Har kört Bravurs mekaniska i en vecka ungefär nu, och tänkte sätta mig och plita ner lite av mina erfarenheter. Jag är för närvarande utan vettig kamera, så det får bli ett inlägg utan bilder så länge.
Utförandet jag valde är den ljusa tavlan, som upplevs en aning silverfärgad i ett mycket fint sunrayutförande, solid baksida (är lite återhållsam inför glasbaksidor, och älskar designen på stålbaksidan med sitt grafiska mönster. Vet att samma mönster finns på rotorn, men kan nöja mig med att veta att den finns därinne). Vidare valde jag det sydda armbandet som, i mitt tycke, ger en mer sober och enhetlig känsla.
Klockan kommer i ett långt skinnetui. Det positiva med detta är att det kan vara ett case jag faktiskt kommer använda till skillnad från alla boxar i källaren. Nackdelen är att det inte bjuder nåt utrymme för att förvara dokumenten, som jag får ha på annan plats.
Intrycket av klockan är att den är oerhört välgjord och genomtänkt. Jag älskar t ex hur snyggt "navet" på sekundvisaren är. Bravur håller på sitt egna DNA med myntkanten och en fantastiskt väl arbetad krona. Viklåset till armbandet är välarbetat, och som en rolig detalj har det Bravurs "jingel" "Swedish soul Swiss heart" graverat. Jag har en BW001 i samlingen också (en ganska stor och lite Bauhaus-aktig quartzare på milanese-mesh), och det syns att detta är ett förfinat syskon. Inte en vidareutveckling dock, utan något helt annat.
Jag ser klockan som en dressare. Den har ett ganska behändigt format (39 mm) och känns tunn och smiter väl in under manschetten. Den är dock ingen renodlad kostymklocka, utan funkar fint till en casual look också.
Allt sammantaget är det en fantastisk klocka, som alltså i princip är helt svensktillverkad, men med ett moddat schweiziskt kvalitetsverk. Bravur har också utvecklat en ny och egen boett i svenskt kvalitetsstål.
Jag inser att jag låter reklamig nu, och vill betona att jag inte har några kopplingar till, eller intressen i, företaget Bravur, men att jag är en oerhört nöjd kund. Hoppas fler kommer inse detta märkes förtjänster, och att man nu tar steget litegrann från ett kvalitativt modemärke till en seriös urtillverkare.