• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är detta en klocka ni tror det finns ett intresse för på marknaden?

  • Japp

    Röster: 82 63.1%
  • Nej

    Röster: 48 36.9%

  • Totala väljare
    130

nissehult

Patek
2-Faktor
Normalt sett så ogillar jag starkt runda datumfönster, men här har ni lyckats mycket bra tycker jag. Klockorna är fina. Texten ”automatic” skulle evetuellt kunna tas bort för än mer minimalism.

Ni har inte funderat på en passaround här för att få massa feedback? Jag är intresserad i alla fall.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Smakfull design! Gillar också blåa tavlan och ihåliga visare. Blev mycket renare utan dubbla minutsträck.

Normalt sett så ogillar jag starkt runda datumfönster, men här har ni lyckats mycket bra tycker jag. Klockorna är fina. Texten ”automatic” skulle evetuellt kunna tas bort för än mer minimalism.

Ni har inte funderat på en passaround här för att få massa feedback? Jag är intresserad i alla fall.
Håller med ovanstående, nästan i allt.
Men en passaround, ingen dum idé alls!
 

Mekanik

Breitling
Hoppas sommaren varit skön för alla Klocksnackare!
Vi på Bravur har haft fullt upp med att få i ordning allt kring vår nya klockmodell "Scandinavia" som lanseras idag. Jag tänkte det kunde passa bra att följa upp med lite fakta och bilder på den i denna tråd.

Detta är vår andra kollektion med mekaniska klockor, och likt den första kollektionen byggs de ihop och testas i Båstad, Sverige.
Stålet i samtliga boettdelar är svenskt från Sandvik.
Designen på klockorna är en hyllning till den skandinaviska funktionella minimalismen och klockan är tänkt som den perfekta "vardagsklockan".
Initialt finns tre olika urtavlefärger: Jet black (solid svart), Sparkling white (vit med lyster), Midnight blue (djupblå med "sunray" effekt).
Med en diameter på 39mm och en tjocklek på 10mm är den komfortabel och glider enkelt under skjortärmen.
En stor del av tjockleken är det välvda safirglaset och vi har lagt mkt krut på att få ner både den fysiska och den visuella tjockleken. Tex genom att ha en välvd urtavla + visare och att boetten är uppdelad i två delar - en polerad och en horisontalborstad.
Det sitter ett 3.60mm tunt automaturverk, tillverkat av schweiziska Sellita (SW300-1) som man normalt sett hittar i betydligt dyrare klockor. 42h+ i gångreserv, 28.800 i frekvens.

Primässigt svårslaget med en svenskbyggd automatare för 9.995:- inkl moms.

Hoppas ni gillar!

Hör gärna av er med frågor eller feedback!
Mer info hittar ni här: https://www.bravurwatches.com/shop

Hälsningar,
Johan

Scandinavia_blue_dial_perspective_2_small.jpg
Scandinavia S-W-LBR4 front_small.jpg
Scandinavia S-BL-LBR3 front.jpg
Scandinavia S-B-LBL2 front_small.jpg
Scandinavia side view_small.jpg
Scandinavia_blue_dial_close up_1_small.jpg
Scandinavia_black_dial_perspective_1_small.jpg

Scandinavia_white_dial_perspective_1_small.jpg

Jag kan inte på något vis kalla mig expert inom ämnet men jag kan dela min åsikt. Föredrar generellt kvadratiska datumfönster men på denna modell passar ett cirkulärt bättre då det är placerat optimalt och matchar klockans geometri. Ni har verkligen förbättrat designen med mjukare mönster samt mer elegans och symmetri.

Jag har inget emot texterna "Automatic" och "Swedish Soul - Swiss Heart", de tydliggör vad klockan är. Prissättningen är bra och gillar starkt att ni använder svenskt stål. Schweiziska urverk är ett bra val, vore trevligt med svenska urverk men förstår att det är otroligt komplicerat att göra.

Några förslag:
  • Mesh- eller länkband i stål
  • En större modell
  • En sportig men elegant dykare
Riktigt roligt med svenska märken som fokuserar på kvalitet. Stort lycka till! :)
 
Senast ändrad:

Bravur

Omega
Jag måste redan nu göra er som önskar större diametrar besvikna - vi kommer snarare att gå nedåt i storlek på kommande modeller.
@MrIzoard > Gällande klockans längd är den 44,3mm.

Passaround låter kreativt och inte alls omöjligt! Låt oss fundera lite över hur det kan skötas rent praktiskt.

Med vänlig hälsning,
Johan
 

Träff

Rolex
Friends Of KS
Jag måste redan nu göra er som önskar större diametrar besvikna - vi kommer snarare att gå nedåt i storlek på kommande modeller.
@MrIzoard > Gällande klockans längd är den 44,3mm.

Passaround låter kreativt och inte alls omöjligt! Låt oss fundera lite över hur det kan skötas rent praktiskt.

Med vänlig hälsning,
Johan

Med blå tavla och svart läderband va den riktigt snygg, va snygg i det andra färgerna också.
Att det står "SWEDISH SOUL" och "SWISS HEART" är en riktigt rolig detalj. Det runda datum hålet tycker jag känns helt rätt då ett fyrkantigt hade sätt lustigt ut.
Tycker det ser ut att va en riktigt trevlig klocka med formerna på de rätta ställena. ;) Sen att priset gör en glatt överraskad är även det positivt. Fick ett "ha behov" nu kände jag...
Bra att ni vågar gå emot hysterin om stora klockor!!
Bra jobbat BRAVURS med eran nya modell Scandinavia. :)
 

Nilzén

Cartier
Har kört min Scandinavia ganska mycket sedan jag fick den för någon vecka sedan. Intrycket är mycket bra. Jag äger två Bravur sedan tidigare (BW001 och 003), men känner redan att Scandinavia är den som kommer få mest handledstid.

Finish och material ger ett mycket gediget intryck, och jag uppfattar den som en mycket gångbar klocka som sticker ut utan att pråla. Jag har den vita på ljust läder, men har prövat den även på svart. Kommer testa på mesh framöver och, liksom för alla klockor, kan man kombinera och därmed verkligen ändra intrycket.

Jag tycker storleken är välavvägd, för egen del tycker jag mindre är bättre än större i de allra flesta fall, i synnerhet när man går för en mer dressad look. Håller inte med om att applicerad logga med självklarhet är bättre. Datumfönster är i allmänhet inte ett måste, men i fallet Bravur är det runda datumfönstret en del av det det designmässiga DNA:t som kan återfinnas på alla modeller. Jag tycker det är snyggt att kanten på datumfönstret har en guldton.

Räknar med att ha fler Bravur framöver... Bra jobbat!

IMG-20180815-WA0009.jpeg
 

TompaC

Rolex
2-Faktor
Normalt sett så ogillar jag starkt runda datumfönster, men här har ni lyckats mycket bra tycker jag. Klockorna är fina. Texten ”automatic” skulle evetuellt kunna tas bort för än mer minimalism.

Ni har inte funderat på en passaround här för att få massa feedback? Jag är intresserad i alla fall.
+1 på den! Skulle vara kul att känna och bära dem. Är imponerad med @Bravur och man jämför med de andra svenska märkena som dykt upp. Den vita var trevlig!
 

Zingo77

Cartier
2-Faktor
En liten detalj som jag kanske är ensam om att ”störa mig på”. Men skippa den högerställda logotypen och centrera den. Annars prisvärd och fin genomarbetad design :)
 
Senast ändrad:
Topp