Tackar!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tackar!
Helt sanslöst bra Borgel-boetter! Blir inte bättre än så. Älskar mönstret på kronografknapparna som Movado också hade på vissa M95. De är ju fortfarande ganska prisvärda också!Boett från Taubert. Patek ref 2508 i roséguld från 1956. Sista bilderna tillsammans med Goldbergers 1463 som också har samma typ av Borgel-boett. Det är en av de absolut bästa klockor som jag haft förmånen att få klämma på.
Underbar pannkaks-patina
Tycker nog inte designen är så rolig/utmärkande förutom tryckknapparna? Rätt neutral? Väldigt fin helhet däremot.Den kanske roligaste Borgel-designen. 565-form med tastitondi-knappar. Breguet-siffrorna skadar inte heller.
565 är en acquired taste.Tycker nog inte designen är så rolig/utmärkande förutom tryckknapparna? Rätt neutral? Väldigt fin helhet däremot.
Syskon möjligen, eller?Kul liten borgel-hjälte på stadiga 28,3mm som väntat tålmodigt på ny sekundvisar-brygga till sitt Peseux190-verk.
Kul med dessa boett-tvillingar i olika hörn av pris-spektrumet.
Tycker de ser identiska ut, är precis lika stora och båda Borglar. Men ja, det är nog en bättre beskrivning.Syskon möjligen, eller?
Har nog iofs bara tittat på 96an, där ser glasring plattare ut tex. Vad heter denna mindre variant? Bjud gärna på fler bilder, fin liten rackare.Tycker de ser identiska ut, är precis lika stora och båda Borglar. Men ja, det är nog en bättre beskrivning.
437 eller 438 tycker jag det ser ut som, de verkar finnas med både skruvat och tryckt baklock, platt glasring och lite sneddad. Kan väldigt lite om Patek, är en (kanske tolv) dimensioner utanför min skrotvärld. Men ändå kul med nån sorts likheter ändå. Ska ta lite fler bilder på min och posta!Har nog iofs bara tittat på 96an, där ser glasring plattare ut tex. Vad heter denna mindre variant? Bjud gärna på fler bilder, fin liten rackare.
Jag minns inte exakt år, men Incabloc introducerades på senare 30-talet och det är väl troligen då som klockor som dessa började skylta med det på tavlan? Jag har tyvärr inte möjligthet att göra det åt dig just nu på springande fot, men jag skulle använda Reverse Image Search på Google för att leta efter vem som tillverkat urverket iaf för att få ledtrådar om klockan - ibland kan man hitta mellan vilka år som urverk producerades på sidor så som https://ranfft.org/ och 17jewels.com och det har varit en bra knuff i rätt riktning några gånger när jag forskat i riktigt obskyra grejer grym klocka förresten, väldigt avis!Jag vet inte om jag postar i rätt tråd men jag tänkte att det ändå är flest Borgel-kännare i denna grupp.
Jag har stött på ett litet mysterium: Denna omärkta klocka med fin Borgel-boett. Jag undrar om det går att fastställa vilken tillverkare som gjort klockan? Vilket är urverket och när är den gjord? Det är incabloc shock protection men boetten, visare och urtavla tycker jag mer talar för 40-tal. När började man kommersiellt med incabloc, jag trodde det var skiftet 40/50-tal?
Det var fina skapelser! Tack för info! Jag har bildgooglat urverket men hittar inget likadant. Däremot är det väldigt likt Tissots cal 27 serie. Det skulle kunna vara samma tillverkare men anonymt. Men jag blir inte riktigt klok på denna klocka och tanken har slagit mig att det skulle kunna vara ett franken-ur. Eller så är det en klocka som kom innan incabloc blev standard i vanliga ur (några år efter ww2). Ett mysterium, hur som helst, än så länge.Jag minns inte exakt år, men Incabloc introducerades på senare 30-talet och det är väl troligen då som klockor som dessa började skylta med det på tavlan? Jag har tyvärr inte möjligthet att göra det åt dig just nu på springande fot, men jag skulle använda Reverse Image Search på Google för att leta efter vem som tillverkat urverket iaf för att få ledtrådar om klockan - ibland kan man hitta mellan vilka år som urverk producerades på sidor så som https://ranfft.org/ och 17jewels.com och det har varit en bra knuff i rätt riktning några gånger när jag forskat i riktigt obskyra grejer grym klocka förresten, väldigt avis!
Denna med Taubert boett sitter på idag. En av de klockor som är delad tredjeplats på favoriten i samlingen. Den här har typ allt jag gillar i vintage och klockor och jag skulle inte ändra någonting - jag älskar verkligen boetten som är ett slags mellanting mellan de ”strömlinjeformade” boetterna som var populära på sent 30/tidigt 40-tal och de mer vanliga runda boetterna som kom att bli standard. Bonusbild på dess laxfärgade syskon i en mer vanlig strömlinjeformad boett from Taubert.
Skulle säga att det är Taubert också. Liknande märkning utan "FB" eller nyckeln på många Mido. Har för mig jag läst någonstans att det tiokantiga baklocket var del av patentet och därför inte förekommit från andra berörda tillverkare.Dubbelpost på denna, men undrar om någon sitter på mer klokskap. Har fått höra att det är en Taubert boett. Och tycker den har alla karaktärsdrag av en FB boett, utom just stämpeln. 10-kantigt baklock, siffrorna etc. Vad tros?