• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byter man ALLTID upp sig till Rolex från Omega?...

Rille

Rolex
Jag har en Omega just nu.. Är inne på min tredje.
Speedy reduced->Speedy->Seamaster
Det enda jag tänker på nu i klockväg är en rolex sub:)
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
80talisten skrev:
Tuff skrev:
Molle skrev:
För två år sedan blev min SubC en Grand Seiko SpringDrive...

Låter som ett väldigt bra val...
Här flödar sarkasmerna...

Absolut inte! Jag skulle göra vad som helst for en Spring Drive Seiko. Har siktet på en MM300 själv atm men mellanlandar nog på en Sumo till att börja med.

Och är med andra ord inte särskillt intresserad av att köpa mig en rolex. Skulle dock kunna tänka mig en vintage Speedmaster.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Jag gick från Archimede -> Omega -> Rolex

Sålde omegan då den hade lite fel proportioner och började sedan leta efter något i ungefär samma prisklass 12-15k...
letandet slutade med att Bergströms hade en 16570 till bra pris, en modell jag alltid gillat och ofta suttit och dreglat över via sidor som uret och dylikt :p så jag slog till

ångrar inte uppköpet, men saknar min omega :( så om personen som sitter på min gamla speedmaster date med silvrig urtavla - skicka ett PM
 
Re: Byter man ALLTID upp sig till Rolex från Omega m.fl ?...

Spencer66 skrev:
Man frågade vilken bil de hade: Volvo och vad de ville ha: Mercedes
Man frågade vilken klocka de hade: Omega och vad de ville ha: Rolex.

Men vad är detta för liknelse ? Omega kan väl inte liknas vid en Volvo ? Se det så här, Spence. Om du har en sådan här klocka...

826004d1348088590-opinions-please-next-watch-purchase-omega-panerai-poti2.jpg


...och sedan byter den till en sådan här...

imagecreate.php


...så byter du ju inte upp dig, du byter ju snarare ner dig. Omega är inte Volvo. Omega är BMW. Och BMW är on a par med allt som Mercedes tillverkar. Tiderna förändras. ;)

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Re: Byter man ALLTID upp sig till Rolex från Omega m.fl ?...

Undersköterskan skrev:

Måste bara få detta ur mig, vad fult 8500-verket är! Har inget med att jag vill smutskasta Omega eller på något vis påstå att det är ett dåligt verk, men den där designen...

Sådär ja! Nu har jag fått sagt det högt. :roll:
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Jag själv gick från Gant-Certina-Tag Heuer-Tudor-Rolex.
Från att klockintresset tog fart, i och med Tag:en, gick det ganska fort tills en Rolex satt på armen. Cirka 6 månader tog det. Jag är galet nöjd, även om studentbudgeten tog lite stryk, men det får man kompensera genom att jobba hårdare.

Inget ont sagt om Omega, men Rolex är alltid Rolex.
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
80talisten skrev:
Ricrob skrev:
Molle skrev:
För två år sedan blev min SubC en Grand Seiko SpringDrive...
Härligt att höra! Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.. ;)
Hehe nog är det så ;) - men tro det eller ej av GS divern och en Sub-C hade jag valt Sub-C:n numera med motiveringen att Seiko gjort en dundermiss att inte använda en keramisk ring på den.

Det var inte GS dykarn utan en annan. F.ö. är jag av den åsikten att det var bra att de inte satt en keramisk ring på dykaren då jag tror de håller sämre för direkta stötar. Min ring ser helt ny ut efter 4 år.


/Stefan
 
Kul tråd det blev, MEN det är ingen tråd om vem som har bäst verk osv, utan endast en observation att folk säljer Omega för att köpa Rolex hela tiden men ingen säljer en Rolex för att köpa en Omega...
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Men är inte smaken som baken, dvs delad.
Då tycker jag vi kan vända på det, är Rolex mest klocka för pengarna?
Tycker det flippas en hel del rollar, och mycket prat om "hålla värdet"
Tror man tjänar mer på att gå köpa triss lotter än klockor, jag köper gärna klockor för att behålla dom.
Omega får också dålig kredd för quartzarna dom spottade ut under 80 talet för att hålla sig flytande.
Hur många har inte en Omega man ärvt av släktingar från 50-60 talet?
SMP är väldigt bespottad, men alla har haft en, inkl Spencer har jag hört ryktas.
Rolex som varumärke är starkt, det måste dom få kredd för, men jag som är en fan boy av Omega skulle nog ha svårt för bytet (upp) till Rolex, en Speedy är väl närmast på radarn.
 

axa

Omega
Som något säkert nämnt, för gemene man är det en statusfråga. Rolex slår högre än Omega ifråga om status.
Skulle nog vilja påstå att Rolex slår högre än Breguet i svennestatus för svenne har oftast ingen aning om vad Breguet är för något.

För min del är det modell som snarare avgör och visst kan man både ha en Rolex och Omega samtidigt i lådan utan att de börjar slåss. :)

2010050616800_026.jpg
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
För min del står Rolex högre endast på grund av kontinuiteten i utbudet och konservatismen. De har lyckats bygga en form av mystik kring bolaget och produkterna som få märken kan matcha.

Jag tycker att Omega är ett fint märke och jag gillar verkligen den nya PO:n och PloProfen men alla dessa nya modeller, limited editions och 007-kopplingar sänker märket till botten i mitt tycke. Jag tror dock att Omega kommer att öka i popularitet de närmaste 10 åren pga. in-houseverk och co-axial.
 

Böhmaren

Breitling
Intressant tråd. Själv har jag lurkat på några klockforum för några år sedan, både svenska o internationella, för att sedan ta en paus. Nu har jag tagit upp intresset en nivå o gått med i detta trevliga forum. Min reflektion efter att ha läst många inlägg är att för många verkar den ultimata drömmen vara en Rolex. Vad jag minns så var det inte så för några år sedan. Då stack man inte ut om man hade Rolex, var o varannan köpte en Lurex i Thailand eller någon annanstans i Asien. Den äkta Rolexen försvann i mängden. Rolex kändes för mycket mainstream o som nörd ville man sticka ut. Man ville vara en nörd bland nördar o då gällde inte Rolex då gällde AP, IWC, JLC, Glashutte med flera. Vad var det som gjorde att det blev en ändring eller är det jag som inte förstått något. Var det vid kotlettfrissans inträde som alla handleder skulle se likadana ut?
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Molle skrev:
Det var inte GS dykarn utan en annan. F.ö. är jag av den åsikten att det var bra att de inte satt en keramisk ring på dykaren då jag tror de håller sämre för direkta stötar. Min ring ser helt ny ut efter 4 år.


/Stefan

Den kanske är ganska tålig ändå ringen på den... Jo det är sant, keramik går ju sönder lättare pga hårdheten. Har du kikat på SBGA071? Finns den hos Svante? Den ser grym ut på Arizona Fine Times review!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Böhmaren skrev:
Intressant tråd. Själv har jag lurkat på några klockforum för några år sedan, både svenska o internationella, för att sedan ta en paus. Nu har jag tagit upp intresset en nivå o gått med i detta trevliga forum. Min reflektion efter att ha läst många inlägg är att för många verkar den ultimata drömmen vara en Rolex. Vad jag minns så var det inte så för några år sedan. Då stack man inte ut om man hade Rolex, var o varannan köpte en Lurex i Thailand eller någon annanstans i Asien. Den äkta Rolexen försvann i mängden. Rolex kändes för mycket mainstream o som nörd ville man sticka ut. Man ville vara en nörd bland nördar o då gällde inte Rolex då gällde AP, IWC, JLC, Glashutte med flera. Vad var det som gjorde att det blev en ändring eller är det jag som inte förstått något. Var det vid kotlettfrissans inträde som alla handleder skulle se likadana ut?

Hallå, var har du varit?! När (läs; 100 år sen?) kotlettfrippan kom, ville man inte ha en Rolle pga att kotlett var förknippad med något "konstigt"... men nu har det ju blivit ok (ingen bryr sig, men alla skulle innerst inne vilja ha det) med kotlett, och därmed även med medföljande rolle ;)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Böhmaren skrev:
Intressant tråd. Själv har jag lurkat på några klockforum för några år sedan, både svenska o internationella, för att sedan ta en paus. Nu har jag tagit upp intresset en nivå o gått med i detta trevliga forum. Min reflektion efter att ha läst många inlägg är att för många verkar den ultimata drömmen vara en Rolex. Vad jag minns så var det inte så för några år sedan. Då stack man inte ut om man hade Rolex, var o varannan köpte en Lurex i Thailand eller någon annanstans i Asien. Den äkta Rolexen försvann i mängden. Rolex kändes för mycket mainstream o som nörd ville man sticka ut. Man ville vara en nörd bland nördar o då gällde inte Rolex då gällde AP, IWC, JLC, Glashutte med flera. Vad var det som gjorde att det blev en ändring eller är det jag som inte förstått något. Var det vid kotlettfrissans inträde som alla handleder skulle se likadana ut?

Btw... Rolex är bara ett mellansteg för den riktiga nörden, till de märken du nämner. Så svar ja! Man byter ALLTID upp sig från svennebananOmega till försöktillattintevarasvennebananRolex ;)
 

Böhmaren

Breitling
Skönt att läsa dina svar "theargonaut", tidigare nämnda märken tydligen bara hållplatser på vägen till Nirvana :roll:
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Äsch lägg ner nu grabbar, detta är klocksnack vi är på nu. I slutändan är det bara klockor vi diskuterar här oavsett om det handlar om Rolex, Omega, Seiko, Panerai eller vad det nu är :)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Tuff skrev:
Absolut inte! Jag skulle göra vad som helst for en Spring Drive Seiko. Har siktet på en MM300 själv atm men mellanlandar nog på en Sumo till att börja med.

Och är med andra ord inte särskillt intresserad av att köpa mig en rolex. Skulle dock kunna tänka mig en vintage Speedmaster.

MM300 kan nog vara en av dom bättre modellerna från Seiko (och en av de bättre dykarna överhuvudtaget), och sen är den en fantastisk valuta om man ser till vad man får. Insteget till en Spring Drive Seiko är MM600SD (SBDB001) Fast för min del går den bort eftersom den är gjord i Titan. Sumon låter som en fantastisk idé! Det är en mycket bra dykare i den prisklassen.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
axa skrev:
Som något säkert nämnt, för gemene man är det en statusfråga. Rolex slår högre än Omega ifråga om status.
Skulle nog vilja påstå att Rolex slår högre än Breguet i svennestatus för svenne har oftast ingen aning om vad Breguet är för något.

För min del är det modell som snarare avgör och visst kan man både ha en Rolex och Omega samtidigt i lådan utan att de börjar slåss. :)

2010050616800_026.jpg

Intressant och sant resonemang. Tror att det har att göra med en igenkänningsfaktor. Den typiske svennen vill att omgivningen ska veta att man lagt mycket pengar på en klocka och man nu har gjort det. Därför köper svennen hellre en Rolex än en IWC? Eller varför inte JLC?

Men som svar på Masterkillers fråga är att det är garanterat vanligare att folk vill byta upp sig (varesig det gäller bil, hus, andra hobbyprylar) än byta ner sig.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
JakobZ skrev:
axa skrev:
Som något säkert nämnt, för gemene man är det en statusfråga. Rolex slår högre än Omega ifråga om status.
Skulle nog vilja påstå att Rolex slår högre än Breguet i svennestatus för svenne har oftast ingen aning om vad Breguet är för något.

För min del är det modell som snarare avgör och visst kan man både ha en Rolex och Omega samtidigt i lådan utan att de börjar slåss. :)

2010050616800_026.jpg

Intressant och sant resonemang. Tror att det har att göra med en igenkänningsfaktor. Den typiske svennen vill att omgivningen ska veta att man lagt mycket pengar på en klocka och man nu har gjort det. Därför köper svennen hellre en Rolex än en IWC? Eller varför inte JLC?

Men som svar på Masterkillers fråga är att det är garanterat vanligare att folk vill byta upp sig (varesig det gäller bil, hus, andra hobbyprylar) än byta ner sig.

Exakt, och den typiska nörden, vill ha JLC etc, för att visa hans nördkompisar att han är en riktig nörd ;-)

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

Pleximannen

Cartier
Kort å gott: ja, många byter upp sig men det finns undantag.

Rolex ligger ju högre i pris och positionering vilket bidrar till att man gör ett upplevt uppbyte - lite generaliserat och man kan alltid diskutera ihjäl sig på detaljer men ni vet vad jag menar. Många av Rolex modeller är klassiker som har präntats in sedan födseln (se tv-inslaget med Haagen och diskussionen kring National Geographic-annonser)... och det blir en tidsfråga innan man äger en, uppenbarligen ibland via Omega. Vissa Omegamodeller blir oundvikligen en transportsträcka, och därav annonser som söker uppbyte.

Men, man byter aldrig upp från en Speedmaster Pro, oavsett pengar emellan eller ej. Man byter, men inte upp, eftersom den har en ikonisk status som imho kan mäta sig med allt från Rolex (limiterade tramsmodeller undantagna). Men därför upplever jag också att man inte speciellt ofta ser just FT-annonser som efterfrågar "uppbyte" av Speedmaster Pro. Det är väl mer på Seamaster/GMT-modeller man ser sådana formuleringar?

Man byter inte heller upp från en Ploprof eftersom den är smällfet och horologiskt välhängd, och jag upplever att den får den respekt den förtjänar på forumen. Man kanske byter för att man vill ha nåt diskretare men det är inte ett uppbyte, och utannonseras inte heller som sådant.

Röd tråd: Rolex står för en enhetlig standard både kvalitativt och varumärkesmässigt. Omega skulle behöva lära sig lite av det.
 

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Jag hoppar mest fram och tillbaka utan styrsel. Omega-Rolex-Omega-Annat osv
Måste dock erkänna att just nu ska antalet omegor minskas för att göra plats för en rolex.
Ingen ordning alltså.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Min evolution:

Thailand breitling ->Citizen Promaster -> Tag Heuer Aquaracer -> Omega PO -> Sub 116610LN -> Explorer 16570
-> Sub 14060M

Önskeklocka efter mina erfarenheter = Gummirem (citizen) kupat glas (PO) datum utan lupe (aquaracer)

Vintage SD med Rubber B? :?:
 
Topp