• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bukowskis Important Timepieces

HSK

Patek
2-Faktor
Ja, Kaplans är kanonbra. Köpt en del på Kvaliten med enbart deras beskrivningar som guide och aldrig blivit besviken.
Känns som Bukowskis ligger efter där men skulle jag överväga att försöka ropa hem något så skulle jag gå på visning innan. Lite risky för de som inte har den möjligheten.

Undrar förresten om de kommer ha samma stolpskott som utropare även i år...?
Du har alltid 14 dagars lagstadgad ångerrätt så om det skulle visa sig att varan skiljer sig från beskrivningen eller inte är till belåtenhet av någon annan orsak kan man returnera den och få pengarna tillbaka (dock får man i regel stå för returfrakten om inget annat har avtalats).
Rättelse: ångerrätten gäller endast nätauktioner och är alltså inte applicerbart på slagauktioner även om bud läggs via nätet.
 
Senast ändrad:

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Alla klockor verkar behöva service om man läser beskrivningen av objekten. Känns mer som att tidigare kunder har klagat så nu friskriver dom sig på alla objekt. Kan nog få vissa kunder att tveka på köp om det står att klockan kanske behöver service utan att specificera det mer än så.
Reagerade också på det. Speciellt när jag såg denna DJ som servades av rolex i mars 2021, de använde samma text även på den

 

HSK

Patek
2-Faktor
Nästan aldrig om det är klubbauktion.
Jag skummade igenom deras villkor men hittade ingen information om det annat än den luddiga formuleringen "Köparen har dock inte ångerrätt i det fall undantag från ångerrätt i nämnda lag kan tillämpas" men KKL är rätt tydlig med att det i så fall t.ex. rör sig om budgivning på plats vilket inte är tillämpligt i detta fall då diskussionen gällde köp på distans. Även om man befinner sig på plats kan man alltid lämna sitt bud via internet (förutsatt att de erbjuder denna möjlighet, har dålig koll på auktioner men uppfattade det som att bud kan lämnas via internet) för att omfattas av KKLs villkor.

Screenshot_20210413-141741_Firefox.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag skummade igenom deras villkor men hittade ingen information om det annat än den luddiga formuleringen "Köparen har dock inte ångerrätt i det fall undantag från ångerrätt i nämnda lag kan tillämpas" men KKL är rätt tydlig med att det i så fall t.ex. rör sig om budgivning på plats vilket inte är tillämpligt i detta fall då diskussionen gällde köp på distans. Även om man befinner sig på plats kan man alltid lämna sitt bud via internet (förutsatt att de erbjuder denna möjlighet, har dålig koll på auktioner men uppfattade det som att bud kan lämnas via internet) för att omfattas av KKLs villkor.

Screenshot_20210413-141741_Firefox.jpg
Du har inte sökt tillräckligt väl.

Undantag från ångerrätten​

11 § Ångerrätt gäller inte för avtal som
1. avser en tjänst som har fullgjorts, om konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras och gått med på att det inte finns någon ångerrätt när tjänsten har fullgjorts,
2. avser en vara eller tjänst vars pris beror på sådana svängningar på marknaden som näringsidkaren inte kan påverka och som kan inträffa under ångerfristen,
3. avser en vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel,
4. avser en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal,
5. avser en vara som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av konsumenten,
6. avser en vara som till sin natur är sådan att den efter leverans sammanblandas med en annan vara på så sätt att varorna inte kan skiljas från varandra,
7. avser alkoholhaltig dryck till ett bestämt pris, när leverans inte kan ske inom 30 dagar och värdet på drycken vid leveransen beror på sådana svängningar på marknaden som näringsidkaren inte kan påverka,
8. avser en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits av konsumenten,
9. avser lösnummer av en tidning eller en tidskrift,
10. ingås vid en auktion, om det är möjligt att delta i auktionen även på ett annat sätt än genom att använda ett medel för distanskommunikation,
 
Senast ändrad:

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Jag skummade igenom deras villkor men hittade ingen information om det annat än den luddiga formuleringen "Köparen har dock inte ångerrätt i det fall undantag från ångerrätt i nämnda lag kan tillämpas" men KKL är rätt tydlig med att det i så fall t.ex. rör sig om budgivning på plats vilket inte är tillämpligt i detta fall då diskussionen gällde köp på distans. Även om man befinner sig på plats kan man alltid lämna sitt bud via internet (förutsatt att de erbjuder denna möjlighet, har dålig koll på auktioner men uppfattade det som att bud kan lämnas via internet) för att omfattas av KKLs villkor.

Screenshot_20210413-141741_Firefox.jpg

Du har inte sökt tillräckligt väl.

Undantag från ångerrätten​

11 § Ångerrätt gäller inte för avtal som
1. avser en tjänst som har fullgjorts, om konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras och gått med på att det inte finns någon ångerrätt när tjänsten har fullgjorts,
2. avser en vara eller tjänst vars pris beror på sådana svängningar på marknaden som näringsidkaren inte kan påverka och som kan inträffa under ångerfristen,
3. avser en vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel,
4. avser en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal,
5. avser en vara som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av konsumenten,
6. avser en vara som till sin natur är sådan att den efter leverans sammanblandas med en annan vara på så sätt att varorna inte kan skiljas från varandra,
7. avser alkoholhaltig dryck till ett bestämt pris, när leverans inte kan ske inom 30 dagar och värdet på drycken vid leveransen beror på sådana svängningar på marknaden som näringsidkaren inte kan påverka,
8. avser en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits av konsumenten,
9. avser lösnummer av en tidning eller en tidskrift,
10. ingås vid en auktion, om det är möjligt att delta i auktionen även på ett annat sätt än genom att använda ett medel för distanskommunikation,


Frågan är om det skiljer sig på om man kan vara på plats eller om auktionen bara gäller realtidsauktioner. Detta stod det i min orderbekräftelse efter det jag ropade in lite varor på Lilla klockor i torsdags!


realtid.JPG
 
Senast ändrad:

HSK

Patek
2-Faktor
Du har inte sökt tillräckligt väl.
KKL är tvingande till köparens fördel och kan inte avtalas bort genom en disclaimer om det inte finns stöd för det.
Avtalsvillkor som avviker från lagen

3 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för köparen är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen.
Det känns som att det blir svårt att åberopa 17§ ovan för kunder som inte befinner sig på plats bara för att man teoretiskt sett erbjuds möjlighet att närvara. Om objektsbeskrivningen och/eller bilder är otillräckliga kan man dessutom åberopa första stycket.

Nåja, det var ingen meningen att kapa tråden men jag har för mig att @Affe ångrade ett köp genom Kaplans eller Bukowskis då skicket inte motsvarade beskrivningen? Kan hända att jag minns fel och att det var ett köp genom deras butik och inte via auktion?
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Frågan är om det skiljer sig på om man kan vara på plats eller om auktionen bara gäller online! Detta stod det i min orderbekräftelse efter det jag ropade in lite varor på Lilla klockor i torsdags!


realtid.JPG
Fast Lilla Klockor är väl realtidsauktion? Dvs det klubbas inget på plats utan endast på nätet. Då gäller distansköplagen.

Om auktionen sker fysiskt i salen, det som kallas Klubbauktion, så gäller inte distansköplagen m ångerrätt oavsett om du lade ditt bud på nätet eller i salen. Knepigt men har ”alltid” varit så.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Frågan är om det skiljer sig på om man kan vara på plats eller om auktionen bara gäller online! Detta stod det i min orderbekräftelse efter det jag ropade in lite varor på Lilla klockor i torsdags!


realtid.JPG



Edit: ser att svaret stod i ett inlägg @Aurum postade! Men då är det ju utträtt.

KKL är tvingande till köparens fördel och kan inte avtalas bort genom en disclaimer om det inte finns stöd för det.
Det känns som att det blir svårt att åberopa 17§ ovan för kunder som inte befinner sig på plats bara för att man teoretiskt sett erbjuds möjlighet att närvara. Om objektsbeskrivningen och/eller bilder är otillräckliga kan man dessutom åberopa första stycket.

Nåja, det var ingen meningen att kapa tråden men jag har för mig att @Affe ångrade ett köp genom Kaplans eller Bukowskis då skicket inte motsvarade beskrivningen? Kan hända att jag minns fel och att det var ett köp genom deras butik och inte via auktion?


Stämmer att jag skickade tillbaka en klocka till Kaplans p.g.a att den inte överensstämde med beskrivningen, men även då var budet lagt via en realtidsauktion.
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: HSK

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
KKL är tvingande till köparens fördel och kan inte avtalas bort genom en disclaimer om det inte finns stöd för det.
Det känns som att det blir svårt att åberopa 17§ ovan för kunder som inte befinner sig på plats bara för att man teoretiskt sett erbjuds möjlighet att närvara. Om objektsbeskrivningen och/eller bilder är otillräckliga kan man dessutom åberopa första stycket.

Nåja, det var ingen meningen att kapa tråden men jag har för mig att @Affe ångrade ett köp genom Kaplans eller Bukowskis då skicket inte motsvarade beskrivningen? Kan hända att jag minns fel och att det var ett köp genom deras butik och inte via auktion?
Det är lagen så det är inget du behöver tolka där.

Ångerrätt och reklamation pga fel i beskrivningen är två skilda ting.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Det är lagen så det är inget du behöver tolka där.

Ångerrätt och reklamation pga fel i beskrivningen är två skilda ting.
Jag såg nu att du hade redigerat ditt inlägg med tillämpligt undantag så tack för förtydligandet. 😊 Det måste vara helt unikt. Känner du till anledningen bakom detta? Hela poängen med KKL är annars att man ska ha möjlighet att granska varor innan köp och att man kan delta i en auktion i Stockholm är en klen tröst för budgivare som befinner sig i Helsingborg eller Östersund.

Då har vi lärt oss något nytt idag och kan konstatera att man inte har någon ångerrätt om det hålls en fysisk auktion trots att man lägger bud på distans men att man har ångerrätt om auktionen sker exklusivt online.

Jag är inte så bevandrad inom auktionsvärlden men som jag har förstått det så kan man alltid besöka t.ex. Kaplans och be att få se varor som är planerade att auktioneras ut vid ett senare tillfälle. Då uppstår i praktiken exakt samma situation med enda skillnaden att man har möjlighet att ta stöd av KKL om auktionen sker på nätet? Mycket märkligt.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Då har vi lärt oss något nytt idag och kan konstatera att man inte har någon ångerrätt om det hålls en fysisk auktion trots att man lägger bud på distans men att man har ångerrätt om auktionen sker exklusivt online.
Det är väl för att lagstiftaren inte kan/vill ha olika köpvillkor för olika köpargrupper i samma affär. Dock gissning.

(Eller så är det bara nån gammal regel som härstammar ur hästauktioner eller nåt ;) )
 

HSK

Patek
2-Faktor
Det är väl för att lagstiftaren inte kan/vill ha olika köpvillkor för olika köpargrupper i samma affär. Gissning.
Fast undantaget gäller bara auktioner vilket gör det väldigt märkligt. Om du t.ex. befinner dig på El-Giganten för att klämma och känna på säg brödrostar och därefter lägger en webborder för att hämta ut varan i butik så omfattas du av distansavtalslagen då köpet anses ha gjorts på distans (förutsatt att du även betalar via nätet) medan samma köp som görs i butikskassan inte omfattas av det då det anses vara ett fysiskt köp. Samma vara, samma butik men trots detta räknas ett av dem som ett distansavtal p.g.a. tillvägagångssättet men av någon anledning är auktioner undantaget från detta.
 

Vinflaskan

Cartier
Reagerade också på det. Speciellt när jag såg denna DJ som servades av rolex i mars 2021, de använde samma text även på den


Ganska slappt måste jag säga. Vore intressant att höra hur säljaren känner, i synnerhet i just ditt exempel. Undrar också om budgivare blir avskräckta av varningen.


Fast undantaget gäller bara auktioner vilket gör det väldigt märkligt. Om du t.ex. befinner dig på El-Giganten för att klämma och känna på säg brödrostar och därefter lägger en webborder för att hämta ut varan i butik så omfattas du av distansavtalslagen då köpet anses ha gjorts på distans (förutsatt att du även betalar via nätet) medan samma köp som görs i butikskassan inte omfattas av det då det anses vara ett fysiskt köp. Samma vara, samma butik men trots detta räknas ett av dem som ett distansavtal p.g.a. tillvägagångssättet men av någon anledning är auktioner undantaget från detta.

Auktionshusen är ju egentligen inte ägarna till föremålen utan snarare förmedlarna. Lagstiftaren har kanske försökt hitta någon balans i hur mycket skydd köpare ska få eftersom säljarna blir lidande ju större skyddet är?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Auktionshusen är ju egentligen inte ägarna till föremålen utan snarare förmedlarna. Lagstiftaren har kanske försökt hitta någon balans i hur mycket skydd köpare ska få eftersom säljarna blir lidande ju större skyddet är?
Jag funderade också lite på det men det kan inte vara det som är orsaken heller eftersom det som sagt endast gäller auktioner som hålls på plats i deras lokaler och där besökare tillåts och om du köper något på en nätauktion av samma auktionshus där ägarförhållandet är detsamma så har du 14 dagars ångerrätt. Hela syftet med lagen är ju att man ska ha en ärlig möjlighet att undersöka en vara för att se så att skick och funktion motsvarar det som utlovats så det är otroligt märkligt att man nekas detta även om man lägger bud via nätet bara för att man teoretiskt sett skulle kunna ha möjlighet att besöka dem i Stockholm.

Om det gällde alla typer av handlare så skulle det innebära ett stort kryphål i lagen men av någon anledning anses detta OK när det gäller auktioner, trots att budgivare kan befinna sig på annan ort eller till och med i ett annat land, men det kan hända att det har någon förlegad förklaring och att det inte har uppdaterats i takt med att auktionshusen digitaliserats. Jag kan dock tycka att det är väldigt märkligt med tanke på att lagen är utformad med telefonförsäljning/postorder och numera näthandel i åtanke och att man har denna lagstadgade ångerrätt i stort sett vid alla andra typer av köp, även auktioner förutsatt att de uteslutande sker online, men man har alltså inte samma rättigheter om man lägger bud på distans vid en slagauktion.

Det var inte meningen att kapa tråden med detta stickspår utan jag ville bara upplysa om ångerrätten. Tyvärr visade det sig att informationen var felaktig men jag och förhoppningsvis även andra läsare har åtminstone lärt oss någonting nytt och insett att man har betydligt större rättigheter vid renodlade nätauktioner så det vi kan ta med oss från detta är väl att man ska vara jäkligt noga med att få undersöka objekten om man planerar att lägga bud vid en slagauktion och att om man är osäker på skick/beskrivning så bör man kanske avstå helt från att lägga bud om man nu inte har möjlighet att besöka Kaplans/Bukowskis i Stockholm. ☺️
 

Feiko

Breitling
Nej, men de har ju faktiskt uppdaterat sina bilder nu, med bilder inte minst på verken. Konstigt att de inte preppar bättre dock. Det är ju inte kattskit de säljer
 

nept

Panerai
Nej, men de har ju faktiskt uppdaterat sina bilder nu, med bilder inte minst på verken. Konstigt att de inte preppar bättre dock. Det är ju inte kattskit de säljer
Tur för dem att de har lättsålda varor. De skulle nog behöva anstränga sig mycket mer för att få nån att köpa kattskit
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Det här måste ju lätt vara en av auktionens absoluta höjdpunkter med ett stort internationellt intresse! 🪐🤟

12332396_fullsize.jpg

Enicar Sherpa Graph MK 1a


Med klockans bevisade proveniens, ovanligt tidigt och lågt serienummer och med kännedom om dessa klockors ikoniska status så blir detta superintressant att följa parallellt med matchen Skellefteå-Luleå i hockeyn! :p
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Något jag inte heller förstår som måste vara skandal är att man inte får reda på vilket bud som leder vid lika förhandsbud.
Dom säger bara att "första inkomna bud vinner", men det vet ju inte jag som lagt bud????? konstigt eller tydligt?
 
Topp