• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Bukowskis Important Timepieces 26/10

AlltsÄ wtf? Detta att BB med ETA verken skulle vara premium Àr kanske sant men ett skÀmt! Och anvÀndningen av NOS pÄ klockor som Àr 5 Är gamla?!
NOS Àr ju ett begrepp dÀr ÄlderÀr irrelevant sÄ lÀnge den Àr oanvÀnd?

Senast Àndrad:
NOS Àr ju ett begrepp dÀr Älder irrelevant sÄ lÀnge den Àr oanvÀnd?
@StarMan Jag har kanske fel per definition, men anser att en helt orörd och ej för nÀrvarande till salu hos AD = NOS.

Exempel. OanvÀnd 14060 eller 114060 = NOS. OanvÀnd 124060 = oanvÀnd klocka till salu pÄ andrahandsmarknaden

Ser dÀrmed inget fel med att Bukowskis kallar dessa NOS. @SWC har du kanske en Äsikt?

@StarMan Jag har kanske fel per definition, men anser att en helt orörd och ej för nÀrvarande till salu hos AD = NOS.

Exempel. OanvÀnd 14060 eller 114060 = NOS. OanvÀnd 124060 = oanvÀnd klocka till salu pÄ andrahandsmarknaden

Ser dÀrmed inget fel med att Bukowskis kallar dessa NOS. @SWC har du kanske en Äsikt?

Ditt exempel Àr korrekt.
NOS = New Old Stock mao. en vara som ej lÀngre Àr i produktion och Àr oanvÀnd.

Ditt exempel Àr korrekt.
NOS = New Old Stock mao. en vara som ej lÀngre Àr i produktion och Àr oanvÀnd.
”Old” blir ju en definitionsfrĂ„ga och fritt för var och en att göra sin egen tolkning av. Lite som vad som definieras som ”vintage”

”Old” blir ju en definitionsfrĂ„ga och fritt för var och en att göra sin egen tolkning av. Lite som vad som definieras som ”vintage”

Just dÀrför begreppet NOS oftast anvÀnds fel.
Ska man vara extra nitisk sÄ ska NOS endast anvÀndas om varan Ànnu inte sÄlts till slutkund.

Just dÀrför begreppet NOS oftast anvÀnds fel.
Ska man vara extra nitisk sÄ ska NOS endast anvÀndas om varan Ànnu inte sÄlts till slutkund.
Wikipedia definierar:

New Old Stock förkortas NOS. Eller N.O.S och Àr en vedertagen benÀmning pÄ reservdelar som Àr fabriksnya men inte nytillverkade, ofta ett frÄn gammalt varuparti som konkurslager eller dödsbon.

Jag kan hĂ„lla med om @BankAnden exempel ovan men just ordet OLD blir ju kanske lite konstigt i vissa ögon. ”Fabriksny men inte nytillverkad” Ă€r kanske bĂ€st beskrivning.

• Like
Reactions: SWC
Ja sÄ Àr det kanske. Men fortfarande. Priset?! Och fundamentan att en BB med ETA verk ska vara premium. Det Àr en modern klocka med sÀmre verk Àn de senare modellerna. Galet.
Ja det var det första jag reagerade pĂ„ ocksĂ„ nĂ€r jag först skummade igenom alla objekt. PĂ„ dagens marknad dessutom

Ja sÄ Àr det kanske. Men fortfarande. Priset?! Och fundamentan att en BB med ETA verk ska vara premium. Det Àr en modern klocka med sÀmre verk Àn de senare modellerna. Galet.
Precis. Jag blev chockad av det utropspriset hehe. Har sett liknande priser pÄ c24 men dÀr Àr ju det mesta överprissatt.
Bara för att den svarta BB Eta tillverkades i ca 6mÄn sÄ borde den inte nÄ denna nivÄ. Jag Àr starkt kritisk. Blir lite spÀnnande att följa

DĂ„ börjar det bli dags 😀 TrĂ„kigt nog var jag först bortrest och blev sedan smĂ„risig, sĂ„ missade visning och fĂ„r stanna hemma ikvĂ€ll ocksĂ„ đŸ€·đŸŒâ€â™‚ïž Men toppen att dom numera streamar

Åtminstone en hamnar hĂ€r pĂ„ KS. :p
+ min frĂ„n auktionen i vĂ„ras⏰

38A56C10-5203-4ABE-BFAF-95DC98EEF667.jpeg

29% osÄlt. Hade spontant gissat pÄ att det skulle vara hÀlften. SÀnkte de ett gÀng utrop innan auktionen?
Tror inte det.

Nautilus-hysterin har iaf lagt sig. Hade redan kommit ned pĂ„ Klockkvaliteten i vĂ„ras, med tvĂ„ pĂ„ ca 1 mille i slag, men nu inte ens nĂ€ra. I övrigt tror jag det var JĂ€lmers Ur som ropade hem den vita dĂ„ och lade upp för 1,8 mille. Fortfarande osĂ„ld och nu lĂ€r det inte bli lĂ€tt att rĂ€kna hem. Men C24 vĂ€rderar dom glatt till 1,5 đŸ˜‚âœŒđŸ»

Lite förvÄnad att andra Hulken sÄldes.

Tillbaka
Topp