• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Botvidssons Klockfotografering

Daniel.sej

Breitling
På tal om reducera bilder finns massor av alternativen lite och jämföra med så lekte jag lite med idén nu så första bilden på två timex och en giovanni sport tagna med mobilen och ca 8 min reducerande i mobilen
Den andra bilden är tagen med min cannon 500d och reducerad i datorn ca 1timme
Vilken som är bäst ja det är upp till den som ser...
För övrigt mycket vackra bilder och märks att tid liger bakom varge bild..
hdr_1477122924956.jpg

FB_IMG_1477122374078.jpg
 
Wow! Vilken grym tråd. Du är ett geni, @botvidsson !
Hade gärna sett några uppdaterade kameratips till oss glada amatörer som går i köptankar.
Har förstått att det är DSLR som gäller. Finns det någon prisvärd digitalare med macroobjektiv som fixar uppgiften?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Wow! Vilken grym tråd. Du är ett geni, @botvidsson !
Hade gärna sett några uppdaterade kameratips till oss glada amatörer som går i köptankar.
Har förstått att det är DSLR som gäller. Finns det någon prisvärd digitalare med macroobjektiv som fixar uppgiften?
Du hittar det mest prisvärda på blocket. Du hittar också de största lurendrejarna där så var kritisk. På blocket säljs kameror som knappt är inkörda och ibland med fina objektiv. Kameran ska kunna fota i rå-format utan komprimering för att du ska ha störst möjlighet att justera bilen i ett bildredigeringsprogram, typ photoshop. Fotar du i jpg blir det som det blir och du kan inte ändra på så mycket.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Du hittar det mest prisvärda på blocket. Du hittar också de största lurendrejarna där så var kritisk. På blocket säljs kameror som knappt är inkörda och ibland med fina objektiv. Kameran ska kunna fota i rå-format utan komprimering för att du ska ha störst möjlighet att justera bilen i ett bildredigeringsprogram, typ photoshop. Fotar du i jpg blir det som det blir och du kan inte ändra på så mycket.

Som glad amatör behöver man inte gå så långt som till raw-foto och photoshop. Själv tycker jag det är sjukt tråkigt med överarbetade foton där någon ambitiöst trixat.

En hyfsad kamera och ett någorlunda skarpt öga för fotografering så duger inhouse jpg-komprimering alldeles fint.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Som glad amatör behöver man inte gå så långt som till raw-foto och photoshop. Själv tycker jag det är sjukt tråkigt med överarbetade foton där någon ambitiöst trixat.

En hyfsad kamera och ett någorlunda skarpt öga för fotografering så duger inhouse jpg-komprimering alldeles fint.
Det räcker oftast med jpg men rå-format kan t ex ändra om en bild blivit över- eller underexponerat.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Så är det ju.
Men annars knäpper 40 bilder i jpg så blir säkert nån bra, så spar man ändå tid (iaf jag som är kass på photoshop :) )
Jag är inte heller någon stjärna på photoshop. Jag använder Nikons egna program som följer med kameran. Rå-format är ju helt okomprimerat och därmed också att vara bild har som mest information. Det jag brukar göra på massor av bilder är att beskära dem. Det är ett roligt och användbart sätt att göra en bild bättre, alltså själva kompositionen av bilden. Då är det bra om bilden är så stor som möjligt om jag tar bort 2/3 innan man gör en jpg av den.
 
Jag är inte heller någon stjärna på photoshop. Jag använder Nikons egna program som följer med kameran. Rå-format är ju helt okomprimerat och därmed också att vara bild har som mest information. Det jag brukar göra på massor av bilder är att beskära dem. Det är ett roligt och användbart sätt att göra en bild bättre, alltså själva kompositionen av bilden. Då är det bra om bilden är så stor som möjligt om jag tar bort 2/3 innan man gör en jpg av den.
Bra sammanfattat. Det är också en stor skillnad när man börjar redigera skuggor, djupdalar osv osv. Kan inte alla fototermer men minne är så billigt nuförtiden så finns egentligen ingen anledning till att inte fotografera i råformat :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Bra sammanfattat. Det är också en stor skillnad när man börjar redigera skuggor, djupdalar osv osv. Kan inte alla fototermer men minne är så billigt nuförtiden så finns egentligen ingen anledning till att inte fotografera i råformat :)
Ja, det går att få bilderna att bli avsevärt mycket bättre i ett bildredigeringsprogram, men jag förstår @Chrisse inte orkar lägga tid på det, för det tar tid. Det tar en del plats i datorn alla de bilder som jag, när jag får tid, ska överväga att göra något med eller radera. Jag önskar jag bättre förstod dessa program. Jag skulle vilja lära mig mer.
 
Ja, det går att få bilderna att bli avsevärt mycket bättre i ett bildredigeringsprogram, men jag förstår @Chrisse inte orkar lägga tid på det, för det tar tid. Det tar en del plats i datorn alla de bilder som jag, när jag får tid, ska överväga att göra något med eller radera. Jag önskar jag bättre förstod dessa program. Jag skulle vilja lära mig mer.
Jag tycker att iPhoto duger. Man märker faktiskt skillnad på råformat och inte där. Annars kan jag rekommendera Pixelmator, det har jag använt några år nu. Billigt men ändå bra. Basic, förvisso, men det är väl vad man som amatör är ute efter! :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag har Capture NX-Dsom är Nikons egna mer avancerade och sen det jag använder mest, Nikon ViewNXi. Iphoto är ok, men jag använder inte iphoto längre då jag aldrig blev klok på var bilderna tog vägen. Jag gillar det gamla mappsystemet. Pixelmator har jag inte provat. Jag har photoshop installerat men använder det mycket sällan och det är nog därför jag inte lär mig. Heter inte Adobes lightversion photoshop elements om man inte vill att det ska låsa sig i huvudet av alla valmöjligheter som man inte vet något om som finns i fullversionen photoshop. Nu är det dessutom kört för amatörer att lära sig photoshop om man inte vill lägga månatliga abonnemangskostnader då det inte går att ladda ner längre.
 
Så är det ju.
Men annars knäpper 40 bilder i jpg så blir säkert nån bra, så spar man ändå tid (iaf jag som är kass på photoshop :) )
Det var något sånt jag hade tänkt mig, svär man i kyrkan då? Fixar inte photoshop. Ingen som har ett specifikt tips på en spegelreflexkamera med bra macroegenskaper/macroobjektiv? :) Inbyggt wifi vore också grymt.
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Tänkte köpa ny (eller beggad) kamera och letade efter en fotograferingstråd här på KS, finns det? Vilka andra forum ska man hänga på? Främst natur/landskap som fotograferas
 

botvidsson

Cartier
Tänkte försöka dra igång med lite fotofilmer igen, första tutorialen är inte klockrelaterad men det ligger i pajpen. Den som är intresserad av att plåta whisky kan ta en titt här:
 
Topp