• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Breitling Transocean Day & Date

Dixie

Audemars
2-Faktor
Information som är ren fakta är från Breitlings hemsida dock så har jag vägt och mätt själv. Beskrivningarna är självklart subjektiva men har försökt måla upp en så rättvis bild som möjligt. Är inte jättehaj på alla benämningar men hoppas alla ska fatta vad som avses. Hade inte så många bilder så jag fick knäppa några skitkort idag. Väl mött, Jeppe




Tillverkare: Breitling
Modellnamn: Transocean Day & Date
Referens: a45310
Listpris: 47660kr (rek. enl. Uret.se)
Material: Boett och meshlänk: Stainless Steel, Glas: Sapphire, något upphöjt och konvex. AR coating på bägge sidor
Urverk: Breitling 45 (ETA 2834-2) COSC, 28 800 v.p.h, minst 42h gångreserv
Mått: Boett: 43mm , Höjd: 12,8mm, luggar: 26mm mellan luggarnas ytterkanter och 22mm mellan luggarna, urtavla: 36mm
WR: 100m (330 ft)
Vikt: Head only: 79g (75g enl. Breitlings hemsida), meshlänk: 61g (total 140g)

Boett: De 43mm bärs mindre. Ganska smal glasring vilket ger intrycket av stor tavla men förstärker samtidigt det dressade intrycket. Ligger ganska platt mot handleden och ser clean ut med sina skarpa linjer.

Urtavla: Ett snyggt guldfärgat "B" kröner urtavlan som går i silver med det traditionella "transoceankorset". Klockan 12 finns dagfönstret och klockan 3 finns datumfönstret. Bägge snyggt inramade där dagförnstret fått en tilltagen silverram. Stavindex där kl 11, 12 och 1 är kortare pga dagfönstret. Utanför indexen finns lume-prickar (utom på 12, 3, 6 och 9). Enkel att läsa av både dag- och nattetid.

Visare: Visarna går i old school Breitlingstuk dock inte samma som användes på ursprunget. Dock snyggare än originalvisarna enl. mig. (detta är inte nödvändigtvis det allra ursprungligaste originalet men det är dessa visarna jag menar)



Lume: Dots utanför indexen samt på visarna. Helt ok för att vara dressur.

Boettbaksida: Stainless steel, screwed

Krona: Ej skruvad, 2 packningar. Snyggt "B" kröner även kronan

Länk: På min sitter en mesh som Breitling kallar Ocean classic - steel. Breitling levererar alltid länk med gedigen kvalitet. Meshet avslutas med ett rör för bandstiftet. Länken kortas genom att plocka bort delar av meshet närmast låset. Detta görs genom att skruva ut de små skruvarna som håller respektive "brutna del" av meshet på plats (vanlig länkförkortning). Man kan också få den på Air racer – steel. Det är de två sorternas länk som det bjuds på. Går att få på läder såklart samt något oklart som kallas Military – black.

Bandbyte: Enkelt... helt enkelt.

Lås: Viklås som känns gediget och är snyggt. Polerat till tusen så repmagnet av rang.

Luggar: Ganska långsmala, förstärker det dressade intrycket av klockan

Övrigt: Denna modell (med Day) är ganska ny och en utveckling från en remake (bara Date) av Transocean från 60-talet. Klockan har kvar det mesta av ursprunget (designmässigt iaf). Även på 60-talet var mesh på Transocean det snyggaste valet :D

Summering: Jag är jättenöjd med klockan. Den sitter skönt på sitt mesh samt passar bra på läder samt nato. Vissa av Breitlings klockor blir för höga på nato men på denna tycker jag det funkar. Att klockan har ett äldre stuk gör också att natot funkar bra tycker jag trots att det är en dressklocka.
Jag kan tycka att storlekshetsen har gått för långt dock så klarar denna sig under min radar pga de designknep som använts med den smala glasringen och de långsmala luggarna. Dock märks de 43mm ganska mycket, speciellt på meshlänk så det är inget för den blyge.











 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Den görs sig fantastiskt på det bruna lädret.
Nato, nej den är för "fin" för det.

Jag köper det och jag tyckte likadant tills jag jag testade. Jag är inget större nato-fan men den cleana looken flyger väl på enfärgade nato (enl mig). Men på läder "vinner" lätt :D
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Tackar Dixie för genomgången!

Tycker den var rätt läcker som en blandning av dressera och sport!
Personligen så tror jag den hade gjort sig bättre i ca 38mm!

Den skulle vara perfekt på ett lite bättre läderband!
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Tackar Dixie för genomgången!

Tycker den var rätt läcker som en blandning av dressera och sport!
Personligen så tror jag den hade gjort sig bättre i ca 38mm!

Den skulle vara perfekt på ett lite bättre läderband!

Ja det där med stl... Jag kör 38mm på min minsta och 44mm på min största. Gillar nog lite större klockor men denna känns inte som en 43mm tycker jag. Den bärs mindre som det brukar heta.

Den är sjukt snygg på exempelvis croco men det är inte min personliga stil med så dressat så jag har kört vintage ammoläder ist.

UtUS7iN.jpg
 
Topp