• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bukowskis Important Timepieces

Hugger69

Patek
2-Faktor
Det här måste ju lätt vara en av auktionens absoluta höjdpunkter med ett stort internationellt intresse! 🪐🤟

12332396_fullsize.jpg

Enicar Sherpa Graph MK 1a


Med klockans bevisade proveniens, ovanligt tidigt och lågt serienummer och med kännedom om dessa klockors ikoniska status så blir detta superintressant att följa parallellt med matchen Skellefteå-Luleå i hockeyn! :p
Den gick billigt ändå för 130 kkr + provvis så närmare 160 papp för en helt unik klocka! 😬

Tänk om de med mycket pengar kunde slita sig från dessa klasar med Rollar som det bara dräller av och köpa nåt vettigt i stället....men det är väl tur för de riktiga finsmakarna som gå får råd att köpa såna här klockor! :rolleyes: :p 😉
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Satt också och skrattade åt alla konstiga uttal och felaktiga benämningar. Priset tog nog ”vinegrette dial” till slut...

Folk är inte kloka. Tycker nästan synd om vissa.
T ex 245’ för ”1665 DRSD” där 5,3M serienumret och bakboetten lutar mer åt att det egentligen är en 1665 Great White med utbytt tavla. Dessutom utan bezel/insert och korrekt länk/clasp.
(Finns ju en mikroskopisk chans att det är rätt men inga papper som styrker och betydligt större chans att det är helt fel..)
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Fanns det något fynd enligt er som kan lite om de här klockorna? Tyckte https://www.bukowskis.com/sv/auctions/630/2-omega-speedmaster-kronograf gick för ett rätt hyfsat pris?!
Dessa har väl också stigit men jag tycker inte den var billig. 69a är väl inte så himla dyr längre (typ 50-60 i rätt bra skick?) Köper ju hellre en 69a för 60 än den där för 34 :)

Tycker Ingyn blev rätt billig. Bjöd men slutade vid fyndstatus då jag bör låta bli köp nu....
 
Senast ändrad:

Feiko

Breitling
Dessa har väl också stigit men jag tycker inte den var billig. 69a är väl inte så himla dyr längre (typ 50-60 i rätt bra skick?) Köper ju hellre en 69a för 60 än den där för 34 :)
jo så kan man se det men inte alla som har så djup börs.. :)

På Chrono går de för närmare 40 dock så känns ändå hyfsat (dock är min erfarenhet låg)
 

Clemons

Rolex
2-Faktor
Bara jag som tyckte priserna var helt ok? Känns betydligt lugnare än vanligt, vissa vissa vintage gick för marknadspris ju, kanske snäppet under. Den moderna sportstålpsykosen kanske gör att folk glömmer femsiffriga refs.
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Dessa har väl också stigit men jag tycker inte den var billig. 69a är väl inte så himla dyr längre (typ 50-60 i rätt bra skick?) Köper ju hellre en 69a för 60 än den där för 34 :)

Tycker Ingyn blev rätt billig. Bjöd men slutade vid fyndstatus då jag bör låta bli köp nu....

jo så kan man se det men inte alla som har så djup börs.. :)

På Chrono går de för närmare 40 dock så känns ändå hyfsat (dock är min erfarenhet låg)
Räkna med omedelbar service på den där med tanke på chrono creep (nedre subdial har börjat röra sig utan anledning) och då blir den inte så himla billig längre :)
 

Feiko

Breitling
Räkna med omedelbar service på den där med tanke på chrono creep (nedre subdial har börjat röra sig utan anledning) och då blir den inte så himla billig längre :)
Ja antar att det i princip alltid är så på auktion men kanske även på en hel del av de som ligger på Chrono.

Hur ser du att subdialen är knas?
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Dessa har väl också stigit men jag tycker inte den var billig. 69a är väl inte så himla dyr längre (typ 50-60 i rätt bra skick?) Köper ju hellre en 69a för 60 än den där för 34 :)

Tycker Ingyn blev rätt billig. Bjöd men slutade vid fyndstatus då jag bör låta bli köp nu....
Var slutade du på ingyn? Tycker den gick okej men som sagt inte fyndpris. Själv la jag ner vid 36...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Fullset dubbelröd gick billigt. Tveksam projektklocka gick dyrt. Ibland förstår man inte folk. Folk sätter krokben på sig själv när de letar ett kap. :)

Inte många intressanta klockor idag. Marknaden börjar kännas lite skakig. Vissa saker går oväntat starkt och andra oväntat svagt.

Tur det snart är finauktioner på g i Geneve så att hajpen kan köra igång igen. ;)
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Ja antar att det i princip alltid är så på auktion men kanske även på en hel del av de som ligger på Chrono.

Hur ser du att subdialen är knas?
Den skall peka rätt upp när kronografen inte är igång :) I teorin skulle den kunna vara igång vid fototagningen men bedömer det som sjukt osannolikt att både kronografvisare och höger subdial pekar perfekt uppåt när fotona tas om kronografen är på :)
Skärmavbild 2021-04-20 kl. 23.14.09.png
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Fanns det något fynd enligt er som kan lite om de här klockorna? Tyckte https://www.bukowskis.com/sv/auctions/630/2-omega-speedmaster-kronograf gick för ett rätt hyfsat pris?!
Inte så billigt för en hyfsat vardaglig Speedy som troligen är i akut behov av service. Undrar lite vad den gör på auktionen över huvudtaget. Kan ju knappast räknas till en important timepiece 🙄

De andra Speedmasters gick väl ungefär som tidigare prismässigt, verkar inte ha svängt varken upp eller ner speciellt mycket det senaste året.
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Den gick billigt ändå för 130 kkr + provvis så närmare 160 papp för en helt unik klocka! 😬

Tänk om de med mycket pengar kunde slita sig från dessa klasar med Rollar som det bara dräller av och köpa nåt vettigt i stället....men det är väl tur för de riktiga finsmakarna som gå får råd att köpa såna här klockor! :rolleyes: :p 😉
Jag får svara mig själv när nu vi kan konstatera att gårdagens försäljning av Sherpa Graphen förmodligen satte ett nytt världsrekord för en Graph såld via auktion, kul att man fick uppleva det live ändå! 🤪 😍🪐🏁
IMG_8398.jpg
 

Esquared

Cartier
Gick inte denna väldigt billigt?

Den gick helt klart under förväntningarna - boetten kunde vart bättre, men runt 150-170 ex. klubbavgift hade den kunnat nå utan vidare sett till tidigare pjäser av samma don. Sen är inte den röda 1680'n stekhet så det finns en pris-asymmetri, tillskillnad från 1675'orna..
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Den gick billigt ändå för 130 kkr + provvis så närmare 160 papp för en helt unik klocka! 😬

Tänk om de med mycket pengar kunde slita sig från dessa klasar med Rollar som det bara dräller av och köpa nåt vettigt i stället....men det är väl tur för de riktiga finsmakarna som gå får råd att köpa såna här klockor! :rolleyes: :p 😉
Dyr tycker jag med tanke på skick. Proveniensen med en konservator som haft en racerklocka på sig känns rätt krystad men vafan, kul att nån blir glad :)

Kom att tänka på denna Enicar med klart vassare historia:
A0EEC476-F05C-46B1-9E16-5726A3FBBD8C.jpeg
3DD6AB8E-44C6-4CD9-83F4-FA1EF5F08B94.jpeg
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Dyr tycker jag med tanke på skick. Proveniensen med en konservator som haft en racerklocka på sig känns rätt krystad men vafan, kul att nån blir glad :)

Kom att tänka på denna Enicar med klart vassare historia:
A0EEC476-F05C-46B1-9E16-5726A3FBBD8C.jpeg
3DD6AB8E-44C6-4CD9-83F4-FA1EF5F08B94.jpeg
Visst kan graden av proveniens diskuteras men det var knappast det som fick köparen att ropa hem denna härliga ikon. 😜

Snarare det faktum att det var en så tidigt tillverkad Graph i kombination med fyndskicket och den proveniensen som drev upp priset, som jag fortfarande kan tycka är rätt bra!

Särskilt om man jämför med alla dussin-Rollar utan själ som krängs för ohemult höga priser på dessa auktioner! 🤷🏼‍♂️

Men den Enicar du visar där kan även jag tycka har en coolare historia men en snäppet vanligare klocka i jämförelse, 🙏🏻
 
Topp