daviid
Basic
Jag har länge varit på jakt efter en snygg låda att förvara mina klockor i. Jag har provat några olika, men har antingen vuxit ur dom, eller köpt kinaskräp som jag blivit missnöjd med. Dom riktigt snygga är för dyra för mig, så förra veckan bestämde jag mig för att göra en egen. Sån tur var så är min svärfar möbelsnickare, så jag fick tillgång till bra verktyg vilket underlättade
Starten var att jag köpte en kinakåda i fakeskinn på tradera. Där är en säljare som säljer ”defekta” för 99:-. (Jag hittade inget fel på min)
Därefter våndades jag ett tag över om jag skulle välja ett fint trä och ha den lackad, eller om jag skulle välja någon typ av fulträ och sen måla den. Lotten föll på finträ. Jag började med såga upp mindre bitar för att få alla fiber stående, för att undvika att den slår sig. Efter mycket limmande, sågande och hyvlande började det lika en låda.
Lock och botten gjorde jag på samma sätt.
Efter ännu mer slipande och sågande var det dax att fixa inredningen av kinalådan. Jag skar av locket, limmade fast dom lösa delarna och skar loss lite extra fakskinn som jag använde för att få inredningen att se liksidig ut.
Därefter var det bara att applicera 15 lager lack på lådan (sandpappra mellan varje applicering), och sen lägga i inredningen.
(Färdiglackad)
(Den obligatoriska träslöjdsmärkningen med brännpenna)
Inredningen
Inredningen passar som handen i handsken!
Slutresultatet blev så mycket bättre än jag vågade hoppas på. Allt som allt tog det ca 6h, men då hade jag tillgång till alla maskiner jag kunde tänk mig.
Starten var att jag köpte en kinakåda i fakeskinn på tradera. Där är en säljare som säljer ”defekta” för 99:-. (Jag hittade inget fel på min)
Efter ännu mer slipande och sågande var det dax att fixa inredningen av kinalådan. Jag skar av locket, limmade fast dom lösa delarna och skar loss lite extra fakskinn som jag använde för att få inredningen att se liksidig ut.
(Färdiglackad)
(Den obligatoriska träslöjdsmärkningen med brännpenna)
Inredningen
Inredningen passar som handen i handsken!
Slutresultatet blev så mycket bättre än jag vågade hoppas på. Allt som allt tog det ca 6h, men då hade jag tillgång till alla maskiner jag kunde tänk mig.