• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byta karriär

Kära klocksnackare...
hoppas nu inte detta är allt för off-topic i lifestyle. Här på forumet finns det gott om kloka människor från alla möjliga "kategorier" så därför hoppas jag att det kan vara ett bra ställe att dryfta detta på.

Jag har en 5,5 år lång högskoleutbildning (lärare) och är inne på mitt elfte år i yrket nu. Jag bytte jobb i höstas till vad som blir den tredje arbetsplatsen i ordningen. Periodvis har jag jobbat deltid som anställd och kört eget inom lite annat parallellt. Så jag har provat på lite olika varianter. Nu är saken den att magkänslan allt mer på senare tid har börjat säga att jag inte är beredd att fortsätta med det jag gör till pension, helst kanske inte så länge till alls egentligen. Samtidigt är man i 35-årsåldern och har bränt det mesta av CSN (har ett år kvar). Vilket begränsar möjligheterna lite. Ska man byta bana helt måste det i princip vara något som går rätt snabbt att utbilda sig till, eller något man kan hoppa på direkt utan extra utbildning. Kanske något som finns på distansutbildning och/eller går att köra deltid, så man kan fortsätta jobba lite och inte behöver leva upp allt för mycket sparkapital.

Tanken på urmakare har såklart slagit mig. Det skulle jag garanterat tycka vore kul, men 3 års utbildning och förmodligen sämre lön får en att tveka lite. Lokförare?

Arbetsförmedlingen... jo. Jag kollar där ganska frekvent. Men får mest ångest av att alla jobb som inte kräver utbildning har annonser som är skrivna i versaler på trasig svenska med tre utropstecken efter varje mening och inte går att begripa vad det går ut på. Mer än att man gärna ska vara en spindel i nätet eller vår nästa topp-nånting och att allt luktar provisionsbaserat och känns som epost-spam.

Med det sagt är jag inte så känslig för jobb. Att det måste vara nåt fint. Jag har sökt jobb som smed (skulle gått via internutbildning trots att jag inte har någon relevant erfarenhet alls) men flytt till annan ort satte stopp för det. Med lite livserfarenhet och ansvarsförmåga går det ju också att avancera inom de flesta jobb tänker jag. Men har så dålig koll på "vad som finns" känner jag.

Någon som gjort en liknande resa, eller ändå kanske har tips på tänkbara vägar att gå?

Mvh
Tidig 40-årskris?
 

The lord

Audemars
Jag byter jobb ungefär vart femte år och ibland helt ny bransch Jag såg att du fundera på lokförare. Jag vet inte vart du bor men för ett år sedan började jag jobba på SJ som fordonsoperatör i Göteborg då får man ett lokförarbevis med betald utbildning något som man annars måste ta ett CSN lån för och gå en utbildning som är cirka 60 veckor. Tröttnade dock på det efter ett år och jobbar nu med något som heter sprängsotning. Är utbildad barnskötare och även jobbat med det samt kört spårvagn. Bara att köra på om du inte trivs med nuvarande jobb. Ingen minns en fegis. :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
En sak som man verkar kunna få betalt för att utbilda sig till är yrkesförare/maskinförare. Men jag tror inte det gäller om man redan har ett jobb?
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag byter jobb ungefär vart femte år och ibland helt ny bransch Jag såg att du fundera på lokförare. Jag vet inte vart du bor men för ett år sedan började jag jobba på SJ som fordonsoperatör i Göteborg då får man ett lokförarbevis med betald utbildning något som man annars måste ta ett CSN lån för och gå en utbildning som är cirka 60 veckor. Tröttnade dock på det efter ett år och jobbar nu med något som heter sprängsotning. Är utbildad barnskötare och även jobbat med det samt kört spårvagn. Bara att köra på om du inte trivs med nuvarande jobb. Ingen minns en fegis. :)
Sprängsotning...berätta mer :)
 
Nej det är kanske om man går utbildningen som nån slags åtgärd genom arbetsförmedlingen. Helt rätt @The lord - ingen kommer tacka en för de 40 åren man ev lägger på något som inte känns rätt, bara för att det var det man fick för sig att utbilda sig till när man var 20...
 

Writer136

Panerai
Jag gjorde ett sånt drag för ca ett och halvt år sedan då jag hade haft samma jobb i nästan 10 år och hade ruttnat på det och kände att jag inte kunde utvecklas mer på den arbetsplatsen. Arbetade i en livsmedelsbutik.
Nu har jag visserligen bara gymnasieutbildning i utbildning, än så länge iaf.
Men iaf jag började fundera lite över vad jag är bra på och var mina egenskaper passar och började söka lite nya jobb.
Halkade in på kundservice inom telecom, tyvärr lite för mycket fokus på sälj men jag började bli varm i kläderna o började komma igång med det. Iaf sålde jag inte tillräckligt och jag gick vidare till en mer renodlad supportroll för bredband. Hade säljmål men inte samma fokus på det, jag ville inte göra om samma misstag iaf och den här gången låg jag över målen och trivdes bra samtidigt som jag lärde mig fibertekniken och kunde supporta kunderna i det.
Blev varslad då de valde att flytta hela supporten till andra orter. Jag började sedan arbeta i en IT-helpdesk som var bra mycket bredare än att bara felsöka bredband.
Men med en grundläggande datorvana och en del skrivna guider på arbetet så lärde jag mig grunderna i det och kan nu hantera det yrket efter några månader.
Det är iaf något jag vill fortsätta hålla på och iaf för mig ett bevis på att man med grundläggande kunskaper inom området kan lära sig många branscher på plats.
Jag hoppas om några år ha en mer senior roll inom IT. Vilket område vet jag inte än då jag är i början på en ny karriär.
 

Lowe92

Cartier
YH-utbildningar är ju en bra väg att gå, vet dock inte om de har samma CSN-pott som vanlig högskoleutbildning eller om det finns en egen. Finns säkert också möjlighet att jobba vid sidan om. Har många vänner som pluggat och fått bra jobb relativt omgående.
Oavsett, lycka till!
 

The lord

Audemars
Nej det är kanske om man går utbildningen som nån slags åtgärd genom arbetsförmedlingen. Helt rätt @The lord - ingen kommer tacka en för de 40 åren man ev lägger på något som inte känns rätt, bara för att det var det man fick för sig att utbilda sig till när man var 20...
Jag har en kompis som har jobbat i hamnen i många år han och hans sambo hade en ledig helg var sjätte vecka tillsammans, för två veckor sedan dog han i cancer 42 år gammal. Men det vill jag ha sagt att han hade hellre haft ett måndag till fredag jobb med dålig lön om man hade vetat att livet skulle ta det här vägen.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Är också utbildad lärare (grundskolan) och förskollärare, kan med egen insyn och av vänner/bekantas upplevelser förstå att läraryrket i skolans lägre-äldre åldrar inte längre lockar. Men med en iaf pedagogisk utbildning i bagaget, inte funderat på att prova förskolan? Eller förskoleklass? Jag trodde inte förskolan var något för mig först under utbildningen men hade helt fel. En helt annan miljö än skolan och mindre ”ensamarbete”, varierade åldrar med olika behov.

Annars klart du ska prova något annat om du inte längre trivs med ditt arbete. Hellre lycklig med mindre pengar än slita ut sig :)
 
Senast ändrad:

JacquesCosteau

Panerai
2-Faktor
Finns ytterligare två år med CSN-lån att ta ut om du parallellt med dina "riktiga" studier läser folkhögskola på distans, behöver inte vara superbetungande om du är taktisk med vilka kurser du väljer.
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Jag är utbildad brandman och arbetade heltid inom brandförsvaret i 8 år där de sista blev som styrkeledare. Tröttnade helt på nedmonteringen och satte en dag ett mål som jag jobbat mot sen dess.

Varje steg jag tog gick mot målet (ville bli projektledare inom IT) och började med att jag skannade av vilka utbildningar jag kunde gå för att få erfarenhet som systemutvecklare. Hittade en ettårig distansutbildning som formaliserade det hela och hade tur att få tag i ett jobb efter att ha genomfört en mycket aktiv kampanj på Twitter, FB och Instagram. Var utvecklare i 4 år innan jag gick vidare och blev projektledare. Har nu nya förutsättningar och nya mål har satts.

Summa: sätt upp ett mål och jobba konsekvent mot det. Typ som med allt annat man vill uppnå. :)
 
Senast ändrad:

JB_XII

Rolex
I slutändan så kommer du både prestera och trivas bättre om du gör något du tycker om.

Tro på dig själv! Visa engagemang!

Till slut hittar du någon som ger dig chansen och då är möjligheterna oändliga. Oavsett utbildning så är vi människor kapabla till så sjukt mycket.

Lite brett talat kanske, men poängen är att göra det du vill göra. För någon kommer till slut att betala dig för det... kontra att någon kommer sluta betala dig för något du inte gillar.
 
Kan rekommendera Academic Work Academys 3-månaders program. Har vänner som gått och har även rekryterat folk från dessa.

Det var ett bra och konkret tips! Ska fundera lite på det där... 3 månader är ju ingenting, inte hela världen om det blir nåt man provar på ett tag och sen vill byta igen.

Är också utbildad lärare (grundskolan) och förskollärare, kan med egen insyn och av vänner/bekantas upplevelser förstå att läraryrket i skolans lägre-äldre åldrar inte längre lockar. Men med en iaf pedagogisk utbildning i bagaget, inte funderat på att prova förskolan? Eller förskoleklass? Jag trodde inte förskolan var något för mig först under utbildningen men hade helt fel. En helt annan miljö än skolan och mindre ”ensamarbete”, varierade åldrar med olika behov.

Annars klart du ska prova något annat om du inte längre trivs med ditt arbete. Hellre lycklig med mindre pengar än slita ut sig :)

Du har absolut en poäng - jag har tänkt i de banorna. T.ex läsa till ett ämne till (har bar ett i nuläget) eller som du säger testa andra skolformer. Jag har under det mesta av tiden jobbat med högre (vuxen) utbildning och först senaste året gett mig in i grundskolan. Men har behörighet/leg från F till Gy så det finns ju många miljöer att testa på.

Finns ytterligare två år med CSN-lån att ta ut om du parallellt med dina "riktiga" studier läser folkhögskola på distans, behöver inte vara superbetungande om du är taktisk med vilka kurser du väljer.

Nu vet jag inte riktigt hur du menar, jag tror inte det går att läsa med CSN på folkhögskola om man redan använt sina veckor på en högskoleutbildning. Jag kan ha fel, hur som helst har jag redan läst ett år på folkhögskola innan universitetet. Det skulle ju innebära studier på typ 200% och även om man nu tycker att folkhögskola bara är slappt och lätt så.. nej. Det är nog inget upplägg för mig.

Stort tack för alla tips från alla som svarar, keep em coming! Bra inspo...
 
Läste om det för någon dag sedan på deras hemsida faktiskt.
Bad de skicka en del tester på mail.
Tycker det verkar bra.

Som jag förstår det utbildar väl de här kortprogrammen efter de behov ett speciellt företag för tillfället har. Så frågan är hur utbildningen står sig sedan... annars håller jag med. Det är ju ett coolt koncept. 3 mån utbildning och sen tillsvidare liksom. Låter ju nästan för bra för att vara sant.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Som jag förstår det utbildar väl de här kortprogrammen efter de behov ett speciellt företag för tillfället har. Så frågan är hur utbildningen står sig sedan... annars håller jag med. Det är ju ett coolt koncept. 3 mån utbildning och sen tillsvidare liksom. Låter ju nästan för bra för att vara sant.

Det är lite olika. Java, JavaScript och .NET utbildar de hela tiden utan beställare. Men de utbildar även på beställning. Och för systemspecifika program har de ofta beställare innan de tar in personer.

Skulle säga att utbildningen står sig bra. Personerna som går den måste verkligen jobba hårt. Och fullföljer du inte så blir du återbetalningsskyldig.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Kära klocksnackare...
hoppas nu inte detta är allt för off-topic i lifestyle. Här på forumet finns det gott om kloka människor från alla möjliga "kategorier" så därför hoppas jag att det kan vara ett bra ställe att dryfta detta på.

Jag har en 5,5 år lång högskoleutbildning (lärare) och är inne på mitt elfte år i yrket nu. Jag bytte jobb i höstas till vad som blir den tredje arbetsplatsen i ordningen. Periodvis har jag jobbat deltid som anställd och kört eget inom lite annat parallellt. Så jag har provat på lite olika varianter. Nu är saken den att magkänslan allt mer på senare tid har börjat säga att jag inte är beredd att fortsätta med det jag gör till pension, helst kanske inte så länge till alls egentligen. Samtidigt är man i 35-årsåldern och har bränt det mesta av CSN (har ett år kvar). Vilket begränsar möjligheterna lite. Ska man byta bana helt måste det i princip vara något som går rätt snabbt att utbilda sig till, eller något man kan hoppa på direkt utan extra utbildning. Kanske något som finns på distansutbildning och/eller går att köra deltid, så man kan fortsätta jobba lite och inte behöver leva upp allt för mycket sparkapital.

Tanken på urmakare har såklart slagit mig. Det skulle jag garanterat tycka vore kul, men 3 års utbildning och förmodligen sämre lön får en att tveka lite. Lokförare?

Arbetsförmedlingen... jo. Jag kollar där ganska frekvent. Men får mest ångest av att alla jobb som inte kräver utbildning har annonser som är skrivna i versaler på trasig svenska med tre utropstecken efter varje mening och inte går att begripa vad det går ut på. Mer än att man gärna ska vara en spindel i nätet eller vår nästa topp-nånting och att allt luktar provisionsbaserat och känns som epost-spam.

Med det sagt är jag inte så känslig för jobb. Att det måste vara nåt fint. Jag har sökt jobb som smed (skulle gått via internutbildning trots att jag inte har någon relevant erfarenhet alls) men flytt till annan ort satte stopp för det. Med lite livserfarenhet och ansvarsförmåga går det ju också att avancera inom de flesta jobb tänker jag. Men har så dålig koll på "vad som finns" känner jag.

Någon som gjort en liknande resa, eller ändå kanske har tips på tänkbara vägar att gå?

Mvh
Tidig 40-årskris?
Tror att det är ganska vanligt att man tvekar när man står där med en lång utbildning, yrkesexamen och tio år i yrket! Var själv sugen på att sadla om till fiskhandlare för någon månad sedan...

Frågan är ju om man orkar satsa på ny utbildning och total omstart, eller om man kan hitta en alternativ karriärväg utifrån rådande läge? Känner lärare som blivit forskare, skribenter, egenföretagare, kan tänka mig att man borde kunna göra lite av varje utan en ny grundutbildning?
 
Tror att det är ganska vanligt att man tvekar när man står där med en lång utbildning, yrkesexamen och tio år i yrket! Var själv sugen på att sadla om till fiskhandlare för någon månad sedan...

Frågan är ju om man orkar satsa på ny utbildning och total omstart, eller om man kan hitta en alternativ karriärväg utifrån rådande läge? Känner lärare som blivit forskare, skribenter, egenföretagare, kan tänka mig att man borde kunna göra lite av varje utan en ny grundutbildning?

Visst är det så. Motivationen finns så jag skulle inte ha några problem med att "orka satsa" men det måste vara rimligt också om vi tänker balansen mellan den tid man lägger ner, vad det kostar ekonomiskt och vad man får ut av det i slutänden. Forska skulle ju kunna vara något. Jag tror det där är lite knepigt dock eftersom lärare är en yrkesexamen - vet inte riktigt vilken behörighet det ger för forskarutbildning... jag får FORSKA i det.
 
Det är lite olika. Java, JavaScript och .NET utbildar de hela tiden utan beställare. Men de utbildar även på beställning. Och för systemspecifika program har de ofta beställare innan de tar in personer.

Skulle säga att utbildningen står sig bra. Personerna som går den måste verkligen jobba hårt. Och fullföljer du inte så blir du återbetalningsskyldig.

Okej! Tänkte eftersom på deras hemsida står det ju typ ”när du är klar kan du jobba i Stockholm eller Borlänge”

Nästan som att man ingår ett avtal att ta ett visst jobb efter avslutad utbildning.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Okej! Tänkte eftersom på deras hemsida står det ju typ ”när du är klar kan du jobba i Stockholm eller Borlänge”

Nästan som att man ingår ett avtal att ta ett visst jobb efter avslutad utbildning.

Ja det gör du. Du åtar dig att jobba för Academic Work i ett år. Sedan kan bolaget som hyr in dig överrekrytera dig. Så kallat hyrköp.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Alla på KS bor i Stockholm, gör du också det?
För att vi ska kunna ge relevanta råd alltså...

Till saken:
Jag har halkat livet runt på ett bananskal (har dock -lustigt nog- också en lärarutbildning i ryggen, dock bara en halvfärdig). En sak som funkat för mig är att glida gradvis över på annat. Att göra cold turkey med det som betalar ens räkningar blir ju lite läskigt, så klart.

Har du möjlighet att gå ned på halvtid på lärarkneget, och kanske extrajobba med något helt annat, som kan ge en "karriär"?

Har du någon kompetens du inte tar till vara på nu, körkortsbehörigheter, kurser från värnplikten (om du gjort den)?
Ett CE-kort och en YKB kan -i alla fall här uppe- ge möjlighet till bra extraknäck. Kanske jobba bara helger, spendera mer tid med familjen på veckorna?

Kolla runt i ditt nätverk, var inte så rädd för att ta okvalificerade jobb som mest unga söker. Som du säger så finns det ofta möjlighet att avancera om man är "vuxen".

Har du någon hobby, förutom klockor? Jag jobbade som MC-mekaniker ett antal år, efter att bara halkat in där. Certifieringar och sådant sköttes sedan internt.
Du kanske älskar biodling? Bra, då kan Svenska Biodlareföreningen anlita dig för att skriva en biodlingsmanual! Detta är alltså ett påhittat exempel....

Bor du på en mindre ort? De saknar säkert deltidsbrandmän.

Skaffa F-skatt och fyll i alla sni-koder som finns. Kan vara lättare för företag att släppa in dig "lite grann" om de slipper anställa dig. Slarva dock inte med försäkringar!

Puh, blev ju mycket det där. Så går det när man får feeling.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
undervattensvetsare i norge på oljeplattform. Högst timbetalning per faktisk arbetad timme there is men lite risky.. om man är lagd åt det hållet.. ;-)
 

JacquesCosteau

Panerai
2-Faktor
Nu vet jag inte riktigt hur du menar, jag tror inte det går att läsa med CSN på folkhögskola om man redan använt sina veckor på en högskoleutbildning. Jag kan ha fel, hur som helst har jag redan läst ett år på folkhögskola innan universitetet. Det skulle ju innebära studier på typ 200% och även om man nu tycker att folkhögskola bara är slappt och lätt så.. nej. Det är nog inget upplägg för mig.

Stort tack för alla tips från alla som svarar, keep em coming! Bra inspo...

Du har tillgång till 12 terminer CSN-lån + bidrag för studier på universitet eller högskola, samt ytterligare fyra terminer för studier på folkhögskola. FH behöver inte vara slappt i allmänhet, men finns distanskurser som mer eller mindre lever på att vara så lite ansträngande och tidskrävande att studenter som har slut på universitet-CSN kan läsa dem parallellt med sin universitet/högskole-utbildning för att tillskansa sig studiemedel. Nu var du ju inte intresserad av en sådan lösning, men kanske kan vara till hjälp för någon annan. Lycka till!
 
undervattensvetsare i norge på oljeplattform. Högst timbetalning per faktisk arbetad timme there is men lite risky.. om man är lagd åt det hållet.. ;-)

Varför inte. Har hört talas om sånt förr faktiskt. Dock hört mer att det är totalt jävla livsfarligt snarare än ”lite risky”... att många dör före 30 just på (under) oljeplattformarna, men att man å andra sidan tjänar typ 15000 om dagen. Kan ju vara skrönor båda delarna. Har du koll?

Sen har jag också förstått att de dykare som tjänar bäst är mättnadsdykarna, vet inte hur sugen jag är på att bo i trycktank och alla komplikationer det innebär senare i livet... å andra sidan... musiklärare blir det också bara vrak av kvar till slut så...
 

Hawk100

Rolex
Våga och vinn!!!
Jag sadlade om via 1,5 års studier när jag var i 35 årsåldern. Från egenföretagare med liten byggfirma till projektledare men fortfarande inom byggbranchen. Från att ha stått i blåbyxor och sågat, skruvat, isolerat mm varje dag till att sitta på kontorsstolen och ratta miljardprojekt (tog iofs några år innan jag fick ansvar för projekt av den storleken). Ångrar inte en sekund att jag tog steget, trots att vi köpte villa och tog stora lån precis samtidigt som jag började plugga. Visst kändes det lite skakigt första tiden men det var en trygghet att veta att om ekonomin inte skulle funka pga studierna så fanns alltid möjligheten att gå tillbaka och börja spika igen....
Som vanligt gäller nog det gamla uttrycket att ”Man ångrar aldrig det man gör, bara det man inte vågade göra”.
Lycka till!!
 

Monk

Panerai
2-Faktor
Våga och vinn!!!
Jag sadlade om via 1,5 års studier när jag var i 35 årsåldern. Från egenföretagare med liten byggfirma till projektledare men fortfarande inom byggbranchen. Från att ha stått i blåbyxor och sågat, skruvat, isolerat mm varje dag till att sitta på kontorsstolen och ratta miljardprojekt (tog iofs några år innan jag fick ansvar för projekt av den storleken). Ångrar inte en sekund att jag tog steget, trots att vi köpte villa och tog stora lån precis samtidigt som jag började plugga. Visst kändes det lite skakigt första tiden men det var en trygghet att veta att om ekonomin inte skulle funka pga studierna så fanns alltid möjligheten att gå tillbaka och börja spika igen....
Som vanligt gäller nog det gamla uttrycket att ”Man ångrar aldrig det man gör, bara det man inte vågade göra”.
Lycka till!!
+1
Våga är vägen framåt.
Du skall jobba i 30-35 år till, klart att det skall vara givande år.
 
Topp