• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Borealis?

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Fan sveol nu har du fått mig intresserad av ytterligare ett "fulmärke" ;)

Av någon anledning gillar jag dessa lågprisklockor som man kan simma lugnt med i badhuset, där jag ogärna bär Rollen.
Utan att ha sett eller känt på borealis vill jag påstå att det till det priset finns bättre klockor (som givetvis inte ser ut så). Vi köp av en seiko sumo till ungefär samma pris bör man utan problem kunna få tillbaks sina pengar... I alla fall en större del. Dessutom är det nog garanterat högre kvalitet.

Jag tycker den är för lik en pelagos, men gillar du den så KÖP!
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Med risk för att låta bakåtsträvande. Så skulle jag hellre gått på en beg glycine combat sub, eller en longines HC, bra och stabila klockor!
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Vad vet vi om Borealis? Vill ha en ny diver och hittade detta märke. En sökning på forumet gav inga träffar. Någon som känner till märket och vad man kan förvänta sig? Bloggar på nätet ger dem bra betyg och de finns med i flera trådar som avhandlar "up and coming" tillverkare.

Den jag tittar på är Borealis Sea Hawk 1500m. Tanken är att den skall byta ut min Steinhart "fake" som så många här på forumet älskar att hata ;)

Innan ni sågar bilderna. Jag VET att den liknar andra märken. Men inte Rolex *host* :)
Tycker det var snygga klockor till en rimlig peng. Verkar lite höga dock?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Köpte en Prometheus en gång. Lite samma stuk. Milrotillverkare med legodelar, fast med någorlunda egna deisgner. Det var idel positivt i recensioner men när jag fick hem den blev jag riktigt besviken. Kvaliteten var inte i närheten av vad jag förväntat mig och både SEIKO och Citizen är sjukt mycket mer prisvärda i denna prisklass. Jag skickade tillbaka den samma dag.

Jag har bara ett tips: Lägg inte pengar på legoklockor. Det finns en anledning till att vissa märken aldrig slår igenom.
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
En del mindre märken är kul att se jag har haft ett par nu, det började med en Sisu men den var bara groteskt stor sedan blev det som sagt heroicen för jag bara var tvungen att ha en bronze i samlingen och den sista var en H2O Orca som jag är riktigt nöjd med, men då är det ju tysk tillverkare.
Dock är det dåligt andrahandsvärde på pyttemärken så det gäller nog att tänka till lite så hobbyn inte blir för dyr.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
De har släppt bilder på en kommande design, vad jag kan se ingen homage och på pappret riktigt lyckad tycker jag. Lite färg, lite funk men ändå modern i en snygg boett :)

http://s30.postimg.org/vxljwpxk1/Borealis_Sea_Dragon_Collection_1.jpg

http://s30.postimg.org/u8cgonhup/Borealis_Sea_Dragon_Collection.png

Spontanhandlade och slog väldigt oväntat till på en Sea Dragon i förrgår när jag lurade omkring på Blocket.
I kategorin pang för pengen vill jag faktiskt ge den 5 bandstift av 5 möjliga. Känns verkligen gedigen...bezelringen har ett bra drag med distinkta klick, (120st), och är helt stabil. Jag fick med gummit, två läderband samt en meshlänk, (aftermarket), och har inget att klaga på kvalitén där heller. Drivs av Miyota 9015, hacking movement och vattentät till 300meter. Fin detaljrikedom också som till exempel att bandhornen har en blankpolerad övergång mellan de borstade sidorna. Lugholes så det är enkelt med bandbyte.

Är medveten om de tidigare homagemodellerna, men den här tyckte jag var så pass egen och annorlunda att jag ville prova, och dessutom till ett relativt lågt pris. Kan redan nu säga att det kommer med största sannolikhet bli sommarens hårdbeater.

IMG_9389.JPG
IMG_9391.JPG
IMG_9393.JPG
IMG_9397.JPG
IMG_9399.JPG
IMG_9401.JPG
IMG_9402.JPG
IMG_9403.JPG
IMG_9404.JPG
Borealis_Sea_Dragon_Collection.jpg
Borealis_Sea_Dragon_Collection_1.jpg
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Spontanhandlade och slog väldigt oväntat till på en Sea Dragon i förrgår när jag lurade omkring på Blocket.
I kategorin pang för pengen vill jag faktiskt ge den 5 bandstift av 5 möjliga. Känns verkligen gedigen...bezelringen har ett bra drag med distinkta klick, (120st), och är helt stabil. Jag fick med gummit, två läderband samt en meshlänk, (aftermarket), och har inget att klaga på kvalitén där heller. Drivs av Miyota 9015, hacking movement och vattentät till 300meter. Fin detaljrikedom också som till exempel att bandhornen har en blankpolerad övergång mellan de borstade sidorna. Lugholes så det är enkelt med bandbyte.

Är medveten om de tidigare homagemodellerna, men den här tyckte jag var så pass egen och annorlunda att jag ville prova, och dessutom till ett relativt lågt pris. Kan redan nu säga att det kommer med största sannolikhet bli sommarens hårdbeater.

IMG_9389.JPG
IMG_9391.JPG
IMG_9393.JPG
IMG_9397.JPG
IMG_9399.JPG
IMG_9401.JPG
IMG_9402.JPG
IMG_9403.JPG
IMG_9404.JPG
Borealis_Sea_Dragon_Collection.jpg
Borealis_Sea_Dragon_Collection_1.jpg

Roligt, forumets första mån tro? :)
Rolig design, gillar deras nya bronsdykare med. Överlag mkt kul som kommer från mikromärken senaste åren och just nu :)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Ser ut som en billig kopia av Tudor Pelagos. Varför inte köpa en Certina eller något om du vill ha en billig dykare? :) Schweiziskt, bra kvalitet, egen smakfull design, ETA-verk och bra pris. Om Certina är för dyrt föreslår jag att du istället sparar någon månad till.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Roligt, forumets första mån tro? :)
Rolig design, gillar deras nya bronsdykare med. Överlag mkt kul som kommer från mikromärken senaste åren och just nu :)

Säkerligen den första då märket inte genererat stormande hyllningskörer tidigare. Men jag står fast vid att det här är extremt mycket klocka för pengarna. Urverket har tydligen avhandlats tidigare på forumet och i en lång tråd på WUS.

Kolla här!
DIVE WATCHES With ETA 2824-2 vs Miyota 9015
http://forums.watchuseek.com/f74/di...-lets-debunk-myths-personal-views-930815.html

Taget från ett inlägg i tråden:
"
I have talked to several watch makers regarding the 9015 vs eta. What I gleaned from them is that in the base 2824 movement the 9015 is more accurate. However, when you go up in finish levels on the 2824 it outperforms the 9015, but you also pay a lot more for it. So if you are buying a low end 2824, the 9015 may actually be the better way to go. But when the 2824 is installed in the higher end watches the finish level is much better and quality exceeds the 9015. That was my understanding
"

Sen att de tidigare modellerna är tråkiga kopior var ingen dealbreaker för mig. Dessutom är det här deras senaste modell, så förhoppningsvis har de börjat inse värdet i att tillverka egna modeller.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Ser ut som en billig kopia av Tudor Pelagos. Varför inte köpa en Certina eller något om du vill ha en billig dykare? :) Schweiziskt, bra kvalitet, egen smakfull design, ETA-verk och bra pris. Om Certina är för dyrt föreslår jag att du istället sparar någon månad till.

Eh nu får du nog kolla lite mer på pelagos, tror inte du riktigt vet hur den ser ut om du ser stora likheter...:rolleyes:

Varför köpa en certina etc när många mikromärken ex. Halios puck har långt bättre finish än Certina för en mindre peng? Kan rabbla upp fler exempel. Har också både ägt och klämt på många nya certinor. Mikromärken är oftast bra och roliga klockor, många med egen design (certina ds action är ju mer lik en subb än denna är pelagos, där det finns typ ingen likhet).

9015 verk är minst lika bra som ETA, de jag haft har gått väl inom cosc. Finns ingen anledning köpa Schweiziskt bara för att det "skulle" vara finare eller bättre. Kolls Seiko och Citizentråden m.fl.

Du får självfallet tycka som du vill men jag tycker din kommentar är helt ute och cyklar... ;)
 
Senast ändrad:

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Kan väl kanske säga att den påminner mer om seikos modeller men inte pelagos.
Hur som helst tycker jag det är kul att någon vågat sig på denna och dessutom orkar dela med sig, slit den med hälsa!
 
Kul med nyheter. Håll hjärna informationen levande om det blir ett köp tillslut. Tipset fick mig att surfa. Kan inte bidra med mer info men hittade denna som jag diggar lite. Å med det kan Den-liknar-ju-kören brista ut i en ny putslustig kuplett.
image.png
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Funderar på en pre-order på denna. Har ju ingen 4000m-dykare :) Hoppas jag inte har missat att den är en kopia på något redan befintligt...har bildsökt men inte fått några träffar att tala om. Den blå färgen har en perfekt nyans på bilderna och pris inklusive moms och frakt hamnar på ca 2.000sek.

313131243.jpg.png
313131238.jpg.png
313131240.jpg.png
313131239.jpg.png
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Funderar på en pre-order på denna. Har ju ingen 4000m-dykare :) Hoppas jag inte har missat att den är en kopia på något redan befintligt...har bildsökt men inte fått några träffar att tala om. Den blå färgen har en perfekt nyans på bilderna och pris inklusive moms och frakt hamnar på ca 2.000sek.

313131243.jpg.png
313131238.jpg.png
313131240.jpg.png
313131239.jpg.png

Dubbla priset, du betalar 50% av den först resten sen ;)
 

tissoter

Audemars
Funderar på en pre-order på denna. Har ju ingen 4000m-dykare :) Hoppas jag inte har missat att den är en kopia på något redan befintligt...har bildsökt men inte fått några träffar att tala om. Den blå färgen har en perfekt nyans på bilderna och pris inklusive moms och frakt hamnar på ca 2.000sek.

313131243.jpg.png
313131238.jpg.png
313131240.jpg.png
313131239.jpg.png
Nej.
 
Topp