• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byta bezel insert Seiko skx

Sundqvist

Breitling
såg en bild i tråden " bilder på din skx " va ganska snyggt med jag tror de va en 007! vet inte hur man länkar så du får hitta själv :)
Jag såg den också och blev lite kär, men det va på en 007a med svart tavla.
Tänkte på hur det skulle se ut på 009ans blå tavla. Men nu är en grön beställd så vi får se hur det blir!
 
Någon vänlig själ som kan ge instruktioner för klorinblekning av bezel-insert.

Lägger ni ner hela bezel eller bara insert?
Hur länge?
Vilken klorin-tillverkare (finns det flera?)?
 

Sundqvist

Breitling
image.jpeg

009a med coinedge bezel och grön kermit insert!
 

Gox

Breitling
Förvisso ingen SKX, men en bezel från Yobokies på min SNFZ17J gjorde susen.

Inga problem med att ta av orginalet, men ett jäkla meck med att sätta dit den nya. Försökte först med dubbelhäftande, men mina stora fingrar med sax och rakblad ville sig inte.
Så det fick bli med lite superlim tätt intill ytterkanten med en tandpetare.
image.jpeg
 

Jooiie

Omega
Idag damp det ner ett brev på posten! :rolleyes:

image.jpeg


Colin edge bezel från Yobokies samt ett insert från bukten. Inte helt nöjd med färgmatchningen, trodde den skulle vara mer i linje med det orangea på tavlan men överlag är jag nöjd!

En fråga till er med samma bezel från Yokobies. Är det mycket glapp i er? Menar inte i klicket nu utan överlag. Både axiellt glapp samt på höjden eller är det jag som har missat något?

/J

EDIT: Efter att ha läst lite på WUS så rekommenderades det att man bytte till Seikos egna o-ring (kallad det så i klocksammanhang?) som är mycket grövre jämfört med den som följde med bezeln. Nu är den snortajt, svår att snurra tajt. Har jag gjort ännu mer fel nu?
 
Senast ändrad:

Higgis

Omega
Bytte bezel på min 007 och limmade dit den, nu skulle jag vilja byta till en annan men får inte bort den som sitter där några tips vill helst få bort den hel om man ångrar sig igen. Tro nästa får sitta med sådan tejp är nog lättare att byta då.
 

Rico

Cartier
2-Faktor
Bytte bezel på min 007 och limmade dit den, nu skulle jag vilja byta till en annan men får inte bort den som sitter där några tips vill helst få bort den hel om man ångrar sig igen. Tro nästa får sitta med sådan tejp är nog lättare att byta då.
Kan det vara så att du pratar insertet, och inte bezeln?
 

Higgis

Omega
Exakt insert menar jag ju. Provade att värma den med sambons hårtork men verkade inte hjälpa så mycket.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
ghosta indeed! va på o smetade men hände inte ett skit faktiskt. sen har jag avvaktat något svar här. Men nope =)
När jag har "ghostat" har jag lagt insertet i klorin i 2 minuter och sedan tagit upp och skrubbat rent under rinnande vatten med grön scotte. Sedan har jag upprepat detta tills jag fått önskad färg. 8-10 minuter totalt brukar vara lagom. Man ser hur det steg för steg blir blekare :) Om du nu inte vill ta loss insertet lär det funka med en väl klorinindränkt trasa eller bommuls boll.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Någon vänlig själ som kan ge instruktioner för klorinblekning av bezel-insert.

Lägger ni ner hela bezel eller bara insert?
Hur länge?
Vilken klorin-tillverkare (finns det flera?)?
Skrev innan... Brukar köra 2minuter i klorin (vanlig blå flaska från ICA) och sedan skölja under rinnande vatten och skrubba med scotchbrite (grön). Upprepa tills du fått den färg du önskar. 8-10 minuter blir ganska bra på dom jag testat, ser lite blekt och slitet ut men inte så ljust att färgen blir för ljus
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Bytte bezel på min 007 och limmade dit den, nu skulle jag vilja byta till en annan men får inte bort den som sitter där några tips vill helst få bort den hel om man ångrar sig igen. Tro nästa får sitta med sådan tejp är nog lättare att byta då.
Ploppa av hela bezeln och skär bort inserten med skalpell. Går mycket lättare att skära genom limmet från baksida/insida insert. Nästa insert tejpar du dit..
 

Cerablue

Breitling
De som kommer från fabriken sitter mycket hårt (antagligen nån slags epoxy), ta loss bezeln och skär innifrån inserten loss.
CS jewelry cement är toppen för inserter: det sitter hårt men du får ändå loss dett.
 
Topp