• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bukowskis har lagt upp sin klock-kvalité

Tycker 165.024 flyger bra med batongvisare också. Rätt patina och match med index så blir det trevligt:)
IMG_4846.JPG
I matchande kombo blir det trevligt, men upplys mig - fanns det original?

Vil tro denna tavla er redone. kl. 4-5-6 index sidder inte centreret i forhold til minutindex. Tallene eks. 130 ser inte bra ut.
https://www.bukowskis.com/sv/auctio...e-ville-tachymetre-kronograf-armbandsur-35-mm
145.005.JPG
Ser lite märkligt ut. Är ingen expert, men tänkte att jag jämför treorna. Nu kan så klart vinkel också spela in mycket, men är det inte ganska stor skillnad på dem?

3an till höger i bilden är den som kan ses klockan 2.
3an till vänster är den nere vid 6.

3.png

Som sagt handlare inlämningar
För mig så är handlarklockor mer ihoppreppade klockor med bytta delar snarare än dåliga restaurerade. Känns mer som dessa kommer från gamla samlare som haft miljoner klockor på den tiden när man varken visste eller brydde sig om saker var ommålade. Eller för all del från ursprungliga ägare som ägt, brukat och servat klockorna över en tid där klockor var klockor och inte investeringsobjekt.

Iofs kanske jag missförstår din post? :)

• Like
Reactions: PJW
För mig så är handlarklockor mer ihoppreppade klockor med bytta delar snarare än dåliga restaurerade. Känns mer som dessa kommer från gamla samlare som haft miljoner klockor på den tiden när man varken visste eller brydde sig om saker var ommålade. Eller för all del från ursprungliga ägare som ägt, brukat och servat klockorna över en tid där klockor var klockor och inte investeringsobjekt.

Iofs kanske jag missförstår din post? :)

Bukowskis burde angive om skiverne er redone/ombyttat når vi taler om "important watches" kunne titta ved Kaplans de er oftas korrekt angivet om tavlerne er redone/ombyttat och om andre delar inte er originale.

Bukowskis burde angive om skiverne er redone/ombyttat når vi taler om "important watches" kunne titta ved Kaplans de er oftas korrekt angivet om tavlerne er redone/ombyttat och om andre delar inte er originale.
Så klart. De har uppdaterat 80 som jag påtalade. Om du kontaktar dem gällande andra så uppdateras säkert de med om de delar sin syn.

Jag har inte kollat Kaplans. Känslan där var väl att den generella nivån var rätt låg. Sen om det var färre ommålade objekt vet jag inte. Historiskt så slinker felaktiga objekt igenom där också.

• Like
Reactions: Ako
Handlarklockor enligt mig är klockor som restaurerats professionellt för att hissa priset,hur gamla tror du Seamastertavlan,Universalerna är?
Enligt mig så är den restaurerade de sista 3 åren då prisbilden och tekniken förändrats de senaste åren.
Jag känner mig ganska säker på att de ej kommer från några gamla samlingar.
Har inga problem med bytta delar på ur då det är en slitvara och en naturlig del i det hela och angående gamla redials är kvalitén ej så hög och ändå ganska ärligt gjorda.
De flesta auktionshus som har klockauktioner använder sig av handlare och det är upp till huset att sortera urvalet så de bedrägliga uren ej saluförs som original.
En klocka kan vara en händelse men när ett antal ur på samma auktion delar problem så börjar åtminstone jag fundera och under hösten så saluförde Bucklan en del Omegor som original tror det var svarta suverän tavlor utav ganska hög kvalitet.
Detta är som sagt ett problem för alla hus från Phillips till bondauktionen.

Jag kan för lite för att avgöra ålder på den så om du tror att det är nygjort så tror jag dig @Kamelen. Denna typ av klockor intresserar mig inte så min kunskap är begränsad. Normalt sett så är redials ofta något från en svunnen tid.

Jag kan för lite för att avgöra ålder på den så om du tror att det är nygjort så tror jag dig @Kamelen.
Vet ej vad jag skall svara men naturligtvis så skall du ifrågasätta allt inom vintage i dag då det har blivit väldigt snårigt,framförallt på ur i övre prissegment.
Och det jag skriver är vad jag tror naturligtvis så kan jag ej vara 100% men slår man ihopa allting så får man dra slutsatser efter logik.

Vet ej vad jag skall svara men naturligtvis så skall du ifrågasätta allt inom vintage i dag då det har blivit väldigt snårigt,framförallt på ur i övre prissegment.
Och det jag skriver är vad jag tror naturligtvis så kan jag ej vara 100% men slår man ihopa allting så får man dra slutsatser efter logik.
Absolut. Nu pratar väl dock inte om ur i det övre prissegmentet. De som är tveksamma är väl tvärt om? Bland de billigare på auktionen. Nu vet jag inte utropen på alla som diskuteras men UG:n som uppdaterades har utrop 25.

Allt som allt så är det beklagligt. Speciellt om tavlorna ser bra ut. Om nu någon gjorde det. UGn ser ommålad ut på lång väg.

Skulle säga tvärt om, bara svårare att upptäcka med digital tryckteknik och återvunnen radiumpasta.
Som sagt så håller jag mig till sånt där det är så. Jag säger inte emot er så förstår inte riktigt diskussionen om det nu är en sån.

Om tavlorna i detta prissegment håller denna kvalitén som tydligen passerar på Bucklan så känner jag att det det är ganska osäkert att handla dyrare ur på distans.
En bra redial är ett konstverk och är handgjort som kostar i dag 25-50 beroende på värdeökning, och det behöver ganska bra org tavlor för att arbeta med då de finns vissa kriterier på ytskikt för att de skall passera efter jobb.Du som är intresserad av Rolex har väl noterat kvalitetsökningen från Vietnam och Korea på massproducerade vintage Rolex tavlor,och då detta är massproducerat så kan man tänka sig vad de dyra singel tavlorna kostar.

Om tavlorna i detta prissegment håller denna kvalitén som tydligen passerar på Bucklan så känner jag att det det är ganska osäkert att handla dyrare ur på distans.
En bra redial är ett konstverk och är handgjort som kostar i dag 25-50 beroende på värdeökning, och det behöver ganska bra org tavlor för att arbeta med då de finns vissa kriterier på ytskikt för att de skall passera efter jobb.Du som är intresserad av Rolex har väl noterat kvalitetsökningen från Vietnam och Korea på massproducerade vintage Rolex tavlor,och då detta är massproducerat så kan man tänka sig vad de dyra singel tavlorna kostar.
Jag har personligen aldrig sprungit på en bra fake. Det som är farligt med Rolex är på väldigt ovanliga saker som jag inte ens har råd att drömma om. Fake-tavlor på vanliga modeller är inte bra.

Att köpa på distans från auktionshus är inget jag skulle rekommendera utan närmare bilder, video mm. Vare sig det är Kaplans eller Phillips.

Gick snabbt igenom Kaplans katalog och ser minst fem klockor som spontant är ommålade utan anmärkning. Inte som något försvar för Bukowskis men bara för att balansera debatten och konstatera att man inte ska buda på saker man inte kan. :)

Jag ser en del Rolextavlor regelbundet utav hög kvalitet i 50-100 segment.
Det är som jag sade något alla auktionshus har problem med men när de har specialauktioner så bör varje ur granskas för husets egen skull.
Man kan väl säga att slarv eller girighet kostade Antiqorum dess plats i toppen.
Du får gärna nämna uren du hittade på Kaplans som var felkatalogiserade så blir balansen bättre.
Det är väl inte en månad sedan som Kaplans sålde en Breitling Premier som de uppgav var bytt brygga då den var osignerad men då uret producerades så signerades ej bryggorna så det är likadant överallt.

Jag ser en del Rolextavlor regelbundet utav hög kvalitet i 50-100 segment.
Det är som jag sade något alla auktionshus har problem med men när de har specialauktioner så bör varje ur granskas för husets egen skull.
Man kan väl säga att slarv eller girighet kostade Antiqorum dess plats i toppen.
Du får gärna nämna uren du hittade på Kaplans som var felkatalogiserade så blir balansen bättre.
Det är väl inte en månad sedan som Kaplans sålde en Breitling Premier som de uppgav var bytt brygga då den var osignerad men då uret producerades så signerades ej bryggorna så det är likadant överallt.
Jag kan för dåligt för att peka ut som fel men jag är övertygad om att ni som kan också kan se det som jag tycker ser tveksamt ut. Flera gammelomegor, jlc och zenith som jag inbillar mig är ommålade. Kolla gärna.

Antiqourum tappade väl framförallt sin business för att de blåste folk på sina pengar. Iaf om man ska tro de som jag känner som på den tiden sålde därigenom och i slutändan fick vänta i år för att få betalt om de hade tur.

Jag ser inte bra Rolex-fakes i det intervall du nämner men jag antar att vi kolla på olika saker. Oavsett vad så är det tråkigt att auktionshusen inte beskriver bättre än de gör. Tids nog så har vi nog bara ett auktionshus i stan och då tror jag också att nivån på objekten är högre så att det mesta som är tveksamt inte tas in. Rätt svårt idag när det ska tas in 300+ objekt två gånger om året på en så liten marknad.

Tillbaka
Topp