och cyklar med mina funderingar och du har ett vettigt svar.
Hopplöst old school, som att betala köp under 200kr genom att stoppa in kortet och slå sin pin.Nej med bankdosa. är det oldschool?
Kan berätta att vi gör samma sak i din telefon och har vår app... Men du har ju sagt "ok" i början så det är ju lugnt då.Tack för GDPR.
Hahaha "okej".Det finns inga skillnader mellan kulturer.
Hellre old school än att få stålarna bortstrålade när man har kortet i fickan. Och ja, jag vägrar keyless go till bilen också...Hopplöst old school, som att betala köp under 200kr genom att stoppa in kortet och slå sin pin.
Lite som när min mormor vägrar att betala saker över det där "internet" när man kan gå och ta ut pengarna i en automat och betala räkningar hos bankenHellre old school än att få stålarna bortstrålade när man har kortet i fickan. Och ja, jag vägrar keyless go till bilen också...
Det är ju det som är poängen med GDPR, ett vagt "ok" i ett luddigt sammanhang skall inte ge obegränsad tillgång till data i all oändlighet.Kan berätta att vi gör samma sak i din telefon och har vår app... Men du har ju sagt "ok" i början så det är ju lugnt då.