• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bravur GMT ltd ed i 25ex

Bravur

Basic
6A6872DB-EB2D-451C-9F3E-E2321C6B177F.jpeg
CD94F787-7637-4989-9E1B-6DC4F659407D.jpeg
5EC7BF47-0846-4D36-9E5E-05805739B1F8.jpeg
Hej!
Johan här från Bravur. Jag är stolt över att kunna visa upp vår senaste klocka - en Geography Ltd dvs specialutgåva av vår GMT-modell.
Likt alla våra mekaniska klockor byggs de för hand i Båstad. Just denna i 25 unika exemplar med numrerade urtavlor.
Urverken är Schweiziska Sellita SW330 med diverse dekorering och rhodiumplätering.
Klockorna finns att beställa via vår hemsida, pris 18.500:- https://bravurwatches.se/products/geography-limited-edition

Wornandwound fick chansen att klämma på en med: https://wornandwound.com/first-look-the-limited-edition-bravur-geography-gmt/

Hoppas ni gillar den!

Med vänliga hälsningar,
Johan

Nä, kanske inte men det är ju inte haute horlogerie heller. 18,5k. Då köper jag hellre något etablerat.

Säkert. Tycker dock det gröna känns lite 'gjort' nu. Alla släpper ju gröna tavlor.
Instämmer i båda påståendena! Sedan som en liten personlig reflektion är det ju lite roligt att alla plötsligt tycker att grönt är så snyggt. Det är ju en lite knepig färg på urtavla egentligen. Dels lite svår att matcha och heller ingen färg som varit särskilt vanlig i klockhistorien såvitt jag vet. Många gröna klockor är i mitt tycke rent fula (även om denna var rätt ok).

Instämmer i båda påståendena! Sedan som en liten personlig reflektion är det ju lite roligt att alla plötsligt tycker att grönt är så snyggt. Det är ju en lite knepig färg på urtavla egentligen. Dels lite svår att matcha och heller ingen färg som varit särskilt vanlig i klockhistorien såvitt jag vet. Många gröna klockor är i mitt tycke rent fula (även om denna var rätt ok).
Det går inflation i grönt. Oris 65, Seiko Sumo, Certinas nya jubileum, Tags ny aquaracer osv.

Provade sumohulken en vecka i somras. Ball men för grön.

Rolex har väl kört grönt länge?

Hej,
Dekoreringen på GMT-verken är perlage/snail diamond cut på bryggorna och graverad rotor. Som tidigare nämnt är det rhodiumpläterat. Gångavvikelsen är justerad efter montering i Båstad, Sverige.
Övriga modeller i Geographyserien ligger på 16.500:-, GMT-modellen som sagt IPG-ytbehandlad samt med individuellt tryckta och numrerade urtavlor, certifikat etc.
Om man tilltalas av guld/grönt är naturligtvis en högst subjektiv smakfråga.

Om man gillar gröna urtavlor men inte av guldig boett har vi även vår BW003-modell i s/s-case (också tillverkad i svenskt Sandvikstål för samtliga boettdelar) för 12.500:-

402D0E3A-ED17-4127-A870-471B299BEB96.jpeg

Ska inte klaga på dekorationen av verket. Valfri Breitling med ETA 2824 kör med samma dekoration för det dubbla priset. Vad betyder gold PVD coating? Är det guldfärgat stål/beläggning vi talar om, eller en beläggning i guld?

Jag tycker färgen är frän, och klockan ser helt ok. Men måste hålla med övriga, för priset på över 18.000 kronor så tittar man på redan etablerat märken.

Ta till exempel det redan kända och etablerade märket SS. Lägg till 200kr (Butikespris 18.700 kr) och man får en ny Sjöö Sandström Royal Steel Classic med länk på 36mm. Tror även man kan göra lite på priset där. Även denna monterad för hand i Sverige och individuellt numrerad. Det är i alla fall enligt mig några nivåer upp.

ww.jpg

SS’en är fin och de är generellt duktiga tycker jag!
Det är alltid svårigheten som ett mindre och ”nyetablerat” (bolaget grundades 2011) varumärke vs. etablerade, speciellt i en så traditionell bransch som klockor.
Men vi gör vårt bästa för att erbjuda attraktiva produkter såväl estetiskt, kvalitativt som prismässigt.

Jämförelsen med Royal Steelen kanske är mer rättvis mot vår Scandinavia dock (svenskbyggd, svenskt stål, sw300 (2892)) för 9950:-
C2762A92-657E-405D-9960-3C4BDF73BE05.jpeg

6A6872DB-EB2D-451C-9F3E-E2321C6B177F.jpeg
CD94F787-7637-4989-9E1B-6DC4F659407D.jpeg
5EC7BF47-0846-4D36-9E5E-05805739B1F8.jpeg
Hej!
Johan här från Bravur. Jag är stolt över att kunna visa upp vår senaste klocka - en Geography Ltd dvs specialutgåva av vår GMT-modell.
Likt alla våra mekaniska klockor byggs de för hand i Båstad. Just denna i 25 unika exemplar med numrerade urtavlor.
Urverken är Schweiziska Sellita SW330 med diverse dekorering och rhodiumplätering.
Klockorna finns att beställa via vår hemsida, pris 18.500:- https://bravurwatches.se/products/geography-limited-edition

Wornandwound fick chansen att klämma på en med: https://wornandwound.com/first-look-the-limited-edition-bravur-geography-gmt/

Hoppas ni gillar den!

Med vänliga hälsningar,
Johan
Läcker!
Kul med verkligt ”limiterad” utgåva.....
Inte som Omegas ”limited”!!

Alla klockor vi utvecklar gör vi med avsikt att sälja och tjäna pengar. Jag tror alla företag som vill överleva och växa gör det...
Ja det förstår väl alla. Jag syftade på andrahandsmarknaden för vissa stålsport från Rolex, vilket framgår om ni läser igen. Och lite kritik tycker jag att ni kan tåla i en uppenbar reklamtråd på ett entusiastforum.

Aldrig förstått det här med att använda Svenskmonterat som ett stämpel på kvalitét. Räcker med svaret och den missade poängen av NREs inlägg för att jag ska känna mig helt bekväm med att detta inte är något jag skulle välja att sponsra.

• Like
Reactions: NRE
Grönt är väl inte mer "gjort" eller hypeat än exempelvis blått eller svart eller nåt annat. Tycker urtavlan är snygg. Boettdesignen lika så.
Men, personligen skulle jag inte köpa en ny guldpläterad klocka i den prisklassen och där kvaliteten på pläteringen för mig är okänd, bland annat. Ju högre pris desto större och hårdare konkurrens... men klockan ser fin ut.

Vad jag gillar med Bravur är den egna stilen; mynträfflingen på boetten, typen av dekor på verket, det (positivt) jönsiga namnet, typsnittet på loggan. Man profilerar sig. Sånt är viktigt. Saknar mynträfflingen på vissa modeller.

Senast ändrad:
Tack @URsinne - kul du gillar vårt ”design DNA”.
Förstår din oro gällande plätering, det är något som vi själva var brydda för initialt men har kört trumlingstester för att se slitstyrka och den är mkt bra. Är en ytbehandling där titan o guld läggs på. Titanet ger en väldigt hård yta, motsvarande som du hittar på guldfärgade skär-/frässtål.

Med vänlig hälsning,
Johan

Tillbaka
Topp