Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
bor du på vischan? Skönt att kunna spara så mycket!Hon var dock rätt ute, även om hon uttryckte sig onyanserat. Jag personligen sover bättre ju mer kassa jag byggt. Och känslan av att skapa sin egen "fuck you fond" att använda om arbetsgivaren trilskas kan inte nog rekommenderas. Jag tror t o m att livet i allmänhet blir bättre om man unnar sig den tryggheten att luta sig mot så att man kan värna om sin personliga integritet på arbetsplatsen och jobba med det man vill istället för det man blir tvingad till.
Med detta sagt så sparar jag följande:
- 4-5 månaders levnadskostnader i likvida buffertar (el liknande tillgängliga medel)
- ca 5% av nettolönen går till semester. Detta är inte sparande, utan konsumtion som är periodiserad. Väldigt stor skillnad.
- ca 45-50% av nettolönen går till långsiktigt sparande aka fuck you fonden.
Planen är att kunna leva på avkastning/passiv inkomst kring 40 års ålder. Har bra inkomst men startade med 0:- och väntar mig inga arv.
rom är najs! Vilken är din favorit?Tycker man ska ha så man kan leva ur fickan i 6 mån, 200k är lagom för oss.
Öl kan du få hälla ut i vasken, rom eller vatten blir utmärkt.
Nej inte direkt.bor du på vischan? Skönt att kunna spara så mycket!
Då har du riktigt trevlig lön eller knappt några lån på ditt boende, härligt!Nej inte direkt.
Allt handlar om disciplin.
Brutto eller netto?
Jag har räknat och är på god väg.Buffert bör alltid vara minst lika mycket som priset på nästa klocka som står på vill-ha
Leva på avkastningen från 40 års ålder genom att spara 45-50% av nettolönen? Måste ha sjukt bra lön, leva mycket sparsamt dvs inte så mycket resor mm (budget om 5%), inga större oförutsägbara utgifter etc. Antar att du är ganska ung och inte hunnit lagt på dig så mycket dyra vanor. Glöm inte att njuta lite av åren fram till 40 också!
Jag tjänar över snittet men inget exceptionellt eller några Zlatanpengar. Har bolån men det är på en hanterbar nivå (~2,5M).Då har du riktigt trevlig lön eller knappt några lån på ditt boende, härligt!
Jag tycker det är en bra tumregel. Sen beror det självklart på levnadssituation där många parametrar spelar inOavsett vad nettolönen resp utgifterna per månad råkar vara?
Liten annan men ändå relaterad fråga. Och kanske mkt viktigare. Du måste lägga undan till din pension. Jag litar inte en sekund på att det kommer att kunna betalas ut några större summor om 30-40 år. Om det blir något, så ser jag det snarare som en bonus och jag vore rätt nöjd om jag bara kan få åtnjuta ngn form av åldringsvård och sjukvård som är statsfinansierad (redan nu börjar det ju snackas om seniorlån i framtiden, där gamlingar kan sälja sin villa fö att bekosta sjuk- och åldringsvård). Konjunktruinstitutet lyfta nyligen upp två stora ekonomiska utmaningar för Sverige. På kort och medellång sikt så är integrationspolitiken oerhört kostsam och på längre sikt så kommer den demografiska strukturen vara ofördelaktig (dvs relativt få ska försörja många som inte jobbar).
De som lånade och köpte bostäder på 90-talet eller tidigare hade fördelen att i priset, lånen och räntorna byggde på en rätt rejäl inflation. Dvs lånen gröps ur med ett par procent (minst) varje år och detta innebär i sig en sorts sparande. Dagens bostadsköp som baseras på 0 inflation har inte alls den effekten som de tursamma 70-talisterna (och ännu mer för de äldre) upplevde när de köpte sin första bostad.
Så för att koppla det till din fråga. Mitt råd skulle vara att du lägger undan ca 4, 5, 6 tkr i månaden. Då bygger du upp bufferten du är ute efter och säkrar en dräglig framtid oavsett hur staten kommer att uvecklas i framtiden (och 30-40 år är en väldigt lång tid och väldigt väldigt mycket kommer att hända).
Det kan vi tacka sjuklövern förMycket bra inlägg. Tror det inte kommer finnas en krona till oss 80-talister.
Mycket bra inlägg. Tror det inte kommer finnas en krona till oss 80-talister.
Även om jag tror du har en viss poäng i det du säger så hoppas jag verkligen inte man blivit tvingad att betala något som man inte kommer kunna få tillbaka..
Jaså, får du inte tillbaka dagligen i form av fri sjukvård, offentlig infrastruktur etc?Även om jag tror du har en viss poäng i det du säger så hoppas jag verkligen inte man blivit tvingad att betala något som man inte kommer kunna få tillbaka..
Mycket bra inlägg och exakt därför som det är viktigt att ta ansvar för sitt eget liv - något som vi svenskar inte alltid gör.Liten annan men ändå relaterad fråga. Och kanske mkt viktigare. Du måste lägga undan till din pension. Jag litar inte en sekund på att det kommer att kunna betalas ut några större summor om 30-40 år. Om det blir något, så ser jag det snarare som en bonus och jag vore rätt nöjd om jag bara kan få åtnjuta ngn form av åldringsvård och sjukvård som är statsfinansierad (redan nu börjar det ju snackas om seniorlån i framtiden, där gamlingar kan sälja sin villa fö att bekosta sjuk- och åldringsvård). Konjunktruinstitutet lyfta nyligen upp två stora ekonomiska utmaningar för Sverige. På kort och medellång sikt så är integrationspolitiken oerhört kostsam och på längre sikt så kommer den demografiska strukturen vara ofördelaktig (dvs relativt få ska försörja många som inte jobbar).
De som lånade och köpte bostäder på 90-talet eller tidigare hade fördelen att i priset, lånen och räntorna byggde på en rätt rejäl inflation. Dvs lånen gröps ur med ett par procent (minst) varje år och detta innebär i sig en sorts sparande. Dagens bostadsköp som baseras på 0 inflation har inte alls den effekten som de tursamma 70-talisterna (och ännu mer för de äldre) upplevde när de köpte sin första bostad.
Så för att koppla det till din fråga. Mitt råd skulle vara att du lägger undan ca 4, 5, 6 tkr i månaden. Då bygger du upp bufferten du är ute efter och säkrar en dräglig framtid oavsett hur staten kommer att uvecklas i framtiden (och 30-40 år är en väldigt lång tid och väldigt väldigt mycket kommer att hända).
Även om jag tror du har en viss poäng i det du säger så hoppas jag verkligen inte man blivit tvingad att betala något som man inte kommer kunna få tillbaka..
Jaså, får du inte tillbaka dagligen i form av fri sjukvård, offentlig infrastruktur etc?
Genom arbetsgivarafgiften så betalar du in till pensionssystemet och det har inget men sjukvård eller infrastruktur att att göra.Jaså, får du inte tillbaka dagligen i form av fri sjukvård, offentlig infrastruktur etc?
Jag har räknat och är på god väg.
Är mellan 30 och 40 idag, och har en bra lön, hyfsat hus och fru och två barn. Men den stora skillnaden mot många av våra vänner är att vi började spara målmedvetet omedelbart när inkomsterna började komma, och vi har inte låtit lönehöjningar återspeglas fullt ut i dyra vanor.
Det är lätt att leva bra på hälften av våra inkomster om man skippar att köra BMW X5, åka till Thailand tre ggr per år och abonnera på sexhundra tv-kanaler. Vår lyx är att bygga frihet och inte att försöka imponera på grannarna.
Saknar ingenting och njuter varje dag vi kommer närmre vårt mål.
Tja, men nu är det ju arbetsgivaren som betalar det...Genom arbetsgivarafgiften så betalar du in till pensionssystemet och det har inget men sjukvård eller infrastruktur att att göra.
Vi är båda mer intresserade av natur och aktiviteter som inte är till för att glänsa inför grannen. Har tjänstebil idag men kommer knappast köpa glassig bil om behovet uppstår.Rent nyfiken; När målet är nått, kommer ni då leva annorlunda när det kommer till lyxkonsumtion/resor än ni gör på vägen dit? Släppa lite på disciplinen som krävs för att komma dit eller är disciplinen i att njuta av "det vesäntliga" grunden i er livsfilosofi?
Ingen X5 idag eller ingen X5 någonsin?
Är genuint intresserad av att höra mer om hur ni tänker.
Jag och min fru lägger själva undan en "hel del", sett till vår inkomst. Lite efter devisen att chansen (eller risken) är ganska stor att vi faktiskt är i livet om 20år.
Det där är bara ett dribblande med ord, det är du som betalar det med en andel av din ersättning för att du jobbar. Genom att ge det ett namn som "arbetsgivaravgift" och dölja (inte redovisa) det på lönespecen så ska det se ut som att det inte är en andel av dina pengar de tar till pensionssystemet. Lite politiskt trolleri för att folk inte ska inse hur mycket det försvinner innan pengarna är på kontot den 25e.Tja, men nu är det ju arbetsgivaren som betalar det...