• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bryter trion

HolyCrap

Omega
Duskuterade detta ämne med en kompis här om dan och kom fram till att ända gången man egentligen behöver en dressare (i det smäckrare sortementet typ PP eller vintage omega) är till frack.
I vanliga fall klarar man sig fin fint med en dykare eller GMT till kostymen på jobbet (tycker jag), men till just frack kanske man inte ska slänga på dig en Plopfro.

Rätta mig gärna om jag har fel, men jag har fått lära mig att till frack så är det endast fickur som gäller, alltså ingen form av armbandsur alls.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Rätta mig gärna om jag har fel, men jag har fått lära mig att till frack så är det endast fickur som gäller, alltså ingen form av armbandsur alls.
Det finns stor risk att du har rätt.. allt detta är ju egentligen efter tycke och smak, men vi kör på det!
Men då har ju just uteslutit behovet av dressare (av den smäckarare modellen) helt!
 

Mr Chance

Kalmar
Ja, du har givetvis mer rätt än jag (på riktigt alltså, ingen sarkasm). Nu var jag kanske inte helt allvarlig, utan försökte mest ge en känsla av hur jag uppfattar "dressare" rent estetiskt. Min personliga åsikt är att många dressur är väldigt tråkiga. Då en DJ eller DD fungerar minst lika bra så kan jag helt enkelt inte föreställa mig att välja något i stil med PP som trådstartaren använde i sitt exempel.
Angående bauhausklockor så baserar jag all min kunskap på området på denna tråd. :)
Att dressur är tråkiga håller jag med om till hundra procent, har ingen och kommer nog aldrig att skaffa en heller. :)
 
Uppskattar enkelheten i en dressare väldigt mycket. Tycker att mycket av finessen ligger i just det faktum att det är litet och tunt. Vem som kan väl bygga ett ok urverk för att passa i en dykare på 42*14 men att göra det i ett litet dressur är desto värre (intalar jag mig). Att få en klocka att se vacker och stilren ut är enligt mig mycket svårare än att få till en fräsig dykare.
Men sen uppskattar jag subtila ting och är inte så mycket för maffiga och vräkiga saker :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Håller helt med TS om att dressare är överskattade! Lägger aldrig några större pengar på en klocka som jag bär kanske tio gånger per år. Därför har jag inte heller längre någon DJ eller liknande kvar. Har bara några vintagedressare, som max kostat mig 3k sammanlagt. Framförallt så beror nog det bristande intresset på att jag inte är bekväm i min manlighet/gubbighet. Jag bär nästan aldrig skjorta, förutom just de 10 gångerna per år, och behöver alltså även sportigare klockor för att boosta min ungdomlighet :) Så ni som bär dressare ofta, är det bara att gratulera!

EDIT: Mest svammel som vanligt :)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Uppskattar enkelheten i en dressare väldigt mycket. Tycker att mycket av finessen ligger i just det faktum att det är litet och tunt. Vem som kan väl bygga ett ok urverk för att passa i en dykare på 42*14 men att göra det i ett litet dressur är desto värre (intalar jag mig). Att få en klocka att se vacker och stilren ut är enligt mig mycket svårare än att få till en fräsig dykare.
Men sen uppskattar jag subtila ting och är inte så mycket för maffiga och vräkiga saker :)


Jag är White Trash och mer av en "more is more-person", men uppskattar ändå hantverket, de små detaljerna samt ändamålsenligheten hos ett fint dressur..
 

Babinus

Cartier
Personligen tycker jag att det oftast är lite av en onödigt skapad kod att vissa klockor inte passar till vissa kläder. Hur många följer detta slaviskt egentligen? Jag tycker att man ser väldigt ofta "VD-typer" med feta dykare som tittar fram under vita skjortan och kritstreckkostymen. Likaså rätt många med nätta små dressur till jeans och T-shirt. Det som kan få mig att reflektera över hur fel det är, är att jag suggereras att det SKA vara fel.

Det som får mig att undvika att ha en viss klocka till vardags är väl värdet och risken för att söla bort den, vilket då också skulle kunna gälla allt annat övrigt än dressklockor.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Kan ju bara konstatera att kan kan tydligen en Rolex daytona som "dressare" till frack alá Chris O'neill på Prinsens bröllop
 

Babinus

Cartier
Vad som kan kallas dykare och chronograf är kanske relativt enkelt, men vad är egentligen kriteriet för att kallas dressare? Vad skiljer en dressare från en vanlig vardagsklocka? Pris, storlek, särskild design eller.....? Tittar man på gamla klockor så var de ju generellt mindre förr än idag. Utseendemässigt liknade de flesta klockorna dagens dressare och var generellt mindre än vanliga klockor idag. Frågan är ju då om en klocka, som när den var ny var en helt vanlig vardagsklocka, ses som en vintagedressare idag? Ett exempel är ju en annan av mina Omegor. Den är liten, 35 mm exklusive kronan, relativt ovanlig pga sin ålder, 43 år, men som ny en helt vanlig vardagsklocka av den typ de flesta bar på den tiden.

Vad klassar man den som idag, förutom vintage? Känns inte som en dressare och jag har den aldrig med kostym, men två personer har kallat den dressare. Blir en liten vintageklocka dressare med åldern pga sin litenhet?

14awfoo.jpg
 

HolyCrap

Omega
Vad som kan kallas dykare och chronograf är kanske relativt enkelt, men vad är egentligen kriteriet för att kallas dressare? Vad skiljer en dressare från en vanlig vardagsklocka? Pris, storlek, särskild design eller.....? Tittar man på gamla klockor så var de ju generellt mindre förr än idag. Utseendemässigt liknade de flesta klockorna dagens dressare och var generellt mindre än vanliga klockor idag. Frågan är ju då om en klocka, som när den var ny var en helt vanlig vardagsklocka, ses som en vintagedressare idag? Ett exempel är ju en annan av mina Omegor. Den är liten, 35 mm exklusive kronan, relativt ovanlig pga sin ålder, 43 år, men som ny en helt vanlig vardagsklocka av den typ de flesta bar på den tiden.

Vad klassar man den som idag, förutom vintage? Känns inte som en dressare och jag har den aldrig med kostym, men två personer har kallat den dressare. Blir en liten vintageklocka dressare med åldern pga sin litenhet?

14awfoo.jpg
Bra fråga faktiskt. Jag håller direkt med om att klockan på bilden inte är en dressare men jag har lite svårt att, på rak arm, säga varför.
Min definition av en dressare, eller snarare de estetiska egenskaper en klocka ska ha för att jag skulle kalla den dressare, är knappast grundade i fakta, men jag har oftast en god uppfattning om huruvida en klocka jag ser passar de kriterier jag har. Jag tycker det handlar om klockans närvaro. En dressare bör vara diskret och enkel. Den bör inte ha några särskillda komplikationer (undantag finns givetgis) och den ska vara elegant. PP Nautilus och AP RO anser jag inte vara dressare. De sticker ut för mycket i boettformen och med sin breda glasring. Inte heller Rolex DJ eller DD som är mer vardagsklockor.
Tror det är just boettformen på din Omega som gör att den inte passar som dressare i mina ögon. Den är något för "djärv", lite kantig och med integrerade bandborn. Den sticker ut lite på fel sätt helt enkelt.
Jämför med denna som Google hittade åt mig. Den tycker jag uppfyller dressar-kriterierna mycket bättre.
496.165.jpg


Behöver naturligtvis inte vara i guld heller.
DSC_0210.jpg


Kan tänka mig att definitionen på dressare varierar ganska mycket beroende på vem man frågar. Jag har dessutom utgått ifrån en kategorisering där varje klocka bara får en etikett. Exempelvis DJ eller DD tycker jag fungerar minst lika bra till kostym som en ren dressare gör, men de faller under kategorin vardagsklockor istället.
 

Babinus

Cartier
Bra fråga faktiskt. Jag håller direkt med om att klockan på bilden inte är en dressare men jag har lite svårt att, på rak arm, säga varför.
Min definition av en dressare, eller snarare de estetiska egenskaper en klocka ska ha för att jag skulle kalla den dressare, är knappast grundade i fakta, men jag har oftast en god uppfattning om huruvida en klocka jag ser passar de kriterier jag har. Jag tycker det handlar om klockans närvaro. En dressare bör vara diskret och enkel. Den bör inte ha några särskillda komplikationer (undantag finns givetgis) och den ska vara elegant. PP Nautilus och AP RO anser jag inte vara dressare. De sticker ut för mycket i boettformen och med sin breda glasring. Inte heller Rolex DJ eller DD som är mer vardagsklockor.
Tror det är just boettformen på din Omega som gör att den inte passar som dressare i mina ögon. Den är något för "djärv", lite kantig och med integrerade bandborn. Den sticker ut lite på fel sätt helt enkelt.
Jämför med denna som Google hittade åt mig. Den tycker jag uppfyller dressar-kriterierna mycket bättre.
496.165.jpg


Behöver naturligtvis inte vara i guld heller.
DSC_0210.jpg


Kan tänka mig att definitionen på dressare varierar ganska mycket beroende på vem man frågar. Jag har dessutom utgått ifrån en kategorisering där varje klocka bara får en etikett. Exempelvis DJ eller DD tycker jag fungerar minst lika bra till kostym som en ren dressare gör, men de faller under kategorin vardagsklockor istället.
När jag läser ditt svar kan jag inte annat än hålla med om allt. Träffande är också att Omegan i guld på dina bilder är exakt lik den jag bär med kostym och slips, förutom att min inte är automatisk. Den jag hade på bild i denna tråd bär jag i , låt säga, "halvfina" sammanhang. Dvs inte kostym, men aningen bättre än måndag kväll efter jobbet. T ex lördagsfika på cafe´t med bekanta.

Håller med om det sista också. Som jag skrivit tidigare ser man ju också rätt ofta feta dykare som tittar fram ur ärmen på vita skjortan och kritstreckskavajen på VD:ar.

Angående min Omega i guld handlar det inte bara om utseende att jag har den vid högtidligare tillfällen. Den är ärvd och har ett mycket högre affektionsvärde än reelt värde. Den är helt given på släktträffar. Även utan kostym.
 
Topp