• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byta urverk seiko miniturtle

Spelepojk

Breitling
Hallå! Jag har råkat paja fjädern till balansen på min seiko miniturtle med 4r35 urverk. Lämnade in klockan på Klockmaster för kostnadsförslag för reparation,även kronan behövde bytas! Svaret kom idag: 2950kr!!! Sjukt dyrt! Funderar på att göra det själv istället (byta urverk) Var kan man köpa urverk o krona? lönar det sig? Tacksam för tips, är helt färsk här på klocksnack!
 

Exxet

Rolex
Hallå! Jag har råkat paja fjädern till balansen på min seiko miniturtle med 4r35 urverk. Lämnade in klockan på Klockmaster för kostnadsförslag för reparation,även kronan behövde bytas! Svaret kom idag: 2950kr!!! Sjukt dyrt! Funderar på att göra det själv istället (byta urverk) Var kan man köpa urverk o krona? lönar det sig? Tacksam för tips, är helt färsk här på klocksnack!
Enklaste svaret är nog Ebay, Couisinen har också: https://www.cousinsuk.com/product/seiko-kineticmechanical-movements?code=4R35M
 

Ocean

Omega
Kan inte se länken från @Exxet pga att man måste ha konto, så kanske är nått grymt pris där. Men ett 4R35 är i stort sett samma som ett NH35A (som seiko säljer separat), bara ett obrandat.

Om du ändå ska in och pilla i klockan och inte bryr dig om att allt ska vara original kanske det vara billigare att leta reda på ett sånt. (400-500kr)

Toolingen borde inte vara så dyr heller, du kommer lätt under 3k för rubbet + att du kommer lära dig massor.

Jag tycker personligen det är jävligt knepigt att få ut kronan/stemmen ur verket efter man har jobbat på det om man inte har en movement holder, men det går (”ta hjälp om du kan”). Men ska du modda mycket så skaffa en.
 

Exxet

Rolex
Kan inte se länken från @Exxet pga att man måste ha konto, så kanske är nått grymt pris där. Men ett 4R35 är i stort sett samma som ett NH35A (som seiko säljer separat), bara ett obrandat.

Om du ändå ska in och pilla i klockan och inte bryr dig om att allt ska vara original kanske det vara billigare att leta reda på ett sånt. (400-500kr)

Toolingen borde inte vara så dyr heller, du kommer lätt under 3k för rubbet + att du kommer lära dig massor.

Jag tycker personligen det är jävligt knepigt att få ut kronan/stemmen ur verket efter man har jobbat på det om man inte har en movement holder, men det går (”ta hjälp om du kan”). Men ska du modda mycket så skaffa en.
Aj F*n, det här blir nog bättre då:

4r35.jpg
nh35.jpg
 

Spelepojk

Breitling
Tackar för tipsen! Är det exakt samma mått på ett nh35 som ett 4r35? Är det ”bara” att flytta över visare o datumhjul mm?
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Den gråa verkringen är inte lika hög som den svarta som sitter på originalverket. Så den får man flytta över annars ligger verket löst i boetten. Det tillkommer moms och speditörens avgifter från UK så kanske går att göra en något fördelaktigare affär från någon annan källa. 🙂
 

Ocean

Omega
Du ska inte ens behöva flytta datumhjul om det inte är så att du har något exklusivt sådant, typ ett svart. Men det går att beställa lite dyrare från vissa modsiter, har för mig att namokimods eller lucius atelier har sånna.
 

Spelepojk

Breitling
Ok, tack för tipsen! Får skaffa mig urverk, krona, och verktyg för att plocka ur o sätta i visare på ebay, o hålla tungan rätt i munnen!🤪
 

Ostberg

Omega
Största risken med att göra det själv kanske är att du ramlar in i en ganska beroendeframkallande hobby ;) Men en fundering hur kommer det sig att kronan behöver bytas? :) (bara av ren nyfikenhet).

I övrigt så finns det gott om nh35-verk från Kina via ebay eller Aliexpress. De tre jag köpt därifrån har funkat minst lika bra som seiko original :)
 

Spelepojk

Breitling
Jag har nog lyckats få in en snedgänga nån gång när jag skruvat in kronan,så att den går trögt! Vet du var man kan hitta en ny sådan?
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Vad gäller kronan är det sannolikt samma gängor som SKX m.fl så en sådan AM funkar antagligen
 

Ocean

Omega
Ja så länge det är samma size/gängor som en SKX så finns det mycket att välja på.

Det som kanske kan bli knepigt för dig är att klippa och fila ner stemmen på kronan om det inte är samma längd så du kan använda den gamla, men ta din tid med det bara och vi finns här!
 

Ocean

Omega
Är du säker på att den är seg? Har du känt det själv? Har hört om vissa ADs som gillar att byta krona, jag tycker personligen det låter lite konstigt att kronor behöver bytas så ofta men är verkligen ingen expert.
 

Spelepojk

Breitling
Jo, jag vet själv att jag råkade skruva på den fel, så att det blev nån snedgänga. får hoppas att gängorna i boetten är ok!
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Ja så länge det är samma size/gängor som en SKX så finns det mycket att välja på.

Det som kanske kan bli knepigt för dig är att klippa och fila ner stemmen på kronan om det inte är samma längd så du kan använda den gamla, men ta din tid med det bara och vi finns här!

Seikos dykarkronor är i en enhet me bommen så man får alltid korta en ny när man sätter på en AM-krona. 5orna däremot är skruvade i kronan vilket ju underlättar om man uppgraderar från 7s till NH fast då behåller man kronan och byter bommen istället för att det ska funka. 🤪
 

Ocean

Omega
Seikos dykarkronor är i en enhet me bommen så man får alltid korta en ny när man sätter på en AM-krona. 5orna däremot är skruvade i kronan vilket ju underlättar om man uppgraderar från 7s till NH fast då behåller man kronan och byter bommen istället för att det ska funka. 🤪
Grymt bra info. TIL!
 

Exxet

Rolex
Tackar för tipsen! Är det exakt samma mått på ett nh35 som ett 4r35? Är det ”bara” att flytta över visare o datumhjul mm?
Det är lite skillnad på hålen i visarna om man ska gå efter vad det står hos Cousinen:

Seiko 4R35​

Hand Ø: Min .80, Hr 1.40, Sec .16

Seiko NH35​

Hand Ø: Min .90, Hr 1.10, Sec .20
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Det är lite skillnad på hålen i visarna om man ska gå efter vad det står hos Cousinen:

Seiko 4R35​

Hand Ø: Min .80, Hr 1.40, Sec .16

Seiko NH35​

Hand Ø: Min .90, Hr 1.10, Sec .20

Det måste vara tryckfelsnisse!
150/90/20 har varit standard på Seikos automater sedan åtminstone 70-talet. NH och 4R är identiska förutom brandingen.
 
Topp