• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Botvidssons Klockfotografering

botvidsson

Cartier
Wow! Vilken grym tråd. Du är ett geni, @botvidsson !
Hade gärna sett några uppdaterade kameratips till oss glada amatörer som går i köptankar.
Har förstått att det är DSLR som gäller. Finns det någon prisvärd digitalare med macroobjektiv som fixar uppgiften?

Tack. Om jag skulle börja fota idag, och hade med mig den kunskap jag har samlat på mig, skulle jag inte vara så hysterisk och jaga all den senaste tekniken som många gör.

Jag hade tittat på de senaste dslr kamerorna som t ex Canons 5D Mark IV och så backat en-två generationer. Dessa kameror, som jag själv fotatade med när det begav sig är svinbra. Går att hitta till mycket bra priser på fotosidan.se begagnatavdelning. Även tidigare generationer av makroobjektiv som 100mm.

Det enda man bör kolla vid beg-köp, förutom att allt fungerar, är hur många klick den gått. Man vill inte åka dit på att köpa ny slutare som förmodligen kostar lika mycket som kameran.
 

Dirac

Omega
Friends Of KS
Tack. Om jag skulle börja fota idag, och hade med mig den kunskap jag har samlat på mig, skulle jag inte vara så hysterisk och jaga all den senaste tekniken som många gör.

Jag hade tittat på de senaste dslr kamerorna som t ex Canons 5D Mark IV och så backat en-två generationer. Dessa kameror, som jag själv fotatade med när det begav sig är svinbra. Går att hitta till mycket bra priser på fotosidan.se begagnatavdelning. Även tidigare generationer av makroobjektiv som 100mm.

Det enda man bör kolla vid beg-köp, förutom att allt fungerar, är hur många klick den gått. Man vill inte åka dit på att köpa ny slutare som förmodligen kostar lika mycket som kameran.

Håller med här. Forograferer inte lika mycket som förut, men alltid nu som då börjar det klia i fingrarna... ”borde man ändå köpa en ny kamera?”... Varefter man läser tester och kollar vad som hänt på marknaden, men det slutar alltid på samma sätt... hittar ingen vettig orsak till varför jag borde uppgradera min gamla Canon 40D...
 

baby fat

Breitling
Fantastiska foton! Kan man fortfarande hitta videorna från trådstarten? Verkar inte vara åtkomliga på vimeo längre (och ej heller genom din youtubekanal)? Eller missar jag lösenordsskyddet på något sätt? Blir lite ledsen att jag skaffade ett 85mm istället för 100mm macro eftersom "jag ändå aldrig kommer försöka ta några macrobilder" när man ser dessa...
 

botvidsson

Cartier
Fantastiska foton! Kan man fortfarande hitta videorna från trådstarten? Verkar inte vara åtkomliga på vimeo längre (och ej heller genom din youtubekanal)? Eller missar jag lösenordsskyddet på något sätt? Blir lite ledsen att jag skaffade ett 85mm istället för 100mm macro eftersom "jag ändå aldrig kommer försöka ta några macrobilder" när man ser dessa...

Hallå och tack!
Tyvärr avslutade jag mitt PRO medlemskap på Vimeo och då raderades alla videos ☹️

Numera fokuserar jag 100% på min youtube-kanal SUB’S CHOICE där jag visar hur man knäpper kort.
youtube.com/botvidsson

Ja 100mm funkar ju både till porträtt OCH makro-foto. Köp!
 
Senast ändrad:

botvidsson

Cartier
Knäppte ett kort på min Seiko Ninja Turtle, vill du veta hur? Spana in tutorialen nedan:
Prenumerera/Subscribe gärna på kanalen så blir jag glad :):):)

seiko_turtle.jpg


 

Igge

Panerai
Knäppte ett kort på min Seiko Ninja Turtle, vill du veta hur? Spana in tutorialen nedan:
Prenumerera/Subscribe gärna på kanalen så blir jag glad :):):)

seiko_turtle.jpg




Har nu bränt igenom en hel drös av dina filmer, så kul att titta på. Lärorikt och lagom seriöst.
Jag blir klart inspirerad och sugen på att börja fota igen. Har en hel del studio prylar som tyvärr bara blivit liggande de senaste åren.
 

botvidsson

Cartier
Har nu bränt igenom en hel drös av dina filmer, så kul att titta på. Lärorikt och lagom seriöst.
Jag blir klart inspirerad och sugen på att börja fota igen. Har en hel del studio prylar som tyvärr bara blivit liggande de senaste åren.

Kul att det kan inspirera, det är hela tanken. Bara att rigga upp prylarna och köra - kämpa!
Tack,
Martin
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
@botvidsson hittade din youtubekanal av en slump och ett par klockvideos, tänkte klart måste väl detta finnas på KS och visst gjorde det! Intressanta och lärorika klipp! 🤗
 
Topp