• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

[
En smart person jag träffade uttryckte det ganska väl för runt 10 år sedan, tyvärr var jag för dum för att lyssna på honom, angående bostadsmarkanden sade han:
"Det innebär en risk att inte ta en risk."

Dvs det är feltänkt att man minimerar sin risk genom att inte köpa. Då kan man riskera att bli ifrånsprungen som du verkar ha blivit. Minimal risk hade istället varit att köpa ett relativt billigt boende tidigare som du med marginal hade klarat av. Då hade du fått del i prisuppgången, men samtidigt minimerat din nersida.
Ja så är det. Och jag har väl delvis halkat efter men är tacksam för att jag trots det kan köpa ett hus på den plats jag vill. Vi har ägt en lgh sedan ca 5 år men under den tiden har det inte skett en jätteuppgång (förutom nu på hus då såklart typiskt nog). Vi går väl kke plus 10, max 15% efter renoveringen. Dock har vi ju haft allt för liten hävstång så det gör inte jättestor skillnad när vi vill köpa ett hus för knappt 3 gånger så mkt. När jag pluggade bodde jag i en Brf på Lilla Essingen. Detta alltså typ för 10 år sedan, och den såldes för typ 5 år sedan. Dock ägde familjens bolag den så inget som direkt ändrar min förmåga att köpa. Men som jämförelse steg den nästan 100% under en lika lång period.

När vi nu kollar på hus blir det så tydligt att de som vi slåss mot är ca 5-10 år äldre och har varit med om den rusning av priserna som skedde fram till ca 5 år sedan innan amorteringskrav etc infördes.

Det är frustrerande eftersom vår kontantinsats (som ju på ett hus är ganska mkt med de nya lånereglerna) har skattats med kanske knappa 40% i snittskatt (plus arbetsgivaravgifter) medans de andras inte har skattats alls högst troligen pga uppskovet på reavinst.

Men vi kan ändå köpa så det är inte synd om oss men det är frustrerande och irriterande när man inser vad vi hade kunnat köpa om vi var 5 år äldre eller om man bara inte hade eldat på priserna som man gjort från både Riksbanken och regeringar.

Däremot för de som idag är under 30 och inte har päron med mkt pengar är det nästan omöjligt. Även om de kan köpa en liten lgh efter mkt spar är det ju nästan hopplöst att spara ihop 5 miljoner på arbete, om de en dag vill köpa ett hus. Även om priserna stiger vidare och de får lite vinst har vi ju hamnat i en sits där priserna är så otroligt mkt högre än lönerna så det blir orimligt svårt att köpa det där radhuset när man fått familj och gjort lite karriär. De kan såklart flytta till landsbygden eller en farlig förort, men ska alla under 30 behöva acceptera sämre liv för att de över 35 ska få ha en förmögenhet i bostaden? Eftersom man idag prioriterar de andra är det uppenbarligen så.

Självklart är den en risk att inte ta risk - att man just halkar efter. Men som en marknad brukar fungera är att de som inte tar risk för visso halkar efter, men också får möjlighet att gå in när det går åt helvete. De kan då komma in i karusellen på en rimlig nivå. Men idag ser ju politisker och centralbanker till att det aldrig ges en sådan möjlighet. Då fortsätter de halka efter eller tvingas ta risk på en för hög nivå.

Senast ändrad:
[

Ja så är det. Och jag har väl delvis halkat efter men är tacksam för att jag trots det kan köpa ett hus på den plats jag vill. Vi har ägt en lgh sedan ca 5 år men under den tiden har det inte skett en jätteuppgång (förutom nu på hus då såklart typiskt nog). Vi går väl kke plus 10, max 15% efter renoveringen. Dock har vi ju haft allt för liten hävstång så det gör inte jättestor skillnad när vi vill köpa ett hus för knappt 3 gånger så mkt. När jag pluggade bodde jag i en Brf på Lilla Essingen. Detta alltså typ för 10 år sedan, och den såldes för typ 5 år sedan. Dock ägde familjens bolag den så inget som direkt ändrar min förmåga att köpa. Men som jämförelse steg den nästan 100% under en lika lång period.

När vi nu kollar på hus blir det så tydligt att de som vi slåss mot är ca 5-10 år äldre och har varit med om den rusning av priserna som skedde fram till ca 5 år sedan innan amorteringskrav etc infördes.

Det är frustrerande eftersom vår kontantinsats (som ju på ett hus är ganska mkt med de nya lånereglerna) har skattats med kanske knappa 40% i snittskatt (plus arbetsgivaravgifter) medans de andras inte har skattats alls högst troligen pga uppskovet på reavinst.

Men vi kan ändå köpa så det är inte synd om oss men det är frustrerande och irriterande när man inser vad vi hade kunnat köpa om vi var 5 år äldre eller om man bara inte hade eldat på priserna som man gjort från både Riksbanken och regeringar.

Däremot för de som idag är under 30 och inte har päron med mkt pengar är det nästan omöjligt. Även om de kan köpa en liten lgh efter mkt spar är det ju nästan hopplöst att spara ihop 5 miljoner på arbete, om de en dag vill köpa ett hus. Även om priserna stiger vidare och de får lite vinst har vi ju hamnat i en sits där priserna är så otroligt mkt högre än lönerna så det blir orimligt svårt att köpa det där radhuset när man fått familj och gjort lite karriär. De kan såklart flytta till landsbygden eller en farlig förort, men ska alla under 30 behöva acceptera sämre liv för att de över 35 ska få ha en förmögenhet i bostaden? Eftersom man idag prioriterar de andra är det uppenbarligen så.

Självklart är den en risk att inte ta risk - att man just halkar efter. Men som en marknad brukar fungera är att de som inte tar risk för visso halkar efter, men också får möjlighet att gå in när det går åt helvete. De kan då komma in i karusellen på en rimlig nivå. Men idag ser ju politisker och centralbanker till att det aldrig ges en sådan möjlighet. Då fortsätter de halka efter eller tvingas ta risk på en för hög nivå.
Håller med om en del men kan ändå inte låta bli att tänka att mycket ändå alltid verkar alltid vara sig likt. Detaljerna varierar men i grunden är det alltid en prövning att köpa en dyr bostad. Vissa tror på bubbla, andra på evig uppgång, den som ska göra stora köpet känner sig alltid blåst. Vi köpte hus 2013 efter att ha gått på oändliga visningar och följt budgivningar hela 2012. Hela tiden var vi frustrerade över att möta dessa överläkarfamiljer med tonårsbarn, de som redan var inne i systemet, hade 10 års försprång och inte hade köpt och sålt små lägenheter mitt i finanskrisen, som vi hade... De i sin tur förbannade väl femtiotalisterna som hade köpt sina hus gratis på 90-talet (men med sjuka räntor), och de i sin tur blängde på trettiotaliserna som byggt sina hus själva utan lån.

Sen är det ju inte samma sjuka priser exakt överallt, det är egentligen rätt få objekt i få områden som drar upp till de riktigt sjuka nivåerna. Vi valde till sist en adress på fel sida av en viktig gata - fick iofs ändå tänja budgeten, men hittills har det varit ok, har knappt känt lukten av en bilbrand på länge.

Håller med om en del men kan ändå inte låta bli att tänka att mycket ändå alltid verkar alltid vara sig likt. Detaljerna varierar men i grunden är det alltid en prövning att köpa en dyr bostad. Vissa tror på bubbla, andra på evig uppgång, den som ska göra stora köpet känner sig alltid blåst. Vi köpte hus 2013 efter att ha gått på oändliga visningar och följt budgivningar hela 2012. Hela tiden var vi frustrerade över att möta dessa överläkarfamiljer med tonårsbarn, de som redan var inne i systemet, hade 10 års försprång och inte hade köpt och sålt små lägenheter mitt i finanskrisen, som vi hade... De i sin tur förbannade väl femtiotalisterna som hade köpt sina hus gratis på 90-talet (men med sjuka räntor), och de i sin tur blängde på trettiotaliserna som byggt sina hus själva utan lån.

Sen är det ju inte samma sjuka priser exakt överallt, det är egentligen rätt få objekt i få områden som drar upp till de riktigt sjuka nivåerna. Vi valde till sist en adress på fel sida av en viktig gata - fick iofs ändå tänja budgeten, men hittills har det varit ok, har knappt känt lukten av en bilbrand på länge.
Ja så är det nog absolut att man känt!

Dock är det ändå en stor skillnad. En familj med två inkomster över medel har fram tills för några år sedan i princip alltid kunnat spara ihop till en insats och låna till ett rimligt radhus i en bra förort. Idag behöver man antingen 2 miljoner i årslön eller 5 miljoner i cash för samma hus.

Alla har nog tittat tillbaka och tyckt att det var bättre förr, men de har också för det mesta kunnat ta i och köpt.

När husen gått från att kosta 10 till 30 medelårsinkomster är det en annan situation.

Dock är det ändå en stor skillnad. En familj med två inkomster över medel har fram tills för några år sedan i princip alltid kunnat spara ihop till en insats och låna till ett rimligt radhus i en bra förort. Idag behöver man antingen 2 miljoner i årslön eller 5 miljoner i cash för samma hus.

Alla har nog tittat tillbaka och tyckt att det var bättre förr, men de har också för det mesta kunnat ta i och köpt.

När husen gått från att kosta 10 till 30 medelårsinkomster är det en annan situation.
5 miljoner i kontantinsats? Vad kostar det här ”rimliga” radhuset egentligen... :)

5 miljoner i kontantinsats? Vad kostar det här ”rimliga” radhuset egentligen... :)
8-10?
Och så får man låna 5 inkomster? En vanlig men välutbilda familj med rätt hög inkomst tjänar typ millen? Så visst 5 kke liten överdrift, men 3-5. Inte supermånga hushåll med långt över miljonen i lön så låneutrymmet bör sällan vara mkt större än 4-6.

8-10?
Och så får man låna 5 inkomster? En vanlig men välutbilda familj med rätt hög inkomst tjänar typ millen? Så visst 5 kke liten överdrift, men 3-5. Inte supermånga hushåll med långt över miljonen i lön så låneutrymmet bör sällan vara mkt större än 4-6.
Om det är ett ”rimligt” radhus så antar jag att det är Stockholm vi syftar på, tänker mig att de flesta som kollar om områden i den prisklassen tjänar bättre än 1mksek per familj och år.

Men generellt har vi nog samma åsikt, det blir ett dåligt incitament att jobba när allt skattas bort samtidigt som ärvt kapital och bostäder inte alls beskattas i samma utsträckning... Om jag jämför med bekanta och grannar så har vi relativt hög inkomst men bor såklart mindre då vi kom in 5 år senare än dem på marknaden

Du får gärna speca vad som är ”bra förorter”. Känns som att du har en rätt så kort lista om det är så att rimliga radhus kostar 10 miljoner. Kan vara intressant för diskussionen.

8-10?
Börjar bli lite tröttsamt med ditt raljerande om farliga förorter och att man måste betala minst 8mkr om man ens ska få ett radhus i okej förort.

Citerar mig själv nedan då jag aldrig fått något svar från dig om vilka förorter som duger?

De priserna du pratar om hela tiden, 8-10mkr för de billigaste radhusen gäller några väldigt få ”fina” förorter i Stockholm där priserna på hus och villor är de absolut högsta i landet.

Det är ju svårt att jämföra med vad man kunnat köpa tidigare för de pengarna, det är mycket man kunde göra tidigare som samma person inte har möjlighet med idag. Om man tycker att man sitter i en orättvis sits när man som läkarpar hyr dyrt boende och samtidigt drar in 100k+ i månaden borde man istället titta på vad man kan göra nu.
För dig verkar det som att ej utsatta områden bara är djursholm, bromma, lidingö och saltis typ eftersom du referar till att radhus kostar 10mkr+, det finns väl ingen rättighet att alla som har bra inkomst ska få bo i villa i Sveriges dyraste villaområden.

Här är en lista från Polisen över vilka områden i Stockholms län som är utsatta:
Utsatta områden i Stockholms län
Särskilt utsatta områden:

Rinkeby/Tensta, Stockholm
Husby, Stockholm
Hallunda/Norsborg, Botkyrka
Fittja, Botkyrka
Alby, Botkyrka
Ronna/Geneta/Lina, Södertälje

Riskområden:

Tureberg, Sollentuna
Fornhöjden, Södertälje
Hovsjö, Södertälje
Rissne/Hallonbergen, Sundbyberg

Utsatta områden:

Storvreten, Botkyrka
Brandbergen, Haninge
Jordbro, Haninge
Skogås, Huddinge
Vårby, Huddinge
Sångvägen, Järfälla
Termovägen, Järfälla
Edsberg, Sollentuna
Bredäng, Stockholm
Hagsätra/Rågsved, Stockholm
Hässelby/Vällingby, Stockholm
Vårberg, Stockholm
Älvsjö/Solberga, Stockholm
Östberga, Stockholm

Det finns många radhus och villor i Stockholms län under 5mkr i områden som inte finns med på listan, kontantinsats på 750tkr borde inte vara några problem alls att spara ihop även med 50% inkomstskatt.

Om det är ett ”rimligt” radhus så antar jag att det är Stockholm vi syftar på, tänker mig att de flesta som kollar om områden i den prisklassen tjänar bättre än 1mksek per familj och år.

Men generellt har vi nog samma åsikt, det blir ett dåligt incitament att jobba när allt skattas bort samtidigt som ärvt kapital och bostäder inte alls beskattas i samma utsträckning... Om jag jämför med bekanta och grannar så har vi relativt hög inkomst men bor såklart mindre då vi kom in 5 år senare än dem på marknaden
Låter som att vi är ungefär i samma relativa sits.
Det sjuka är att 8-10 är ett medelklassomtåde i sthm. Bromma, Älvsjö etc. Det är inte det finaste fina. Det är nog inte så många av de som bjuder som tjänar väsentligt mer än så. Kollar du statistik är det inte så många procent som placerar sig där, och detta är som sagt inte de områden med rikast invånare. Kom igår att husen nyligen kostade 3-5 och lätt köptes av familjer med lite över medelinkomst.
Du får gärna speca vad som är ”bra förorter”. Känns som att du har en rätt så kort lista om det är så att rimliga radhus kostar 10 miljoner. Kan vara intressant för diskussionen.
Bromma, Enskede, Älvsjö, aspudden, etc etc. Det är faktiskt inte så att 8-10 är så mkt idag. Det är ett vanligt radhus i medelklassförort eller ett litet hus möjligen.

8-10?

Samtliga jag vet som har hus till ett högre värde än de rimligen kan ha råd med, har lånat av föräldrar som i sin tur ofta har 3-10mkr vinst i sina hus! (Stockholm)

Börjar bli lite tröttsamt med ditt raljerande om farliga förorter och att man måste betala minst 8mkr om man ens ska få ett radhus i okej förort.

Citerar mig själv nedan då jag aldrig fått något svar från dig om vilka förorter som duger?

De priserna du pratar om hela tiden, 8-10mkr för de billigaste radhusen gäller några väldigt få ”fina” förorter i Stockholm där priserna på hus och villor är de absolut högsta i landet.
Då ber jag om ursäkt.
Du ser några områden ovan. Du har med Älvsjö på listan över utsatta områden. Det är nu ett litet tillbyggd hus som gått (so far) från 7.7 till 9.6 vilket efter lagfart etc är typ 10. Det är då en utsatt förort i din lista. Ligger också lägre än Bromma, Enskede etc. Kolla gubbängen, Stuvsta och typ allt annat i sthlm kommun. 8 är så gott som botten om du inte köper ett 70kvm ruckel.

Ber om ursäkt för raljerande och släpper detta nu då inte vill bidra till dålig stämning.

Då ber jag om ursäkt.
Du ser några områden ovan. Du har med Älvsjö på listan över utsatta områden. Det är nu ett litet tillbyggd hus som gått (so far) från 7.7 till 9.6 vilket efter lagfart etc är typ 10. Det är då en utsatt förort i din lista. Ligger också lägre än Bromma, Enskede etc. Kolla gubbängen, Stuvsta 8ch typ allt annat i sthlm kommun. 8 är så gott som botten om du inte köper ett 70kvm ruckel.

Ber om ursäkt för raljerande och släpper detta nu då inte vill bidra till dålig stämning.
Täby, Upplands Väsby, Sigtuna, Österåker, Tyresö, Nacka, Värmdö, Sollentuna, Hässelby tex?

Flesta villaområden är fortfarande okej i Stockholm och hyffsade skolor finns ofta i närheten av dessa. Utsatta är oftast platserna med hyresområden och de centrala platserna.

Har man inte degen måste man börja nånstans. Lite "sämre" område, en bit från stan, kanske mindre hus eller radhus. Rom byggdes inte på en dag.

Har kollegor i många utav dessa områden och är inga direkta problem.

Byggs otroligt få nya villaområden så det kommer inte bli enklare i framtiden heller.

Senast ändrad:
Folk minns hur det var på 90- talet bl a där många tvingades sälja sitt boende fast de kunde sköta sina åtaganden där bostadsmarknaden dippat. Banken krävde in kapital som de inte hade och då tvingade banken fram en försäljning.
Fast återigen - det hände inte. Det skedde inte i någon systematisk utsträckning mot vanliga privatpersoner. Det hände..absolut. Men då fanns det mer i den historien än vad som kom fram publikt.

Låter som att vi är ungefär i samma relativa sits.
Det sjuka är att 8-10 är ett medelklassomtåde i sthm. Bromma, Älvsjö etc. Det är inte det finaste fina. Det är nog inte så många av de som bjuder som tjänar väsentligt mer än så. Kollar du statistik är det inte så många procent som placerar sig där, och detta är som sagt inte de områden med rikast invånare. Kom igår att husen nyligen kostade 3-5 och lätt köptes av familjer med lite över medelinkomst.

Bromma, Enskede, Älvsjö, aspudden, etc etc. Det är faktiskt inte så att 8-10 är så mkt idag. Det är ett vanligt radhus i medelklassförort eller ett litet hus möjligen.
Men så länge man flyttar från en bättre medelklasstrea i vasastan har man väl också 8-10 miljoner att röra sig med? Visst, radhus i enskede låter kanske inte lika flådigt, men det är väl det motsvarande.

Tycker inte att det är så konstigt att innerstan drar iväg först men att villaområdena nu kommer ikapp i takt. Man kan kanske vända på det och tänka att den som sålde sin lägenhet (som det trots allt finns väldigt många av) och fick en hel jäkla brommavilla (som trots allt är ganska få) för samma peng för 10 år sedan var den som kom billigt undan, istället för att betrakta husen som svindyra nu. I relation till riktiga pengar på lönekonton är det självklart helt sjuka priser, men inte uppenbart i relation till lägenheterna som folk lämnar när de flyttar ut. Storstadsnära småhus kommer ju alltid att vara relativt få på marknaden - både kommun och byggbolag bygger hellre på höjden för att knöka in skattebetalare resp få ut mer av dyr mark - och jag kan tvärtom häpna över vad folk betalar för sina lägenheter, trots att det finns hur många som helst.

Fast återigen - det hände inte. Det skedde inte i någon systematisk utsträckning mot vanliga privatpersoner. Det hände..absolut. Men då fanns det mer i den historien än vad som kom fram publikt.

Det låg i bankernas intresse att försöka motverka prisfall. Så bara för att de skulle kunna innebar inte att man gjorde det. Man försökte nog hitta lösningar som gjorde det möjligt att folk skulle kunna bo kvar och de flesta människor gjorde nog allt de kunde för att få kalkylerna att gå ihop. Att växa upp under 90- talet var inte som att växa upp under 80- talet eller senaste 20 åren. Det sparades in överallt.

Känner personligen till människor som fick lämna sina hus. Folk från alla livssituationer. Sålde de inte husen såg banken till att det gjordes. Kvar satt de med skulderna. Rätt eller fel kan diskuteras. Då som nu var det obalanser i ekonomin som byggde upp bubblor och förr eller senare så brister det.

Vad är egentligen poängen med att belåna sig absolut max och sedan bara betala av ett enormt flera miljoner-kronors lån livet ut?
Är det ens kul på något sätt?

Man kan bo väldigt bra runt större städer i hus för 2-3 miljoner, vilket i sig också är väldigt mycket pengar.
Men för en vanlig svensson lön så är det iallafall lån som är rimliga att betala av och vara fri från lån lagom till pension utan att behöva amortera hutlösa mängder pengar varje månad.
Vet folk med typ halva inkomsten som mig och min fru som i sin tur sitter med en bostad som är belönad dubbelt upp mot vår. Jag förstår verkligen inte varför...

• Like
Reactions: PJZ
Vad är egentligen poängen med att belåna sig absolut max och sedan bara betala av ett enormt flera miljoner-kronors lån livet ut?
Är det ens kul på något sätt?

Man kan bo väldigt bra runt större städer i hus för 2-3 miljoner, vilket i sig också är väldigt mycket pengar.
Men för en vanlig svensson lön så är det iallafall lån som är rimliga att betala av och vara fri från lån lagom till pension utan att behöva amortera hutlösa mängder pengar varje månad.
Vet folk med typ halva inkomsten som mig och min fru som i sin tur sitter med en bostad som är belönad dubbelt upp mot vår. Jag förstår verkligen inte varför...

Tror nog du har fått bättre avkastning på att använda dina pengar till att amorterar snarare än att investera.

Jag också. Men inte för att bo till pensionen. Vad gör du med pengarna du sparar inte på att inte behöva amortera?

Nöje.

Vet flera som gjort bostadskarriär och bytt upp och upp och upp. Men i slutändan så sitter de ändock med skyhöga lån.
Ja en fin villa, javisst. Men lånen är fortfarande ruskigt höga...

Jag är sen in i livet i bostadsmarknaden och därmed missat en hel del.
Men jag hade ändock inte köpt något som jag inte kan betala av innan pension...

Jag också. Men inte för att bo till pensionen. Vad gör du med pengarna du sparar inte på att inte behöva amortera?
Den meningen visar ju egentligen hur snett systemet är - det normala är att använda alla sina tillgängliga pengar (eller snarare så mycket man får för bank+stat) till att betala sitt boende. Det är...skevt ändå när man tänker på det.

Den meningen visar ju egentligen hur snett systemet är - det normala är att använda alla sina tillgängliga pengar (eller snarare så mycket man får för bank+stat) till att betala sitt boende. Det är...skevt ändå när man tänker på det.

Jag jämför snarare med att amortera vs lägga pengarna på banken eller börsen.

Jag lägger hellre pengarna på börsen än på amortering pga att jag slipper sälja hela huset för att lösgöra 10% av det.

Du kan göra både och. Du frågade vad det roliga var med att amortera. Det är en sparform precis som andra.

Ser inte vad problemet skulle vara med att vara belånad livet ut? När jag dör har jag med största sannolikhet haft lägre boendekostnad än någon som bott i hyresrätt hela sitt liv.

Vin, kvinnor och sång då? Man kanske vill använda sin lön istället för att låsa den i sparande/amortering. De enda som blir glada av det levernet är ju barnbarnen typ.

Disclaimer: Läs detta skämtsamt nu!

Vad skulle du säga är mest ekonmiskt:
1. Du lever ett bra liv, "äger" ditt boende, amorterar varje månad, inget sparande och går +-0.
2. Du lever ett extravagant liv, bor i hyresrätt, inget sparande och går +-0.

Förstår inte varför låna och amorterande försöker göras till något fult.

Tillbaka
Topp