• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Buffert - hur mycket ska man ha?

Vad är godast?

  • Öl

    Röster: 49 62.8%
  • Vatten

    Röster: 29 37.2%

  • Totala väljare
    78

BCKSTRM

Rolex
Ni som säger X ggr lönen, eller ngt i den stilen. Hur tänker ni med lån? Om man är belånad 95% av bostaden är det ju jävligt tight med 3*lönen. Om man däremot bara är belånad till 50% av bostaden har man ju ganska god marginal utan att ha så mkt buffert.
Jag har väl för visso 4*lönen i buffert iaf, men framför allt har vi bara lån på knappt 60% av bostadens värde, så rent krasst skulle vi kunna ta ett lån om det skiter sig rejält (givet konstanta bostadspriser vilket såklart är en risk...) Om man istället är belånad över öronen har du inte så mkt marginal ens med 5*lönen om det går på tok riktigt...
 

Edin

Panerai
Ni som säger X ggr lönen, eller ngt i den stilen. Hur tänker ni med lån? Om man är belånad 95% av bostaden är det ju jävligt tight med 3*lönen. Om man däremot bara är belånad till 50% av bostaden har man ju ganska god marginal utan att ha så mkt buffert.
Jag har väl för visso 4*lönen i buffert iaf, men framför allt har vi bara lån på knappt 60% av bostadens värde, så rent krasst skulle vi kunna ta ett lån om det skiter sig rejält (givet konstanta bostadspriser vilket såklart är en risk...) Om man istället är belånad över öronen har du inte så mkt marginal ens med 5*lönen om det går på tok riktigt...

Tvivlar på att du får ett lån om du blir av med jobbet. Annars inget fel med det men då kan du lika gärna lösa "krisen" med krediten på valfritt kreditkort.
 

morrism

Audemars
Är ingen av er med i något fack? Räknar ni kallt med 0 i inkomst om ni förlorar jobbet? Själv är jag med i sveriges ingenjörer och betalar en väldigt liten summa varje månad för både a-kassa och inkomstförsäkring.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Är ingen av er med i något fack? Räknar ni kallt med 0 i inkomst om ni förlorar jobbet? Själv är jag med i sveriges ingenjörer och betalar en väldigt liten summa varje månad för både a-kassa och inkomstförsäkring.
Det är om du blir av med jobbet, kan dyka upp oförutsedda utgifter även om man inte blir av med jobbet.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Är ingen av er med i något fack? Räknar ni kallt med 0 i inkomst om ni förlorar jobbet? Själv är jag med i sveriges ingenjörer och betalar en väldigt liten summa varje månad för både a-kassa och inkomstförsäkring.
Om man tjänar bra är inkomstförsäkringen dyr. Dessutom är man då med och betalar för alla andra. Sist men inte minst varar det ju inte för evigt.
 

BOTL

Panerai
Vi är båda mer intresserade av natur och aktiviteter som inte är till för att glänsa inför grannen. Har tjänstebil idag men kommer knappast köpa glassig bil om behovet uppstår.

Målet är inte att pensionera oss vid 40, utan att ha friheten att kunna ta de uppdrag som känns trevliga och stimulerande. För att det ska funka så måste man ha en plan.

Jag antar att du inte utgår ifrån att resa och uppleva andra kulturer gör man för grannens skull men gå runt i skogen är för ens egen?!

Tycker du har en bra poäng att ha råd med de val man vill och planera inför det. För mig är livet en resa inte bara om 20 år. Efter att ha jobbat på hjärtintensiven så kan jag meddela att man bör leva i nuet mer än bara sen.
 

morrism

Audemars
Om man tjänar bra är inkomstförsäkringen dyr. Dessutom är man då med och betalar för alla andra. Sist men inte minst varar det ju inte för evigt.

Jo men så är det ju med alla försäkringar, kör du utan bilförsäkring och hemförsäkring också? Du får ju en eller 2 år av 80% av din inkomst. Det är mer värt än vad min bil är värd och jag betalar en bråkdel av min bilförsäkring i inkomstförsäkring.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Tycker snarare en buffert ska vara ett belopp som motsvarar dom vanliga utgifterna man har under 6 månader (vid tex plötslig arbetslöshet) + en summa för oförväntade kostander tex bilreparation, värmepump, kyl/frys etc som är beroende på hur man bor och om man har bil eller inte. Har man hög lön skjuter man nog över målet med 6 månadslöner och har man låg lön kanske det inte räcker med 6 månadslöner.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jo men så är det ju med alla försäkringar, kör du utan bilförsäkring och hemförsäkring också? Du får ju en eller 2 år av 80% av din inkomst. Det är mer värt än vad min bil är värd och jag betalar en bråkdel av min bilförsäkring i inkomstförsäkring.
Vad är det för inkomstförsäkring? Tycker de man ser oftast bara har 120dagar eller liknande. Genuint intresserad.
 

LS

Panerai
2-Faktor
Är ingen av er med i något fack? Räknar ni kallt med 0 i inkomst om ni förlorar jobbet? Själv är jag med i sveriges ingenjörer och betalar en väldigt liten summa varje månad för både a-kassa och inkomstförsäkring.

Funderade precis i samma banor. Jag är med i Unionen (fack + a-kassa) just för att få inkomstförsäkring som täcker 80% av min inkomst upp till 60 000kr/månad.
Tycker också det är trubbigt att prata antal månadslöner, det förutsätter att man bränner 100% av varje lön. Snarare är det väl antal månaders utgifter man borde jämföra.

Bor själv i bostadsrätt och ett worst-case scenario är inte speciellt dyrt jämfört med villa. Även om spis, kyl och frys pajar samma dag rör det sig inte om mer än några tiotusingar att köpa nytt, och det är som sagt worst-case. Bilen klarar jag mig utan om det händer något jag inte har råd att laga så kan jag i lugn och ro ställa av den och spara ihop pengarna.

Med det resonemanget så har jag en buffert som motsvarar två månaders utgifter. Tanken är att den håller mig flytande i väntan på a-kassa eller är en buffert att ta av om något dyrt oväntat går sönder. Går det helt åt h-e så har jag två månader på mig att sälja aktier, klockor och bil (kan förlängas till 3,5 månader med hjälp av kreditkort).
Tycker att det är lagom för min livssituation. Bor man i villa och har familj är det givetvis något helt annat. :)

Vad är det för inkomstförsäkring? Tycker de man ser oftast bara har 120dagar eller liknande. Genuint intresserad.
Låter länge. Unionen täcker 150 (arbets)dagar vilket motsvarar ca 7 månader.
 

Parkbank

Omega
Jag resonerar som så att en årslön i buffert är bra om jobbet en dag inte längre känns tillfredsställande, då är det bara att tacka för sig och ha ett år för att hitta nytt kneg :D
 
D

Deleted member 5780

Guest
Länka gärna. Låter som du hittat en långvarig försäkring.
Jo men så är det ju med alla försäkringar, kör du utan bilförsäkring och hemförsäkring också? Du får ju en eller 2 år av 80% av din inkomst. Det är mer värt än vad min bil är värd och jag betalar en bråkdel av min bilförsäkring i inkomstförsäkring.
 

wotan

Rolex
Jag antar att du inte utgår ifrån att resa och uppleva andra kulturer gör man för grannens skull men gå runt i skogen är för ens egen?!

Tycker du har en bra poäng att ha råd med de val man vill och planera inför det. För mig är livet en resa inte bara om 20 år. Efter att ha jobbat på hjärtintensiven så kan jag meddela att man bör leva i nuet mer än bara sen.
True!
 
D

Deleted member 5780

Guest
Jo men så är det ju med alla försäkringar, kör du utan bilförsäkring och hemförsäkring också? Du får ju en eller 2 år av 80% av din inkomst. Det är mer värt än vad min bil är värd och jag betalar en bråkdel av min bilförsäkring i inkomstförsäkring.
Nu haltar ju din jämförelse fullständigt, men ok:
Om jag vill ha 2 år(!) med 80% av min inkomst som är väsentligt högre än de 60K som angavs kommer det kosta multum. För mig som är verksam inom en bransch där arbetskraftsbrist råder är det inte nödvändigt.
Hemförsäkring, å andra sidan, är rätt bra att ha om huset skulle råka brinna ner.
Bil äger jag inte privat utan via en förmån. Skulle troligen räkna efter ordentligt innan jag helförsäkrade.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Jag antar att du inte utgår ifrån att resa och uppleva andra kulturer gör man för grannens skull men gå runt i skogen är för ens egen?!

Tycker du har en bra poäng att ha råd med de val man vill och planera inför det. För mig är livet en resa inte bara om 20 år. Efter att ha jobbat på hjärtintensiven så kan jag meddela att man bör leva i nuet mer än bara sen.
Jag orkade nog inte uttrycka mig nyanserat nog. Men låt mig förtydliga - jag föredrar att utgå ifrån att jag kommer att leva både imorgon och om tjugo år. Det innebär inte att jag låter bli att leva idag, bara att jag har en tanke om hur jag ska fördela mina pengar för att skapa bästa möjliga balans mellan konsumtion och frihet. För mig.
Var och en måste själv bedöma hur mycket det vore värt att kunna se ljuset i slutet av ekorrhjulet långt innan den pensionsålder som vi 80-talister kommer bli påtvingade.
Jag gillar aktiviteter som inte nödvändigtvis bygger på prylar.
Vi reser en del men jag reser ffa (för) mycket i tjänsten. Då blir suget av en lugn dag i trädgården eller på stranden större. Medan grannen kanske köper ny bil, båt och husvagn på avbetalning så skippar jag kapitalförstöringen och lägger pengarna på något annat intresse istället. För den som inte vet vad vi jobbar med eller vad vi tjänar kan det nog se ut som att vi ligger kring medel, och jag har ibland fått frågor av kollegorna och nära vänner som tyder på ett fullständigt oförstående; varför vi inte valde att köra en tysk SUV som "dagiskärra", eller varför vi inte spenderade julen i Thailand som de.
 

BOTL

Panerai
Jag orkade nog inte uttrycka mig nyanserat nog. Men låt mig förtydliga - jag föredrar att utgå ifrån att jag kommer att leva både imorgon och om tjugo år. Det innebär inte att jag låter bli att leva idag, bara att jag har en tanke om hur jag ska fördela mina pengar för att skapa bästa möjliga balans mellan konsumtion och frihet. För mig.
Var och en måste själv bedöma hur mycket det vore värt att kunna se ljuset i slutet av ekorrhjulet långt innan den pensionsålder som vi 80-talister kommer bli påtvingade.
Jag gillar aktiviteter som inte nödvändigtvis bygger på prylar.
Vi reser en del men jag reser ffa (för) mycket i tjänsten. Då blir suget av en lugn dag i trädgården eller på stranden större. Medan grannen kanske köper ny bil, båt och husvagn på avbetalning så skippar jag kapitalförstöringen och lägger pengarna på något annat intresse istället. För den som inte vet vad vi jobbar med eller vad vi tjänar kan det nog se ut som att vi ligger kring medel, och jag har ibland fått frågor av kollegorna och nära vänner som tyder på ett fullständigt oförstående; varför vi inte valde att köra en tysk SUV som "dagiskärra", eller varför vi inte spenderade julen i Thailand som de.

Enda jag hör är att du måste börja röka cigarr :cigar: Bokstavligen bränna upp kapitalet. Men det låter sunt att inte köpa en svindyr för att andra tycker det. Finns andra säkra bilar såklart.
En annan får hoppas man inte blir äldre än 85 för då blir det fattigt.
 

Cryssarn

Rolex
Får fan dåligt samvete när jag läser detta. Hela min buffert fick åt till att flytta. Nu är det paycheck to paycheck oga amerikanernas värdelösa system vad gäller nybliven föräldrar. Fick dock tillbaka 5600 dollar i återbäringen här, så snart har vi buffert igen. Dessutom så har husetjust nu gått upp i värde med ca 30 000 dollar, får väl någonstans ses som en tillgång
 
D

Deleted member 5780

Guest
Enda jag hör är att du måste börja röka cigarr :cigar: Bokstavligen bränna upp kapitalet. Men det låter sunt att inte köpa en svindyr för att andra tycker det. Finns andra säkra bilar såklart.
En annan får hoppas man inte blir äldre än 85 för då blir det fattigt.
Röker cigarr ibland men föredrar whisky. Då kan man skippa humidoren också.
Och har två bilar, en flång ny Passat Allltrack GTS 240hk (förmånsbil) och en fyra år gammal familjekombi som inköptes i fjol. Rätt onödigt men inget flådigt i jämförelse med grannens bilpark bestående av BMW 535d, BMW X5 och en "sommarbil" som brukar vara antingen Porsche eller någon muskelbil typ Camaro.
 

morrism

Audemars
Vad är det för inkomstförsäkring? Tycker de man ser oftast bara har 120dagar eller liknande. Genuint intresserad.

Hej, var tvungen att kolla upp, men 150 dagar inkomstförsäkring får man redan med i medlemsavgiften. Sen har jag en tilläggsförsäkring som ger ytterligare 180 dagar. Tillägsförsäkringen kostar mig en bit under hundralappen varje månad. Så sammanlagt 330 dagar med 80% av inkomst om jag blir av med jobbet.
 

wotan

Rolex
Hej, var tvungen att kolla upp, men 150 dagar inkomstförsäkring får man redan med i medlemsavgiften. Sen har jag en tilläggsförsäkring som ger ytterligare 180 dagar. Tillägsförsäkringen kostar mig en bit under hundralappen varje månad. Så sammanlagt 330 dagar med 80% av inkomst om jag blir av med jobbet.
Vilket förbund?
 
D

Deleted member 5780

Guest
Hej, var tvungen att kolla upp, men 150 dagar inkomstförsäkring får man redan med i medlemsavgiften. Sen har jag en tilläggsförsäkring som ger ytterligare 180 dagar. Tillägsförsäkringen kostar mig en bit under hundralappen varje månad. Så sammanlagt 330 dagar med 80% av inkomst om jag blir av med jobbet.
Och hur mycket betalar du totalt för att vara med i fackförbundet och inkomstförsäkringen?
 
Topp