Psykologi har drivit priserna dit de är idag - billiga pengar gjorde det möjligt. Psykologin kan halvera priserna lika lätt, det hela kan gå ännu lättare om det blir svårare och dyrare att låna.
Det var du som hävdade:
"Jag vet många som säljer sina lägenheter idag för priser som i allra högsta grad är marknadsmässiga"
om nu detta så lätt går att fastställa via hemnet, kan du vara snäll och komma med några exempel som bevisar det du säger? Några länkar och lite info kring dessa - det behöver inte vara lägenheter där du känner säljare eller köpare.
Okej. Då vet vi vad vi talar om åtminstone, och du tror starkt på psykologin.
Jag vill inte verka otrevlig, men om du på allvar tror att allt som säljs på Hemnet idag innebär att säljare går back så tror jag inte att jag kan bidra med så mycket. Jag skrev så framförallt för att göra poängen att den argumentationen är fruktlös. Då är vi nere på en detaljnivå som är helt omöjlig att dra några slutsatser från. Har du funderingar kring din situation så rekommenderar jag dig att ringa en mäklare och din bank.
Som en parentes ang. svårigheten att låna. I början av 2014, egentligen tidigare än så, så krävde de flesta banker att man skulle klara en ränta på 8%. Därtill krävde vissa att man skulle kunna klara av att amortera sina lån på 50 år. Detta var innan den riktiga boomen kom igång 2015.