• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Har en Americaine i stål. Stora modellen. Varför blir jag inte av med den? Tycker priset är grymt, ungefär under halva nypriset. Är det storleken det handlar om? :confused:
Moderna Cartier är generellt sett större, fulare och dyrare än gamla. Gissar att det räcker med att två av de anledningarna ska vara applicerbara för att det ska bli lite svårsålt.

WG och manuell samt i klassisk storlek ;)
_8227047.JPG
Är det där "nomos" bandet?

Jag tror Cartier har det bästa viklåset för skinnband. Tror det var Jaeger som sålde in det till Cartier. I vilket fall är det en väldigt smidig och tunn lösning när allt väl är på plats. Inget dubbelvikt läder och väldigt tunn konstruktion. Så det man ogillar med viklås, att det blir tjockt och stjäl uppmärksamhet från uret är inte riktigt ett problem här. Det största problemet är att bandet måste specialtillverkas så det blir i exakt rätt längd. Lite bilder:
C901B0A9-2498-4D23-99C8-F40F518F71B9.jpeg
74DA1AE9-8552-4725-955E-67B5135ED85B.jpeg
70045787-53C0-45A6-978B-F0073AD12948.jpeg
28911DF9-0B3F-424D-8512-2C63A4E48D7A.jpeg
A1B23892-EA0B-4BDE-9D80-8B6B2D84D93B.jpeg
48ABACB0-D57B-4355-BA3A-B6BEACF97C11.jpeg
C91075BD-0D24-4703-BFF3-F09850823E26.jpeg

Jag tror Cartier har det bästa viklåset för skinnband. Tror det var Jaeger som sålde in det till Cartier. I vilket fall är det en väldigt smidig och tunn lösning när allt väl är på plats. Inget dubbelvikt läder och väldigt tunn konstruktion. Så det man ogillar med viklås, att det blir tjockt och stjäl uppmärksamhet från uret är inte riktigt ett problem här. Det största problemet är att bandet måste specialtillverkas så det blir i exakt rätt längd. Lite bilder:
C901B0A9-2498-4D23-99C8-F40F518F71B9.jpeg
74DA1AE9-8552-4725-955E-67B5135ED85B.jpeg
70045787-53C0-45A6-978B-F0073AD12948.jpeg
28911DF9-0B3F-424D-8512-2C63A4E48D7A.jpeg
A1B23892-EA0B-4BDE-9D80-8B6B2D84D93B.jpeg
48ABACB0-D57B-4355-BA3A-B6BEACF97C11.jpeg
C91075BD-0D24-4703-BFF3-F09850823E26.jpeg

Snyggt! Har du beställt bandet eller sytt det själv?

Den senaste versionen av viklåset har löst problemet - det går att vika den tunna delen av bandet. Har en sådan på min Basculante. Helt underbart att kunna mikrojustera på sommaren.

Snyggt! Har du beställt bandet eller sytt det själv?

Den senaste versionen av viklåset har löst problemet - det går att vika den tunna delen av bandet. Har en sådan på min Basculante. Helt underbart att kunna mikrojustera på sommaren.
Var bandet som satt på när jag köpte, kortade det bara lite. Gillar verkligen bandet, mörkblått.

Fast då blir den ju otympligare/tjockare också, men att kunna justera är ju en klar fördel på sommaren. Du har väl även lyckats vika bandet på de äldre viklåsen? Är nog dags att även förse Dumont med viklåset som ligger och skräpar i lådan. Det nyare jag har i lådan är samma konstruktion men liite kraftigare i godset så yttermåttet på spännet är en millimeter bredare.

Var bandet som satt på när jag köpte, kortade det bara lite. Gillar verkligen bandet, mörkblått.

Fast då blir den ju otympligare/tjockare också, men att kunna justera är ju en klar fördel på sommaren. Du har väl även lyckats vika bandet på de äldre viklåsen? Är nog dags att även förse Dumont med viklåset som ligger och skräpar i lådan. Det nyare jag har i lådan är samma konstruktion men liite kraftigare i godset så yttermåttet på spännet är en millimeter bredare.

OEM band till viklås är så tunna i den delen som ska vikas att det blir knappt något tjockare än ett vanligt band. Och ja, ett sådant band hade jag lyckats montera på ett vilkas från 70-talet, dvs ett sånt som du har i lådan. Fast då blir det inget mikrojustering då skruven trycker ner bandet mot viklåset. @bbits har du lyckats justera bandet att passa din handled?

_6135943.JPG

Har en Americaine i stål. Stora modellen. Varför blir jag inte av med den? Tycker priset är grymt, ungefär under halva nypriset. Är det storleken det handlar om? :confused:

Lite sen på bollen men problemet är nog priset trots allt. En äldre Americaine i samma storlek fast i helguld går det att köpa för 38-45.

OEM band till viklås är så tunna i den delen som ska vikas att det blir knappt något tjockare än ett vanligt band. Och ja, ett sådant band hade jag lyckats montera på ett vilkas från 70-talet, dvs ett sånt som du har i lådan. Fast då blir det inget mikrojustering då skruven trycker ner bandet mot viklåset. @bbits har du lyckats justera bandet att passa din handled?

_6135943.JPG
Utrymmet i mitt nyare spänne under stiftet är 0,6 +/- 0,1 mm, det är ett tunt band det.

_6135943.JPG
Har inte försökt. Funkar tillräckligt bra som det var. Skulle kanske justera/korta 4-5 mm för "optimalt" men risken att inte få dit den igen gjorde att jag kör som den är.

Fast bägge tillverkas ju fortfarande?

Tycker framförallt vintagepriserna på Cintree drar iväg kopiöst. Tappade hakan lite första gångerna jag kikade.

Det är något jag inte förstår men gärna skulle vilja lära mig! :)

americaine är en ny klocka från 90-talet och har varit tillgänglig sedan dess. Cintree däremot är en gammal design som kom tillbaka förra eller förrförra året - och med en gedigen prislapp.

Tillbaka
Topp