Molle skrev:För två år sedan blev min SubC en Grand Seiko SpringDrive...
Låter som ett väldigt bra val...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Molle skrev:För två år sedan blev min SubC en Grand Seiko SpringDrive...
Här flödar sarkasmerna...Tuff skrev:Molle skrev:För två år sedan blev min SubC en Grand Seiko SpringDrive...
Härligt att höra! Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen..Molle skrev:För två år sedan blev min SubC en Grand Seiko SpringDrive...
80talisten skrev:Här flödar sarkasmerna...Tuff skrev:Molle skrev:För två år sedan blev min SubC en Grand Seiko SpringDrive...
Hehe nog är det såRicrob skrev:Härligt att höra! Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen..Molle skrev:För två år sedan blev min SubC en Grand Seiko SpringDrive...![]()
Spencer66 skrev:Man frågade vilken bil de hade: Volvo och vad de ville ha: Mercedes
Man frågade vilken klocka de hade: Omega och vad de ville ha: Rolex.
Undersköterskan skrev:
Undersköterskan skrev:Men vad är detta ? Den här tråden är ju full av hädelser.![]()
Det här är ju den vackraste synen som kan möta en klocknörd !
Äntligen, Undersköterskan, jag har väntat på att du skulle hitta den här trådenUndersköterskan skrev:Men vad är detta ? Den här tråden är ju full av hädelser.![]()
80talisten skrev:Hehe nog är det såRicrob skrev:Härligt att höra! Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen..Molle skrev:För två år sedan blev min SubC en Grand Seiko SpringDrive...![]()
- men tro det eller ej av GS divern och en Sub-C hade jag valt Sub-C:n numera med motiveringen att Seiko gjort en dundermiss att inte använda en keramisk ring på den.
Molle skrev:Det var inte GS dykarn utan en annan. F.ö. är jag av den åsikten att det var bra att de inte satt en keramisk ring på dykaren då jag tror de håller sämre för direkta stötar. Min ring ser helt ny ut efter 4 år.
/Stefan
Böhmaren skrev:Intressant tråd. Själv har jag lurkat på några klockforum för några år sedan, både svenska o internationella, för att sedan ta en paus. Nu har jag tagit upp intresset en nivå o gått med i detta trevliga forum. Min reflektion efter att ha läst många inlägg är att för många verkar den ultimata drömmen vara en Rolex. Vad jag minns så var det inte så för några år sedan. Då stack man inte ut om man hade Rolex, var o varannan köpte en Lurex i Thailand eller någon annanstans i Asien. Den äkta Rolexen försvann i mängden. Rolex kändes för mycket mainstream o som nörd ville man sticka ut. Man ville vara en nörd bland nördar o då gällde inte Rolex då gällde AP, IWC, JLC, Glashutte med flera. Vad var det som gjorde att det blev en ändring eller är det jag som inte förstått något. Var det vid kotlettfrissans inträde som alla handleder skulle se likadana ut?
Böhmaren skrev:Intressant tråd. Själv har jag lurkat på några klockforum för några år sedan, både svenska o internationella, för att sedan ta en paus. Nu har jag tagit upp intresset en nivå o gått med i detta trevliga forum. Min reflektion efter att ha läst många inlägg är att för många verkar den ultimata drömmen vara en Rolex. Vad jag minns så var det inte så för några år sedan. Då stack man inte ut om man hade Rolex, var o varannan köpte en Lurex i Thailand eller någon annanstans i Asien. Den äkta Rolexen försvann i mängden. Rolex kändes för mycket mainstream o som nörd ville man sticka ut. Man ville vara en nörd bland nördar o då gällde inte Rolex då gällde AP, IWC, JLC, Glashutte med flera. Vad var det som gjorde att det blev en ändring eller är det jag som inte förstått något. Var det vid kotlettfrissans inträde som alla handleder skulle se likadana ut?
Tuff skrev:Absolut inte! Jag skulle göra vad som helst for en Spring Drive Seiko. Har siktet på en MM300 själv atm men mellanlandar nog på en Sumo till att börja med.
Och är med andra ord inte särskillt intresserad av att köpa mig en rolex. Skulle dock kunna tänka mig en vintage Speedmaster.
axa skrev:Som något säkert nämnt, för gemene man är det en statusfråga. Rolex slår högre än Omega ifråga om status.
Skulle nog vilja påstå att Rolex slår högre än Breguet i svennestatus för svenne har oftast ingen aning om vad Breguet är för något.
För min del är det modell som snarare avgör och visst kan man både ha en Rolex och Omega samtidigt i lådan utan att de börjar slåss.
![]()
JakobZ skrev:axa skrev:Som något säkert nämnt, för gemene man är det en statusfråga. Rolex slår högre än Omega ifråga om status.
Skulle nog vilja påstå att Rolex slår högre än Breguet i svennestatus för svenne har oftast ingen aning om vad Breguet är för något.
För min del är det modell som snarare avgör och visst kan man både ha en Rolex och Omega samtidigt i lådan utan att de börjar slåss.
![]()
Intressant och sant resonemang. Tror att det har att göra med en igenkänningsfaktor. Den typiske svennen vill att omgivningen ska veta att man lagt mycket pengar på en klocka och man nu har gjort det. Därför köper svennen hellre en Rolex än en IWC? Eller varför inte JLC?
Men som svar på Masterkillers fråga är att det är garanterat vanligare att folk vill byta upp sig (varesig det gäller bil, hus, andra hobbyprylar) än byta ner sig.