• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bukowskis urauktion köpläge!

IMG_7837.PNG

Hade dålig koll på denna auktion. Denna var ett fynd, värd nära det dubbla.

IMG_7837.PNG

Hade dålig koll på denna auktion. Denna var ett fynd, värd nära det dubbla.

Fan, en sån har jag letat efter tidigare(farsgubben var med på OS i Tokyo) De jag hittade var osäkra säljare eller dyra så jag tappade sugen efter ett tag. (är väl nån här på KS som har en likadan om jag minns rätt?)

Det tar ju tid för att få kunder att inse att Bukowskis även kommer tillhandahålla bra klockor, med tanke på deras kundkrets borde taket för vilka klockor de kan sälja vara väldigt högt. Det ska helt klart bli spännande att följa auktionerna och se hur de utvecklas.

Pump-PNs kostar kring 100-150k € på marknaden. Denna slutade halvbilligt för att vara på auktion men det är ingen ovanlig klocka på något sätt. Det är en dyr klocka men du kan nästan gå till valfri vintagehandlare och de har minst en 6239/6241/6262/6264 med Newman-tavla för ungefär samma peng. Skicket på denna var bra men samtidigt så hade den ny bezel och ny länk. För en som har, eller kan få tag på, rätt delar så kan nog denna klocka bli en hyfsad profit när den säljs nästa gång. Priset var ändå inte chockerande lågt på något sätt. Det var bara inte jättebra. Samma kan sägas för Railmastern, Nina Rindt, DRSD och gammel-APn. Helt okej men ändå säkert en liten besvikelse för de som sålde.

Tråkigt men inte oväntat för ett nytt auktionshus. Jag hoppas att de fortsätter hitta fina klockor framöver. Min personliga känsla är att det kanske inte riktigt finns tillräckligt med objekt i Skandinavien för att kunna hålla två stora klockauktionshelger per år på både Kaplans och Bukowskis. Bukowskis hade fint utbud nu men samtidigt så hade de jobbat länge för auktionen. Kaplans är i en nedåtgående spiral och kvalitén på utbudet går neråt. För all del väntat efter de fantastiska auktionerna de hade för ett par år sedan men numer saknas både bredd och toppobjekt.

Jag hoppas att bägge husen kan bevisa mig fel nu till våren. :)

Pump-PNs kostar kring 100-150k € på marknaden. Denna slutade halvbilligt för att vara på auktion men det är ingen ovanlig klocka på något sätt. Det är en dyr klocka men du kan nästan gå till valfri vintagehandlare och de har minst en 6239/6241/6262/6264 med Newman-tavla för ungefär samma peng. Skicket på denna var bra men samtidigt så hade den ny bezel och ny länk. För en som har, eller kan få tag på, rätt delar så kan nog denna klocka bli en hyfsad profit när den säljs nästa gång. Priset var ändå inte chockerande lågt på något sätt. Det var bara inte jättebra. Samma kan sägas för Railmastern, Nina Rindt, DRSD och gammel-APn. Helt okej men ändå säkert en liten besvikelse för de som sålde.

Tråkigt men inte oväntat för ett nytt auktionshus. Jag hoppas att de fortsätter hitta fina klockor framöver. Min personliga känsla är att det kanske inte riktigt finns tillräckligt med objekt i Skandinavien för att kunna hålla två stora klockauktionshelger per år på både Kaplans och Bukowskis. Bukowskis hade fint utbud nu men samtidigt så hade de jobbat länge för auktionen. Kaplans är i en nedåtgående spiral och kvalitén på utbudet går neråt. För all del väntat efter de fantastiska auktionerna de hade för ett par år sedan men numer saknas både bredd och toppobjekt.

Största problemet blir väl främst det, när de inhemska säljarna som själva äger äldre Rolex-klockor, som PN exemplet som gick på Kaplans tidigare för några miljoner vars ägare fick klockan av sin fru för en hel del år sedan, tar slut blir det kanske svårt att motivera varför internationella kunder ska sälja sina klockor på en betydligt mindre marknad som Sverige och inte USA eller Storbritannien.

Precis samma bild har jag fått, vissa frågetecken dyker upp när vissa objekt som "handplockats för att passa in i klockkvalitén" och enligt mig inte har det lilla extra för att platsa - men skulle sitta fint på vanliga klockan.
Om vi har tur så tas det i från tårna i vår!

Tillbaka
Topp