• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

zeke_varg

Omega
Eller faktiskt köparna som är helt jävla sopslut i huvudet!! Hände mig, inte en gång utan två ggr, när jag sålde förra kåken. Två avskräden till amöbor som bjöd hej friskt ock givetvis vann budgivningen! Synd bara att de inte tänkt på det där med lånelöfte innan man budar som en besatt...
Mäklaren ska ha checkat av att de har just det... men om ”ska” innebär mer än ”borde” vet jag inte.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Mäklaren ska ha checkat av att de har just det... men om ”ska” innebär mer än ”borde” vet jag inte.
Och enligt mäklaren hade han ställt den frågan... Ska inte säga att han de facto gjort det. Men det var vad han sa. Skitsamma, jag bytte mäklare och fick sen mer än vad idioterna utan lånelöfte bjöd. Så slutet gott trots allt
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Synd bara att de inte tänkt på det där med lånelöfte innan man budar som en besatt...
Det är iofs upp till mäklaren att kontrollera att de har lånelöfte. Men....då måste man ju jobba för arvodet.

(Köpare som krånglar är absolut en faktor också. Men just nu är köparna mycket i underläge och säljarna i överläge i Sthlm. Så det brukar vara säljarna som strular nu)
 

Limpas

Cartier
Nja, nedgången skulle i sådant fall drivas av fler objekt på marknaden. Indikationen jag fick var iaf att det inte är avsevärt många fler som hör av sig och vill sälja nu jämfört med januari, eller för den delen i höstas. Det brukar ju dra igång lite längre framåt våren.
Däremot jagar nog vissa snabba avslut, utan tvekan. Men som säljare föredrar jag också det i detta fall, även om det blir ett par jäkligt stressiga veckor med att röja hemma.
Lite som jag misstänkte. Utbudet känns fortfarande lågt, även om man räknar med att det inte brukar ha kommit igång riktigt ännu. Tycker det borde vara tvärtom då de som inväntat ett bra tillfälle att sälja borde göra slag i saken nu efter höstens uppgång. Så jävla typiskt att marknaden ska vara ännu mer hopplös varje gång vi ska flytta...
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor

DB9E519E-086B-4F09-A3FB-E9C2512AD326.jpeg
 

Limpas

Cartier
Mäklare vill ha så många avslut som möjligt. Om det säljs för 7 eller 8 miljoner har ingen betydelse för provisionen jämfört med en hel affär till.
Så är det och det är väldigt tydligt ibland. Som köpare vill man gärna se det som att mäklaren är på ens sida, men mäklaren är väl på sin egen sida helt enkelt. Provisionen ska maxas, marknadsandelen upp, spekulantregistret utökas. Mäklaren bygger ju sin strategi på en helhet som du inte ser. I värsta fall kan det väl tom vara så att mäklaren är lite på köparen sida för att få nya avtal. Tycker det var tydligt när vi köpte senast i en lite liknande marknad. Många affärer gjordes ”under hand” och man kunde se hur mäklaren parade ihop spekulanter med lägenheter. Många förhandsvisningar fick vi aldrig komma på, så så hade han antagligen tänkt att någon annan skulle köpa den. Plötsligt fick man komma på en visning och då var man förstås själv där...

Mycket skitsnack om mäklare kanske, men tycker man ska ha det i åtanke iaf. Tror dock att intressena stämmer väl överens oftast och att de flesta mäklare gör sitt jobb som de ska :)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Mäklare vill ha så många avslut som möjligt. Om det säljs för 7 eller 8 miljoner har ingen betydelse för provisionen jämfört med en hel affär till.
Beror ju på provisionsmodellen också. 1 % rakt av är ju inte så spännande.

Tror ändå att de flesta mäklare med normal arbetsbelastning inte vill sälja innan visning, då visningen är ett perfekt tillfälle att möta ägare av boenden som snart ska sälja sitt eget boende och att en inställd visning skapar mycket badwill och sura miner.
 

Limpas

Cartier
Beror ju på provisionsmodellen också. 1 % rakt av är ju inte så spännande.

Tror ändå att de flesta mäklare med normal arbetsbelastning inte vill sälja innan visning, då visningen är ett perfekt tillfälle att möta ägare av boenden som snart ska sälja sitt eget boende och att en inställd visning skapar mycket badwill och sura miner.
Det handlar väl om att ha tillräckligt många öppna visningar för att utöka spekulantregister och träffa kommande säljare för att sen sälja mycket däremellan utan visning. Man måste väl helt enkelt ha öppna visningar då och då för att dra in nytt folk i smeten. Varje visning innebär väl inte ett avslut, utan snarare 4-5 stycken där man säljer in andra lägenheter till de som inte vann budgivningen.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Det handlar väl om att ha tillräckligt många öppna visningar för att utöka spekulantregister och träffa kommande säljare för att sen sälja mycket däremellan utan visning. Man måste väl helt enkelt ha öppna visningar då och då för att dra in nytt folk i smeten. Varje visning innebär väl inte ett avslut, utan snarare 4-5 stycken där man säljer in andra lägenheter till de som inte vann budgivningen.
Tror de mäklare som har så mycket uppdrag i pipen kan skratta sig lycklig! Din bild av mäklaryrket är tyvärr skev.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Ja, du har säkert rätt. Det ligger nog lite känslor gentemot en rätt jobbig bostadsmarknad bakom :) 4-5 var nog en överdrift, men det är väl rätt självklart att mäklare jobbar på det sättet i någon utsträckning?
Jag vet en i Kista som verkligen gjorde det! Men annars så är det väl många säljare som verkligen vill känna att lägenheten/huset har fått exponering och det bästa priset!
 

Limpas

Cartier
Jag vet en i Kista som verkligen gjorde det! Men annars så är det väl många säljare som verkligen vill känna att lägenheten/huset har fått exponering och det bästa priset!
Yes, har aldrig riktigt fattat grejen med att det skulle vara bättre att sälja innan visning. Det kan säkert vara så i vissa fall, men annars känns det som att man alltid bör få högst pris om man har en ordentlig visning och annonsering.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Yes, har aldrig riktigt fattat grejen med att det skulle vara bättre att sälja innan visning. Det kan säkert vara så i vissa fall, men annars känns det som att man alltid bör få högst pris om man har en ordentlig visning och annonsering.
Min erfarenhet är att det var mest folk som fönstershoppade på öppna visningar.... De tre senaste lägenheterna jag sålt har alla varit via privata visningar. Lite som andra hintat om tidigare handlar det även att hitta en ersättningsstruktur för att ge mäklaren incitament att verkligen anstränga sig.
 

zeke_varg

Omega
Inte kul som säljare. Beror väl mycket på hur marknaden ser ut gissar jag, men alltid svårt att ta ställning till förhandsbud.
En granne skulle tydligen fira ikväll då de sålt innan första officiella visningen. Jag hade inte valt det alternativet om det varit en halvmille mer än jag rimligen kunde tro (vet ej vad det landade på).

köparna vill ju uppenbarligen inte komma i budgivning. Sällan någon bjuder ett par hundra tusen mer, än deras tänkta marknadsvärde för objektet, för att slippa lägga 3h i telefonen.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
En granne skulle tydligen fira ikväll då de sålt innan första officiella visningen. Jag hade inte valt det alternativet om det varit en halvmille mer än jag rimligen kunde tro (vet ej vad det landade på).

köparna vill ju uppenbarligen inte komma i budgivning. Sällan någon bjuder ett par hundra tusen mer, än deras tänkta marknadsvärde för objektet, för att slippa lägga 3h i telefonen.
Det man bettar mot är ju att förhandsbudaren inte ska hinna titta på något annat och tappa sugen på sitt objekt. Det är åtminstone en del av argumentationen bakom att avsluta i förtid.
 

bluetrain

Cartier
Min erfarenhet är att det var mest folk som fönstershoppade på öppna visningar.... De tre senaste lägenheterna jag sålt har alla varit via privata visningar. Lite som andra hintat om tidigare handlar det även att hitta en ersättningsstruktur för att ge mäklaren incitament att verkligen anstränga sig.

Det är väl för vissa ett helgnöje att gå på visning utan uppenbart och äkta syfte? Få inspiration kring möblering kanske. Eller bara för att man är mycket nyfiken på hur andra har det och då indirekt kan bilda sig en uppfattning om var man i förhållande står på den sociala stegen? Oavsett är det nog i normalfallet svårt att helt undgå.

Däremot kan man undra vilka friheter man får ta sig på en visning? Kom att tänka på rapduon far och son (skandalsensationisten Simon Gärdefors och vad nu den andra killen hette, vi kan kalla honom ”Klas”) som på en visning,utan att fråga, ställde sig och lagade mat och tydligen också öl ska ha förekommit. Där kan jag tycka de gick för långt. https://www.expressen.se/nyheter/hiphopduo-lag-bakom-kuppen-mot-visningen/
 

Limpas

Cartier
Det är väl för vissa ett helgnöje att gå på visning utan uppenbart och äkta syfte? Få inspiration kring möblering kanske. Eller bara för att man är mycket nyfiken på hur andra har det och då indirekt kan bilda sig en uppfattning om var man i förhållande står på den sociala stegen? Oavsett är det nog i normalfallet svårt att helt undgå.

Däremot kan man undra vilka friheter man får ta sig på en visning? Kom att tänka på rapduon far och son (skandalsensationisten Simon Gärdefors och vad nu den andra killen hette, vi kan kalla honom ”Klas”) som på en visning,utan att fråga, ställde sig och lagade mat och tydligen också öl ska ha förekommit. Där kan jag tycka de gick för långt. https://www.expressen.se/nyheter/hiphopduo-lag-bakom-kuppen-mot-visningen/
Om man hänvisar till undersökningsplikten så kan man nog ta sig rejäla friheter :D
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Min erfarenhet är att det var mest folk som fönstershoppade på öppna visningar.... De tre senaste lägenheterna jag sålt har alla varit via privata visningar. Lite som andra hintat om tidigare handlar det även att hitta en ersättningsstruktur för att ge mäklaren incitament att verkligen anstränga sig.
Just av den anledningen som jag i senaste lägenhetsförsäljningen propsade på att mäklaren ej skulle sätta upp en lapp i porten om kommande försäljning. Lär gå en på tusen att någon går förbi utanför och ”kommer på” att de till helgen minsan borde tjacka en lägenhet i området.
 

Limpas

Cartier
Just av den anledningen som jag i senaste lägenhetsförsäljningen propsade på att mäklaren ej skulle sätta upp en lapp i porten om kommande försäljning. Lär gå en på tusen att någon går förbi utanför och ”kommer på” att de till helgen minsan borde tjacka en lägenhet i området.
Samtidigt finns väl också teorin att fler på visningen ger intrycket att objektet är eftertraktat och därmed värt mer så att de som är faktiska spekulanter blir villiga att betala lite mer. Ett slags flockbeteende som annars väl är vedertaget i många liknande sammanhang. Vet inte om det har någon signifikant effekt över huvudtaget, men man har ju hört resonemanget iaf.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det här huset har varit ute sen september till och från. Jag kan med 100% säkerhet förklara att det inte säljs med att säljarna är dumma i huvudet. Det är nämligen mina grannar...

Men jag tycker det illustrerar den konstiga marknaden. Kommande försäljning, men det är redan visat, accepterat pris, men det är budgivning på det? 🤨
1613772472115.png
 
Senast ändrad:
Mäklaren ska ha checkat av att de har just det... men om ”ska” innebär mer än ”borde” vet jag inte.
Det är långt ifrån en självklarhet att mäklare checkar av det, vilket är rätt lustigt. Kontrollerar inte mäklaren budgivarnas lånelöfte kan man ju inte utesluta att man sitter och budar mot andra spekulanter som aldrig varit goda för köpet men som ändå drar upp priset.
 

Belfort

Omega
Det är långt ifrån en självklarhet att mäklare checkar av det, vilket är rätt lustigt. Kontrollerar inte mäklaren budgivarnas lånelöfte kan man ju inte utesluta att man sitter och budar mot andra spekulanter som aldrig varit goda för köpet men som ändå drar upp priset.
Förjävligt, det riskerar att göra budgivningen helt felaktig, men eftersom mäklarna (och säljaren?) är intresserade av så höga priser som möjligt för att tjäna pengar så låter man det fortgå utan någon standardiserad kontroll. Ja det är verkligen inte köparens marknad just nu. Det lät bra det där som ventilerades förut i tråden angående Norge där man bara fick buda på ett objekt i taget (hm var det så?), då kanske man har bättre koll på om köparen är kapabel till att faktiskt betala.
 

zeke_varg

Omega
Förjävligt, det riskerar att göra budgivningen helt felaktig, men eftersom mäklarna (och säljaren?) är intresserade av så höga priser som möjligt för att tjäna pengar så låter man det fortgå utan någon standardiserad kontroll. Ja det är verkligen inte köparens marknad just nu. Det lät bra det där som ventilerades förut i tråden angående Norge där man bara fick buda på ett objekt i taget (hm var det så?), då kanske man har bättre koll på om köparen är kapabel till att faktiskt betala.
Det borde ju inte vara omöjligt att få till kan man tycka i vår digitaliserade verklighet. Iaf att inte kunna leda två budgivningar samtidigt. Två objekt kan samtidigt vara intressanta att köpa beroende på pris.

Angående lånelöfte så lär det vara svinlätt att fixa med mobilen (BankID). Och dessutom bara kunna buda upp till lånelöftets maxbelopp... utan att det avslöjas under budgivning till mäklaren vad ens Max är.

släng in bindande vid lagt bud till någon annan bjuder över.

systemoptimering och trygghet för alla..
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Det är långt ifrån en självklarhet att mäklare checkar av det, vilket är rätt lustigt. Kontrollerar inte mäklaren budgivarnas lånelöfte kan man ju inte utesluta att man sitter och budar mot andra spekulanter som aldrig varit goda för köpet men som ändå drar upp priset.
Hur ska mäklarna kontrollera? De är ju inte i direktkontakt med banken. Hade ju varit ganska sårbart om de varit. Jag har svarat mäklare att jag har lånelöfte klart. De har hänt att de följer upp med att fråga hur stort lånelöfte jag har men då har jag svarat att jag vill hålla det för mig själv. Jag vill inte underlätta mäklarens upptrissning till mitt tak.
 
Topp