• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byta karriär

Våga och vinn!!!
Jag sadlade om via 1,5 års studier när jag var i 35 årsåldern. Från egenföretagare med liten byggfirma till projektledare men fortfarande inom byggbranchen. Från att ha stått i blåbyxor och sågat, skruvat, isolerat mm varje dag till att sitta på kontorsstolen och ratta miljardprojekt (tog iofs några år innan jag fick ansvar för projekt av den storleken). Ångrar inte en sekund att jag tog steget, trots att vi köpte villa och tog stora lån precis samtidigt som jag började plugga. Visst kändes det lite skakigt första tiden men det var en trygghet att veta att om ekonomin inte skulle funka pga studierna så fanns alltid möjligheten att gå tillbaka och börja spika igen....
Som vanligt gäller nog det gamla uttrycket att ”Man ångrar aldrig det man gör, bara det man inte vågade göra”.
Lycka till!!

+1
Våga är vägen framåt.
Du skall jobba i 30-35 år till, klart att det skall vara givande år.


Helt rätt båda två, det är ju precis det jag insett.
 

Johanw

Cartier
Varför inte. Har hört talas om sånt förr faktiskt. Dock hört mer att det är totalt jävla livsfarligt snarare än ”lite risky”... att många dör före 30 just på (under) oljeplattformarna, men att man å andra sidan tjänar typ 15000 om dagen. Kan ju vara skrönor båda delarna. Har du koll?

Sen har jag också förstått att de dykare som tjänar bäst är mättnadsdykarna, vet inte hur sugen jag är på att bo i trycktank och alla komplikationer det innebär senare i livet... å andra sidan... musiklärare blir det också bara vrak av kvar till slut så...

Inte skröna. Kände en som var djuphavsdykare ute på oljeplattform. Jobbade 21 dagar (fick bo i en tank djupt ner under dessa dagar) men tjänade så mycket att han inte jobbade mer på ett år. Sen som sagt så är det tack & hej om något händer där nere.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Det svåraste är ju att välja. Hur fan gör man det och hur nöjer man sig?
Genom att ta sig en funderare på vad man vill göra och vad man finner intressant. Jobba aldrig med något som gör dig uttråkad eller olycklig, möjligtvis om det är ett medvetet val. Sen är inget hugget i sten, jag tror dem flesta som kommer in i arbete numera kommer behöva på något sätt vidareutbilda eller byta karriär under sitt liv. Mycket pga digitaliseringen som går med rasande fart senaste åren
 
  • Like
Reactions: Jpg
Det är lite olika. Java, JavaScript och .NET utbildar de hela tiden utan beställare. Men de utbildar även på beställning. Och för systemspecifika program har de ofta beställare innan de tar in personer.

Skulle säga att utbildningen står sig bra. Personerna som går den måste verkligen jobba hårt. Och fullföljer du inte så blir du återbetalningsskyldig.

Velar lite på denna, vad jag förstått så är man bunden till Academic Work i 2 år efter utbildningen. 1 hade jag kunnat köpa, 2 känss lite mycket, eftersom de kan sälja dig i princip vart som helst utan att du själv kan påverka. Vill man jobba för nån annan innan de två åren löpt ut måste man köpa sig fri vilket kostar sjukt mycket.

Värt att nämna i tråden, om någon annan går i tankarna kanske.
 
Senast ändrad:

Marcilus

Cartier
2-Faktor
Jag är i nästan samma skede som dig för tillfället.
Har arbetat ca 10 år inom Livsmedelsbranschen som Lagerchef och Personalansvarig då i min familjs företag och varit en av dom stora aktörerna i branschen i snart 45 år.
för ca två år sedan så tog vi beslutet att gå ut på öppna marknaden för att sälja alla bolagen, vilket gick sådär, fanns lite intressenter men tillslut hoppade alla av och vi valde att konka samtliga bolag.

Paniken som först uppstod var ju ENORM men efter ett tag förstod jag att detta var en god chans att börja på ny kula och ta med sig alla egenskaper till nästa kneg.

Efter ett 40tal utskickade cv'n och x antal intervjuer gick jag vidare i processen på två olika bolag. Det ena bolaget inom läkemedelsbranschen och det andra inom modebranschen, jag tänkte först att jag skulle gå på den tjänst som betalade mest, för cashen ska ju in.
Tills jag tog ett duktig snack med mig själv och sa, ta det jobb du känner i hjärtat skulle va roligast att arbeta med under en längre tid, så jag valde att gå vidare med mode bransch jobbet.

Med det sagt vill jag säga, följ inte pengarna, pengar kommer pengar går, jag känner sjukt många människor som valt pengarna, och sitter och vänder papper eller jobbar på bank, och är sjukt olyckliga för dom inte har någon direkt mening med livet..

hade jag vart du, hade jag försökt hitta ett arbete / utbildning du kommer tycka är roligt i längden. ( vilket det inte känns som du tycker läraryrket gör )
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Jag är i lite liknande situation. I alla fall i det att jag önskar mig "nåt annat". Problemet är att jag inte vet vad detta "annat" skulle kunna vara. Så jag är fast, heh.
 

Jpg

Cartier
2-Faktor
Jag är i lite liknande situation. I alla fall i det att jag önskar mig "nåt annat". Problemet är att jag inte vet vad detta "annat" skulle kunna vara. Så jag är fast, heh.
Men precis. Antar att man får chansa och hoppas på det bästa... Hade en kompis en gång som tyckte att man skulle byta jobb vart annat år, han kanske har rätt.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Velar lite på denna, vad jag förstått så är man bunden till Academic Work i 2 år efter utbildningen. 1 hade jag kunnat köpa, 2 känss lite mycket, eftersom de kan sälja dig i princip vart som helst utan att du själv kan påverka. Vill man jobba för nån annan innan de två åren löpt ut måste man köpa sig fri vilket kostar sjukt mycket.

Värt att nämna i tråden, om någon annan går i tankarna kanske.

Nja det beror på. Bolaget du är ute på kan överrekrytera dig efter ett år utan någon kostnad. Vilket jag tror de flesta gör.
 

HampusJ

Cartier
2-Faktor
Dags att väcka denna gamla trådan :)

Då internet är fullt av opålitliga källor och man kan inte lite på någon vänder jag mig till er KS:are.
Jag sitter idag som IT konsult, och känner att jag inte kommer direkt vidare I karriären.

En av mina brister jag har är att jag är väldigt duktig på att dra igång saker men har svårt att fullfölja, och förvalta dem.
För att stärka mig själv och mitt varumärke tänkte jag ta tag i detta.
Min tanke var då först, jag behöver arbeta mer strukturerat, planer och sätta mål.
Men vilken utbildning / kurs passar detta in på…?

En yrkesroll som jobbar så som jag tänker är väl ändå en projektledare!
Sökte runder på lite kurser för att se vad som finns. Hittade en hel drös med 3 dagars utbildningar som verkar intressanta. Prismässigt så har jag fått en budget på 10-15 000kr.

Om det nu är projektledare som passar in kommer nästa dilemma.
Vilken kurs ska man gå, det finns så många att välja på. Läser man recensioner så upplever jag att man enbart har valt publicera de som är bra och inte alla.

Har någon här någon erfarenhet av projektledarkurser, alternativt gått någon utbildning hos en utbildar som ni tycker är bra och kan rekommendera vore jag tacksam.
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Dags att väcka denna gamla trådan :)

Då internet är fullt av opålitliga källor och man kan inte lite på någon vänder jag mig till er KS:are.
Jag sitter idag som IT konsult, och känner att jag inte kommer direkt vidare I karriären.

En av mina brister jag har är att jag är väldigt duktig på att dra igång saker men har svårt att fullfölja, och förvalta dem.
För att stärka mig själv och mitt varumärke tänkte jag ta tag i detta.
Min tanke var då först, jag behöver arbeta mer strukturerat, planer och sätta mål.
Men vilken utbildning / kurs passar detta in på…?

En yrkesroll som jobbar så som jag tänker är väl ändå en projektledare!
Sökte runder på lite kurser för att se vad som finns. Hittade en hel drös med 3 dagars utbildningar som verkar intressanta. Prismässigt så har jag fått en budget på 10-15 000kr.

Om det nu är projektledare som passar in kommer nästa dilemma.
Vilken kurs ska man gå, det finns så många att välja på. Läser man recensioner så upplever jag att man enbart har valt publicera de som är bra och inte alla.

Har någon här någon erfarenhet av projektledarkurser, alternativt gått någon utbildning hos en utbildar som ni tycker är bra och kan rekommendera vore jag tacksam.
Jobbar själv som pl inom IT och är traditionellt skolad hos Wenells. Helt ok utbildare som jag har med mig en del värde ifrån

Jobbar du agilt (inte vattenfall med agila ord på) i din yrkesroll kanske en Scrum master eller Product owner är nåt att kika på (scrum.org eller scrumalliance)

Inte så givande svar på din fråga kanske. Sorry.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jobbar du agilt (inte vattenfall med agila ord på) i din yrkesroll kanske en Scrum master eller Product owner är nåt att kika på (scrum.org eller scrumalliance)
Alla stora företag jobbar vattenfall med agila ord på i verkligheten ;) Så länge budgeten inte är agil kan det aldrig bli agilt i verkligheten och dit är det inte många som vågar gå...

Budget: "Hur lång tid kommer det ta?"
Agilt: "Vet inte"
Budget: "Hur mycket kommer det kosta?"
Agilt: "Vet inte"
Budget: "Vad får vi när ni är klara?"
Agilt: "Vet inte"

Inte många storföretag som sväljer det 😁
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Alla stora företag jobbar vattenfall med agila ord på i verkligheten ;) Så länge budgeten inte är agil kan det aldrig bli agilt i verkligheten och dit är det inte många som vågar gå...

Budget: "Hur lång tid kommer det ta?"
Agilt: "Vet inte"
Budget: "Hur mycket kommer det kosta?"
Agilt: "Vet inte"
Budget: "Vad får vi när ni är klara?"
Agilt: "Vet inte"

Inte många storföretag som sväljer det 😁
Haha. Ja, det är verkligen inte många som kan sälja agilt på ett vettigt sätt. Det ger oss andra en väldig massa jobb. 😉
 

HampusJ

Cartier
2-Faktor
Jobbar själv som pl inom IT och är traditionellt skolad hos Wenells. Helt ok utbildare som jag har med mig en del värde ifrån

Jobbar du agilt (inte vattenfall med agila ord på) i din yrkesroll kanske en Scrum master eller Product owner är nåt att kika på (scrum.org eller scrumalliance)

Inte så givande svar på din fråga kanske. Sorry.

Även om Wenells går över budget så är jag tacksam för inputen.
Men det du, @LS och @alfgren säger är att man bör sattsa på en PL kurs med Agil inriktig?
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Även om Wenells går över budget så är jag tacksam för inputen.
Men det du, @LS och @alfgren säger är att man bör sattsa på en PL kurs med Agil inriktig?
Ja det tror jag. Det är ju ett sätt att förstå och skapa ordning, men räkna inte med att en kurs ger dig alla svar för hur man organiserar och avslutar saker och ting.
En SM eller PO-kurs kommer i syvene och sist ge dig insikt i vikten av kommunikation och teamwork.
Annars kan man ju gå ledarskapsspåret och köra en UGL (utbildning grupp och ledare) eller liknande. Sjukt intressant utbildning tyckte jag.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Dags att väcka denna gamla trådan :)

Då internet är fullt av opålitliga källor och man kan inte lite på någon vänder jag mig till er KS:are.
Jag sitter idag som IT konsult, och känner att jag inte kommer direkt vidare I karriären.

En av mina brister jag har är att jag är väldigt duktig på att dra igång saker men har svårt att fullfölja, och förvalta dem.
För att stärka mig själv och mitt varumärke tänkte jag ta tag i detta.
Min tanke var då först, jag behöver arbeta mer strukturerat, planer och sätta mål.
Men vilken utbildning / kurs passar detta in på…?

En yrkesroll som jobbar så som jag tänker är väl ändå en projektledare!
Sökte runder på lite kurser för att se vad som finns. Hittade en hel drös med 3 dagars utbildningar som verkar intressanta. Prismässigt så har jag fått en budget på 10-15 000kr.

Om det nu är projektledare som passar in kommer nästa dilemma.
Vilken kurs ska man gå, det finns så många att välja på. Läser man recensioner så upplever jag att man enbart har valt publicera de som är bra och inte alla.

Har någon här någon erfarenhet av projektledarkurser, alternativt gått någon utbildning hos en utbildar som ni tycker är bra och kan rekommendera vore jag tacksam.
Det låter som att du är en entreprenör mer än en förvaltare. Det är ju människor med helt olika egenskaper. Du borde kunna hitta en arbetsgivare som förstår vad dina styrkor och som ser styrkan i dessa två personlighetstyper, båda behövs. Vill du ändå testa projektledarutbildning så har många folkhögskolor den utbildningen och den finansieras visa folkbildningsrådet. Vissa är nischade men metoderna är desamma många gånger. Då kostar det inget och du kan känna på om det är du. T ex denna om du bor i stockholm. Jag gick själv en för många år sedan, då utanför Göteborg. Bli chef för då kan du tillföra dina styrkor och köpa in dina svagheter.

 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Men det du, @LS och @alfgren säger är att man bör sattsa på en PL kurs med Agil inriktig?
Vet inte. Det kan säkert vara ett sätt att få jobba med sakerna men det betyder inte att du kommer bli en duktig projektledare. Jag sitter på andra sidan, dvs hos kunden, och de projektledare som jag tycker är bra är de som faktiskt får saker gjorda i rätt tid. De som är engagerade, de som går ner i detaljer, de som förstår systemen de jobbar i. Raka motsatsen är de projektledare som ser metodiken som religion. Det spelar ingen roll vad som händer i verkligheten det enda viktiga för dem är att rätt dokument är ifyllda och det ser snyggt ut i JIRA/Projectplace/TFS mm. De senare är fullständigt oanvändbara och jag sparkar ut dem så snart jag har möjlighet. Tyvärr får man inte alltid välja och vraka så därför brottas man ständigt med att hitta rätt typ.
 
Senast ändrad:

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Dags att väcka denna gamla trådan :)

Då internet är fullt av opålitliga källor och man kan inte lite på någon vänder jag mig till er KS:are.
Jag sitter idag som IT konsult, och känner att jag inte kommer direkt vidare I karriären.

En av mina brister jag har är att jag är väldigt duktig på att dra igång saker men har svårt att fullfölja, och förvalta dem.
För att stärka mig själv och mitt varumärke tänkte jag ta tag i detta.
Min tanke var då först, jag behöver arbeta mer strukturerat, planer och sätta mål.
Men vilken utbildning / kurs passar detta in på…?

En yrkesroll som jobbar så som jag tänker är väl ändå en projektledare!
Sökte runder på lite kurser för att se vad som finns. Hittade en hel drös med 3 dagars utbildningar som verkar intressanta. Prismässigt så har jag fått en budget på 10-15 000kr.

Om det nu är projektledare som passar in kommer nästa dilemma.
Vilken kurs ska man gå, det finns så många att välja på. Läser man recensioner så upplever jag att man enbart har valt publicera de som är bra och inte alla.

Har någon här någon erfarenhet av projektledarkurser, alternativt gått någon utbildning hos en utbildar som ni tycker är bra och kan rekommendera vore jag tacksam.
Nu vet jag inte vad du jobbar med inom IT men det går ju att jobba med att bara implementera och sedan lämna över till förvaltning. Fast det kräver ju att man fullföljer också ;)

Men känner du att projektledare är rätt väg så kör på det. Om du är grym på ett område kanske lösningsarkitekt kan vara något också?

Jag har gått från hands on tekniker till ledare inom området, vissa dagar skit roligt när man pratar strategier och lösningsdesign. Andra dagar värre när man får förklara varför saker inte fungerar som kunden tänkt.
 

HampusJ

Cartier
2-Faktor
som ser styrkan i dessa två personlighetstyper, båda behövs. Vill du ändå testa projektledarutbildning så har många folkhögskolor den utbildningen och den finansieras visa folkbildningsrådet. Vissa
Tack för ögon öppnaren! Har inte tänkt i de banorna som du är inne på, men ligger mycket i det. Det som gör det jobbigt är att jag trivs riktigt bra på mitt nuvarande bolag och ser helst att jag kan bygga min karriär där. Men visst, jag är inte den som är den. Kan tänka mig att byta.
"Bli chef för då kan du tillföra dina styrkor och köpa in dina svagheter" Precis detta har jag varit inne på, dock så har inte den möjligheten öppnats. Har varit nära vid ett par tillfällen, men tiden har inte varit rätt.

Vet inte. Det kan säkert vara ett sätt att få jobba med sakerna men det betyder inte att du kommer bli en duktig projektledare. Jag sitter på andra sidan, dvs hos kunden, och de projektledare som jag tycker är bra är de som faktiskt får saker gjorda i rätt tid. De som är engagerade, de som går ner i detaljer, de som förstår systemen de jobbar i. Raka motsatsen är de projektledare som ser metodiken som religion. Det spelar ingen roll vad som händer i verkligheten det enda viktiga för dem är att rätt dokument är ifyllda och det ser snyggt ut i JIRA/Projectplace/TFS mm. De senare är fullständigt oanvändbara och jag sparkar ut dem så snart jag har möjlighet. Tyvärr får man inte alltid välja och vraka så därför brottas man ständigt med att hitta rätt typ.
Absolut räknar jag inte med att bli en duktigt projektledare bara för jag går en utbildning.
Det jag är mest ute efter är att kunna ta del av viss metodik och eventuellt kunna applicera i verkligheten.

Nu vet jag inte vad du jobbar med inom IT men det går ju att jobba med att bara implementera och sedan lämna över till förvaltning. Fast det kräver ju att man fullföljer också ;)

Men känner du att projektledare är rätt väg så kör på det. Om du är grym på ett område kanske lösningsarkitekt kan vara något också?

Jag har gått från hands on tekniker till ledare inom området, vissa dagar skit roligt när man pratar strategier och lösningsdesign. Andra dagar värre när man får förklara varför saker inte fungerar som kunden tänkt.

Jag är relativt självkritisk men nästan allt fullföljer jag, problemet kommer oftast som vi är inne på vid förvaltningen.
Projektledare är bara en tanke jag har för att förstärka mig och kanske kunna ändra lite på mitt mindset.
Lösningsarkitekt hade varit roligt dock är bolaget jag arbetar på idag för litet för denna rollan.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Tack för ögon öppnaren! Har inte tänkt i de banorna som du är inne på, men ligger mycket i det. Det som gör det jobbigt är att jag trivs riktigt bra på mitt nuvarande bolag och ser helst att jag kan bygga min karriär där. Men visst, jag är inte den som är den. Kan tänka mig att byta.
"Bli chef för då kan du tillföra dina styrkor och köpa in dina svagheter" Precis detta har jag varit inne på, dock så har inte den möjligheten öppnats. Har varit nära vid ett par tillfällen, men tiden har inte varit rätt.


Absolut räknar jag inte med att bli en duktigt projektledare bara för jag går en utbildning.
Det jag är mest ute efter är att kunna ta del av viss metodik och eventuellt kunna applicera i verkligheten.



Jag är relativt självkritisk men nästan allt fullföljer jag, problemet kommer oftast som vi är inne på vid förvaltningen.
Projektledare är bara en tanke jag har för att förstärka mig och kanske kunna ändra lite på mitt mindset.
Lösningsarkitekt hade varit roligt dock är bolaget jag arbetar på idag för litet för denna rollan.
Jag tror faktiskt att du skulle ha mycket nytta av en projektledarutbildning, eller motsvarande. Det skulle hjälpa dig få förståelse för alla stegen i processen. De flesta är inte antingen eller utan både och med en sida som är starkare än den andra. Det innebär att vi oftast kan göra hela jobbet även om vi har lättare för en viss del. Jag t ex har min styrka i affärsdelen och min svaga i administration men jag gör både och för att jag måste. Att få jobba med hela kedjan är ganska roligt då man lär sig alla stegen. Samtidigt är min erfarenhet att även det tråkiga har sina lustfyllda inslag, bara man väl vågar kasta sig in i det.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Samtidigt är min erfarenhet att även det tråkiga har sina lustfyllda inslag, bara man väl vågar kasta sig in i det.
Ursäkta klipp-i-citat, men jag tror det där är viktigt, och framför allt om man vill få saker att gå riktigt bra. Att kunna se det givande i de områden där ”alla” tycker det är trist. Inte att ha ett arbete man tycker är trist hela tiden såklart, men att kunna ta även de uppgifterna med ”storm”.
 

HampusJ

Cartier
2-Faktor
Ursäkta klipp-i-citat, men jag tror det där är viktigt, och framför allt om man vill få saker att gå riktigt bra. Att kunna se det givande i de områden där ”alla” tycker det är trist. Inte att ha ett arbete man tycker är trist hela tiden såklart, men att kunna ta även de uppgifterna med ”storm”.
Instämmer helt, dessutom resulterar detta också i att man uppskattar de "roligare" arbetsuppgifterna.
 
Hej, TS här sådär 2.5 år senare. Såg att tråden vaknat och en uppdatering kanske kunde vara på sin plats. Såhär gick det för mig i allafall.

20210908_182648.jpg
 
Topp