• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Psykologi har drivit priserna dit de är idag - billiga pengar gjorde det möjligt. Psykologin kan halvera priserna lika lätt, det hela kan gå ännu lättare om det blir svårare och dyrare att låna.

Det var du som hävdade:
"Jag vet många som säljer sina lägenheter idag för priser som i allra högsta grad är marknadsmässiga"
om nu detta så lätt går att fastställa via hemnet, kan du vara snäll och komma med några exempel som bevisar det du säger? Några länkar och lite info kring dessa - det behöver inte vara lägenheter där du känner säljare eller köpare.

Okej. Då vet vi vad vi talar om åtminstone, och du tror starkt på psykologin.

Jag vill inte verka otrevlig, men om du på allvar tror att allt som säljs på Hemnet idag innebär att säljare går back så tror jag inte att jag kan bidra med så mycket. Jag skrev så framförallt för att göra poängen att den argumentationen är fruktlös. Då är vi nere på en detaljnivå som är helt omöjlig att dra några slutsatser från. Har du funderingar kring din situation så rekommenderar jag dig att ringa en mäklare och din bank. :)

Som en parentes ang. svårigheten att låna. I början av 2014, egentligen tidigare än så, så krävde de flesta banker att man skulle klara en ränta på 8%. Därtill krävde vissa att man skulle kunna klara av att amortera sina lån på 50 år. Detta var innan den riktiga boomen kom igång 2015.

Okej. Då vet vi vad vi talar om åtminstone, och du tror starkt på psykologin.

Jag vill inte verka otrevlig, men om du på allvar tror att allt som säljs på Hemnet idag innebär att säljare går back så tror jag inte att jag kan bidra med så mycket. Jag skrev så framförallt för att göra poängen att den argumentationen är fruktlös. Då är vi nere på en detaljnivå som är helt omöjlig att dra några slutsatser från. Har du funderingar kring din situation så rekommenderar jag dig att ringa en mäklare och din bank. :)

Som en parentes ang. svårigheten att låna. I början av 2014, egentligen tidigare än så, så krävde de flesta banker att man skulle klara en ränta på 8%. Därtill krävde vissa att man skulle kunna klara av att amortera sina lån på 50 år. Detta var innan den riktiga boomen kom igång 2015.

Du behöver inte vara orolig för att du är otrevlig så länge du är trevlig!

Ditt tidigare inlägg:
"Jag vet många som säljer sina lägenheter idag för priser som i allra högsta grad är marknadsmässiga"
är vid närmare eftertanke alltid korrekt, för det är ju marknaden som sätter priset, och säljer man till marknadspris, då är ju priset marknadsmässigt.

Om de som säljer idag går back, det beror ju på när de köpte.

Jag försöker nu sammanfatta din åsikt:
Bostadspriserna kan inte gå ner för de kan inte gå ner. Ingen Svensk har lånat för mycket pengar.

Kul att du skriver att man skall klara 8% ränta. Var det utan amorteringar då eller?

När jag kollade senast på SBAB fick ett par där båda tjänar 50 000 kr låna runt 7 MSEK.
Se här, två personer med inkomsten 50 000 kr var, bättre stockholmsförort som kommunval, 2 barn.

Lånebelopp 6 599 990 kr
Amortering 11 934 kr/månad
[Tillägg: Med Finansinspektionens senaste skärpning av amorteringskravet, så skulle detta hushåll pga belåning över 4,5 gånger årsinkomsten, få ytterligare 5499 kr i amortering per månad.]
Ränta 1,59% (3 mån)
Räntekostnad 6 241 kr/månad
Total kostnad 18 175 kr/månad

Vid 8% ränta efter avdrag ligger månadskostnaden för räntan på 30 800 kr, dvs en hel lön efter skatt. (Deras "vad händer om räntan går upp" visar som värst 3 procentenheter högre ränta.)

Till det kommer lagstadgad amortering på 11934.

Då har familjen 20 000 kr kvar att leva på.
[Tillägg: 14 500 kr med skärpta amorteringskravet]

Visst, familjen kanske klarar sitt kassaflöde. Men vad tror du händer med huspriserna om räntan skulle bli så hög?

Tex vid skilsmässa...

Det handlar ju inte bara om att klara kassaflödet, man måste ju se vad som kan hända med balansräkningen också.

Senast ändrad:
Du behöver inte vara orolig för att du är otrevlig så länge du är trevlig!

Ditt tidigare inlägg:
är vid närmare eftertanke alltid korrekt, för det är ju marknaden som sätter priset, och säljer man till marknadspris, då är ju priset marknadsmässigt.

Om de som säljer idag går back, det beror ju på när de köpte.

Jag försöker nu sammanfatta din åsikt:
Bostadspriserna kan inte gå ner för de kan inte gå ner. Ingen Svensk har lånat för mycket pengar.

Kul att du skriver att man skall klara 8% ränta. Var det utan amorteringar då eller?

När jag kollade senast på SBAB fick ett par där båda tjänar 50 000 kr låna runt 7 MSEK.
Se här, två personer med inkomsten 50 000 kr var, bättre stockholmsförort som kommunval, 2 barn.

Lånebelopp 6 599 990 kr
Amortering 11 934 kr/månad
Ränta 1,59% (3 mån)
Räntekostnad 6 241 kr/månad
Total kostnad 18 175 kr/månad

Vid 8% ränta efter avdrag ligger månadskostnaden för räntan på 30 800 kr, dvs en hel lön efter skatt. (Deras "vad händer om räntan går upp" visar som värst 3 procentenheter högre ränta.)

Till det kommer lagstadgad amortering på 11934.

Då har familjen 20 000 kr kvar att leva på.

Visst, familjen kanske klarar sitt kassaflöde. Men vad tror du händer med huspriserna om räntan skulle bli så hög?

Tex vid skilsmässa...

Det handlar ju inte bara om att klara kassaflödet, man måste ju se vad som kan hända med balansräkningen också.

Bra att vi kan hålla en god ton. Och bra påpekande gällande begreppet marknadspriser. Jag syftar naturligtvis på ett prisläge som fortfarande är färgat av den skjuts bostadsmarknaden fått de senaste åren. Det har ju inte gått tillbaka på en månad. :)

Jodå, bostadspriserna kan gå ner, men det finns inga starka indikationer på att det kommer ske i dagsläget. Bortsett från faktorn vi talade om i början, att marknaden håller på att anpassa sig till ett nytt läge.

Och naturligtvis finns det svenskar som har lånat mer pengar än vad som är rimligt, men detta gäller inte i synnerhet bolånen.

Men det vi pratar om här är en bostadskrasch och argumenten för eller emot en sådan. Jag har sagt att det inte är något konstigt i sig att vi har hög belåningsgrad på bostäder, utan det som vore farligt hade varit om bankerna därtill hade tagit stora risker vid utlåning av pengar. Några här har påstått just det och jag har försökt tillbakavisa det. Att det bakom var och varannan bostadsaffär i innerstäderna t ex skulle existera blanco- eller sms-lån på tvåsiffrig ränta och att dessa skulle fungera som ett slags tändhattar som som kan brinna av när som helst och äventyra hela den svenska ekonomin, stämmer helt enkelt inte. Det finns exempel från andra länder där bankerna varit mer spekulativa, och vi kan skruva tillbaka vår egen klocka till 90-talet, men där befinner vi oss inte idag. Glöm som sagt inte att var många som köpte hus på 80- och 90-talet och belånade sig med räntor på över 12%.

Jag har inte så många kommentarer till ditt exempel, och du kanske ser annat i det än vad jag gör. Det finns naturligtvis många exempel som är mindre roliga och bostadsmarknaden är inte särskilt sund i mitt tycke. Framförallt för att den är segregerad. Det är många som har fått vänja sig vid tanken på att aldrig någonsin kunna äga en lägenhet på Södermalm i Stockholm eller någon annan populär stadsdel.

F61BE234-33E4-4220-8C88-45964B7187F2.jpeg

Plus att är amortering en kostnad eller sparande?
ADD156AB-78CC-4FD5-84FF-3CCE6A56DDB4.jpeg

Senast ändrad:
Något prisfall i dagsläget har jag ingen aning om, jag kan däremot säga att många nyproducerade lägenheter idag troligtvis kommer dyka i pris om 10-15 år när det kommer behövas omfattande fasad-, VA och vent renoveringar pga. Undermåliga byggen tyvärr. Att enstegstätade fasader med tunnputs är så utbrett i Sverige efter hur det gått i USA och Tyskland är för mig en gåta.

Detta såtillvida inte brf sätter höjd för det med väl tilltagna renoveringsfonder, vilket inte verkar ske i dagsläget utan nu är situationen snarare det omvända. De som bor de fem första åren gör det subventionerat på beskostnad av senare medlemmar.

Något prisfall i dagsläget har jag ingen aning om, jag kan däremot säga att många nyproducerade lägenheter idag troligtvis kommer dyka i pris om 10-15 år när det kommer behövas omfattande fasad-, VA och vent renoveringar pga. Undermåliga byggen tyvärr. Att enstegstätade fasader med tunnputs är så utbrett i Sverige efter hur det gått i USA och Tyskland är för mig en gåta.

Detta såtillvida inte brf sätter höjd för det med väl tilltagna renoveringsfonder, vilket inte verkar ske i dagsläget utan nu är situationen snarare det omvända. De som bor de fem första åren gör det subventionerat på beskostnad av senare medlemmar.
Sjukt olyckligt att det gavs ”ok” att putsas direkt på cellplast. Många fasader som fått göras om här i Göteborg pga vattenskador

Sjukt olyckligt att det gavs ”ok” att putsas direkt på cellplast. Många fasader som fått göras om här i Göteborg pga vattenskador
Enig. Samma sak i Hammarby sjöstad där det har redan varit problem med fasader i de första etapperna utav området, ändå används exakt samma fasadlösning i de sista husen som slutförs just nu. Erfarenhetsåterföring? Nää, palla.. Sveriges bygglagstiftning är helt snedriktad tyvärr, men det är en annan diskussion.

Enig. Samma sak i Hammarby sjöstad där det har redan varit problem med fasader i de första etapperna utav området, ändå används exakt samma fasadlösning i de sista husen som slutförs just nu. Erfarenhetsåterföring? Nää, palla.. Sveriges bygglagstiftning är helt snedriktad tyvärr, men det är en annan diskussion.
Så jävla korkat luftspalter osv är överskattat...
Sjukt att de fortsätter med samma fasad, skjuta kostnaden framför sig bara

Snart måndag och en ny spännande vecka. Vad händer med bostadsutvecklarna och bankerna? Vad händer med konsumtionen?
Först ut denna vecka; negativ bevakning i DI; https://www.di.se/nyheter/nya-siffror-bostadssaljarna-far-inte-ens-utgangspriset/

I vart fall står säljare och köpare en bit ifrån varandra, min empiriska undersökning (=som alltså egentligen är värdelös) visar på att säljarna i mångt och mycket väntar sig rekordpriser och det kanske inte är realistiskt just nu (eller ens någonsin, varför måste varje försäljning innebära ett rekordpris på den aktuella gatan?).

Hoppas det kraschar.
Nuvarande bostadspris i Västerås är helt sjukt. Ingen chans att en vanlig Svensson kan betala av ett lån på 3 mille...
Inte med dagens mentalitet där sparande tycks vara något som någon annan får göra. För en "vanlig Svensson" som har ett jobb med medelinkomst är det högst möjligt att amortera ned 3 MSEK till pension om bostaden köps i unga år. Men det är klart, lite mindre pengar till tv-spel blir det...

Nog amorterar väl folk på bolånen. Rak amortering på 50 år är det nya nu. Skuldfri lagom tills jag drar på mig träfracken (statistiskt sett). Känns bra.

Bara jag som tycker det är lite skönt att det svalnar lite? Det va ju en sjuk ökning som va tvunget att pysa lite, annars hade det varit givet med en krasch tillslut
Jag håller med. Folk blir så jäkla fartblinda och reflekterar inte över det osunda i att prisuppgången håller en helt annan takt än reallöneutvecklingen. Och de flesta är ju fullständiga ekonomiska analfabeter utan kapacitet att dra i bromsen och balansera sin egen risknivå och balansräkning. Då måste pappa staten gå in och leka överförmyndare åt hela befolkningen.

Du är medveten om vad som händer om det skulle krascha? Inte bara bostadsmarknaden som kommer påverkas.

Inte fullt medveten men ja, jag vet.

Inte med dagens mentalitet där sparande tycks vara något som någon annan får göra. För en "vanlig Svensson" som har ett jobb med medelinkomst är det högst möjligt att amortera ned 3 MSEK till pension om bostaden köps i unga år. Men det är klart, lite mindre pengar till tv-spel blir det...

Dock så är 3m snuskigt mycket pengar.
Det kan du inte neka. Ammorterar man 10k per månad så tar det ändå 25 år att amortera bort.
Inte omöjligt nej, och inte orimligt heller.
Men lite kul vill man ju också ha för sina pengar tycker väl jag :)

Såg ni på nyheterna precis? I genomsnitt säljs en lägenhet 3% under utgångspriset. Hann inte riktigt höra om det gällde Sthlm eller för hela riket.
Annars var det vanligt för ett par år sedan i Sthlm att man fick räkna med ca 20% över utgångspriset.

Såg ni på nyheterna precis? I genomsnitt säljs en lägenhet 3% under utgångspriset. Hann inte riktigt höra om det gällde Sthlm eller för hela riket.
Annars var det vanligt för ett par år sedan i Sthlm att man fick räkna med ca 20% över utgångspriset.
Fast 30K per miljon känns ju inte precis som ett ras va? Mer som pyspunka på trehjulingen......men klart intressant när det kommer ny mäklarstat om 2-3 veckor......visar den ytterligare ett par pinnar ner.....ihop med skvallerpressens domedagsrubriker.......så kan det ju utlösa mindre roliga konsekvenser.......så rullar det igång.

Fast 30K per miljon känns ju inte precis som ett ras va? Mer som pyspunka på trehjulingen......men klart intressant när det kommer ny mäklarstat om 2-3 veckor......visar den ytterligare ett par pinnar ner.....ihop med skvallerpressens domedagsrubriker.......så kan det ju utlösa mindre roliga konsekvenser.......så rullar det igång.
Absolut ingen ras men bra att det blivit lugnare på bostadsmarknaden. Sålde en 3:a i centrala Sumpan 2015 och fick nästan 30% över utgångspriset. Visning söndag samt måndag och på onsdag kunde jag och dåvarande flickvän skåla champagne, helt galet var det på den tiden då man själv var fartblind när man skulle köpa.

Absolut ingen ras men bra att det blivit lugnare på bostadsmarknaden. Sålde en 3:a i centrala Sumpan 2015 och fick nästan 30% över utgångspriset. Visning söndag samt måndag och på onsdag kunde jag och dåvarande flickvän skåla champagne, helt galet var det på den tiden då man själv var fartblind när man skulle köpa.
Efter dagens skottlossning i Mariehäll så torskar jag säkert 30%.....

Köpte i Göteborg 2003. Jag kommer fortfarande ihåg att alla då varnade för kraschen och många tyckte att det var oansvarigt av mig att låna så mycket som jag gjorde då med den tidens mått. Sedan har det gått upp sjukt mycket. För eller senare lär det gå ned, men samtidigt har alla varnat för det ända sedan jag köpte för 15 år sedan. Blir lite som att ropa efter vargen, till slut hör man inte när den väl kommer.

Ingen har sagt att priserna är ner 3%, endast att de säljs för 3% under utgångspris.

Att det stannar av är inte samma som nedgång! november-december är väl allmänt känt som de trögaste månaderna?

Det säger ju egentligen ingenting. Jag vet att mäklarna nu för tiden sätter accepterat pris som faktiskt är accepterat pris. Till skillnad till för några år sedan då de tävlade i att sätta så låg utgång som möjligt.

Tillbaka
Topp