Information som är ren fakta är från Breitlings hemsida dock så har jag vägt och mätt själv. Beskrivningarna är självklart subjektiva men har försökt måla upp en så rättvis bild som möjligt. Är inte jättehaj på alla benämningar men hoppas alla ska fatta vad som avses. Hade inte så många bilder så jag fick knäppa några skitkort idag. Väl mött, Jeppe
Tillverkare: Breitling
Modellnamn: Transocean Day & Date
Referens: a45310
Listpris: 47660kr (rek. enl. Uret.se)
Material: Boett och meshlänk: Stainless Steel, Glas: Sapphire, något upphöjt och konvex. AR coating på bägge sidor
Urverk: Breitling 45 (ETA 2834-2) COSC, 28 800 v.p.h, minst 42h gångreserv
Mått: Boett: 43mm , Höjd: 12,8mm, luggar: 26mm mellan luggarnas ytterkanter och 22mm mellan luggarna, urtavla: 36mm
WR: 100m (330 ft)
Vikt: Head only: 79g (75g enl. Breitlings hemsida), meshlänk: 61g (total 140g)
Boett: De 43mm bärs mindre. Ganska smal glasring vilket ger intrycket av stor tavla men förstärker samtidigt det dressade intrycket. Ligger ganska platt mot handleden och ser clean ut med sina skarpa linjer.
Urtavla: Ett snyggt guldfärgat "B" kröner urtavlan som går i silver med det traditionella "transoceankorset". Klockan 12 finns dagfönstret och klockan 3 finns datumfönstret. Bägge snyggt inramade där dagförnstret fått en tilltagen silverram. Stavindex där kl 11, 12 och 1 är kortare pga dagfönstret. Utanför indexen finns lume-prickar (utom på 12, 3, 6 och 9). Enkel att läsa av både dag- och nattetid.
Visare: Visarna går i old school Breitlingstuk dock inte samma som användes på ursprunget. Dock snyggare än originalvisarna enl. mig. (detta är inte nödvändigtvis det allra ursprungligaste originalet men det är dessa visarna jag menar)
Lume: Dots utanför indexen samt på visarna. Helt ok för att vara dressur.
Boettbaksida: Stainless steel, screwed
Krona: Ej skruvad, 2 packningar. Snyggt "B" kröner även kronan
Länk: På min sitter en mesh som Breitling kallar Ocean classic - steel. Breitling levererar alltid länk med gedigen kvalitet. Meshet avslutas med ett rör för bandstiftet. Länken kortas genom att plocka bort delar av meshet närmast låset. Detta görs genom att skruva ut de små skruvarna som håller respektive "brutna del" av meshet på plats (vanlig länkförkortning). Man kan också få den på Air racer – steel. Det är de två sorternas länk som det bjuds på. Går att få på läder såklart samt något oklart som kallas Military – black.
Bandbyte: Enkelt... helt enkelt.
Lås: Viklås som känns gediget och är snyggt. Polerat till tusen så repmagnet av rang.
Luggar: Ganska långsmala, förstärker det dressade intrycket av klockan
Övrigt: Denna modell (med Day) är ganska ny och en utveckling från en remake (bara Date) av Transocean från 60-talet. Klockan har kvar det mesta av ursprunget (designmässigt iaf). Även på 60-talet var mesh på Transocean det snyggaste valet
Summering: Jag är jättenöjd med klockan. Den sitter skönt på sitt mesh samt passar bra på läder samt nato. Vissa av Breitlings klockor blir för höga på nato men på denna tycker jag det funkar. Att klockan har ett äldre stuk gör också att natot funkar bra tycker jag trots att det är en dressklocka.
Jag kan tycka att storlekshetsen har gått för långt dock så klarar denna sig under min radar pga de designknep som använts med den smala glasringen och de långsmala luggarna. Dock märks de 43mm ganska mycket, speciellt på meshlänk så det är inget för den blyge.
Tillverkare: Breitling
Modellnamn: Transocean Day & Date
Referens: a45310
Listpris: 47660kr (rek. enl. Uret.se)
Material: Boett och meshlänk: Stainless Steel, Glas: Sapphire, något upphöjt och konvex. AR coating på bägge sidor
Urverk: Breitling 45 (ETA 2834-2) COSC, 28 800 v.p.h, minst 42h gångreserv
Mått: Boett: 43mm , Höjd: 12,8mm, luggar: 26mm mellan luggarnas ytterkanter och 22mm mellan luggarna, urtavla: 36mm
WR: 100m (330 ft)
Vikt: Head only: 79g (75g enl. Breitlings hemsida), meshlänk: 61g (total 140g)
Boett: De 43mm bärs mindre. Ganska smal glasring vilket ger intrycket av stor tavla men förstärker samtidigt det dressade intrycket. Ligger ganska platt mot handleden och ser clean ut med sina skarpa linjer.
Urtavla: Ett snyggt guldfärgat "B" kröner urtavlan som går i silver med det traditionella "transoceankorset". Klockan 12 finns dagfönstret och klockan 3 finns datumfönstret. Bägge snyggt inramade där dagförnstret fått en tilltagen silverram. Stavindex där kl 11, 12 och 1 är kortare pga dagfönstret. Utanför indexen finns lume-prickar (utom på 12, 3, 6 och 9). Enkel att läsa av både dag- och nattetid.
Visare: Visarna går i old school Breitlingstuk dock inte samma som användes på ursprunget. Dock snyggare än originalvisarna enl. mig. (detta är inte nödvändigtvis det allra ursprungligaste originalet men det är dessa visarna jag menar)
Lume: Dots utanför indexen samt på visarna. Helt ok för att vara dressur.
Boettbaksida: Stainless steel, screwed
Krona: Ej skruvad, 2 packningar. Snyggt "B" kröner även kronan
Länk: På min sitter en mesh som Breitling kallar Ocean classic - steel. Breitling levererar alltid länk med gedigen kvalitet. Meshet avslutas med ett rör för bandstiftet. Länken kortas genom att plocka bort delar av meshet närmast låset. Detta görs genom att skruva ut de små skruvarna som håller respektive "brutna del" av meshet på plats (vanlig länkförkortning). Man kan också få den på Air racer – steel. Det är de två sorternas länk som det bjuds på. Går att få på läder såklart samt något oklart som kallas Military – black.
Bandbyte: Enkelt... helt enkelt.
Lås: Viklås som känns gediget och är snyggt. Polerat till tusen så repmagnet av rang.
Luggar: Ganska långsmala, förstärker det dressade intrycket av klockan
Övrigt: Denna modell (med Day) är ganska ny och en utveckling från en remake (bara Date) av Transocean från 60-talet. Klockan har kvar det mesta av ursprunget (designmässigt iaf). Även på 60-talet var mesh på Transocean det snyggaste valet
Summering: Jag är jättenöjd med klockan. Den sitter skönt på sitt mesh samt passar bra på läder samt nato. Vissa av Breitlings klockor blir för höga på nato men på denna tycker jag det funkar. Att klockan har ett äldre stuk gör också att natot funkar bra tycker jag trots att det är en dressklocka.
Jag kan tycka att storlekshetsen har gått för långt dock så klarar denna sig under min radar pga de designknep som använts med den smala glasringen och de långsmala luggarna. Dock märks de 43mm ganska mycket, speciellt på meshlänk så det är inget för den blyge.