Utbudet är självklart begränsat men med två ambitiösa auktionshus så krävs det dubbelt så många klockor. Topparna kommer självfallet att variera beroende på vad som dyker upp så man ska inte ta för allvarligt på att det är en dipp efter att Kaplans hade sina finfina auktioner. En annan aspekt är också att det blir mindre och mindre nya objekt att upptäcka på marknaden. De som dyker upp snappas snabbt upp av handlare eller high-end samlare. Dessa går förmodligen inte tillbaka med klockan till Kaplans den dagen de ska sälja den igen.Största problemet blir väl främst det, när de inhemska säljarna som själva äger äldre Rolex-klockor, som PN exemplet som gick på Kaplans tidigare för några miljoner vars ägare fick klockan av sin fru för en hel del år sedan, tar slut blir det kanske svårt att motivera varför internationella kunder ska sälja sina klockor på en betydligt mindre marknad som Sverige och inte USA eller Storbritannien.
Jag tror också att små auktionshus i Sverige lider av den enorma prisökning som skett de senaste åren. Det finns få svenska köpare som budar hem de dyraste klockorna och då blir priserna svagare när auktionshusen saknar de självklara huvudnumren. Åren Kaplans sålde RCO mm så såldes det mesta till utländska köpare som den gången snappade upp väldigt mycket annat i bara farten. Utan riktigt vassa superklockor så håller sig de internationella köparna borta och då blir resultaten överlag klart svagare. Ett ganska talande exempel är flygar-Omegan som i maj såldes på Kaplans för 265k och nu snabbt flippades på Phillips för 120k mer. Jag tror att tex Railmastern som nu gick för 202k totalt lätt kan säljas vidare för över 300. Kanske mycket mer än så.
Ska också sägas att priserna för saker som inte är piece unique börjar att stabiliseras. Nu i Geneve så såldes det andra PNs för ungefär miljonen. Det är lätt att luras och tro att priserna ska fortsätta upp i all evighet bara för att man hör om rekord och annat. Det är enstaka objekt som fortsätter uppåt men min känsla är att vi nu börjar stanna upp för mycket. Det sagt så tror jag inte att saker blir billigare.. Priserna bromsas bara upp när mycket köps på spekulation.