• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bukowskis Important Timepieces

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
https://www.bukowskis.com/en/auctio...utm_medium=banner&utm_campaign=klocksnack_itp

Fanns väl ett o annat man skulle kunna tänka sig.
Men mycket mellanmjölk och mycket slitna ex.
Något som stör mig otroligt är alla snea datum........
Skärmavbild 2021-04-10 kl. 16.13.37.png
Skärmavbild 2021-04-10 kl. 16.24.24.png

Skärmavbild 2021-04-10 kl. 16.14.34.png
Skärmavbild 2021-04-10 kl. 16.15.52.png
Skärmavbild 2021-04-10 kl. 16.16.47.png

Men fyll gärna på tråden med vad ni tycker är gottigt..

Senast ändrad:
Absolut, så måste det väl vara.
Nja, det blir lätt så att den fastnar mellan två datum om man låtit den ligga utan att vara nära full power reserve. Har inte nödvändigtvis med servicebehov att göra. Och klockorna ligger knappast på en winder inför att bilder ska tas. Fast det här kanske du förstod, när jag tänker efter...

Ja man blev ju sugen på att äntligen få slå till på sin drömklocka, speedyn.. Men när man kollar på https://www.bukowskis.com/sv/auctions/630/17-omega-speedmaster-kronograf-cb-case så ser den ju oerhört sliten ut. Hur mycket kan man "fixa till" en klocka med service? Har aldrig haft en så fin och sliten och klocka så vet inte riktigt hur fin man kan göra den samt vad det kostar. Vad tror ni?
Synd nog så verkar Bukowskis inte plocka ur tavlan och fota denna separat som tex Kaplans gör. Med det sagt kan det vara lite svårt att på bild se om vissa repor är i glaset eller märken i tavlan. Skulle dock tippa att denna tavla är fin och glaset kasst. Det sista du vill göra är att skicka den till Omega som byter ut alla delar mot nya, dödar all charm samt mycket av värdet. Service av verket bör inte vara några problem, kan rekommendera Farfars Klocka i Stockholm eller Gaston Ur i Göteborg (gaston servade min 321 speedy). Såg att ena pushern var sliten också, dessa korta, lite tjockare pushers korrekta för 105.012 kräver lite tålamod att hitta men kommer ut titt som tätt på omegaforums.net. Kronografvisaren (och även kanske de andra) ser utbytt ut. Länken på just den du länkade är korrekt för referensen men såg ut att ha en del stretch, osäker vem som kan fixa sådant i Sverige, däremot är Michael Young grym och världskänd: http://www.classicwatchrepair.com/

Kika gärna här så du inte budar för högt: https://speedmaster101.com/price-chart-2/
Skärmavbild 2021-04-11 kl. 00.01.35.png

Nja, det blir lätt så att den fastnar mellan två datum om man låtit den ligga utan att vara nära full power reserve. Har inte nödvändigtvis med servicebehov att göra. Och klockorna ligger knappast på en winder inför att bilder ska tas. Fast det här kanske du förstod, när jag tänker efter...
Så du tror att dom inte skulle lägga de extra sekunderna det tar vid fotografering för att få datum i linje.
När man annars strävar efter 10 i 2 etc.
Jag blir i alla fall lite knäpp och avtänd av dessa bilder.

Så du tror att dom inte skulle lägga de extra sekunderna det tar vid fotografering för att få datum i linje.
När man annars strävar efter 10 i 2 etc.
Jag blir i alla fall lite knäpp och avtänd av dessa bilder.
Det är ju uppenbart att dom inte har lagt de extra sekunderna.

Härligt att slanta upp sina 15% provision till en säljare som jobbat så hårt för att maximera slutpriset.

Bra poäng, kan jag tycka. En del av provisionen borde borga för så bra info/bilder som möjligt inkluderande att undanröja för spekulationer om skick, i övrigt reach och trygghet. Men vet att verkligheten ofta ser annorlunda ut.

Hur resonerar man (både säljare och auktionskammare) när man vill få ut så mycket som möjligt för en vara men inte ens är beredda att ta bort den värsta mängden hudavlagring innan bilder tas?

9BD5598B-279C-47D3-9699-ED180202389E.png

C1F688E0-7935-4C68-B7A3-0E2782127517.png
9B4289E3-0148-4C92-B245-B144EDA7DD98.png

Ska verkligen en Explorer 2a från 2007 ha 3186verket eller är det serviceurverk? Transitionalmodeller är väl från 2012 typ?
9FF63A54-E078-4936-9136-24321995C471.png

Nivadan ser fin ut.
29EEB80E-A21D-4612-B969-D47A25B08196.jpeg

En liten kul parantes! Detta är samma klocka, som såldes på Klockkvaliten – Lördag 19 maj 2018. Kom ihåg att jag klämde på den där och kände mig lite sugen att ge mig in i budgivningen! Men den stack iväg så jag struntade i den, ropade in en riktigt fin DATE 15010 och var även med på en speedmaster istället.

NIVADA.B.JPG
NIVADA.K.JPG

Senast ändrad:
Detta är samma klocka, som såldes på Klockkvaliten – Lördag 19 maj 2018. Kom ihåg att jag klämde på den där och kände mig lite sugen att ge mig in i budgivningen! Men den stack iväg så jag struntade i den, ropade in en riktigt fin DATE 15010 och var även med på en speedmaster istället.

NIVADA.B.JPG
NIVADA.K.JPG
Aha, där ser man. Klämde också på den sist men tyckte då att den blev för dyr. Ska bli intressant att se vad den går för nu.

Senast ändrad:
Synd nog så verkar Bukowskis inte plocka ur tavlan och fota denna separat som tex Kaplans gör. Med det sagt kan det vara lite svårt att på bild se om vissa repor är i glaset eller märken i tavlan. Skulle dock tippa att denna tavla är fin och glaset kasst. Det sista du vill göra är att skicka den till Omega som byter ut alla delar mot nya, dödar all charm samt mycket av värdet. Service av verket bör inte vara några problem, kan rekommendera Farfars Klocka i Stockholm eller Gaston Ur i Göteborg (gaston servade min 321 speedy). Såg att ena pushern var sliten också, dessa korta, lite tjockare pushers korrekta för 105.012 kräver lite tålamod att hitta men kommer ut titt som tätt på omegaforums.net. Kronografvisaren (och även kanske de andra) ser utbytt ut. Länken på just den du länkade är korrekt för referensen men såg ut att ha en del stretch, osäker vem som kan fixa sådant i Sverige, däremot är Michael Young grym och världskänd: http://www.classicwatchrepair.com/

Kika gärna här så du inte budar för högt: https://speedmaster101.com/price-chart-2/
Skärmavbild 2021-04-11 kl. 00.01.35.png
Tack för ett fantastiskt bra svar! Precis sånt jag behöver lära mig för att vara en värdig bärare av ett dylikt ur! Prislistan har jag sett tidigare men de andra referenserna var nytt och matnyttigt.

I övrigt kan man bara hålla med er andra här, det är märkligt hur man kan kalla något för "Important timepieces" och sen inte göra ett bättre arbete i att preppa objekten. För värde men också för stlthet över att få sälja så fina tingestar.

Stämmer med i kören och hade önskat att Bukowskis följde Kaplans när det gäller fotografering och ärlighet. Totalt livsfarligt att buda på Bukowskis klockauktioner när det både är saltade priser och oärliga beskrivningar.

Här är en jämförelse, Kaplans motsvarighet.

1618295924510.png

Stämmer med i kören och hade önskat att Bukowskis följde Kaplans när det gäller fotografering och ärlighet. Totalt livsfarligt att buda på Bukowskis klockauktioner när det både är saltade priser och oärliga beskrivningar.

1618295924510.png
Ja, Kaplans är kanonbra. Köpt en del på Kvaliten med enbart deras beskrivningar som guide och aldrig blivit besviken.
Känns som Bukowskis ligger efter där men skulle jag överväga att försöka ropa hem något så skulle jag gå på visning innan. Lite risky för de som inte har den möjligheten.

Undrar förresten om de kommer ha samma stolpskott som utropare även i år...?

Senast ändrad:
Vet inte något om priset eller skicket, men den var snygg!

Fin klocka det där. Ett bra ex ligger väl på runt 40-50 på C24.
Just denna verkar ju vara i princip full-set, men behöver service.

1618295924510.png
Ja, Kaplans är kanonbra. Köpt en del på Kvaliten med enbart deras beskrivningar som guide och aldrig blivit besviken.
Känns som Bukowskis ligger efter där men skulle jag överväga att försöka ropa hem något så skulle jag gå på visning innan. Lite risky för de som inte har den möjligheten.

Undrar förresten om de kommer ha samma stolpskott som utropare även i år...?
De verkar dock ha tappat skärpan på sina bilder. Iaf de senaste jag kollat på. Sedan blir man såklart även besviken på Kaplans. De var inte 100 förr och har blivit sämre. Tillhör dock fortfarande de bättre.

De verkar dock ha tappat skärpan på sina bilder. Iaf de senaste jag kollat på. Sedan blir man såklart även besviken på Kaplans. De var inte 100 förr och har blivit sämre. Tillhör dock fortfarande de bättre.
Ja ingen är ju 100%. Jag gillade att Kaplans filmade vissa utvalda objekt på förra Kvaliten vilket tillsammans med bra bilder ger en bra start iallafall. Sen kan man ju ta deras ”betygskala” och beskrivningar mm. med en nypa salt men har man gjort sin hemläxa så bådar det ju för hyfsade förutsättningar iallafall.

Till skillnad från mupp-utroparna på Bukowskis som ibland inte ens kan uttala referenserna rätt (och gärna med en dialekt från ”öfvre-öfvre” Östermaaalm) De struntar förmodligen i om det är klockor, möbler eller konst så länge cashen rullar in...

Fin klocka det där. Ett bra ex ligger väl på runt 40-50 på C24.
Just denna verkar ju vara i princip full-set, men behöver service.

Alla klockor verkar behöva service om man läser beskrivningen av objekten. Känns mer som att tidigare kunder har klagat så nu friskriver dom sig på alla objekt. Kan nog få vissa kunder att tveka på köp om det står att klockan kanske behöver service utan att specificera det mer än så.

Tillbaka
Topp